Jump to content

Demontere sikte


Finni84

Recommended Posts

Hei. Fikk min howa 1500 idag med grs berserk stokk og en billig kikkert fra nikko stirling.

Det jeg lurte på, er det mulig å få demontert dette siktet på en lett måte? litt klumsete å sette dette inn i våpenskap med alt påmontert?

 

Ellers så lurte jeg på å kjøpe et nytt og bedre sikre til denne 308 rifla, og evt sette denne kikkerten på et salong gevær.

Så lurte på hva type sikte dere anbefaler til jakt på elg og reinsdyr.

 

Vil ikke opp i mer enn 7-8000. Kunne tenkt meg med opplyst retikkel, og om mulig integrert avstandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Du risikerer å måtte skyte inn rifla for hver gang om du tar av kikkerten.

Men det kommer an på hva slags montasje kikkerten står i, som jeffery sier.

Legg enten ut et bilde her, eller spør selger om han/hun vet hva slags du har.

 

Så kan du jo ha det som kriterie når du skal ha ny kikkert, at du vil ha med hurtigmontasje så du kan ta den av og på så mye du vil.

Og det så godt som helt uten at du vil få endring i treffpunkt. Ørlittegrann kan der likevel bli, men ubetydelig for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

På jakt til elg, tenker jeg noe med laveste forstørring mellom 1-2,5x og oppover til i 4-6x eller mer. Til reinsdyr er vel ikke laveste forstørrelse så viktig, men kanskje heller en maksforstørrelse på 10-12x og gjerne et lett sikte.

Ville fokusert på pent brukt kvalitetsoptikk fremfor nytt rimeligere. Lys i retikkelet er mest interessant ved skyting på dyr i bevegelse(drivjakt) eller ved dårlige lysforhold og mørk bakgrunn (rådyr, hjort, rev i skummring) En kikkert med vanlig retikkel vil duge like bra her, men som sagt sats på et kvalitetsmerke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...