Jump to content

VILLREINJAKT 2017


Bartemannen

Recommended Posts

Dette blir bra! Foreløpig ingen idiotvenner som skal gifte seg midt i jakten i år (to par i fjor!).

Når det i tillegg er utvidet jakt og kvoter i noen områder ser dette lovende ut.

 

Mente noen hadde snakket om skuddpremie på rein med tydelige tegn på CWD, men er vel vanskelig å etterprøve hvis man sier det så ut som den var syk, men den ikke er det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

God ettermiddag godtfolk!

Jeg skal søke på jaktkort på rein for første gang. Er det sånn at jeg, dersom jeg får kort, kan ta med meg en venn som kan jakte på samme kortet? Eller må mann få tildelt individuelle kort? I så fall kan det bli vanskelig å få til noe jakt sammen... På noen sider står det regler om dannelse av jaktlag; på andre står det ingenting. Lurer mest på hva som gjelder for sistnevnte...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje, men tror ikke den systematiske fjerningen av villreinstammen i Nordfjella skal baseres i sin helhet på uttak gjennom ordinær jaktutøvelse. SNO har mye erfaring fra lignende arbeid på Sør-Georgia og jeg vil tippe på at de samme folkene og metodene vil bli anvendt i Nordfjella. 

Jeg tror de kommer til å gå for et uttak gjennom ordinær jakt kombinert med gjeting inn i innhegninger og nedslakting av den resterende bestanden. 

Dette haster, og ideelt sett burde det bli gjort så fort som mulig. Fellingsprosenten på reinsjakt er generelt lav og jegernes ønske om å utøve reinsjakt må komme i andre rekke i forhold til bekjempelsen av CWD.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nedslaktingen bør komme igang så fort som råd og innbefatte så få personell som mulig. Det trengs muligens noe tid for å organisere omsetningsleddene og eventuelle destrueringsanlegg. Når hensikten er å hindre potensiell smitte så er ikke en del av løsningen å ha drøssevis av mennesker labbende rundt i terrenget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Erebor skrev:

Men. SNO har mye erfaring fra lignende arbeid på Sør-Georgia og jeg vil tippe på at de samme folkene og metodene vil bli anvendt i Nordfjella. 

 

En viktig forskjell er at dyrene på Sør Georgia hadde levd i mange tiår uten fiender, mens i Nordfjella er det fiender hele tiden.

Jeg regner med atdet gir helt ulike muligheter for masseslakt.

Link to comment
Share on other sites

Tamreinen, eller det som kalles semi-domesticated reindeer på engelsk, lever utsatt for fiender (les predatorer) hele året, men lar seg allikevel gjetes. 

Uansett tror jeg det er optimistisk å tro at de forestående tiltakene i Nordfjella skal føre til store kvoter for den jevne villreinjeger. "Time is of the essence", det vil overraske meg om tiltakene lar vente på seg for å imøtekomme jegernes ønske om tilgang på jakt.

EDIT: Selvfølgelig er det en forskjell på tamrein og villrein, også i dette tilfellet. Allikevel er det mye av forskningen på feltet som bedrives på tamrein og med visse forbehold overføres til villrein.

Jeg er åpen for at det er mulig å styre en villreinflokk eksempelvis med helikopter. 

Link to comment
Share on other sites

Apropos tamrein er det nokon som veit om det er tatt prøvar av tamrein i Nord Norge?  At det av og til kjem rapportar om daue rein på vidda er ikkje nytt,men blir dei testa?   Vil berre minne om at det var reine tilfeldigheiter som gjorde at CWD vart oppdaga i Nordfjella, hadde ikkje den første sjuke simla blitt obsevert så hadde me i dag sete her lika uvitande.Sannsynlegvis hadde me vore det fortsatt i mange år.framover For å finna smitta så må ein leita, slik flaks/uflaks som i det tilfellet er heilt uvanlig.

Edited by vest
Link to comment
Share on other sites

Litt av argumentene mot utryddelse av hele Nordfjella stammen er vel at man faktisk ikke vet om det kun er her det er smitte, spesielt da med 1.gen vs 2.gen testing, hvor det er mange som har fått falsk negativ på 1.gen test. 

Foreløpig ser man vel en tendens til (ekstrem) økning av kvoter i visse områder, men i dette tilfellet kunne faktisk vurdert å la testing komme i første rekke og starte jakten der allerede nå. Førstepri burde være å øke n samtidig som man ikke ødelegger alt for fremtidig forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

hei

Totalt 11000 dyr ble testet I fjor for CWD. Utslag på simla som stupte I Nordfjella I forbindelse med marking.

2 dyr skutt under ordinær jakt I Nordfjella samt 2 gamle elgkuer I Selbu skutt etter observasjon av unormal adferd.

99% av alle felte dyr I Nordfjella ble det innlevert hoder for undersøkelse.

 

mvh Knut

 

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Hjorteviltregisteret er det testa 7270 dyr,men etter det forstår eg er det ville dyr.I tillegg vart det testa ca 200 tamrein på Filefjell. Om registeret ikkje er oppdatert kor var i så fall dei siste 3500 dyra frå?

Link to comment
Share on other sites

11000 og litt ove det er korrekt. Hjorteviltregisteret er dessverre ikkje oppdatert + ca 2500 tamrein  og litt oppdrettshjort,men spørsmålet er: Er det tatt prøver av tamrein i Nord Norge først og fremst da Finnmarksvidda?

Link to comment
Share on other sites

På ‎2017‎-‎04‎-‎07 den 22.42, Erebor skrev:

Jeg er åpen for at det er mulig å styre en villreinflokk eksempelvis med helikopter. 

Ja det er det nok. Spørsmålet blir hvor de skal styres. En galopperende reinflokk er ikke lett å ta hånd om.

En mulighet er å ha 10 mann med rifler ventende nedenfor et stup.

 

buffalo-jump-11%25255B6%25255D.jpg?imgma 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har erfaringer med Bergans powerframe? Isåfall er det en sekk som anbefales? Kom gjerne med noen +/-

 

Forøvrig så gledes det til nok et år i Lordalen! Håper dog vinden snur i forhold til fjoråret. Noen som har noen tips til utleiehytter i området? Helst på fjellet og unna der der ikke er såå mye folk!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet når inatur trekker kort for sirdal/setesdalsheiene?

Søknadsfrist var 2Mai. Kan godt vere de har delt ut kort og eg ikkje får :D

Men lever fortsatt i håpet om at de ikke har trukket enda og at eg fortsatt er med i løpet.

Noen som vet når dette skjer/har skjedd :D

Link to comment
Share on other sites

Da er jakta trekt på statskog sine sider! personlig så tror jeg ikke jeg trenger å tippe på lotto med det første, sitter med fritt dyr på Lesja og kluftbukk på Kongsvold og Drivstua vest så langt. Er vel bare å begynne å spare på alt av kronestykker framover, og krysse fingrene for gode vindretninger og brukbart vær.

 

 

http://www.statskog.no/jakt/Documents/Trekningslister/Enkeltmannsjakt_villrein_ekskl_ Videdalen_Fampen.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Blir Nordfjella for min del i år, så må bare ta med nok skudd og trene masse benstyrke over sommeren, er man heldig kan det bli så mye bæring man bare gidder.

 

Utvidet jakt kan tom. åpne for jakt med ski og pulk der oppe, ikke verste måten å hale ut dyr :)

Link to comment
Share on other sites

På 9.5.2017 den 17.42, svinejakt skrev:

Noen som kjenner til Argehovd? Eventuelt jaktet der før, tips om kvalitet på området? Ligger i Telemark?

Har du sjanse til å få jakta på Argehovd så er det bare å løpe å kjøpe. Stooor eigendom med garantert bra sjanser i starten av jakta (1-3 dager) etter det så det hyppige trekk i området. Reinen kryssar ikkje møsvatn men må rundt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er området her du har fått kort Kongsvold og Drivstua vest så er det normalt bra terreng. Krever en del gåing for å komme unna alle turistene som flyr rundt i området og en del klatring.

Avhengig av at ikke det er mye sønnavind eller sørvest før og under jakta.

Det er fellesjakt med bl.a bygdealmenningen så det er ett mye større område enn det som er skravert i linken min. Altt etter hvordan vindretningen er så er det enkelte områder som er mer eller mindre sikkerstikk. 

- Parker oppom skiferbruddet og gå inn i terrenget sørover og vestover

- Kjør til Dindalen og gå innover fra parkering. Der veien deler seg tar du til venstre og går opp på Brattskarven og Soløyfjellet og jakt deg vestover mot E6 og sørover mot    Åmotsdalen.. Med nordavind og     1. til 2. dagen i jakta er dette en nesten sikker plass.  Evt fortsett videre veien rett frem til Svartdalen og Snøfjellskollane.

- Gå opp fra Kongsvold og opp i Nystugguhøa eller inn i Kaldvelldalen. Her går det reinstrekk

- Ta bussen om morran inn over skytefeltet, gå av innom Kolla of trekk opp i denne, evt trekke mot Stroppelsjødalen, Brunkolla og Tvillinkollane.

 

Uansett ett veldig fint område å jakte i.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, G.Larson skrev:

Hvis det er området her du har fått kort Kongsvold og Drivstua vest så er det normalt bra terreng.

 

Det er ikke bare bra, det er det beste som finns i og med at man kan jakte på Oppdalsiden også.

Har sett dyr der oftere enn i noe annet terreng, og alltid vært alene med flokken.

Som bonus får man også se moskus.

Buss inn gjennom skytefeltet og overnatting på Åmotsdalshytta anbefales av meg.

 

Den eneste ulempen er at det kan bli langt å gå inn og et blodslit ut igjen.  

Link to comment
Share on other sites

Det var da som svarte... hadde håpa at dere skulle si at det ikke var noe til terreng. Ser ut til at kluftbukken på Drivstua blir prioritert bort da jeg ikke er sikker på om tiden rekker til. Har jo tross alt fritt dyr i Lordalen også! rart man skal få kort på to steder samme år i stede for å fordele det til neste år evt? Håper noen får stor glede av kortet, så får jeg satse på at jeg får prøvd terrenget et annet år!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er også en nybegynner på reinsjakt. Jaktet i 10 dager på Hardangervidda i fjor uten å se snurten av dyr med gevir (var bra med sau der!). I år var jeg heldig og fikk et kalvekort i Lordalen. Dette er et helt nytt område for meg og jeg håper noen snille sjeler vil dele erfaringer om dette området? 

 

Jeg har ikke anledning til å jakte før i begynnelsen av september uten å ta fri fra jobb, men da har jeg til gjengjeld 14 dager fri (studentlivet ass). Men er det vesentlig bedre å jakte i begynnelsen av jakta så er det kanskje verdt å ta fri? Hva slags erfaringer har folk om dette?

 

Link to comment
Share on other sites

Første helga og uka så samles alt av cowboyer i Lordalen og forvandler det til en shoot-out på linje med noe en bare ser i westernfilmer. Etter en ukes tid så roer det seg betraktlig så det er nok ikke sikkert det er så dumt å drøye litt.

Ellers er Fellingskroken, Fellingshø, Trihø, Storskaret gode plasser og bør gi mulighet på en kalv.

Ellers kan de tre dagene med fellesjakt mot Skjåk benyttes, Finndalen, Leirungshø eller også Heggebottflyp om det er mye sør og sørvest.

 

Mye nordavær og dyra står i Grøndalen, Grønmillom og innover mot Storbreen.

 

Følg også med på siden her http://reinheimen-breheimen.no/ Her blir det daglig lagt ut info om hvor reinen er sett ved slutten av hver dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei. 

 

Noen som vet hvor man kan få kjøpt kart over jaktområdet til Lesja og Snøhetta vest? På forhånd takk :-)

 

Edit: Det ordnet seg. 

Har fått tak i kort på Dalsida Vest i år, har ikke jaktet i dette terrenget før så det blir spennende. Forstått det slik at det ikke selges mye kort der pga det ble tatt mye rein av et snøras for en del år siden? Noen som kan bekrefte/avkrefte det? 

Noen som har litt info om terrenget generelt, tenker ikke da bare på trekkruter osv, men hvor det er lurt å kjøre inn å campe osv. Tenkte meg en tur opp å se på terrenget om en 14-dagers tid :-)

Edited by jegerak
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rein på en eiendom i Blefjell villreinområde, men ikke Nordstul som er den sydligste delen rundt Ble-nuten. Tidlig i jakta går reinen i små grupper og faktisk mye ned i skogen for å spise sopp. Mot slutten samles de til en eller flere større flokker, men det er overraskende hvor lett det kan forsvinne 100 reinsdyr i skogsterrenget. Den lave fellingsprosenten vet jeg ikke grunnen til, det er da nok av jegere som trasker rundt der. Kan være dette at de dagene flokken er i skogen er det veldig hit-and-miss om du råker å komme over den. 

Link to comment
Share on other sites

På 3.7.2017 den 11.17, Miskatonic skrev:

Jeg jakter rein på en eiendom i Blefjell villreinområde, men ikke Nordstul som er den sydligste delen rundt Ble-nuten. Tidlig i jakta går reinen i små grupper og faktisk mye ned i skogen for å spise sopp. Mot slutten samles de til en eller flere større flokker, men det er overraskende hvor lett det kan forsvinne 100 reinsdyr i skogsterrenget. Den lave fellingsprosenten vet jeg ikke grunnen til, det er da nok av jegere som trasker rundt der. Kan være dette at de dagene flokken er i skogen er det veldig hit-and-miss om du råker å komme over den. 

Takk for tips, vi har nå sagt ja til Jakt på Blefjell og de 3 sørlige områdene. Spennende med nytt område. Da kommer vi oss på jakt om ikke annet :) Så får vi se om vi får sett noe dyr eller ikke!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har fått meg simlekort i Knutshø-folldal. Har ikke jaktet der før, og minimalt med kunnskap om området. Eneste erfaring er at jeg har kjørt bil gjennom einunndalen og fisket litt et par steder.

Finnes det sted jeg kan få info om hvor dyr befinner seg? 

Har noen gode tips til utgangspunkt? 

På forhånd takk

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...