Jump to content

To norske rifle konstruksjoner få har hørt om eller sett.


Trond

Recommended Posts

Jeg var heldig og fikk fatt på to skikkelige godbiter i vinter, begge er norske konstruksjoner, antagelig gjort av de to samme nordmennene. Det vil si, det nederste er gjort av begge, det er mulig at den øverste er gjort av den andre alene:

 

IMG_7169_zpsilkmygy8.jpg

 

For mange år siden fant jeg en belgisk våpenside med bilder av to forskjellige versjoner av den nederste av disse, begge bar tydelig preg av mye bruk og den som lignet på den jeg har funnet var virkelig et vrak. Men den hadde to ting som ikke min har - etternavnene på kontruktørene og et patentnummer.

 

Patentet er litt snodig. Ut fra bildene antok jeg at det var fallblokk-rifler, noe det også var på den tidligere modellen, den øverste. Men den nederste har en genialt frekk mekanisme - fra 1881 eller -82:

 

IMG_7170_zpsgrhuyxhv.jpg

 

Felles for begge er at man drar ned avtrekkerbøylen i bakkant, da spennes hanen på bekke, fallblokken går ned på den øverste og riflen knekkes på den nederste. De er blandt de raskeste enkeltladerne jeg har sett fra tiden.

 

Navenet på ham som helt sikkert var med på den andre og kanskje også på den første er Engh. Er det noen som kan gjette hvem hovedmannen bak disse konstruksjonene var?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det var en Larsen, men han het ikke Hans eller Hans Cornelius. Det var eldstesønnen August L Larsen som laget endel ganske geniale konstruksjoner. Den som jeg avbilder her er antagelig konstruert av Hans eller Hans Cornelius:

 

larsen%20hevarn_zpsjapl4ese.jpg

 

Men dette er bare en annen vri på Remington med sveiv. Men det er mulig at det er denne som ga inspirasjon til den med fallblokken.

Link to comment
Share on other sites

August Lefredius larsen var, som sin far, en kreativ fyr. I 1884 patenterte han denne repeterhaglen:

 

UnusualleverGun.jpg

 

Besynderlig mekanisme. Jeg har dessverre ikke klart å skaffe meg en (enda), men arbeider med saken. Den ble antagelig produsert minst 4-5 000 av denne og såvel Forsvarsmuseet som Tøihusmuseet har hvert sitt eksemplar. Produksjonen ble stanset av "naturlige grunner" - fabrikken ble nedlagt - i 1887 og August Lefredius begynte da, selvfølglig, med sykkelproduksjon.

 

UnusualleverGun2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...