Jump to content

Våpensøknad pistol


lucasand

Recommended Posts

Det med medlemskort / Startkort finner du på Minidrett.

Dette vil alle klubber/medlemmer ta ibruk som er tilsluttet NSF, da er det bare å logge seg på der, printe ut startkort om man trenger det, og printe ut kopi av medlemskort/betaling.

Om du får et eget medlemskort fra klubben nå, så lager de seg ekstrajobb som er totalt unødvendig. Alt skal gå via Minidrett med tanke på medlemskap/startkort.

Her står det meste av info som Politiet spør etter, eneste er bekreftelse på aktivitet fra klubb.

 

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 00.31.37.png

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 00.48.37.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inne på Minidrett (profil) så finner man også medlemskort & startkort.

Her vil man også finne alt av resultater som blir lastet opp til NSF. Derfor er det VIKTIG at ALLE klubber gjør det de skal og får lastet opp resultater, da det er et krav om aktivitet om kjøp av våpen. 

Det er synd og se at enkelte klubber svikter på dette området

 

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 15.24.18.png

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 15.25.15.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2017 den 15.33, Poacher skrev:

Inne på Minidrett (profil) så finner man også medlemskort & startkort.

Her vil man også finne alt av resultater som blir lastet opp til NSF. Derfor er det VIKTIG at ALLE klubber gjør det de skal og får lastet opp resultater, da det er et krav om aktivitet om kjøp av våpen. 

Det er synd og se at enkelte klubber svikter på dette området

 

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 15.24.18.png

Skjermbilde 2017-03-02 kl. 15.25.15.png

Hei,

Har du prøvd å dele på Facebook med den knappen der? Det har jeg ikke fått sjekka ut enda...

KE

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke forsøkt det.

Ser egentlig ikke så ofte på resultatene inne hos NSF. Men følger med hos FSU mtp ranking etc.

Forsøkte å dele på FB nå, slik ser det ut. Man ser resultatet, men forsøker man å klikke på linken, så kommer man til startsiden på minidrett og må logge seg på der.

 

Skjermbilde 2017-03-04 kl. 02.04.49.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg har en konkret problemstilling vedr søknad om reservevåpen, Pardini kal 22lr til bane/felt.

 

Jeg la ved søknaden en bekreftelse fra klubben at jeg er konkurranseskytter og en vedlagt liste på 15 stevner jeg deltok på i 2016 der jeg brukte min Benelli 22lr.

I tillegg til Benelli pistolen har jeg en Browning Buckmark til spesialpistol.

Saksbehandler sier hun ikke kan innvilge en ny pistol i kaliber 22lr (reservevåpen) siden jeg allerede har 2 stk i kaliber 22lr  fra før, siden jeg ikke trenger flere pistoler som kan benyttes i samme program som de pistolene jeg eier i dag.

Søknaden min har blitt plassert i en egen "bunke" som en jurist/våpenteknisk person skal vurdere.

 

Er det andre som har opplevd den samme behandlingen?

Dette er saksbehandler i Ålesund.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Her er det sikkert mye å ta dem på, men du kan jo begynne med at spesialpistolen din må ha minimum 1360g avtrekksvekt (8.25.7.1.5) og er derfor ikke egnet/konkurransedyktig som finpistol som har minimum 1000g avtrekksvekt (8.12).

Link to comment
Share on other sites

Hei ATnT,

Jeg ringte og etterlyste søknaden og i denne samtalen argumenterte jeg for disse forskjellene og fikk til svar at dette kunne ikke jeg dokumentere og dette ble en påstand.

Når jeg spurte om jeg kunne sende bilder av Buckmarken med våpenkortet i bilde for å dokumentere min påstand fikk jeg til svar at "dette kunne like godt være et bilde av naboen sin pistol" o.O

Link to comment
Share on other sites

Be om å få avslaget skriftlig med informasjon om klageadgang. Så skriver du en klage, med kravene i de forskjellige klassene, og utdrag fra våpenforskriften hvor det er snakk om klasser med identiske krav, ikke at et våpen kan brukes i to klasser dersom det tilfredstiller kravene i begge klasser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 2/23/2017 den 11.32, nhd skrev:

@tiders: Du har rett. Jeg er imidlertid en praktiker i slike spørsmål. Om det går raskere ved at jeg leverer et slikt ekstra skjema, så gjør jeg det.

Ser den, men det gagner ikke saken. Jeg tror en informer befolkning som holder byråkratiet i ørene er En God Ting. Statapparatet i Norge er formelt sett delt i tre. Grunnen er for å forhindre konsentrasjon av makt. Jeg ser ingen grunn til å motarbeide prinsippene i Grunnloven vår fordi en eller annen kropp på et politikammer finner det for godt å produsere et stykke papir med etatsvåpen. Intensjonene til byråkraten er nok gode, men det er galt likevel. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, tiders skrev:

Ser den, men det gagner ikke saken. Jeg tror en informer befolkning som holder byråkratiet i ørene er En God Ting. Statapparatet i Norge er formelt sett delt i tre. Grunnen er for å forhindre konsentrasjon av makt. Jeg ser ingen grunn til å motarbeide prinsippene i Grunnloven vår fordi en eller annen kropp på et politikammer finner det for godt å produsere et stykke papir med etatsvåpen. Intensjonene til byråkraten er nok gode, men det er galt likevel. 

Det er greit. Hvis du ønsker å bruke tiden din på å oppdra byråkratiet, så deg om det. Jeg velger mine kamper ut fra andre kriterier.

Link to comment
Share on other sites

Full forståelse. Det er lett å la være og føye seg. Jeg er ikke kranglete av natur, men svært bevisst på at grunnlovens natur og intensjon.

Første gang jeg klaget til POD var det med litt hevet puls jeg sendte inn brevet. Men det blir som alt annet lettere med tiden. Når man først får rett en gang vil man ikke akseptere at samme feil begås på nytt ved en ny søknad. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På Friday, February 17, 2017 den 14.30, ATnT skrev:

Den er innafor. Reglene for Felt finner du her:

http://www.skyting.no/wp-content/upload ... r_2017.pdf

 

8.25.4.4 Ammunisjon - Som sier at en 9mm kan benyttes i Grovfelt og/eller Militærfelt

 

8.25.7.1.2 Grovfelt

Pistol eller revolver iht. ISSFs bestemmelser for 25 m Grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13 Kaliber 7,62 mm - 9,65 mm (kal. 0.30” - kal. 0.38”)

 

8.25.7.1.3 Militærfelt

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25 m grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13. (Ikke krav om at målekasse skal brukes). Avtrekksvekt 1360 gram. Kaliber: 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”) Revolver ikke tillatt. Fingergrep i forkant av skjeftet tillates. Prosjektilet skal stikke minimum 5 mm utenfor hylsekant, og veie minimum 100,0 grain. Faktorkrav er ≥ 120.

 

ISSF Reglene finner du her:

http://www.issf-sports.org/theissf/rules.ashx

 

Tabell 8.12 - Sier litt om teknisk spec på pistolen

Tabell 8.13 - Sier litt om grep og kjernelinje

Her står jo ikke avtrekksvekt for grovfelt...? Er det 1000 gr?

Link to comment
Share on other sites

På 12.2.2017 den 19.43, lucasand skrev:

Kommer med flere spørsmål jeg, hehe... Dere sier både medlemskort OG startkort. Er dette det samme? På minidrett.no finner jeg kun startkort. Det er riktig nok opplista under medlemskort da.

 

Det skal se slik ut

 

Skjermbilde 2017-04-27 kl. 16.25.57.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 6.11.2019 den 18.37, skytegla skrev:

Jeg tok sikkerhetskurs på en klubb, men er ikke medlem der lenger og ble aldri kjøpt noe pistol. Ligger beviset på sikkerhetskurset på nett noen plass eller er det kun den klubben som har bevis på det?

Ja, klubben har notert slikt i sitt arkiv. Ta kontakt med dem, så vil de garantert ordne et nytt dokument til deg.

Ingen vil at en pistolskytter "går tapt!

Lykke til 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har våpen fra før (hagle) men tenkte å melde meg inn i pistol klubb og handle pistol. Greia er at jeg hadde tatt sikkerhetskurs osv men så havna jeg borti noe ruskjøring. Hva er sjansen for at en pistolsøknad går igjennom om jeg er medlem i klubb osv? Snakka med politiet som sa at jeg hadde egentlig karantene på 5 år, men det ville være en vurderingssak. Aldri noe glattcellebesøk eller vold på rulleblad. Og de tok jo ikke hagla mi den gangen så er vell ikke uegnet til å ha våpen? Noen som vet om noen eller har noe erfaring på hvor streng dem er på sånt? 

Link to comment
Share on other sites

Bare å melde seg inn i en klubb, begynne å trene og være aktiv... Uansett, så slipper du ikke unna hverken aktivitetskrav eller nybegynnerkarantene. Dvs 6mnd med nok aktivitet, før du kan søke om våpen. (Du kan jo alltids søke, men, uten nødvendig dokumentasjon fra godkjent klubb, vil du ikke få noe innvilga noe som helst, selv om de de skulle anse karantena di som avtjent.)

Link to comment
Share on other sites

Faren her er at det at de ikke tok skytegla sin hagle etter ruskjøringen er en glipp. Søker han/hun da om pistol innenfor 5 år risikerer man at ved avslag blir hagla inndratt også. Hvis det ikke skaper alt for store problemer ville jeg ventet med å søke om noe som helst til 5 år etter ruskjøringen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 12.11.2019 den 22.05, rhb skrev:

Bare å melde seg inn i en klubb, begynne å trene og være aktiv... Uansett, så slipper du ikke unna hverken aktivitetskrav eller nybegynnerkarantene. Dvs 6mnd med nok aktivitet, før du kan søke om våpen. (Du kan jo alltids søke, men, uten nødvendig dokumentasjon fra godkjent klubb, vil du ikke få noe innvilga noe som helst, selv om de de skulle anse karantena di som avtjent.)

Nå er det forøvrig 12mnd med aktivitet man må ha i følge søknadene. 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/tilleggsskjema---uttalelse-fra-skytterlag-skytterklubb.pdf

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Wakdar said:

 

Det står aldeles ikke det. Det er spørsmål om vedkommende har hatt noe med klubben å gjøre de siste 12mnd, ikke at han eller hun nødvendigvis må ha holdt på så lenge.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, vass skrev:

 

Det står aldeles ikke det. Det er spørsmål om vedkommende har hatt noe med klubben å gjøre de siste 12mnd, ikke at han eller hun nødvendigvis må ha holdt på så lenge.. 

Rart de har forandret fra 6mnd til 12mnd som det står her nå bare i såfall. Husker jeg så på disse skjemaene i fjor vinter så sto det 6mnd, i sommer sto det 12mnd da jeg kjøpte en revolver til.

Link to comment
Share on other sites

Virker litt "hjemmesnekra" dette skjemaet... Når det er henta fra www politiet.no er det jo litt merkelig at det ikke er merket på en eller annen måte som viser at det er et offesielt dokument.  Er vel en aller annen som har vært "proaktiv" å smurt i sammen ett skriv og lagt det ut. Eller så finnes det et rundskriv som har gått under raderen...

Link to comment
Share on other sites

Les deg litt mer opp før du kommer med sånne påstander.

 

6måneder aktivitet gjelder fortsatt.

Det skjemaet du viser til handler om å bekrefte aktivitetsnivå de siste 12 måneder.

 

Skjemaet har heller aldri blitt forandret fra 6-12 måneder. Aktivitetsskjemaene har i alle lokale varianter jeg har sett. spurt om aktivitet de siste 12 måneder.

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, meatpukk skrev:

Les deg litt mer opp før du kommer med sånne påstander.

 

6måneder aktivitet gjelder fortsatt.

Det skjemaet du viser til handler om å bekrefte aktivitetsnivå de siste 12 måneder.

 

Skjemaet har heller aldri blitt forandret fra 6-12 måneder. Aktivitetsskjemaene har i alle lokale varianter jeg har sett. spurt om aktivitet de siste 12 måneder.

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-vapentillatelse/


Får du roe hjernen din bittelitt. Jeg VET att det har stått 6mnd på dette skjemaet jeg henviste til i Trøndelag i hvertfall rundt juletider i fjor, for da var jeg å henta dette papiret og søknader hos ett politikontor der da andre i klubben skulle søke om håndvåpen. Så det har vært endringer der i allefall det siste året. :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...