Jump to content

Dilema


PeterBrick

Recommended Posts

Siden du er ny på forumet skal jeg ta dette på en litt hyggeligere måte enn jeg har lyst til. Vil oppfordre deg til å lese forumreglene en gang til. Scenarioer der driten treffer vifta og HD diskuterer vi ikke her, men derimot lovlig og tradisjonell norsk våpenbruk. Det er stor forskjell på våpenkultur og bruk i Norge og Junaiten, så det du eventuelt har lest på utenlandske fora er ikke overførbart til Norske forhold.

 

Så for å svare på det du spør om. Jeg synes de haglene du nevner er litt for korte for å få skikkelig drag på både leirdueskyting og jakt. Synes de svinger litt dårlig og blir litt vimsete. Også vil jeg ha muligheten for å skifte choker i ei pumpehagle. Har hatt to Winchester 1300 og en Mossberg 500. Liker sikringen bedre på Mossberg, men synes nok Winchesteren gav vesentlig bedre inntrykk mtp byggekvalitet. Begge var lette å demontere for puss og skifte pipe på, fungerte fint som systemvåpen. Nå har jeg en Benelli halvauto som jeg er godt fornøyd med, syns ei pipelengde på 66cm er fin på magasinhagler.

 

Ellers vil jeg ønske deg velkommen til forumet og håper du finner deg tilrette her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de haglene du nevner er litt for korte for å få skikkelig drag på både leirdueskyting og jakt

Tipper begge to er gull til sjøfugljakt. Jeg har sikla på den "Marine Defender" flere ganger, men min gamle 37A nekter å gi seg...

 

"Home Defence" driver vi ikke med her i Norge :wink: En ting er at behovet utenfor kriminelle miljøer er infinitesimalt, en annen ting er at vi - ikke diskuterer det.

Å ta opp hagle til home defence (jeg bruker engelsk ord siden der er i USA de har behovet) i parallelltråden til "hvilken Kalashnikov skal jeg kjøpe", og dertil demonstrere sin uvitenhet med å ikke vite at lyddempere er lov, og samtidig være såpass spesiell at du skal ha lyddemper på en Kalash? det virker umodent, og det virker ikke realistisk.

 

Har du virkelig DSSN-kurs, 24 måneder fartstid og nok stevnepoeng? Det høres ikke sånn ut?

 

K

Link to comment
Share on other sites

OK, sorry for grettent svar. De haglene du viser er unødvendig korte om du ikke skal ha dem i båt/kajakk, og er vinglete å skyte med. Men winchesteren er nok varig - jeg blir jo faen ikke kvitt min :mrgreen: Til banebruk vil de fleste anbefale ei O/U med litt lengde på.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange skyter godt med pumpehagler og hvis det er det du vil ha så kjøper du deg det. Er ofte gode handler på bruke våpen på Finn. Kjøper du deg en brukt Remington 870, Winchester 1300 eller Benelli Nova/Supernova, så har du hagle resten av livet.

 

Nå er det mange som blir lei pumpehagler ganske fort og bytter den ut med en o/u. Ville da sett etter en Winchester 101 eller Miroku, de selges noen ganger for ned mot 5000,- det er mye hagle for penga. Når du har to løp så klarer du deg greit uten løse choker, på jakt regulerer du svermen med ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...