Jump to content

Melde et skytterlag ut av en organisasjon.


Olesøn

Recommended Posts

Det bør ikke være noe problem. Send brev, og slutt å sende forbunds og kretskontigent, samt å kreve denne fra medlemmer.

 

Jeg har vært med i klubber der aktivitet i bla NSU var lav, og utmelding var etter hva jeg husker uproblematisk.

Men viste seg å være skikkelig dumt... Lisenser er koblet mot forbund, ikke mot klubb så da måtte vi som ville beholde våpen for dette forbundet bytte klubb.

 

Så det er verdt å ta en ekstra runde før man gjennomfører.

 

 

Edit, ser jeg er litt sen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva du sikter (!) til, når du skriver " - står selvstendig - ". Vær oppmerksom på noen av konsekvensene av et slikt vedtak. For eksempel at alle skytterlagsmedlemmene, som har fått innvilget våpentillatelse for våpen til bruk i NN skytterorganisasjon, omgående får tilbakekalt våpenkorta! (edit., ser at andre har nevnt dette før meg).

 

For DFS kan jeg jo gjengi de aktuelle bestemmelsene:

Forslag om nedleggelse, oppløsning eller sammenslåing av skytterlag behandles som årsmøtesak, og må vedtas med 2/3 flertall av de frammøtte medlemmer.

Ved nedlegging gjelder Grunnreglenes § 1-11, siste ledd.

Dersom skytterlaget legges ned, melder seg ut, eller blir eskludert av DFS, skal midler og eiendeler overdras skyttersamlaget og anvendes til skyttersakens fremme, fortrinnsvis i samme distrikt.
(min understrekning.) Dersom dere vil vinke farvel til skytebane, skytterhus, lagsvåpen og eventuelle elektroniske skiver, så vær så god!

 

Denne problemstillingen ble tidligere aktuell i Noregs Ungdomslag, ved at man la ned ungdomslaga, og gjorde ungdomshusa om til "grendehus" eller liknende. Det kontret NU med å vedta en paragraf med overskrifta "Vern um eiga", som altså senere er blitt adoptert av andre organisasjoner, blant annet av DFS. Jeg regner med at andre skytterorganisasjoner også har tilsvarende bestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Her er det snakk om et skytterlag som er eldre enn DFS, som har meldt seg inn senere. Og så ble det snakk om hva som ville skjedd om man ville ut igjen. Så laget er ikke startet som DFS-lag, og er følgelig ikke DFS' "eiendom" i den forstand.

 

Men alt dette er veldig hypotetisk, så det er fint hvis vi kan holde diskusjonen på det saklige nivået vi har nå.

Link to comment
Share on other sites

Om laget er registrert i DFS så er det DFS. Når laget er startet har egentlig ikke så mye å si om det er under DFS sin paraply i dag. (veldig mange lag er startet tidlig på 1860 tallet som en del av "centralforeningen for legemsutøvelser og vaabenbrug", og de som er startet på 1880 tallet var en del av "folkevæbningssamlagene", skytterlagene fra de to organisasjonene ble med i DFS i 1893 da disse to inngikk "tvangsekteskap i stortingets ånd" )

Link to comment
Share on other sites

Lovene er klare. Er vel bare ringe DFS å spørre om gangen i det om du er uenig i skytterbokas paragrafer. Der er det jo definert lover for skytterlag. Om laget var medlem av centralforeningen eller folkevæbninsgssamlagene ble de jo flytta inn i DFS av stortinget, og sånnsett er jo arven godt mulig tilbake til 1861 da centralforeningen ble stiftet ;)

 

(forresten godt mulig jeg vet noe om praksis i slike saker og den er ganske lik det Jegermeistern skisserte)

Link to comment
Share on other sites

Dersom skytterlaget legges ned, melder seg ut, eller blir eskludert av DFS, skal midler og eiendeler overdras skyttersamlaget og anvendes til skyttersakens fremme, fortrinnsvis i samme distrikt.
Dersom dere vil vinke farvel til skytebane, skytterhus, lagsvåpen og eventuelle elektroniske skiver, så vær så god!

 

Dette forutsetter jo at DFS faktisk eier de nevnte midler og eiendeler. Det er vel ikke uvanlig at skytterlag som er medlem i DFS ene og alene eier baneanlegg, våpen og skiver.

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele tatt mulig å være et frittstående skytterlag uten å være tilknyttet en av de 9 godkjente skytterorganisasjoner i Norge?

Jepp, for det har jeg sjekket med øvrigheten i en annen sak.

 

Det er vel ikke uvanlig at skytterlag som er medlem i DFS ene og alene eier baneanlegg, våpen og skiver.

Var det vi prata om også, her er skytterlaget en egen enhet. Medlemsskapet i DFS er ikke forskjellig fra mitt medlemsskap i NAF. Melder jeg meg ut beholder jeg jo bilen. (Ok, dårlig sammenligning, men den beste jeg kom på i farta.)

Link to comment
Share on other sites

J

 

Denne problemstillingen ble tidligere aktuell i Noregs Ungdomslag, ved at man la ned ungdomslaga, og gjorde ungdomshusa om til "grendehus" eller liknende. Det kontret NU med å vedta en paragraf med overskrifta "Vern um eiga", som altså senere er blitt adoptert av andre organisasjoner, blant annet av DFS. Jeg regner med at andre skytterorganisasjoner også har tilsvarende bestemmelser.

 

Jeg mener NJFF har lignende vedtekter, som da har blitt spredt ut og vedtatt i lokallagene i form av "mønstervedtekter"

 

https://www.njff.no/organisasjon/Sider/Vedtekter.aspx

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele tatt mulig å være et frittstående skytterlag uten å være tilknyttet en av de 9 godkjente skytterorganisasjoner i Norge?

 

 

Når var det det ble så få som ni?

 

DFS

NSF

NBIF

NROF

DSSN

SWS

NSU

NJFF

HVPF

Skiskytterforbundet

Metallsiluett

Norsk Benkskytterforbund

Field target

 

Også mener jeg det er ett til, men det kommer jeg ikke på i farten, oppsummerte det hele engang til 14 større og mindre organisasjoner som har en form for forbundsstruktur og som skyter i en eller annen form. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele tatt mulig å være et frittstående skytterlag uten å være tilknyttet en av de 9 godkjente skytterorganisasjoner i Norge?

Jepp, for det har jeg sjekket med øvrigheten i en annen sak.

 

Det er vel ikke uvanlig at skytterlag som er medlem i DFS ene og alene eier baneanlegg, våpen og skiver.

Var det vi prata om også, her er skytterlaget en egen enhet. Medlemsskapet i DFS er ikke forskjellig fra mitt medlemsskap i NAF. Melder jeg meg ut beholder jeg jo bilen. (Ok, dårlig sammenligning, men den beste jeg kom på i farta.)

 

Selvfølgelig kan en ha en frittstående klubb/lag, men medlemskap der vil ikke være grunnlag for å kjøpe og eie våpen.

 

Bestemmelser om at et lags eiendeler tilfaller moderorganisjasjonen har vel de aller fleste typer organisasjoner, fra speiderne til div politiske partier.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan en ha en frittstående klubb/lag, men medlemskap der vil ikke være grunnlag for å kjøpe og eie våpen.
Noen vil gjerne ha både i pose og i sekk - men det er ikke så helt enkelt å få til.
Hvis laget er eldre enn DFS' date=' så er laget en egen enhet. [/quote']Som "høggern" har påpekt: "Centralforeningen" ble stiftet i 1861, "Namdalen og Inntrøndelagens Skyttersamlag" i 1881, og øvrige samlag i de påfølgende årene. Idrettslagene ble skilt ut, og skytterlagene (tvangs-) samlet fra 1893.

 

Hva TS mener med "er en egen enhet", har jeg visse vansker med å forstå. I beste fall kan man kanskje prosedere på en analogi til skilsmisseregler for ekteskap (som opptil flere av oss har erfaring med!), dvs. at man kan kreve det man "bragte inn" da laget ble innmeldt i Centralforeningen eller Skyttersamlagene en gang før 1893. Altså noen sikkert interessante kammerladere og rolling block-rifler, kanskje også ei støypejernsskive for blykuler, og lagsfanen. Men hvis dette ikke er destruert, antar jeg det befinner seg på et museum, eller er avhendet til samlere.

Link to comment
Share on other sites

Nja... Er ikke helt enig i den. Hvis laget er eldre enn DFS, så er laget en egen enhet. At laget så melder seg inn i DFS årevis etter at det ble stiftet gjør jo ikke laget "umyndig", i mangel av et bedre ord.

Jo faktisk. for laget har gått med på dette for å bli medlem av DFS. Da man ble medlem av DFS godtok man DFS sine lover og lovnorm for laget. Dette må ha blit vedtatt på generalforsamling for at laget skulle bli tatt opp i DFS. Så lager er en del av DFS, og eiendeler tilfaller samlaget dersom laget oppløses.

 

Jeg evner derimot ikke å forstå hvorfor et lag skulle ønske å melde seg ut av DFS? Er det pålegg fra samlaget om å drive DFS-aktivitet som er vanskelig å oppfylle, eller andre konflikter?

Normalt lar jo DFS lagene "seile sin egen sjø", og man kan beytte og utnytte DFS sine ordninger for ca. alt mulig til sin egen fordel. Dette er det ca null av i de andre forbundene. Et par av dem merker vi jo ikke engang at eksisterer, bortsett fra når vi betaler kontingent. Til DFS betaler man ikke engang kontingent.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagene bestemmer sjøl hva medlemmene skal i medlemskontingent betale TIL LAGET (årsmøtesak).

 

Laget betaler ingenting til DFS. Før fikk man et lite "statstilskudd", dette er vel falt bort. Det nærmeste man kommer "kontingent" til DFS, er at skytterlagene er pålagt å betale for 3 abbonnementer på "Norsk Skyttertidende".

Men det heter skatt, og forsvarsbudsjett.
DFS får i underkant av 30 millioner fra "hainn Stat" over Forsvarsbudsjettet. Til sammenligning får Norges Idrettsforbund ca. 670 millioner fra Kulturdep..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...