Jump to content

Startpistol


Henning24

Recommended Posts

Hei, har tenkt å investere i en startpistol til treningen av min fuglehund og trenger litt råd. står vel i reglementet på jaktprøver at det skal benyttes 9mm startpistol om jeg har forstått det riktig. Har lest litt og er endel som anbefaler 6mm pga. at den er mer lik et hagleskudd og dypere i lyden enn 9mm som de også mener er mer skadelig for hørselen til hunden. Jeg har dessverre ikke greie på dette selv, men håper noen her inne har. Selv ønsker jeg meg jo en Startpistol som minner mest mulig om et hagleskudd til treningen. Jeg er åpen for alle forslag, så hva bør jeg gå for? :)

Link to comment
Share on other sites

TS. På jaktprøver for "stående fuglehunder", skal det brukes 9mm (Kal. 38) startpistol (har sett bare revolvere) hvis det ikke er felling med hagle, alla høystatusprøver.

 

Det er 9mm skuddet, som er høyest og nærmest et hagleskudd!

 

Det om at 6 mm (kal. 5,6, eller kal. 22), er dypere i lyden og mer liket et hagleskudd, er tull. Ja, den er svakere og det er mulig at frekvensen er noe mindre. Men den smeller lavere enn en kal 22 Short og er knapt hørbar på 50 - 70 m. Både hagleskudd og skudd fra 9mm startrevolver, høres jo over mange hundre meter. Så, dette er noe helt forskjellig.

 

Hvis det er RIOS du skal trene, holder det med 6 mm startpatroner, skutt i ordinær revolver, eller i en startpistol/revolver. Er det skuddsmell, uten at hunden "står i stand" du skal trene, blir det noe annet, men dette må gjøres med forsiktighet.

 

Har du tilgang på revolver i kal. 22 og kal. 38/357 kan du bare kjøpe en eske av hver og teste selv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar og en spesiell takk til deg Geco5! Skal i første omgang brukes å gjøre hunden vant med skudd og så den skjønner det ikke betyr noe. Videre er planen å gjøre om på at skuddet ikke har noen betydning, til at det betyr "Sitt". Er litt inspirert av svensken Mattias Westerlund på akkurat dette, men ved praktisk jakt ser jeg på det som en kjempe fordel. Det kommer veldig godt frem i filmen til Ulf Lindroth "RIPJAKT MED STÅNDE FÅGELHUND" som kan anbefales. Så meningen med pistolen er realistisk trening av fuglehund. Kommer selvsagt ikke til å overdrive bruken med dette. Så konklusjonen er nok at jeg ender på en 9mm Blank Revolver :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal i første omgang brukes å gjøre hunden vant med skudd og så den skjønner det ikke betyr noe.

Det er sjelden problemer (skuddreddhet) med hunder, som står i "stand" og får reisningsordere, så "sitt ordre" og deretter skudd. Selv uten tilvenning av skudd. :)

 

Det er etter min mening, mer problerer med folk som skal tilvenne hunder skuddlyd, uten å vite hva de skal gjøre. Skudd, skal IKKE være sittordre. Sittordre (stoppkomando), skal komme før skudd!

 

Kjenner ikke filmen til Ulf Lindroth, men søk heller Anders Lundin (svensk). Lindroth er vel også mer kjent for sin "hårvilt jakt", enn fuglejakt. :( Men det er da like mye kompestanse, her i landet. Anbefaler bl.a., "Tuppen og lillemor" på FB.

 

Selv om du ikke skal trene for jaktprøver, er det en fordel at hunden først reisningsordre, så når fuglen letter, får den "stoppkommando" (eks. sitt) og da skal hunden sitte, FØR en skyter! Dette har både med sikkerhet å gjøre og kontroll på hunden.

 

Bruk av 9 mm startrevolver, annbefaler jeg kun i fugle-situasjoner. Ikke i annen RIOS trening. Men bl.a. rypevingetrening, er det mer naturlig å bruke 6 mm. Anbefaler deg å melde deg inn i raseklubb, eller annen fuglehund klubb. Der får du hjelp og mer råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...