Jump to content

Hvordan vil folk ha det her inne?


Mas-36

Tar vi i mot de unge/uerfarene godt her inne?  

86 members have voted

  1. 1. Tar vi i mot de unge/uerfarene godt her inne?

    • Nei:
      37
    • Ja:
      42
    • Driter i de som ikke er perfekte:
      7


Recommended Posts

Ser det stadig kommer nye, unge og uerfarene folk inn her. De våger seg frem med å spørre om noe som er diskutert mange ganger da de ikke vet det er mulig å søke gamle tråder, eller føler en tråd fra 2004 er fortsatt relevant for de.

 

Da kommer det en hel haug med GGGer og hugger de ned med "bruk søke funksjonen", "dette har vi diskutert før", "Mauser er noe dritt" osv....

 

Er det slik vi skal oppføre oss mot folk som kommer hit for å lære? Om jeg har svart på ett spørsmål mange ganger før, så svarer jeg som folk på det de spør, og spyr ikke ut eder og galle til folk som ikke har 40års erfaring.

 

Håper det ikke bare er jeg som føler det er blitt slik her inne...... I såfall gidder jeg ikke være her lenger.

 

Dagens utblåsning MVH: Mas-36

Link to comment
Share on other sites

Bare for å understreke hvordan det er her: Det er ingen tråder som er eldre enn 2007. Sådetså ;)

 

Her har vi jo ett eksempel på hvordan mange blir møtt i sin første tråd her inne. Flisespikkeri :wink::wink:

 

Pirkinga av skrivefeil og gramatikkfeil er også noe som opptar mange istedet for å svare på det folk spør om. Blir lite hyggelig av slik :cry:

 

Foresten høggern. Siktet sendes i morgen slik at du vet det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Mas-36.

 

Det er rett og slett trist at mange erfarne her inne nærmest hugger hue på de ferske med sine mange spørsmål.

Når det stilles "dumme" spørsmål om temaer som kan være en risiko for liv og helse, så må det svares konkret på det for å motvirke at uerfarne utfører farlige handlinger.

Det er vel det vi alle ønsker.

Ikke bruk tid på å skrive krasse tilbakemeldinger som gjør at de ferske lar være å spørre.

Å oppfordre folk til å bruke søkefunksjonen er jo selvfølgelig greit.

 

En del her inne har konkrete og flotte svar, slik som deg Mas-36.

 

På et åpent forum på nettet, så må det svelges at det er stor sprik mellom de uerfarne og de erfarne.

 

Nå skal jeg stille et "dumt" spørsmål på Sakoklubben tråden, så får jeg se om jeg får beholde hue på plass. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å understreke hvordan det er her: Det er ingen tråder som er eldre enn 2007. Sådetså ;)

 

Her har vi jo ett eksempel på hvordan mange blir møtt i sin første tråd her inne. Flisespikkeri :wink::wink:

 

Pirkinga av skrivefeil og gramatikkfeil er også noe som opptar mange istedet for å svare på det folk spør om. Blir lite hyggelig av slik :cry: :

Det var en grunn til at jeg skrev innlegget... og til at jeg la til smileyen. ;)

 

 

På den andre sia er det slik at enkelte nybegynnere ikke vil høre på fornuft heller......

Link to comment
Share on other sites

Når en ny bruker starter et dusin tråder med spørsmål en finner ut av bare ved å lese bakpå jegerprøveboka er det vel lov å si at det finnes en søkefunksjon?

 

Joda, det er selvfølgelig helt greit å gjøre det. Men om du tar deg tid til å svare, kan du liksågreit svare på det TS spør om i stedet for bare å hugge ut

 

"Bruk søkefuksjonen, det er det vi har den til"

 

Slik alt for mange gjør her inne :roll:

 

Er du lei av å svare det samme 20 ganger, så drit i å svare om du er lei, det er mye bedre og la heller noen som gidder å svare gjøre det.

 

Eller skrive på en litt hyggelig måte at dette har vi diskutert før. Gjør et lite søk og du finner noen tråder. Kanskje linke til de også. Da blir ting mye hyggeligere her inne.

Link to comment
Share on other sites

Ser det stadig kommer nye, unge og uerfarene folk inn her. De våger seg frem med å spørre om noe som er diskutert mange ganger da de ikke vet det er mulig å søke gamle tråder.........

 

 

..............Da kommer det en hel haug med GGGer og hugger de ned med "bruk søke funksjonen", "dette har vi diskutert før", "Mauser er noe dritt" osv....

 

Regner med at de fleste har lest endel før de logger seg på som brukere. Det første som er naturlig å lese når en blir medlem er vel forums reglene. Der står det blant annet:

Bruk søkefunksjonen. Ved å bruke søkefunksjonen kan man poste i en eksisterende tråd istedenfor å starte en ny. Kanskje ditt spørsmål er besvart fra før, eller det finnes en eksisterende tråd som dekker ditt tema. Hjelp til med å holde forumet ryddig.
Link to comment
Share on other sites

Det var en grunn til at jeg skrev innlegget... og til at jeg la til smileyen. ;)

 

På den andre sia er det slik at enkelte nybegynnere ikke vil høre på fornuft heller......

 

Hehe så det, og regnet med det var det du ville frem til :wink:

 

Joda, noen vil ikke høre på råd uansett. Men vi er bare mennesker og det er lov å gjøre feil :) Finnes mange som bruker litt ekstra tid på å lære :wink:

Link to comment
Share on other sites

"bbdg" følte du deg truffet? :wink:

 

Joda, men det er noe med måten å si ting til folk her som jeg ikke liker. Har ikke noe mot å skrive gjør et lite søk så kanskje du finner svar i andre tråder.

 

Det er disse som svarer slik: "Dette er diskutert før, søk opp selv" jeg har noe mot.

Link to comment
Share on other sites

"bbdg" følte du deg truffet? :wink:

 

Kan egentlig ikke si det.

I tillegg til å minne om søkefunksjonen linker jeg som regel til tråder som svarer mye på det ts lurer på.

Når noen nekter plent på høre/lære fakta så kan de ikke forvente overdreven høflighet :wink:

Når det er snakk om erfaringer, smak og behag så finnes det vel ingen fasit og en kan ikke forvente enighet.

Om m98 for eksempel :oops:

Link to comment
Share on other sites

Pirkinga av skrivefeil og gramatikkfeil er også noe som opptar mange istedet for å svare på det folk spør om.

Står faktisk noe om det i forums reglene også :wink:

 

Vil vi ikke ha:

- SMS-språk og dialekt. Vi prøver å skrive norsk så godt vi kan.

Skjønner at noen har skrivevansker men mistenker at en del slurver også.

Bruker selv korrekturfunksjonen flittig for å få det best mulig :wink:

Skal søkefunksjonen fungere optimalt er det viktig med så riktig språk som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Ser det stadig kommer nye, unge og uerfarene folk inn her. De våger seg frem med å spørre om noe som er diskutert mange ganger da de ikke vet det er mulig å søke gamle tråder, eller føler en tråd fra 2004 er fortsatt relevant for de.

 

Synes å huske sluttsykket.com i sin tid hadde lignende diskusjoner.

 

Det endte med at kammeret ble startet..........

Link to comment
Share on other sites

Synes generelt det er en god tone her inne, ihvertfall med tanke på at det er et forum på internett. Når man skriver er det alltid en fare for misforståelser, og om man da tolker ting i beste mening i stedet for verste pleier det å gå bra.

At man henviser til en eksisterende tråd bør jo være positivt, da står kanskje svar på alle spørsmål TS lurer på og h*n har spart tid. Når man er ny og starter en ny tråd om alt man lurer på, første døgnet, så bør man tåle forsiktige korreksjoner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke.com ble ihvertfall så fullt av svada at det ble rom for en alternativ platform... Jeg fikk først vite om kammeret.no av "entusiaster" jeg kjente i den virkelige verden, som ønsket at kammeret skulle dra i en annen retning enn sluttstykke.com dro.

 

Så, det er ihvertfall min tolkning av historien ;-)

Link to comment
Share on other sites

...for å holde driften i gang på et eldre forum som Kammeret, så ser jeg det kun positivt at folk starter "utdebatterte" emner på nytt. Det er faktisk begrenset hvor lenge et slikt forum som dette lar seg engasjere når vi har rundet langt over 1 000 000 innlegg... Mitt tips for framtiden er å ta vare på de som fremdeles lager gode innlegg/tråder samt hjelpe nye igang på en positiv og imøtekommende måte.

Link to comment
Share on other sites

...for å holde driften i gang på et eldre forum som Kammeret, så ser jeg det kun positivt at folk starter "utdebatterte" emner på nytt.

Så du mener 10 år gammel fornuft er blitt idioti, og 10 år gammel idioti har blitt fornuft?

Om så er, hvorfor starte en haug med identiske tråder?

Endel kommer jo med spørsmål i gamle tråder og de får da svar de også. Samtidig blir jo de gamle trådene løftet opp slik at "nye" kan lese de og finne lærdom de ellers måtte søkt etter eller selv spurt om.

Link to comment
Share on other sites

"Unge og uerfarne" har ett minst like stort spekter som "folk flest". Noen er måteholdene, høflige og stiller gjennomtenkte spørsmål, og tar i mot gode råd med takk. Mens andre spørr om de rareste ting uten å offre sine egne spørsmål en eneste tanke, og enda til finner på å motsi svarene de får.

 

Det jeg er mest lei av er tråder som nettopp denne, der dukker opp til stadighet for å håpløst prøve å utfordre ett ufravikelig faktum som vil stå til evig tid: "Som man roper i skogen får man svar!"

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes i grunn ikke det er særlig ille her, men siden det stilles et direkte spørsmål på hvordan jeg vil ha det her inne, så skal jeg komme med noen få punkter.

 

1) Vær hyggelig. Å henvise til søkefunksjonen, og bare det, er kanskje ikke feil, men det er ikke så hyggelig å bli møtt med heller. Men om man absolutt synes man må si det, ville det bidratt til trivselen om man fex. gjorde et enkelt søk selv og posta ei lenke til et søkeresultat. Det koster ikke mange sekundene, og er veldig mye hyggeligere.

 

2) Rettskrivning er viktig. Ikke fordi man ikke forstår hva som blir skrevet, men fordi punkt 1 blir nokså meningsløst. Det er fex. 477 treff på "halge", og 130 treff på "rilfe". Ikke mange søker på det. Hvor mange ulike måter Schultz & Larsen, Anschütz og unbrako skrives på tør jeg ikke tenke på. Dysleksi er greit, latskap ikke. Hvis moderator har tid, hadde jeg gjerne sett at de rydda opp i feilskriving, særskriving og annet i emnefeltet som gjør det vanskelig å søke etter innlegg.

 

3) Unngå lemfeldig omgang med fakta. I diskusjonene er det bra med meninger, men når man omgås fakta bør man vite hva man prater om. Folk søker og finner, og hvis man skulle finne ut at vektgrensa for å bolte fast våpenskap fortsatt er 300 kilo og at Krag fortsatt er forbudt til jakt, så er det to nokså uskyldige faktafeil som i verste fall fører til ødelagte vegger og manglende kos med ei morsom børse. Sokrates hadde et poeng: "Vis er den som vet hva han ikke vet".

 

4) Begrunn svaret. På spørsmål om hvorvidt en CZ SP-01 Shadow er et greit begynnervåpen, er "Nei" som svar til nokså lite verdt. Spander på en setning om hvorfor.

 

Tror jeg stopper der :)

Link to comment
Share on other sites

Som Kuli mener jeg at tonen her inne stort sett er god.- Mangel på folkeskikk går begge veier,.. de som spør og ikke har "vett" å respondere med en kommentar eller et enkelt takk for svarene de får,- man blir helt enkelt litt lei,.. så har du noen få Bessenwissere og som med sine svar tydeliggjør at de har vært på forumet LENGE, :wink: ("Dont tell Me" attitude) - men samtidig er de jo også ofte kunnskapsrike så de har absolutt en viktig plass å fylle på forumet,.. svenskene kaller slike mennesker "översittare" som er ganske beskrivende for en type som har satt seg selv på en piedestal og mener seg selv litt opphøyd over andre.

Som sagt, de er , men litt høflighet er på sin plass også her.

 

Mas-36, håper du blir værende på forumet :D

Link to comment
Share on other sites

Når en ny bruker starter et dusin tråder med spørsmål en finner ut av bare ved å lese bakpå jegerprøveboka er det vel lov å si at det finnes en søkefunksjon?

 

Er godt enig i denne beskrivelsen. Husk også, det er av og til forskjell på skrift og ord som blir direkte tilsnakket andre, mye ligger der, forskjellige oppfatninger av meninger. Forøvrig, koster det ikke noe å være litt hyggelig og litt hjelpsom.

Link to comment
Share on other sites

da de ikke vet det er mulig å søke gamle tråder

I 2017 er det ikke lov å bruke en unnskyldning som å ikke vite at man kan søke på en EDB maskin.

 

Ofte virker det som om enkelte VIL ha sin egen tråd, selv om det er besvart mange ganger tidligere.

Så har man de som kommer inn på side 9 i en tråd og spør i hytt&pine, selv om svaret allerede er besvart på side 2, 4, 6 og 7. Men de er for late/sløve til å lese tråden fra begynnelsen.

Sorry, men da får du er kort og ikke utfyllende svar som oftest.

 

Samme er det med de som skriver på dialekt, det er tungvint å lese. Jeg gidder ikke, enda jeg vet jeg går glipp av mange gode historier/spørsmål/svar både her og på FB. Det er dessuten håpløst å bruke søkfunksjonen etter noe som er skrevet på dialekt eller sms språk

Link to comment
Share on other sites

Samme er det med de som skriver på dialekt,

De verste dialektgreiene kan en spare seg for ja. "kefførslags jevær te kjyvjakt?" - det går vel mer i "håssen bøsje", men måtte ha den på min egen dialekt - uansett en uting, forvansker lesing, og umuliggjør søking. Jeg svarer ikke på sånne.

Folk som skriver "tostegsavtrekk" retter jeg på til det riktige "trykkpunktavtrekk", da jeg antar at de ikke vet hva det egentlig heter (siden de har all sin kunnskap fra sniper-sider på internett ;) ) og gjerne vil vite hva det egentlig heter.. Samme med alle andre sånne ord, Skriver du "spisser" om kuler så er du antatt 16-år gammel noob som har lyst til å prøve noe annet enn softgun.

Så lenge språket er det vi kommuniserer med, så er et riktig og forståelig språk viktig. Selv om ungene vil ha hjelp til å "olje sjede", så går det an å SKRIVE "smøre kjedet". Det er også forskjell på og og å :mrgreen:

 

 

Men alt i alt, så har vel det vel greit her inne? Det er god takhøyde, og moderatorene passer på de aller verste. Og selv de aller nyeste og mest uvitende får svar, og ofte veldig utfyllende, som "mausertrynet", som om omtrent fikk servert en hel bok om for og imot mauser.

Det sagt, det ER vel lov å undersøke LITT før en spør?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sluttstykke.com ble ihvertfall så fullt av svada at det ble rom for en alternativ platform... Jeg fikk først vite om kammeret.no av "entusiaster" jeg kjente i den virkelige verden, som ønsket at kammeret skulle dra i en annen retning enn sluttstykke.com dro.

 

Så, det er ihvertfall min tolkning av historien ;-)

 

slutstykket døde ut fordi eieren av forumet mistet interessen for å drive skyteforum og mer e.l. forsvant inn i noe kajakkpadlemiljø elns, etterhvert så var det færre og færre moderatorer som sto igjen og eieren var fortsatt ikke interessert i å gjøre noe for å ordne opp i ting. Det var flere som forsøkte å få tak i vedkommende for evt å overføre databasen for å drive forumet videre uten hell og kammeret ble født en eller annen plass før, under, etter den prosessen. Jeg tok et screenshot på det jeg mener å huske var en av de siste dagene sluttstykket eksisterte. Og det var helt konkret pga. den historien at det ble opprettet et styre for driften av kammeret, sånn at driften aldri skulle hvile på en enkeltperson og at det alltid skulle la seg gjøre å drive forumet videre så lenge det er vilje til det.

 

32606550172_cf85cac15b_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

og kammeret ble født en eller annen plass før, under, etter den prosessen

Ja. Jeg kan ikke huske at Sluttstykke var så kaotisk eller så mye verre enn Kammeret, men det var vel en tendes at moderatorene var mer liberale, og det var nok heller ikke så mange "korsfest"-innlegg når folk hadde skutt "feil" rein eller på (for) langt hold, osv. Litt mer hardcore muligens.

Uansett så var den direkte foranledningen til Kammeret at man var redd for at Sluttstykke skulle bli stengt og man stod uten forum og, for mange kommunikasjonskanal. Ikke at forumet ble fullt av svada - det var jo fullt av svada, men ikke mer eller mindre enn det er på Kammeret nå (jeg regner f.eks. "kan du skyte et kaliber i et våpen for et annet" som svada, samme med "råeste kaliber til langdistanseskyting, 12.7 eller 14.9 til nybegynner" :roll: ). De to forumene eksisterte parallelt en kort stund, men så snart folk så at det skjedde noe på Kammeret så flyttet de aktiviteten over hit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

.........Mitt tips for framtiden er å ta vare på de som fremdeles lager gode innlegg/tråder ....

 

Helt enig i det :wink: ........................men tror ikke veien å gå er å starte en masse nye tråder om evner som det allerede finnes en bråte tråder om.

Hvis en bruker" klasebomber" forumet, vil det ikke hjelpe til å beholde de du nevner :wink: De går heller lei og forsvinner. Vi har vel flere eksempler på det. Dette er også diskutert tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis moderator har tid, hadde jeg gjerne sett at de rydda opp i feilskriving, særskriving og annet i emnefeltet som gjør det vanskelig å søke etter innlegg.

 

Gjorde dette hver dag en periode. Har nå, som noen sikkert har skjønt, altfor mye på hjemmefronten til å være aktiv her inne i det hele tatt. Men når jeg kommer tilbake er det høyt oppe på lista.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett syns jeg tonen er grei her inne. Noen ganger kan det kanskje bli noe opphetet - men det må en nesten forvente når folk er engasjerte. Moderatorene gjør en utmerket jobb og skal ha all mulig honnør.

Er ellers av den oppfatningen at nykommere skal tas imot med åpne armer og så får vi heller være litt overbærende med at de siterer overstående innlegg og spør om saker vi vet det ligger mange og utfyllende tråder om. Vi var vel der engang selv? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis moderator har tid, hadde jeg gjerne sett at de rydda opp i feilskriving, særskriving og annet i emnefeltet som gjør det vanskelig å søke etter innlegg.

 

Gjorde dette hver dag en periode. Har nå, som noen sikkert har skjønt, altfor mye på hjemmefronten til å være aktiv her inne i det hele tatt. Men når jeg kommer tilbake er det høyt oppe på lista.

 

Viktig poeng fra Hollako, og prisverdig fra Olesøn

 

Når det er sagt, så burde jo de som blir gjort oppmerksom på slike skrivefeil, ta seg "bryderiet" med å rette opp og ikke bli fornærmet. Slik som enkelte gjør.

Dette er for at søkefunksjon skal fungere best mulig.

 

Har du da 477 treff på "halge" så vil jeg tro det ikke er spesiellt mange som søker på "halge, når de søker etter hagle?

Som et eksempel så kan jeg si at jeg er medlem av ei gruppe på FB, hvor det er nådeløst mtp retningslinjer for salgsannonser og innlegg. Det skal det ikke linkes til andre steder, det skal være gode bilder, all info om produktet osv. Virket tungvint i begynnelsen, men gud bedre så deilig når man er vant med det.

Oppfyller du ikke kravet, blir den låst/slettet til du oppfyller kravene som stilles.

Forsøk på å selge fake produkt = Utkastelse umiddelbart

Bra sted å være, selv om noen blir fornærmet, men regelverket er klokkeklart!

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som det kan være verdt å huske på er at Kammeret er det eneste "seriøse" forum for nybegynnere. Om de blir mugne av å få beskjed om søkefunksjon og ladebok er nå opp til dem. Men hvis de stikker er det diskusjon.no og survival-fora som er alternativet. Og vi kan vel være enige om at kunnskapsnivået når det gjelder jakt og skyting er det ingen i Norge som slår kammeret.no på. Sånn sett er det nok verdt det å puste to ganger, skrive høflig eller ikke i det hele tatt, og dermed ha hjulpet til med å verve en ny en.

 

Og hvis noen tar seg bryet med å søke, så var en av mine første tråder her inne en orgie i å ha lite peiling. Men med unntak av én, var svarene jeg fikk høflige og greie, jeg tok til meg det som ble sagt, og ble mye klokere av hele greia.

 

 

Når det er sagt, vi har hatt tråder som denne før. Bruk søkefunksjonen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må si at de fleste her inne tar imot nyankomne på en god måte, men det er ofte gjengangere som litt surmaga svarer kort, bruk søkefunksjonen!

 

Ellers 100% enig I at moderatorene gjør en god jobb, takk for det! Når det gjelder generell høflighet her inne så synes jeg det stort sett går fint. Om en sammenlikner med tonen på f.eks Nitroexpressforum så er de gjennomgående høfligere, men jeg tror like gjerne det handler om at de skriver utenlandsk. (Norsk er ikke et utpreget høflig talespråk).

Link to comment
Share on other sites

Ting har vært så nitrist i flere år nå, med vedvarende diskusjon om ny våpenlov som "hovedsak".

 

Selvsagt viktig tema, men tror nok det har smittet litt over på humoren. Enten det, eller så har dere rett og slett dårlig humor hele gjengen :wink:

 

Får vel prøve å ta imot nye sjeler på en bedre måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...