Jump to content

Baikal 16 kaliber trenger hjelp og info takk:)


Niclas1997

Recommended Posts

hei lurte på om noen viste noe om en hagle skal registrere den og bruke den og den er fra 1963 og det er en Baikal 16 kaliber enkeltløper åssen Baikal modell er det P.S lyst til og renovere den og bruke til trening og jakt noen som vet om noen børsemakere ved Akershus bor ved Råholt området og vil vite nærmeste som tar sånne jobber? Mvh Niclas1997

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Modellnavn på Baikal hagler pleier å stå på de, ofte på høyre side av baskylen. Den enkeltløpern som selges nå heter IJ18, men hva den hette i 1963 har jeg ingen anelse om.

Men jeg har en formening om at eldre Baikal er er bedre enn nye.

 

Hva tenker du på når du vil renovere den?

Mye du kan gjøre selv med treverket, ligger flere fine og informative tråder her inne. Ellers kommer en ofte langt med en skikkelig puss av piper, utvendig stål og rengjøring av mekanismen. Mye god info å finne på forumet om dette også, det koker vel ned til hva du føler deg kompetent til å gjøre selv.

Når jeg har kjøpt meg gamle hagler har jeg ofte levert de til børsemaker for en sjekk og oppsmøring av mekanismen. Dette koster litt, men jeg synes det er greit at sikring og avtrekk er sjekka av noen som har kompetanse på det.

 

Hvis du skal skyte stålhagl i hagla, så er det to ting du må ta hensyn til. Det første er trykket, det står stempler på hagla di som viser hvilket trykk den er konstruert for. Da bruker du ammo som har tilsvarende eller lavere trykk, leirdueammo bør gå greit, men du sjekker selvsagt dette også.Ellers så anbefales det ikke å skyte stål i trangere borring enn 1/2. Borring står ofte stepla under kammeret på pipa, eller du må måle den. Ellers er det lurt å finne ut hvor lange patroner hagla er konstruert for, det står også som regel stempla en plass.

En børsemaker kan hjelpe deg med alt dette og sikkert også åpne borringa om det trengs. Men dette koster vesentlig mer enn hagla er verdt, en enkeltløper hagle går for rundt 500,- nå, hvis den i hele tatt blir solgt.

 

Er dette ei hagle som du har arvet eller har et spesielt forhold til så er det jo greit å koste på litt muligens, ellers er det ei hendig og trivelig hagle å jakte og skyte med. Men jeg ville nok brukt den som den var med egna ammo etter å ha rensa ut alt gammelt gugg av mekanismen med bremserens og trykkluft og en grundig puss og oppsmøring av alt stål. Stokken har sikkert ikke vondt av litt stokkolje heller. Hvis borringa må åpnes så hadde jeg nok finni fram baufila.

 

Lykke til med prosjektet, hvis du tar å legger ut bilder særlig av alt du kan finne av stempler,så kan det jo hende at du får svar av noen som har mer grei på Baikal hagler enn det jeg har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

det er en 16/70 kaliber og den har tilhørt min morfar og det jeg vil gjøre med den er og få skutt leirdue ammunisjon med den det er merke med et skjold med pil på men planen er jo få registret den på meg når vi har vært hos børsemaker med den og sjekket og mulig for og få spørt om det er mulig og gjøre noe med den vil gjerne få brukt noe som har tilhørt min morfar men kan børse makere ordne sånn at den har ejektor eller gjør ikke børsemakere noe sånt hadde vært kult om det poppet ut men det er planen i hvert fall og få brukt den på jakt også håper og få svar tilbake.

 

Mvh Niclas Kvehaugen

 

P.S så børselars hadde leirdue ammunisjon til 16/70 :)

Link to comment
Share on other sites

hvis du vil bruke stål så er max 1/2 choke gjengangs innfoen jeg selv har fått på min mp18 i 12/76.den har likevel fått smake jaktskudd i stål uten skade. ved lerdue skyting så blir det skutt mange stålskudd. selvom den ladningen er puslete sammenlignet mot full ladet jaktskudd så ville jeg åpnet den til 1/2 for det bruket. vet at flesteparten inkl gressvik våpen som har laaaang erfaring med baikal kapper av pipa litt i stedet for å slipe i hardkrommede løp fra russland.

forøvrig så er dette en riktig god og handy jakthagle. det er veldig skjelden at jeg ikke hiver den på skuldera på "vandrejakt" .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...