Jump to content

223 Subsonic ammo


oyaha

Recommended Posts

Hei sitter og forsker litt på Subsonic ammo til 223 rifla mi, en ruger american standard. Har lyst og prøve å lage en subsonic kule som ikke skremmer bort alt i 2 km rekkevidde. Geværet skyter meget bra med standard 55 grain kuler i forskjellig fabrikat. Fiocchi softpoint utmerker seg veldig i denne rifla med 1-8 twist. Men trur en tyngre kule vil gi bedre presisjon siden det er rakj stigning. Tenker å kjøpe en kule rundt 69-78 grain. Må finne eksakt lade data før vi begynner og teste. Vil ikke kile kula i løpet. Er det noen som har testet dette? har en ruger 10/22 med demper som skyter bare subsonic kuler med. Fungerer bra opp til 70-90 meter. Tenker att bolt action og litt tyngre kule fra 223 vil gå litt bedre og litt mere power ved treff. Har en Sculz larsen superdoom demper på 223 rifla. Fikk en Ravn i dag på åte med 223 rifla :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest T3mann

Prøvde 6 grs med N32C og 77 grains Lapua Scenar i Tikka T3`en min (55 cm løp 1:8 stigning), den var ikke subsonisk, men endel bedre støydempet enn 800 m/s- ish ammo. Samlet vel innenfor 5-6 cm på 100 meter og et par av hullene var ikke helt runde. Hornady Match 75 med 5.5 grains N32C var subsonisk, men der kom kula nesten helt på tvers i blinken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest T3mann

Oppdaterer tråden litt for de som måtte intressere seg for emnet; Pusler stadig med å få en presis subsonisk patron til 223. Har med en liten testbatch hver gang jeg drar på banen. Det viser seg vanskeligere enn jeg hadde trodd. Boat tail kuler tror jeg det er trygt å si at man kan bare glemme. Nosler Custom competion 69 grs, Hornady Match 75 (har 1:8 snurr på pipa) treffer blinken på langs. 77 scenar er noenlunde stabil, men presisjonen er dårlig når den er subsonisk. Viser seg vanskelig å stabilisere kulene ved slike lave hastigheter..

 

4 grains med N32C bak en butt og flatbunnet Winchester PP 64 grains er subsonisk, men nokså upresis. Ved 5 grains er den presis, men ikke subsonisk. Ladet noen patroner med 4.3 grs og 4.5 grs, men ikke fått testet disse enda.

 

Det begynner å ane meg at det kanskje er lettere å gå innom den lokale våpenpusheren og shoppe ei eske med subsonic til .22`en :P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Nok en oppdatering; 4.3 grs med N32C er subsonisk, men veldig upresis, 4.5 grs er fortsatt subsonisk, har en klar bedring i presisjon, nesten minute of kråke om man er snill. Ved 4.7 grs var to av seks patroner subsonisk, samling ble 10 cm i høyden og 4 cm sidelengs på 100 meter. Ikke all verden med andre ord. Blåste omtrent 8 m\s fra høyre så siktet på D`en rett til høyre for kulehulllappen. Virker som det er mye variasjon i hastighet, iallefall nok til å vandre ut og inn gjennom lydmuren på en regnfull dag. Neste skritt blir å prøve 4.6 grs, presisjonsmessig tror jeg ikke det blir bedring, mulig alle skuddene kan forbli subsoniske. Kanskje patronen kan bli brukandes på 50-70 meters hold.

DSC_1088.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

He he ja, tenkte det samme da jeg så resultatet xD Gitt opp denne kula til annet enn maks 70 meter om jeg ikke finner noe annet. Nettopp trykket opp noen 60 grs Nosler BT med 4.4 grs N32C, får se hvordan de flyr. Får snoke litt rundt i heimen etter litt dacron, finner jeg litt så skal jeg trykke opp noen patroner med Win 64 pp og 4.6 grs og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann

Ikke prøvd det nei, kanskje jeg prøver en 75 grains Hornady match baklengs etterhvert, er tom for 77 Scenar.

 

0.8 grs Dacron og 4.6 grs N32C gjorde seg virkelig for Winchester 64 grs powerpoint kula, en treskudds serie samlet lydløst 35 mm. Takk for tipset Per-S! Hadde ladet fire patroner, men det første skuddet traff like nedenfor eska før jeg fikk stillt ørten klikk opp. Kan tenkes 0.5 grs dacron er nok, fordi det kom litt fastbrent plastguffe på hylsehalsen og litt på hylseskulderen. Kammerrengjøring og puss er nok obligatorisk etter å skutt med dacron i hylsa. Ellers ble det ett belegg inni hylsa som ikke ultralydvask og sitronsyre klarte å fjerne, men en liten runde med biltema sin 14 mm nylonbørste på drillen fjernet dette lett.

 

Noslerene spredte friskt og lagde ikke helt runde hull i skiva, så disse gir jeg opp inntil videre siden winchester kulene nå virker bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei igjen 😀 Har ikke testet subsonic kuler før i dag , og det resulterte i att jeg forkastet de tyngre 69-75 grain kulene . Da dem kom sidelengs ut 🤣. Tenkte æ testa noe lettere, jeg hadde en pakke med v Max 50 grain liggende. Og en kjapp ladestige fra 5-3,5 grain resulterte i en meget god samling til mitt bruk 😎 Jeg måtte under 4,2 grain for og få de subsonic. Så ladet noen skudd med 4 grain og testa på 50 meter, det var en god del vind ute når eg testa. Men samlet greit, alle hull er pene. Hadde flere som var nesten i samme hull når æ testa ladestige fra 3,5 til 4 grain. Legger ved ett bilde. Kruttet er n32c og 2,2 i COL 

IMG_1863.JPG

IMG_1865.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...