Jump to content

Våpensøknad pistol


lucasand

Recommended Posts

Hei! Skal om kort tid levere våpensøknad på pistol .22 og 9mm. Har bare noen spørsmål, så jeg går rett på sak:

 

1. Jeg er aktiv skytter og har deltatt på flere treninger enn det klubben har fortalt er minstekrav, meeen.. jeg har ikke hatt muligheten til å delta på stevner og konkurranser, kun vanlig skytetrening i klubben som medlem. Kan jeg få avslag på våpensøknad pga. det? Ellers oppfyller jeg alle krav.

 

2. Når jeg går til politiet for å fylle ut søknad, må jeg gjøre det der, eller kan jeg ta med hjem og fylle ut, for å så levere til dem igjen? Eller hvordan fungerer den prosessen..?

 

3. Hva trenger jeg av vedlegg? Legger ved diplom som viser godkjent sikkerhetskurs, samt kopi av kvittering på våpenskap.

 

Setter pris på detaljerte svar fra dere som har peiling.. tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

1. Det går bra uten stevnedeltagelse.

2. Du kan ta med papirene hjem og fylle dem ut der før du leverer dem til Politiet.

3. Bekreftelse på medlemskap i godkjent klubb/medlemskort som viser at du har betalt. Attest for sikkerhetskurs. Attest for aktiviteten du nevner. Noen distrikt krever også attest fra klubben på at de våpen du søker på er godkjent/egnet for de program du oppgir. Kvittering på våpenskap.

 

Med de opplysninger du gir her, skal dette gå helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye forskjellig praksis rundt om, gitt...

 

Startkort har jeg aldri lagt ved, det holder med et medlemskort eller kvittering på betalt medlemskap i godkjent organisasjon. Første gang jeg søkte kopierte jeg kvittering på våpenskap, men det skal heller ikke være nødvendig. Dette var rett etter våpenskap ble krav fra første våpen. Tror heller ikke jeg krysset av annet enn trening som formål ved første søknad, bare det jeg kunne dokumentere gjennomført: Attesterte skytelogger fra organisert trening.

 

Oppsummert: nhd har svaret, men minus våpenskapkvitteringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri lagt ved kopi av kvittering på våpenskap. Ikke da jeg søkte første gang, og ikke da jeg søkte siste gang i 2015. Uansett, så lenge du søker om dine første våpen, er det ikke krav til skap før du faktisk kjøper våpen. Du kan helt lovlig kjøpe skap og våpen samtidig i samme butikk. Da kan du ikke legge ved kvitteringen med søknaden.

 

Jeg skal ikke oppfordre en ny skytter til å være "kranglete", men jeg tror at jo flere som aksepterer dette kravet fra sine våpenkontor, som ikke er hjemlet i lov eller forskrift, jo større er sjansen for at det blir ført inn i forskriften neste gang. Så kan de legge til nye ting, f.eks. kreve erklæring fra alle i husstanden om at de er inneforstått med at du søker på et våpen (til), kreve samtykke til å innhente vandelsattest på alle i husstanden, dokumentasjon på innbrusdsikring av huset osv. "Tåler du det, så tåler du dette."

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Jeg legger ved kopi av kvittering på våpenskap, bevis på gjennomført kurs, samt bevis på at jeg har betalt årskontingenten og på at jeg er aktiv skytter.

 

Men på våpensøknaden står det vel slik:

"Ved søknad om våpen til øvelses- og konkurranseskyting:

Deltar søkeren på:

Skytterlagets/-klubbens trening JA/NEI

Terminfestede klubbstevner JA/NEI

Åpne approberte stevner JA/NEI

Dokumentasjon på deltakelse/stevnedeltagelse vedlegges."

 

Her må jo jeg krysse av nei på de to nederste vel..? Kan jo ikke si at jeg DELTAR på det om jeg har planer om å gjøre det i fremtiden. Da får jeg heller skrive i "andre opplysninger" at jeg kommer til å delta på stevner ved godkjent våpensøknad (?). Eller noe i den dur.

 

En annen ting... Jeg er ganske sikker på hvilken 9mm jeg vil ha, men har ikke bestemt meg for .22 enda. Er det nok å bare skrive at jeg skal ha en 9mm pistol da? Vet jo ikke fabrikkmerke, pipelengde etc.

 

Takker for alle svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Som flere her har sagt, kryss av på alle tre. Du kommer helt sikkert til å delta på stevner.

Du trnger IKKE spesifisere noe angående våpnene, da har du mulighet til å vurdere hva du skal kjøpe senere.

Anbefaler (som vanlig) at du søker på 4 våpen med en gang sånn at du har godkjent blankett hvis det dukker opp et kupp.

Koster det samme, har lang varighet og kan fornyes...

Link to comment
Share on other sites

SPD krever full pakke:

- Startkort, (nå det nye skytterid som du skriver ut på Min idrett).

- Medlemskort (skrives ut på Min Idrett).

- Aktivitetsbekreftelse fra klubb som dekker all relevant info iht Rundskriv 2009/009. -Dette er beviset på at du er ferdig opplært og stetter kravene som stilles til erverv. (vær ops på at aktivitetskrav for nybegynnere er strengere enn for eksisterende våpeneiere. -se side 24 i Rundskriv 2009/009.)

-Selve diplomet fra sikkerhetskurs er ikke relevant,( -eksisterer kun for at du skal ha noe å henge på veggen eller vise fram til event ny klubb ved klubbskifte...)

-Så lenge du ikke påberoper deg stevneaktivitet, krysser du på NEI. NB! -Om du påberoper deg stevneaktivitet kreves at du må legge ved kopi av resultatlister.

-Husk å lese nøye bak på skjema før du fyller ut. (dårlig utfylte skjema, kommer som regel i retur sammen med et avslag.)

 

ps Våpenkontoret er lavt bemannet , så noe saksbehandlingstid må som regel påregnes... (aldri hørt om noen som har fått innvilget på under 2-3 uker.)

Link to comment
Share on other sites

Om du tar sjansen på å levere en "åpen søknad", lønner det seg å legge ved et vedlegg der du redegjør for hvorfor du ber om å få godkjendt en slik utfyldt søknad, da det iht politiets retningslinjer ( Rundskriv 2009/009 utrykkelig står at politiet ikke skal godkjenne slike... ) -Event påføre dette under "andre opplysninger , om der er plass.

-Å "krangle" lønner seg ikke , da Ålesund er trolig det Våpenkontoret i landet som mest lojalt følger reglementet/ PODs retningslinjer :)

 

Ang stevner, der er ingen krav om at en "Rekreasjonsskytter " se s 24 - Rundskriv 2009/009) skal ha stevneaktivitet, men, dette er et absulutt krav når du kommer til søknaden om det 5. våpenet. (Som "Mosjonsskytter".)

 

Mitt råd er at du laster ned dette rundskrivet og leser det, for der finner du alt som du trenger å vite. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk! Synes det er rart at folk her skriver at jeg kan krysse av på JA når det kommer til stevner etc. Det er jo for de som har deltatt og kan dokumentere det, som du sier... Får vel skrive at jeg kommer til å delta på stevner.

 

Om du planlegger å delta på stevner, lønner det seg å kjøpe våpen deretter. Husk at klassespesifikasjonene styrer hvilke klasser du kan delta i. Se reglementene på skyting.no/pistol.

 

Ved å kjøpe tilfeldige våpen på en event "åpen søknad" kan du lett bomme her... altså bruke opp kvoten din på "feil våpen" . Om du feks kjøper to "ubrukelige" våpen i henholdsvis Finpistol og Spesialpistol i kal 22 LR er du ille ute , for da må du enten selge et av disse eller -eller begge, eller ha hele 10 stk stevnestarter i den aktuelle klasse for å kjøpe et ekstra /nytt Finpistol eller Spesialpistol-våpen,- og som du altså ikke har noe våpen til å delta i... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg blinkser, og ikke kan jeg hele dette rundskrivet på rams, men , det står uansett bakpå søknadsskjemaet flg : ved kjøp hos annen enn godkjendt forhandler må det oppgis fabrikkmerke, modellbetegnelse og nr . Ved kjøp hos godkjendt forhandler er det tilstrekkelig å oppføre våpenets art og kaliber.

 

så om vitsen ved å ha åpen søknad er at man skal handle billig bruktvåpen hos tilfeldige private, går altså ikke det... uansett hvordan jeg tolker det.

Link to comment
Share on other sites

Da må du ta kontakt med klubben din og få dem enten til å ordne medlemskort i minidrett eller ordne annen dokumentasjon. Hos meg ligger medlemskort for 2016 og startkort for 2017 på minidrett. Medlemskort 2017 får jeg rundt mars-tider når min klubb har sendt ut faktura og denne er betalt.

 

Det burde være nok med søknad og vedlegg fra klubben, men regelrytterne må jo ha til salt i grøten de også.

Link to comment
Share on other sites

hehe for å forrvirre deg litt ytterligere... Startkort og medlemskort er to forskjellige . Om du ikke får skrevet ut startkort/startID er det nok fordi du ikke er oppført som aktivt medlem i klubben din. Du må være oppført som både " medlem" og "aktivt medlem" i medlemsregisteret. Medlemsansvarlig må legge deg til gruppa. (klubbnavn/ skyting , klubbnavn /pistol etc)

Link to comment
Share on other sites

så om vitsen ved å ha åpen søknad er at man skal handle billig bruktvåpen hos tilfeldige private, går altså ikke det... uansett hvordan jeg tolker det.

Ikke noe problem. Dersom du allerede vet hvilket våpen du skal overta/kjøpe, kan du fylle ut alle felt. Hvis ikke, leverer du en åpen søknad, og selger fyller ut resten når handelen er i boks. Det gjelder uansett om selger er en forhandler eller privatperson.

Link to comment
Share on other sites

Du må uansett ha vedlegget fra klubben og da trenger du jo ikke medlemskortet da klubben har skrevet på vedlegget at du er aktiv medlem :wink:

Startkort trenger du heller ikke, jeg har aldri bruk startkortet ved stevner eller ved ervervssøknader. Igjen, vedlegget fra klubben viser at du er aktiv :D

 

Eneste gangen du trenger noe mer er hvis du skall ha reservevåpen, da trenger du legge ved resultatlister som viser at du har skutt minst 10 stevner der minst 5 er approberte innen den grenene du ønsker våpenet til.

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams, Om du leser regelverket så står det svart på hvitt at medlemskort (klubb og forbund) og startkort skal vedlegges søknad. For regelrytterne på våpenkontoret betyr det at de ofte (Oslo) krever at dette skal være med selv om det er helt unødvendig. Dette vet jeg alt om siden jeg hadde en flere ukers seanse med ei burugle i oslo som skulle ha et startkort som jeg aldri hadde sett noe til (ikke fått av tidligere klubb og aldri hatt behov for på stevner).

Link to comment
Share on other sites

Da skriver du det i merknadsfeltet. Det er ikke så mange som deltar på stevner før de får sitt eget første våpen.

Hadde nå 21 starter med klubbvåpen jeg før jeg søkte min første pistol :D

 

I min klubb blir alle nybegynnere tatt med på både bane- og feltstevner i 6 måneders perioden før søknad.

Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed med en av lederne at "stevner må man ikke ha for å få godkjent, men at det hjelper på." Snakka også med en som fikk godkjent våpensøknad i år i samme politidistrikt som meg. Han hadde ikke medlemskort fra pistolklubben, men politiet sa det var greit med brev fra leder i klubben som verifiserte at han var medlem, samt kopi av at årskontingenten er betalt, for der står det medlemsnummer. Han hadde med startkort da.

 

Så det er altså ikke slik at jeg kan få avslag på søknad pga. at jeg ikke har deltatt på stevner? Isåfall har jeg jo ingenting å bekymre meg for, for jeg er jo ellers svært aktiv og oppfyller alle krav.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo kjøpe privat med åpen søknad også. Dette er jo nesten en nødvendighet nå, har nettopp fornyet garderoben litt og ble avvist av flere selgere fordi jeg ikke hadde søknaden klar..

Dette siden selgerene måtte dukomentere salget før de kunne søke på nytt våpen selv, og følgelig sparte en mnd i søknads mølla. Har forståelse for det :)

Link to comment
Share on other sites

Ken Adams, Om du leser regelverket så står det svart på hvitt at medlemskort (klubb og forbund) og startkort skal vedlegges søknad. For regelrytterne på våpenkontoret betyr det at de ofte (Oslo) krever at dette skal være med selv om det er helt unødvendig. Dette vet jeg alt om siden jeg hadde en flere ukers seanse med ei burugle i oslo som skulle ha et startkort som jeg aldri hadde sett noe til (ikke fått av tidligere klubb og aldri hatt behov for på stevner).

 

Møter du feil saksbehandler eller våpenkontor kan det nok bli så som du sier. Men da bruker de rett og slett ikke hodet. Og det skjer jo.

 

Som sist når dem ikke ville godkjenne 357magnum revovlere på søknader for revolverfelt. Etter 15min rolig konversasjon ble det til at jeg ba dem kontakte POD. Noe de gjorde og dagen etter var det helt ok.

 

På vedlegget fra klubben står alt Våpenkontoret vill vite, så da trengs ikke startkort og medlemskort.

Snakk med dem, på en høfflig måte, så ordner det seg nok :D

Link to comment
Share on other sites

Den er innafor. Reglene for Felt finner du her:

http://www.skyting.no/wp-content/upload ... r_2017.pdf

 

8.25.4.4 Ammunisjon - Som sier at en 9mm kan benyttes i Grovfelt og/eller Militærfelt

 

8.25.7.1.2 Grovfelt

Pistol eller revolver iht. ISSFs bestemmelser for 25 m Grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13 Kaliber 7,62 mm - 9,65 mm (kal. 0.30” - kal. 0.38”)

 

8.25.7.1.3 Militærfelt

Løpslengde, siktemidler, og totalvekt i hht. ISSFs bestemmelser for 25 m grovpistol. ref. ISSF 8.12 og 8.13. (Ikke krav om at målekasse skal brukes). Avtrekksvekt 1360 gram. Kaliber: 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”) Revolver ikke tillatt. Fingergrep i forkant av skjeftet tillates. Prosjektilet skal stikke minimum 5 mm utenfor hylsekant, og veie minimum 100,0 grain. Faktorkrav er ≥ 120.

 

ISSF Reglene finner du her:

http://www.issf-sports.org/theissf/rules.ashx

 

Tabell 8.12 - Sier litt om teknisk spec på pistolen

Tabell 8.13 - Sier litt om grep og kjernelinje

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden var det mye på en gang...

 

Ved første søknad kan du søke på inntil 4 våpen i det forbundet du er tilknyttet.

Det koster drøye tusenlappen, og det er helt vanlig å smelle til med 4 våpen på første søknad.

Du må legge ved medlemskort (viser at du er tilknyttet en klubb) og startkort (som skal vise at du er tilnyttet et forbund (har betalt forbundsavgiften)).

 

Du får ikke startkortet uten at du har "aktivitet", så aktivitetsbekreftelsen skulle ikke være nødvendig, men ta gjerne med den. Jeg la på diplom fra sikkerhetskurs, selv om dette ikke er lovhjemlet, det er en klubbgreie. Klaska inn kvittering for våpenskap, merke for god oppførsel i speideren, og et hyggelig følgeskriv som forklarte hvordan jeg tenkte mhp søknadene. (det var en svak tendens til overlapp mellom bruksområdene).

 

Første gang kryssa jeg for 2 av 3 i aktivitetsboksen (trening, klubbkonk).

 

Når det støvet la seg, puttet jeg inn de neste søknadene, nå med tre kryss. Måtte ikke vedlegge bevis, men det hender visst de forhører seg. Det var i alle fall på det tidspunktet riktig.

 

Stabler man søknadene riktig, så er denne 4-våpen grensen en myte.

 

Man kan maks søke 4 første gang.

Så anskaffer man disse 4, bruker dem, og utvider behovene for flere våpen i samme forbund.

SP, SR, Fin, Grov, Militær, Mag1 og Mag2 er f.eks. fullt mulig i løpet av første halvår som aktiv skytter.

 

Og du trenger ikke være 100% spesifikk på hva du skal kjøpe i søknaden, så lenge de vitale parameterne kommer frem.

 

SP/SR: Kaliber og "målekasse" i kommentarfeltet holder. Selgeren fyller ut detaljene.

Fin: .22 LR, halvautomat. Selgeren fyller ut detaljene.

Mag1: Revolver, .357 mag. Løpslengde > 100mm (så du ikke kommer i konflikt med SR) Selgeren fyller ut detaljene.

osv.

 

Og jeg har endret kaliber på to søknader i fart, trodde jeg måtte kjøpe en .xx, men var heldig og fikk tak i en .yy allikevel. Tok en telefon og fikk endret søknaden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva sier man ikke kan ha større aktivitet enn rekreasjonsskyter etter 6 månedersmedlemskap i pistolklubb?

 

Selv hadde jeg skutt NM felt, fin og revolver og et kretsmesterskap i Presisjon med fin og grovpistol samt sånn ca 20 klubbstevner når jeg leverte mine første søknader :wink:

 

Vi i klubben prøver få med oss nye skyttere på aproberte stevner så fort dem har fått nok opplæring.

Link to comment
Share on other sites

På 11.2.2017 den 20.04, nhd skrev:

.. Noen distrikt krever også attest fra klubben på at de våpen du søker på er godkjent/egnet for de program du oppgir.

Det kan de ikke kreve. Dette er uhjemlet og unødvendig. Hvis personen på kontoret ikke kan se om et våpen er godkjent bør den personen få andre arbeidsoppgaver. Ved å akseptere en slik ordning er vi med på å la det danne seg praksis som er svært uheldig. Jeg har også blitt møtt med at de vil ha et slikt lokalt produsert skriv før de vil behandle søknaden. Men det er feil. Det påpekte jeg og fikk innvilget våpen nummer seks uten mer spørsmål. Det jeg la ved søknaden var en oversikt over stevneaktivitet for denne øvelsen og en forklaring for hvorfor mitt våpen i samme kaliber ikke var tillatt i denne øvelsen. Ergo behov. Det mente jeg var tilstrekkelig. Det ble de enige i. Men de ber om skjema på impuls.

Menneskene på disse kontorene er som mange andre på offentlig kontor redd for å gjøre feil. Ved å lage stadig mer kompliserte systemer tenker de seg at antall feil går ned. Eller i det minste at feilene ikke er deres skyld. Men løsningen er å gi søkeren tillit til at han selv vet hvilket verktøy som er best egnet og øke våpenkompetanse for de som betjener våpenkontorene.

Enda et skjema gjør ikke landet enda tryggere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I klubben jeg går i er det ikke påbudt at man har deltatt på stevner for å søke om våpen. Fikk skriv fra leder som verifiserte at jeg er aktiv medlem, og da slapp jeg medlemskort. Søknad er levert, skal gi beskjed når jeg får svar fra SPD. La ved skriv fra leder (aktivitetsbekreftelste), kvittering på våpenskap, kopi av sikkerhetskursdiplom, bevis på at jeg har betalt årskontingenten og startkort. :) Var nettopp en her som fikk godkjent sine søknader ved å legge ved de samme tinga, minus kvitteringa på våpenskap. Han har vært på noen stevner da, i motsetning til meg.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også beskjed på skytebana at leder var helt sikker på at .22 søknaden min blir godkjent. Han sa at 9mm søknaden kan få avslag da den er "åpen", men han tvilte siden det er første gang jeg søker og ikke har våpen fra før av. Isåfall returnerer jeg den bare med merke etc.

Link to comment
Share on other sites

På ‎17‎.‎02‎.‎2017 den 23.29, thoger skrev:

Det står vel ikke annet enn at man ikke kan søke på mer enn 4 våpen av gangen. Men man kan jo levere 4 søknader, gå ut på gangen, rufse på håret, og levere en neve til.

Det du skriver her er direkte feil. Jeg vil tippe du blander med antall våpen POD mener at "rekreasjonsskytteren" skal få ha? Du kan søke på så mange våpen av gangen som du bare vil. Hvor mange du får godkjent vil være styrt av aktivitet og hvilke våpen du eventuelt har fra før. Dette tallet kan godt være høyere enn 4.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her.

6 mnd klubbmedlemsskap i løpet av mars og da skal det søkes på Benelli MP90S i kategorien finpistol. Tenker så at Walther Spesialpistol kal .22 mod. Stenvaag er et godt valg i SP klassen. Vil dette gå greit å søke på i første omgang? Når man først kommer seg på et stevne, så kan man jo like godt skyte i flere klasser :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...