Jump to content

Hund med roviltegenskaper ønskes kjøpt!


SniperElite

Recommended Posts

Hei. Eg har i lenger tid gått med tanken om å gå til anskaffelse av hund til bruk på rovvilt. For vintern er lang og her er bestanden av både jerv og gaupe tildels meget tett!! Skaut en jerv på åte nå i vinter men ser det at det hadde nok vært gode muligheter for å jakte med hund i området også!

 

Jeg har derfor nå bestemt meg for å aktivt begynne jobben med å få oversikt over hvilke hund som passer for meg til denne jakten! Så da vil jeg gjerne ha innspill fra dere med tanke på hva jeg bør gå til anskaffelse av?

 

Hovedfokuset mitt vil og skal ligge på jerv/gaupe! Rev blir bonusjakt/trening.

 

Hvilke rase det ender opp med er for meg likegyldig men kan laika rasene være mest aktult? Kom med innspill.

 

Stiller krav om at hunden SKAL komme fra linjer skikkelig rovdyrskarphet!! Jeg har svart elghund og beagle fra før så ikke aktuelt med noe som har nevneverdig interesse for klauvvilt!

 

Noen som vet om plalagte/fremtidige kull?

 

Komigjenn folkens! Hjelp meg.

 

Mvh Vidar

Link to comment
Share on other sites

Hovedfokuset mitt vil og skal ligge på jerv/gaupe! Rev blir bonusjakt/trening.

 

Pga dagens regler er det spisshund-rasene som er eneste alternativ om du skal jakte jerv. Hvis det er der du vil legge fokus, tror jeg kanskje jeg ville satsa på kombinasjonen jerv/mår. Jakter hjort ikke så langt fra deg, og har aldri sett så mye sportegn etter mår noen sinne.

 

Hvis du skal jakte rev/gaupe ville jeg satsa på en av støverrasene, hvilken har jeg egentlig liten preferanse for. Det meste funker, men jeg har etter hvert veldig lite tro på de mest løskjefta amerikanske rasene, men det finnes en del foxhound som ser ut til å funke bra. Ellers er det mye bra blant de nordiske rasene (spesielt finne, hamilton, halden, smålands, schiller)

 

Har en personlig preferanse for halden, men det er fordi jeg har hatt en... Har også hatt en plott og har en russer. Ville ikke valgt noen av delene igjen (russeren funker helt ok, men jeg syns de er for variable). Kjøp valp fra folk som driver med rovviltjakt, og som har parra for å ta av valp sjøl. Som regel det sikreste.

Link to comment
Share on other sites

Like artig/spennende/utfordrende med både gaupe og jerv. Men jærvejakta blir nok mest relevant ganske enkelt fordi sesongen er myyyye lengre, kvota er større og bestanden er tett i området, det gjelder forsåvidt for gaupe og men den jakta er stortsett unnagjort på noen dager først i februar.

 

Jeg er overhode ikke kjent i hundmiljøene der det kan være mulig å oppdrive hund til mitt formål så om noen har tips (hjemmesider/kontaktpersoner) hadde jeg vært takknemelig!

 

Laika er vel kanskje det mest nærliggende og se mot slik jeg har forstått? da kanskje helst Østsibirsk? har sett at det er stor forskjell på disse også både på hva de jager og ikke minst fysikken. ser det som en stor fordel med en av typen som ikke er for grov/tung i kroppen men heller av den "tørre" (slank og lett med god bakkeklaring) Da kanskje spesielt med tanke på Gaupejakta for terrenget her i området kan være mildsagt krevende!

Link to comment
Share on other sites

Ja man lærer stadig noe nytt, måtte inn og lese på tråden du linka til lengre opp for å forstå forskjellen. Helt utrolig at man kan lage en sånn regel.

Ser ikke helt forskjellen sett fra Jervens ståsted, men så lenge reglene finnes må man bare følge de og da er det Østsibirsk Laika som teller til slik jakt for min del da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...