Jump to content

Politidirektoratet belønner politidistrikter som gir avslag!


HobbyHunter

Recommended Posts

Det har jeg lite tiltro til.

Hva blir de belønnet med? Kake? Penger? Diplom og medalje?
Jeg tviler på at det blir gylt, sølv og bronse medalje til politimestrene. Men at det føres statistikk på innvilgnings- og avslagsprosent på våpensøknader, og at disse resultatene sammenlignes mellom politidistriktene fra år til år, eller kvartal for kvartal, forbauser meg ikke det aller minste. Måle- og veie-hysteriet som er tredd ned over det offentlige i forbindelse med "New public management", overgår det aller meste Kafka kunne komme på i sine romaner. Hvor mange tusen årsverk som kastes bort på dette unyttige skjema-fjaset - vel, det sitter sikkert noen personer og fører statistikk og sammenligner kurver og grafer om det også!
Link to comment
Share on other sites

Dette bør ikke overraske noen. Det er helt i tråd med doktrinen om "ett politi", herunder enhetlig saksbehandling. At politidistriktene blir sammenlignet med hverandre er ganske naturlig, syns jeg. Det er ikke det samme som at distriktet med flest avslag blir ansett for å gjøre mest riktig, heller ikke av Politidirektoratet.

Link to comment
Share on other sites

Det å oppføre seg politisk korrekt, sett i PODs øyner er nok bra for karriæren, motsatsen er en tregere eller stoppet karriære. Dette er ikke noe nytt, være seg innen det offentlige eller private arbeidsmarkedet.

Ser ikke hvorfor POD skulle være annerledes. Det finnes vel sjefer innen Politiet som har blitt stoppet eller flyttet på når dem ikke var enige i ting og tang og sto på sitt.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir de belønnet med? Kake? Penger? Diplom og medalje?

 

Politimestrene har (eller har hatt? vet ikke om dette gjelder lengre) kontraktfestet en relativt fet bonus på lønna hvis deres distrikt oppnår de måltallene som er satt og holder budsjettet osv. I følge mediaoppslag utgjorde denne bonusen for noen år siden kr 140000 til politimesteren i Oslo, for eksempel.

MEN: i praksis har alle politimestrene fått utbetalt full bonus uavhengig av om de oppnår resultatene eller ikke. Ble litt bruduljer av dette da det ble kjent, bonusen var ment å være et incentiv til god ledelse og ikke et fast lønnstillegg. Aner ikke om ordningen fremdeles praktiseres på samme måte...

 

Edit: må presisere at bonusen ikke gjaldt våpenforvaltning spesielt, det er måltall på det aller meste. Antar også at måltallene på våpenforvaltning hovedsakelig går på saksbehandlingstid.

Link to comment
Share on other sites

- hvis deres distrikt oppnår de måltallene som er satt og holder budsjettet osv. - -

- det er måltall på det aller meste.

Det var dette jeg omtalte lenger oppe:
Måle- og veie-hysteriet som er tredd ned over det offentlige i forbindelse med "New public management", overgår det aller meste Kafka kunne komme på i sine romaner.
Link to comment
Share on other sites

Jepp, og som alltid:

En blir målt på det som er enkelt å måle, ikke på det en egentlig burde prioritere.

 

Det klassiske eksempelet, og det måltallet det antakelig jukses mest med, er antall kontrollerte bilførere. Det er enklere å oppnå måltallet ved å kontrollere hundrevis av edru og lovlydige bilister i rushtrafikken (og dermed forsinke mange som ikke har gjort noe galt på vei til jobb) enn ved å selektivt gå etter det lille mindretallet som faktisk er farlige i trafikken.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rimelig selvsagt? Våpen- og bevillingsavdelingen produserer bevillinger (til lotteri, skjenking, osv) og til å erhverve skytevåpen, fører tilsyn med forhandlere osv. Produktet deres er godkjente, og avslåtte, og de har vel et budsjett i forhold til antall forventet mottatte, og arbeid med hver enkelt søknad, altså behandlingstid.

Naturlige/selvsagte måltall er da f.eks. mottatt, godkjent, avslått og behandlingstid? De er en bedrift, som skal produsere noe, og må etter alle normale metoder ha en måte å måle det de gjør?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener du at Politiet opererer med måltall for antall avviste eller godkjente våpensøknader?

Det pussige er at jeg også har hørt dette, men ta det for det det er verdt. Jeg kommer ikke til å hoste opp dokumentasjon på utsagnet :wink: Det samme har jeg hørt om førerkort beslag og inndragning av våpenkort.... :(

 

Når man søker på våpen kan det kan jo være verdt å søke på noe som du vet du ikke får innvilget sammen med det du egentlig skal ha :lol: Så ordner nok galskapen seg helt selv :mrgreen: For de andre tingene kan det sikker være lurt å ligge unna søkelyset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rimelig selvsagt? Våpen- og bevillingsavdelingen produserer bevillinger (til lotteri, skjenking, osv) og til å erhverve skytevåpen, fører tilsyn med forhandlere osv. Produktet deres er godkjente, og avslåtte, og de har vel et budsjett i forhold til antall forventet mottatte, og arbeid med hver enkelt søknad, altså behandlingstid.

Naturlige/selvsagte måltall er da f.eks. mottatt, godkjent, avslått og behandlingstid? De er en bedrift, som skal produsere noe, og må etter alle normale metoder ha en måte å måle det de gjør?

 

K

 

De nevnte verdier vil jeg kalle statistiske verdier. Skulle vi snakket bedriftsøkonomisk språk så er de fleste av disse prognoser. Basert på tidligere år kan man sikkert komme med antagelser om hvor mange søknader man forventer inn, hvor mange man behandler etc.

 

Målverdier (budsjett) er noe du forsøker å oppnå. Jeg er enige i at noen av de du nevner som f.eks behandlingstid etc kan (og bør) ha måltall.

 

Men at man har måltall på avslåtte/innvilgede våpensøknader har jeg ingen tro på what so ever.

 

Dette skal jeg søren med høre med Svein H. om til onsdag når jeg treffer han. Jeg er rimelig sikker på svaret jeg får.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette skal jeg søren med høre med Svein H. om til onsdag når jeg treffer han. Jeg er rimelig sikker på svaret jeg får.
Dersom Svein H. er en person som ville bli stilt i et dårlig lys dersom det kom frem at forvaltningsvedtak blir fattet på grunn av sentralt styrte måltall i stedet for situasjonsvurderinger så er jeg også ganske sikker på hva slags svar som vil bli gitt.
Link to comment
Share on other sites

Dersom Svein H. er en person som ville bli stilt i et dårlig lys dersom det kom frem at forvaltningsvedtak blir fattet på grunn av sentralt styrte måltall i stedet for situasjonsvurderinger så er jeg også ganske sikker på hva slags svar som vil bli gitt.

Tror ikke du trenger å være redd for det for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du mener @Vargen? Mener du at Politiet opererer med måltall for antall avviste eller godkjente våpensøknader?

 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen måltall på det, kun på saksbehandlingstid i forvaltningssaker.

Kan dog ikke utelukke det, siden jeg ikke jobber med forvaltning og derfor ikke jevnlig informeres om mål og resultat på det feltet.

 

Uansett er jeg ikke bekymret for dette, våpenforvaltningen jobber slik jeg kjenner den ekstremt regelstyrt og derfor forutsigbart. Søknader som skal avslås blir avslått, og søknader som skal innvilges blir innvilget, basert utelukkende på hvorvidt søkeren har godtgjort behov osv i henhold til våpenloven. Det skulle tatt seg ut om noen fikk avslag med begrunnelse at en ikke har fylt kvoten med avslag denne måneden, klage på slikt ville naturligvis blitt tatt til følge hos POD.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan belønnes politidistriktene og på hvilket grunnlag? Er det noen som har spurt POD om dette?

 

Det skal være åpenhet om offentlig forvaltning. Åpenheten kan jo testes før mistenksomheten tar helt overhånd. Kanskje de har en god grunn til å ha eventuelle måltall og kanskje dette bare er misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som at mange her inne mener at belønning må være et materielt gode av et eller annet slag.

Husk at som alltid ellers i arbeidslivet, kan en leder være ekstremt opptatt av å nå et mål, eller "være best" på et felt, uten at vedkommende ser ut til å tjene noe som helst på det.

Som oftest er det bare snakk om et mentalt klapp på skulderen eller lykken av å kunne trone øverst på statistikken i håp om å imponere sine sjefer, eller bare for sin egen selvgodhets skyld.

 

Det kan like godt være dette som er den omtalte "belønningen". Som oftest skal det ikke mere til.

Link to comment
Share on other sites

...våpenforvaltningen jobber slik jeg kjenner den ekstremt regelstyrt og derfor forutsigbart. Søknader som skal avslås blir avslått, og søknader som skal innvilges blir innvilget, basert utelukkende på hvorvidt søkeren har godtgjort behov osv i henhold til våpenloven.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke få ganger vi har lest om noen som ikke får behandlet søknad fordi et kammer har komponert et skjema, som de ønsker skal fylles ut.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, en kan nok si at den evt belønningen-enten den er klar på skuldra eller cruise i Caribbean, ikke virker siden det innvilges ca 18000 søknader per år i landet.

 

At Bergen avslår søknader på 7,62x39 tror jeg veldig lite på... bla fordi det Ikke behandles søknader i Bergen og fordi en klage til POD så hadde en slik praksis blitt stoppet.

Folk i pod er akkurat like interesert i å ha stor bunke med tøv på bordet som oss andre og erfaring viser at "vanskelige" saksbehandlere blir korrigert om noen tar seg bryet med å klage. Hun jeg nå spesifikt tenker på ble til og med blidere av det. Kanskje hun endelig fikk skikkelig veiledning?

 

Avslag er rett og slett unntaket. Og stort sett alltid riktig. Rare avgjørelser forekommer selvfølgelig, feks avslag på 505Gibbs eller avslag på søknad om våpen fordi en bor for langt unna klubben en er medlem i, men like forb. . uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen v-2:

 

Kanskje det ikke var Bergen, han jeg snakket med tjenestegjør iallefall der, mulig han har bostedsadresse et annet sted og dermed sokner til et annet kontor.

Det spiller forsåvidt liten rolle da uttalelsen kom fra en person på det gitte våpenkontoret under en telefonsamtale med kompisen min.

Så får det være om du "tror lite på det" eller ikke.

 

Avslag generelt er jo unntaket all den tid det innvilges flere søknader enn det avslås. Problemet er søknader som avslås på feil grunnlag.

Jeg gikk løypa med POD, hvor jeg faktisk ble stemplet som useriøs når jeg på en saklig måte (faktisk) poengterte at 505 Gibbs ikke er forbudt og dermed per definisjon er tillatt brukt på jakt av alt norsk vilt.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg en lang prat med Svein H i går ettermiddag/kveld.

Det vil si fikk en god prat etter at han først mer eller mindre satt både kaffe og kjeks i halsen, etterfulgt av en drabelig latterkrampen.

 

Denne "tulletråden" her kan de som har startet den og de som har hevet seg på konspirasjonsteorien bare legge død først som sist.

 

Det er FULLSTENDIG tull og tøys at noen våpenkontor skulle bli målt på antall avslåtte våpensøknader. Eller for den sagt skyld på antall innvilgede våpensøknader.

 

Som han sa finnes det ingen belønningssystemer/bonussystemer for våpenkontorene. Ikke for de andre delene av etaten heller som han kjente til.

Dette finnes ikke. Punktum. De blir ikke målt eller kontrollert mot et eneste måltall.

Ja, det finnes selvfølgelig noen sjefer som har ordnet seg noen bonusavtaler, og som de tilsynelatende oppnår full uttelling hvert år uten at de blir målt mot noe konkret. That's life og sånn er det i de fleste typer business.

 

Det er så enkelt og greit grunnet med at folkene som jobber på våpenkontorene faktisk kommer på jobb og gjør så godt de kan. De som leverer riktige søknader og har krav på våpen får det. Og de som på tilsvarende måte har noe feil med søknaden eller ikke har krav på våpen, ja det får heller ikke våpen. Så enkelt er det. Ingenting de gjør på våpenkontorene kan påvirke det. De har en våpenlov og et rundskriv å forholde seg til.

Som han sa: tvert i mot. Å skulle gi feil avslag vil bare medføre de merarbeid da klager må behandles og tar tid. De hadde ikke hatt noe som helst å tjene på å gjøre noe slik.

Så finnes det selvfølgelig som i alle andre typer bransjer saksbehandlere som selv ikke kjenner regelverket godt nok og gir feil svar, men det løser seg ofte med en klagerunde og dokumentasjon.

 

Antall søknader, saksbehandlingstid etc er tall man automatisk kan ta ut fra datasystemene, men de brukes heller ikke til annet enn hvis noen ved behov ønsker å ta med noen slike tall i en eller annen rapport, eller om de på våpenkontorene selv ønsker å bruke de for å dokumentere at de trenger mer ressurser på kontoret for å kunne klare en bedre saksbehandlingstid.

Igjen: dette er statistiske verdier som kan brukes for rapportering. Det er IKKE måltall som man forsøker å styre etter. Det er veldig viktig hvis folk skal forstå hva som diskuteres her man vet forskjell på statistiske verdier, virkelige verdier, prognoser og budsjett (måltall). Hvis ikke blir det bare surr.

 

Jeg vil ikke gå ut med fullt navn på en person her som ikke selv er til stedet på nettet, og ikke er en offentlig person. Men veldig mange her på Kammeret vet naturligvis hvem Svein H er og hvilken posisjon han har. Ikke bare leder han et av Norges største våpenkontor, og har gjort det i manns minne. Han er også en av våre største ressurser på våpenloven, tillegg, forskrifter og rundskriv. Om POD lurer på noe så ringer de som regel han :D Hvis han ikke er opptatt som ekspertvitne i en rettssak.

 

Så ta trur jeg vi kan sette punktum for denne spekulasjonen som sikkert har bakgrunn i et vorspiel eller nachspiel med en eller annet som har fått et kjipt avslag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...