Jump to content

Har en Elghund grå som ikke jakter


Centerklase

Recommended Posts

Hei! Jeg har en grå elghund. Fantastisk fin familiehund!

 

Den ble kjøpt hovedsakelig som familiehund, men nå føler jeg at den må få lov til å jakte. Det er jo tross alt det dem er avlet frem for:)

 

Jeg vil begynne med jakt men klarer ikke helt finne ut hvor jeg skal starte. Skal jeg starte med meg selv? Eller han? Jeg har heller aldri jaktet selv, ikke på hjortevilt i allefall.

 

Han får gå løst når vi går tur i skogen og han kan fort bli borte en liten stund, maks 5min så kommer han spurtene tilbake :) og nå han får være så fri så synes det på hele hunden at han elsker livet, man blir helt varm i hjertet av å se gleden i fjeset hans:D så nå vil jeg ta det et skritt lenger. Tenker løshund, men som sagt vet jeg ikke hvor jeg skal starte. Jeg bor i Våler i Østfold og er småredd for ulven...

 

Han er bare unggutten på 11mnd og han er veldig flink til blodspor. Var iallefall det i høst når jeg prøvde sist. Han er flink til å søke etter mat og godbiter når jeg kaster det rundt om i hagen.

 

 

Sist men ikke minst! Komma og punktumfeil er helt vanlig med meg:D

Link to comment
Share on other sites

Har du jegerprøven? Hvis ikke bør du ta den. For å begynne med elgjakt må du få plass på et lag eller tilgang til et terreng. Da kan det være greit å bli aktiv i lokal Jeger og Fisker Forening.

Ellers er det lurt å bli medlem og bli aktiv i lokal Elghundklubb. Still bikkja på utstilling og jaktprøver. Det er lurt og gå blod og fersksporprøve og bli godkjent som ettersøksekvipasje, dette bør du gjøre før du jager den inn. Disse prøvene arrangeres av Elghundklubber og NFF lokallag.

Det er mange gode filmer om elgjakt og jaktprøver, kan være fine å se på som inpirasjon. Ellers kunne du kanskje bli med noen som "lærling" på elgjakt, det er mange trivelige folk her på forumet og i klubber/foreninger rundt om. Kanskje prøve en annonse eller ta kontakt med Elghundklubben i fylket ditt.

Skjønner at du er engstelig for ulven, det øker jo den risikoen det er å slippe bikkja løs. Hver gang vi knepper av bandet på bikkja så kan det være siste gang vi ser den. Men som du så fint beskriver så er det det bikkja er avla fram for og elsker å gjøre. Andre risikoer er jo trafikk, spark fra elg og dårlig is. Men det er mye som kan gjøres for å minimere risikoen. Mtp ulv så kan du vurdere om du heller bruker gråbikkja som bandhund, da har du også ei super bikkje til hjortejakt f.eks på vestlandet. Ellers finnes det beskyttelsesvester for hunden. Dogtec sin protector pro vest er fin med pigger og kevlar mot ulvebitt, neopren med oppdrift mot drukning og signalfarge og gode reflekser mtp trafikk. Du får den til fin pris hos Brunst.No. En slik sammen med gps sporing og lokalkunnskap minimerer risikoen for bikkja når du bruker den løs.

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...