Jump to content

VILLREINJAKT 2017


Bartemannen

Recommended Posts

Etter at man fikk rådyr-bukk i bakken, merker jeg fokuset dreier mer og mer over på....og mot årets reinsjakt.

Har begynt å rykke skikkelig i fjellfoten nå ja. Har ikke begynt å pakke enda, men kniver er satt opp forskriftsmessig, så da kan man hake av hverfall det punktet fra utstyrslista.

Dumpet også noen løyver ned i postkassa her om dagen, så da kan man også hake av det punktet fra utstyrslista.

 

Var en tur oppe på vidda i somerferien for å fiske, slappe av og ikke minst telle reinsdyr. Det var ikke så lett, da det var noen dyr og telle på, i motsettning til tidligere "tellinger" tiligere sommerferier, som har vært svært så oversiktelig.

 

Nok skribleri......et bilde eller flere, sier mer en tusen ord sies det, så her kommer de

 

Sylferske tråkk på snøskavlen/e vitner om at her har det vært dyr bare få strakser før jeg satte mine klauver her....

IMG_2592.JPG.32b2381050096d92489a6989369c3ebb.JPG

 

 

og i sanda i enden av vannet. Helt hardtrampet var det. Skikkelig spennenede var det å titte etter dyra. Nesten som å være på jakt gitt.

IMG_2623.JPG.c7e34cc097e805e3fa0785891a57fd6a.JPG

 

 

Her er noen av de. Litt vanskelig å få oversikten kanskje. Er litt for lang avstand bort til de.....ca 3 km

Det er en god del dyr i denne flokken ja.

IMG_2609.JPG.97545d2a281563753a8ae77556db38d1.JPG

 

 

Lavvu-liv.....det er saker. Det er bare så jævelig digg å ligge å fyre i ovnen mens det høljregner på teltduken noen cm ovenfor nesetippen.

Få tilstander her i livet slår lavvu-liv mener nå jeg.

IMG_2697.JPG.0fdc8c1e7471f9a15c805b8c83d66bfb.JPG

 

 

Dere får få med et "skrytebilde" å da....tatt under reinsjakta, for noen år siden, men ikke så veldig mange kilo siden.

Håper man kan få oppleve mer av dette på årets reinsjakt....

IMG_4246.JPG.e89d6dfd6a43376d35e812ef82e7e359.JPG

 

Håper jeg trigger fjellfoten til flere av kara og jentene som frekventerer dette forumet nå da:D

Hadde vært artig om flere kom med reinsjaktforbredelseroghistorier.....da jeg synes det er litt lite fart i denne tråden, men jakta har jo nesten ikke starta enda, så da tar det seg vel opp vel.

 

 

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Blir en tur i Nordfjella i år, vemodig stemning, men får gjøre det beste ut av det. Blir 5 dager i fjellet, men med luksusen av tak over hodet. 

 

La nettopp inn et innlegg her, mer om utstyr, men synes det bygger stemning å sitte hjemme å pusle med forberedelser til jakten når man ikke kan være i fjellet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om dere har litt tid til overs, nå når dere forbereder dere for årets villreinjakt, kan dere være med opp på Hardangervidda for å titte etter....og på villrein.

 

Håper at fjellfoten trigges en lille smule nå da:)

Skal ikke se bort fra at vi treffes i høyfjellet på Hardangervidda....på reinsjakt.

 

Edited by Castor
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Takker for at du synes videosnuttene er severdig Mr G

Ang redigeringsprogram, så bruker jeg det enkleste av det enkle....nemlig Windows Movie Maker

Om det ikke er Hollywood produksjoner man legger ut på tuben ......og redigerer, så fungerer WMM helt kurant, med de begrensningene dette redigeringsprogrammet har.

Og ja jeg leser inn kommentarene i etterkant...Lyd er et viktig element i en videosnutt, en faktor som  gjør videoen mer eller mindre severdig....alt etter som.....så lyd bør man absolutt ha kontroll på ja.

 

Lyd i alle varianter, er det helt kurant å legge til etterpå.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

OH Nå er det 1 uke igjenn før eg skal ta turen.

Har vert ute å tatt ein rådyrbukk men etter eg fikk den så har eg nesten ikkje tenkt på annet enn reinsjakta. 

Kunne vert ute å sett etter flere rådyr bukker men de kan vere. Tok en 5 tagger. Men går en meget pen 6 tagger å lurker rundt her.

Den får gå å gi geitene selskap eit år til.

 

Tilbake til reinsjakten. 

Jaktlag på 6 som skal på tur. 

Reiser opp til hytten neste søndag. Jakten starter for vår del Mandag morgen.

Vi går inn søndag kveld å legger sekkene på hytta før vi tar dagstur oppakning på mandagen. 

GLEDER MEG SOM EN UNGE

 

Har vert ute å laget egen skytebane. har skutt noen skudd på 150-200 og 250 meter.

Nå er det godt å ha eget rom til alt jaktutstyret på garasjeloftet (50m2 garasjeloft innredet) der alt kan ligge på gulvet å gjøres klar til å stappes i sekken.

Da ligger det ute av synet for fruen og man har bedre husfred :D

 

Herregud som eg gleder meg.

 

Sittet noen kvelder å skrevet ned hva som skal i sekken opp til mange ganger.  Kan bli en del. Skal legge ved en liste her enten når eg er ferdig eller når eg er tilbake :D

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har fått kort på østsiden av hardangervidda, og er uvant med reinsjakt (rådyr og hjort er litt greiere å ha med å gjøre). Er det slik at vinderetningen er alfa og omega for om man kan se dyr på "sin side" av vidda? Det er vel fortsatt mulig å få øye på streifdyr eller småflokker, eller er det helt kjørt hvis vinden er feil? Vurderer en tur til helgen, men vedvarende vestavind med litt dreining nord og sør gir jo ikke store håpet. Fin fjelltur blir det sikkert uansett, men hadde jo vært moro å sett dyr også da...

 

Link to comment
Share on other sites

På 23.8.2017 den 12.32, Rome77 skrev:

Er det slik at vinderetningen er alfa og omega for om man kan se dyr på "sin side" av vidda? Det er vel fortsatt mulig å få øye på streifdyr eller småflokker, eller er det helt kjørt hvis vinden er feil? 

 

Jeg vil si at det er mer og mer kjørt for at du skal se dyr på din side av vidda for hver dag som går, med den vindretningen som er nå om dagen.......og natta for den del. Ryktene sier at dyra er usedvanlig lette på foten nå, av ulike årsaker, så det går radig unna, når de først har bestemt seg.

Har vel litt med hva man definerer som "østvidda" også.

 

Skal ikke påstå at det er helt bortkastet for deg å dra på jakt i fjellheimen på østsiden av vidda nå.....jeg vil heller ikke vedde på at du ikke ser dyr. Det eneste som er helt sikkert er at om man sitter i stua, da blir det hvertfall ikke dyr i fryseboksen.

Måtte evt være om det var et jævla godt reinstrekk utenfor stuevinduet da......er det vel mulig å legge ned dyr.

 

Uansett om det blir postering i stuevinduet.....eller fjelltur....Lykke til og kom gjerne med en oppdatering, holdt på å si uansett hvordan det går.

 

Slik kan det se ut om man er heldig å være på rett sted....til rett tid....som med en god del andre saker og ting her i livet

IMG_3926.JPG.41999ed3daa1cffd8de5c482593c523c.JPG

 

 

 

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Hardangervidda (3 år) er at flokkene følger vinden minst like mye som i andre fjellområder og at streifdyrene er færre.

Det ene dyret jeg har skutt der var et streifdyr ganske langt mot øst, så muligheten finns.

 

Se reinsmeldingen for Hardangervidda:

http://www.numedal.net/reinsmelding/

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å nærme seg avreise....vidda og årets reinsjakt dere.

Har gått og sparket småstein og grus ei ukes tid nå, pakka utstyr og pikkpakk like lenge. Man holder seg oppdatert på Yr.no kontinuerlig og den fordømrade vinden som ikke snur til fordel valdet vårt. Har til og med scannet plen etter reinsdyr med jamne mellomrom, men nei.....intet sett intet hørt. Ikke så merkelig egentlig når man omtrent bor i sentrum.....i Kongsberg by. Man vet jo aldri....mirakler har skjedd før. Er ikke lange stubben opp på vidda fra Kongsberg sentrum, så med hard østing et par dager, så kan de være på plass på plen ja.

Fjellfoten er skikkelig trigget nå. etter positive rapporter fra vidda, selv om vindretningen fram til nå indikerer noe annet.

Det meste er på plass, bare at det mangler litt på avreisedatoen. Man kan hverfall begynne å telle timer nå da.

 

Dette er hva man håper på å se når man ankommer fjellheimen og hytta.

Vakkert og samtidig veldig spennende.

09050004.JPG.b6580046c0f30089484184bd3f33b1c0.JPG

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

God tur @Castor:D

Med slike bilder og opplevelser, så pirrer jaggu dette meg også til å prøve denne typen jakt. Jeg har hatt reinsjegere i flere generasjoner i min familie, så det er nok ikke helt uten grunn at det pirrer litt! 

Ser frem til rapport(er) og skitt jakt.

Edited by Fury
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt alle sammen! Nå går turen til Geilo for en liten overnatting og siste utstyrssjekk, før kursen settes mot Nordfjella. Er visst observert greit med dyr, men ser det er vekslende (og mye) vind fremover. Selv om det er deilig med sol og varme, synes jeg gåtemperatur er best under 10grader, spesielt hvis man skal bære noe ut. 

Som vi forhåpentligvis alle gjør :) 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde tidenes tur til Lesja og Dalsida vest. Selv om dag en ble prega av vind, tåke, regn og kulde så ble det observert 12 dyr. Men de forsvant like fort som vi såg de.
Dag 2 ble bare en fin tur i fjellet uten å sjå dyr, men ekstremt fint vær så nydelig tur!
Dag 3 ble full klaff. En liten flokk ble observert i høyden når vi kom oss opp på fjellet, men de forsvant litt for oss når vi begynnte å stille på dyra. Fant igjen dyra noen timer etter på et stykke unna, men før vi klarte å planlegge innsnikinga så var det en jeger som vi ikke hadde sett som fekk sett et dyr fra flokken. Dyrene forsvant og håpet sank...

Men bare 15-20 min etterpå så ble det plutselig oppdaget 4 dyr på en fonne noen km unna. Visste om en jeger som var nærmere plassert enn oss og guida han innpå dyra på radioen. Han kom seg i posisjon men dyra ble var av han og begynte å trekke i vår retning. Min far stod plassert litt lavere i terrenget, men misforstod retninga på dyra og dyra trakk opp mot oss.

Fant igjen dyra på en liten flate i høgden, da var de ca 450 m unna. Sneik meg innpå og fikk breisiden til den største bukken i flokken på skuddhold. Skuddet gikk og bukken datt med et perfekt bogskudd.

Tidenes opplevelse! Skal få første gang sende inn et gevir for bedømming, håper det holder til metall!

 

har også mekka sammen en liten videosnutt fra jakta: 

 

 

IMG_2252.JPG

IMG_2262.JPG

IMG_2235.JPG

IMG_2274.JPG

IMG_2278.JPG

Edited by jegerak
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bukk!

Har selv vært 6 dager i Lærdal, dagen vi kom opp var det skutt to dyr, men de viste seg å være de eneste vi så i hele terrenget i løpet av 6 dager. Terrenget er et typisk veikryss, med mye gjennomfart, men det virker som alle dyrene står nord-vestover et godt stykke. Litt vemodig, da vi i praksis har hatt fritt dyr + fritt antall.

 

Fine dager i fjellet tross alt, med mye vind, men opphold og tildels solgløtt. Lover godt for rypene, sjelden sett så mange og store kull.

 

Nå et det jaktprøve i helgen, fuglejakt neste, en forbanna idiot som skal gifte seg i september deretter, og så elgjakt siste uken i september. 

 

Håper på sent snøfall så jeg får en tur eller to opp igjen i løpet av oktober.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gratulere alle som har fått seg bukk i bakken og kjøtt i fryseren, men man kunne gjerne se at flere brukere postet sine jaktopplevelser fra fjellheimen, gjerne med bilder, for jeg synes det er nåååget lite aktivitet i denne tråden, for tiden. Årsaken kan muligens være at 80% av alle reinsjegere brått har sluttet å jakte, evt at alle er ute på reinsjakt, slik at det ikke er tid til skriblerier.

 

Nuvel nok om det......selv har jeg nettopp kommet hjem fra villreinjakt....for noen dager siden og har hatt mer enn nok med å bearbeide alle inntrykk fra jakta, mao man har ikke vært i skriblerimodus  før nå.

 

Ang inntrykk, så har det vært uten reinsdyr, for å si det slik, men derimot masse fint vestavær og ikke minst gedigne naturopplevelser i kø.

Tror vi har jaktet rein på dette valdet i 11 år og det er første året jeg ikke har sett ett eneste levende reinsdyr. Det nærmeste man kom levende reinsdyr var et dødt et, som lå borti en bakke. Nå er ikke jeg noen patolog, så nøyaktig dødsårsak, ei heller dødstidspunkt kunne fastsettes med sikkerhet, men denne simla hadde nok vært veldig død en stund. Tipper at den hadde ligger her fra første halvdel av Juli ja.

 

Den ene kvelden hadde vi besøk av selveste trollfar- se bilde, som ikke var i godt humør. Ikke hadde han fått i seg manneblod, ei heller reinsdyr til dessert på mange dager, så han var som nevnt.....ikke happy og veldig kjøttsugen. Han strøyk da videre innover i fjellheimen etter hvert.....vestover, etter reinsdyra. Det kunne ikke vi. Troll ser ikke på grenser, på samme måte, slik som vi mennesker, så han hadde litt mer slingringsmonn.

IMG_2839.JPG.421f2de6128009eedfdf6b77fb99339f.JPG

 

 

I det han strøyk innover i fjellet, kom tollekniven fram og han laget et skikkelig hakk i berget etter seg, så gnistføyka sto.

Litt av et syn egentlig

IMG_2820.JPG.875830f8f6ae8763eaf895dbe419c0eb.JPG

 

Fordelen med mangel på reinsdyr at det ble mye sosialt samvær ut av det og mye sein frokost.....såpass mye og solid at man rett og slett måtte legge seg nedpå etter frokosten, før man kom seg ut og opp i høyfjellet😏

 

Ble til og med tid til litt fiske, slik at det ble en solid fiskemiddag, den ene kvelden. Kortreist mat.......kan man nok kalle det.

IMG_2694.JPG.c66b27a09efc7344a72b55893f9fc7e5.JPG

 

Da man kom til gards.....ville grunneier ha alle detaljer fra jakta......både herr og fru grunneier ble oppriktig lei seg  da de de fikk høre at det ikke ble reinskjøtt i fryseren, slik at man fikk umiddelbar invitasjon for å rette opp det dårlige jaktresultatet, men begrunnelse at " det er viktig å opprettholde avskytings-statistikken vet dere" så da blir det nok både en og muligens to turer til fjells igjen, i løpet av høsten, for å jakte rein.

 

Vi foreslo for grunneier om han ikke kunne kjøpe inn 50 bukk å ha de gående nede på ny-ekra i tilfelle det ble skralt med dyr oppi fjellet. Ikke ble det lang bæring og tung bør ut av det heller. Kjekt må vite. Han skulle tenke på det sa han, så da er det vel muligheter:D

 

Så vil jeg avslutningsvis takke jaktlagsmedlemmene, som hver på sitt vis bidro til at det nok en gang ble en minneverdig uke i fjellheimen.

Tusen takk skal dere ha.

 

Snipp snapp snute, så var dette eventyret over, for denne gang, for mye av skribleriene  over var et skikkelig eventyr:)

Edited by Castor
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For vel legge ut litt bilder da, men akkurat som deg, ikke et eneste dyr å se. Dette området er som et veikryss for reinen, og svigers som har vært her i alle år har aldri opplevd å ikke se noe i det hele tatt.

 

Å ikke få noe er en anne ting da det er styggbratt terreng til tider.

 

 

IMG_0781.JPG

IMG_0785.JPG

IMG_0802.JPG

IMG_0805.JPG

IMG_0809.JPG

IMG_0815.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Endelig var det min tur også :)

Det ligger mange tomme ventetimer bak, men den som venter på noe godt.....

 

Mitt første hjortevilt ble en skikkelig(!) storbukk. For en opplevelse!

Med dette går startskuddet for prosjektet mitt "Jakten på Norge". Den kan følges på NJFF sine sider under Jakt > JegerStine.

 

Her er bilder og story fra reinsjakta :)
DYR (klikk på linken)

 

SKITT JAKT !!!

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor på vidda går turen?

Har vært ganske lange perioder i år med jevn vindretning, så virker som dyrene flytter seg og blir i noen områder over litt lengre tid.

Kan lønne seg å sjekke meldingene på forhånd hvis du ikke er låst til et spesifikt område.

 

Neste år skal jeg ha med fatbike på bilen, fra blant annet Trondsbu kan du komme langt inn på vidda ganske enkelt. 

Veldig greit hvis man ikke har planlagt noe transport inn, og vil komme litt unna største trafikken. 

Prøver å kartlegge litt hvilke innfartsveier som er best for de forskjellige delene av vidda, tips mottas med takk ;) 

Link to comment
Share on other sites

Garantert at dere vil både observere og få dyr i bakken i løpet av uka.
Ble knertet dyr syd/øst for der du skal på turne, både på Torsdag og Fredag, så det er bare og lade opp rifla og sikte rett på.

Holdt på å skrive god tur, men mente skitt jakt.......kom gjerne med tilbakemeldig etter turen:)

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Castor skrev:

Garantert at dere vil både observere og få dyr i bakken i løpet av uka.
Ble knertet dyr syd for der du skal både på Torsdag og Fredag, så det er bare og lade opp rifla og sikte rett på.

Holdt på å skrive god tur, men mente skitt jakt.......kom gjerne med tilbakemeldig etter turen:)

 

Takk for info

 

skal gjøre

Link to comment
Share on other sites

På 15/09/2017 den 15.16, msteiro skrev:

Hvor på vidda går turen?

Har vært ganske lange perioder i år med jevn vindretning, så virker som dyrene flytter seg og blir i noen områder over litt lengre tid.

Kan lønne seg å sjekke meldingene på forhånd hvis du ikke er låst til et spesifikt område.

 

Neste år skal jeg ha med fatbike på bilen, fra blant annet Trondsbu kan du komme langt inn på vidda ganske enkelt. 

Veldig greit hvis man ikke har planlagt noe transport inn, og vil komme litt unna største trafikken. 

Prøver å kartlegge litt hvilke innfartsveier som er best for de forskjellige delene av vidda, tips mottas med takk ;) 

 

I nasjonalparken er det bare traktorslepene det er lovlig å sykle på...

 

Jeg har syklet fra Tinnhølen mot Sandhaug og Hansbu og bruker ca 2,5 timer til Sandhaug med skubbing av sykkel i motbakke og sykling på flater og nedoverbakkene... Omtrent halvtimen  spart i forhold til å gå (noe kjappere Sandbhaug -Tinnhølen siden det blir mindre motbakke den veien...)

Sandhaug-Rogdobrekko er mye skubbing av sykkel for min del, men deler av Lakadalen er topp for sykkel

Et par bilder fra samme sted i Lakadalen, bildet med litt blå himmel på er skaret i Rogdobrekko mot Sandhaug og det andre er innover Lakadalen...

 

 

 

IMG_2034.JPG

IMG_2035.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gikk mye av samme veien selv, fra Trondsbu inn til Viersla. Så tørt det var første dagen tror jeg vi minst hadde kuttet tiden i det halve, og spart endel krefter med tanke på tung sekk. Men er selvfølgelig avhengig av traktorslep ja. Trodde markerte stier også var lov, men tydeligvis ikke. 

 

 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...