Jump to content

Hvilket kaliber skal jeg ha i salongen?


Jonas86

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen kan sette meg inn i de forskjellige kalibrene til salong?

Har åte på andre siden av åkeren fra huset, ca 120 meter, og det har vært supert å kunne skutt uten å vekke kidz'n på kveldstid.. Hvilken av de forskjellige kalibrene får man subsonic til og hvilken egner seg på rev på 120 meter ?

Et alternativ er jo systemrifle, men vet ikke hva man trenger det til ? Er det ikke nok med et kaliber i salong ?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte rev på 120 meter blir det for spedt med salong :lol:

 

Og skal du skyte rev av mer normal størrelse, så er det ikke lov med salong i sub. Er vel bare 22 LR som leveres i sub.

 

Skal du ha nok drep på 120 meters hold, og sub, må du opp på 6,5 mm eller kaliber .30

Jeg ville valgt 308

Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte rev på 120 meter blir det for spedt med salong :lol:

 

Og skal du skyte rev av mer normal størrelse, så er det ikke lov med salong i sub.

Hvis man skal forholde seg til lovverket så er det nå strengt tatt ikke lov å skyte rev med salong (22LR) i det store å hele.

 

Hvis man tøyer salongbegrepet til å omfatte alle randtenningspatroner (ikke bare 22LR) så må du opp på 22WMR eller 17HMR og disse får du ikke i sub.

Med mindre du skyter fra samme rom som kidzen sover i så går det nok fint å bruke en av disse med en god demper.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de to andre "salong"kalibrene er vel at de er ganske langt fra optimale for å effektivt ta livet av en rev på 120 meters hold?

 

Søk her inne og du finner mye brukererfaring med 17 HMR/22WMR på rev. Alt er ikke like bra, og hvert fall ikke når du strekker holdene.

Link to comment
Share on other sites

Okey, så egentlig er det like greit å fortsatt holde seg til 6,5.. Kan altids flytte åta til en annen side av åkeren for å komme ned i ca. 60 meters hold, men da får ikke reven skogen i bakgrunn, så vet ikke hvor mye rev det vil komme da.. Er vel bare å prøve.. 223, kan jeg like greit fortsette med 6,5'en iogmed at det ikke blir helt stille uansett :)

Link to comment
Share on other sites

22wmr smeller mye mindre enn 223 6,5 etc. egentlig ikke stor forskjell på smellen mellom u dempa 22 lr og u dempa 22 wmr. men har du allerede 223/6,5 så hadde ikke jeg giddet å kjøpe ny rifle bare for rev. skulle du derimot brukt børsa på rev,gås,ender,hare etc så er 22wmr et veldig anvendelig kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg vill valgt å fortsette med 6,5 og demper. Håper ikke rommene til der du sitter og skyter og ungen sover ligger vegg i vegg. Du løser en del av lydproblemet om du lager deg ei glugge der pipa og fremste del av kikkerten stikker ut. Resten er inne i rommet. Isoler rundt våpenet, så slipper ikke lyden inn like godt. Er rommet til ungen nært, steng iallefall vinduet. Har du en god demper, er det lite lyd som kommer inn i rommet.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har både 17 hmr å 6.5 selv, tror nok ikke jeg ville skutt på rev på over 100 meter med 17 en. Men holder man seg til max 100 meter så er en v max fra 17 hmr effektiv revemedisin. Men har du 6.5 så bruk den ,ikke allverdens til smell med demper. Min 17 hmr blir brukt mest til kråkesprenging og på gåsa.

Link to comment
Share on other sites

Kan altids flytte åta til en annen side av åkeren for å komme ned i ca. 60 meters hold, men da får ikke reven skogen i bakgrunn, så vet ikke hvor mye rev det vil komme da.

Blir en ørliten avsporing dette i forhold til headingen på tråden, men det går vel bra det vel.

Ang å flytte åta nærmere, kan man også flytte "skogen" etter.

Ta med spett og sag ut i skogen og sag ned noen passende småbusker. Spett de ned strategisk plassert

i området fram mot......og rundt åtet.

Bare pass på og ikke hugg ned en av de du hadde sett deg ut til bruk ca 24.12 :-) og sjekk for Guds skyld ut med grunneier.....om du ikke er grunneier selv, at det er OK å hugge ned småbuskene. Trenger ikke kalle det småbusker. Kratt er et mer fordøylig begrep for grunneier.

 

Skal ikke mye beplantning til før revepelsen føler at det er mye tryggere å besøke åtet jevnlig.

Uansett løsning på kaliber og flytting av åte.....lykke til med åtejakta.

Link to comment
Share on other sites

308win ladet subsonisk med støpt blykule gjør jobben like stille som en salong, nesten da.

 

Kuler kan jeg støpe, 140 grain har gitt meg best presisjon.

Får de til å holde 25-30mm på 100m. Ulempen er jo kulebanen, men det kommer du deg ikke unna så lenge kula går subsonisk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er veldig likt. Det kan være vanskelig å få stabile kuler, det er lett for at kulen blir for lang i forhold til riflestigningen...

Jeg husker ikke hvilken stigning som er i min Sako, men 140 grain kulene mine er stabile. Derimot er 170 grain kulene er understabilisert og har tendenser til ovalt kulehull på en av ti på 100m, og 200 grain får jeg ingen presisjon med.

 

Har skutt mellom 800 og 1000 skudd av denne typen og det var først på slutten jeg klarte å inne riktig kombo som ga meg stabilt 5 skudd samlinger mindre enn 20mm på 100m.

 

Var morsomt å teste siden det er nesten like billig som 22lr å skyte. Ladet for under 1,- puffen... :D

 

Så om man lader selv og har demper er dette et fantastisk alternativ.

Om noen ønsker slike kuler i små mengder (max 50stk) for testing så er det bare å sende en pm.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...