Jump to content

Nok en hvilken hagle tråd


Marita

Recommended Posts

Nå som rifla er i boks er det på tide å se etter ei hagle.

 

I første omgang blir det nok lite jakt, og mer det å prøve å treffe lerduer som er planen (men har ikke lyst på ei hagle som er så stor og tung at det må brukes trillebår for å kunne transportere den heller).

Jeg vet ikke helt hva man bør se etter når det kommer til hagler.

 

Tenker kanskje kaliber 12 er veien å gå pga. lettere finne ammo.

o/u med enkel avtrekker

vil ikke at den skal bli for lett, slik at rekyl blir et problem- men samtidig ikke for tung, for jeg skal jo klare å løfte den også. muligens rundt 3 kg?

utskiftbare choker

ikke behov for noe dyrt og fancy

 

løpslengde er jeg usikker på hva bør være?

Jeg raver 164 over bakken, og tenker kanskje at et for langt løp gir større muligheter for å treffe frosk enn fugl.

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

finnes det ei spesifikk hagle som kan anbefales?

Eller nesten like viktig- er det noen man absolutt bør holde seg unna?

 

Erfaringer med yildiz eller Bettinsoli ?

Link to comment
Share on other sites

Kjenn litt på noen Lanber-hagler, god kvalitet til ok pris. Tåler å skytes en del med på bane selv om det primært er jaktvåpen. Generelt anbefaler jeg deg å ta en runde i noen butikker og prøve det de har. Er det lett å montere hagla slik at du har god kinnkontakt og ser rett over sikteskinna, ja da bør du vurdere denne hagla uansett hva som står på den. Kvalitetshagler kan du gjerne kjøpe brukt, billighagler som passer kan du kjøpe billig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Eller nesten like viktig- er det noen man absolutt bør holde seg unna?

Begge de to du nevner mener jeg tilhører denne kategorien,.. og den siste ser nok veldig "fancy" ut, men det er nok dessverre også alt.

Kvalitetsvåpen koster en del, og det du betaler for er kvalitet og god funksjon og ikke nødvendigvis "fancy" utseende.

Det er vel heller litt sånn at usel kvalitet forsøkes kompensert med nettopp fancy "look".

 

Som det sies ovenfor (men sikkert bortkastet råd); kjøp et sådant brukt for dine penger.

Om du (mot formodning) likevel undersøker bruktmarkedet er merkene du skal være obs på; Beretta - Browning - Miroku - Winchester (101) - SKB.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lest ein del og har også familie som har hagla star baikal. Den er kjent for å vere ein solid hagle, og er lagd i russisk stål. Den er heller ikkje så dyr og kan finne mange av disse til ein rimlig pris. Kjøper du den brukt med over/under løp trenger du ofte ikkje å bruke meir enn noe fra 1000 til 3000 kroner. Men kan vere litt tung kansje. Som oftast veger den litt i underkant av 3,5 kg. Men har hørt at det er godt med litt vekt i hagla så den ikkje får så mykje rekyl. Men at du kommer til å legge noe særlig merke til vekta trur eg ikkje. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...