Jump to content

Ønsker åte til revejakt


Vegha

Recommended Posts

Vet det er et skudd i blinde, men lurer på om det er noen her som har noen dyr som lever på siste verset. Ønsker noe til reveåta, så vi hvis du har noen gårdsdyr som er gamle, syke osv vil jeg veldig gjerne ha dem.

 

Må være i Agder området

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av storfe og småfe til åte er dette regulert ved lov. Det er restriksjoner på bruk av spesielt syke dyr og slik jeg har forstått det skal åte av småfe og storfe brukes på egen driftsenhet. Bruk av bufe utenfor egen driftsenhet er regulert til bruk av biprodukter fra slakteri. det kreves også godkjenning fra mattilsynet med krav om håndtering, bruk og opprydding etter slik bruk av åte.

For å være på den sikre siden når det skal brukes bufe til åte er det kun en fornuftig vei å gå, ring Mattilsynet.

Link to comment
Share on other sites

Uten forsøk på å være spydig eller noe i den retningen så lurer jeg på om det like greit går an å bruke Rema sin tynnribbe til formålet?

Hensikten med åte er jo å lokke reven inn med matlukt og sånn sett er jo det oppnådd ved bruk av eventuell tynnribbe.

At det brukes skrotslakt har nok sine røtter i at bonden i tidligere tider kunne tjene noen kroner på revejakt om vinteren og at han slapp å grave ned kreatur som enten var sjøldaua eller som var svakelig og åt mat som var bedre brukt på sterkere dyr. Det kunne også hende at skrotdyret ble slått ihjel og det som ikke kunne brukes til mat ble brukt som åte. Når åte hadde tjent sin hensikt så åt fuglene opp resten og naturen hadde gått sin gang.

Link to comment
Share on other sites

Når åte hadde tjent sin hensikt så åt fuglene opp resten og naturen hadde gått sin gang.

 

Minner meg om en historie jeg hørte fra Møre, der to brødre bodde på en veiløs fjellgård. Midtvinters døde den ene av dem, og beskjed ble sendt til lensmannen via taubanen. Når snøen gikk kom lensmannen med hest og kjerre opp for å hente den avdøde, og den gjenlevende viste lensmannen bort til takraset fra det ene uthuset, der liket var behørig begravd. Lensmannen reagerte umiddelbart - "han ser no jævlig ut", hvorpå den gjenlevende repliserte - "Mjaaaaa.... mæn e he no skåtte tri ræva på'om"

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ute det meste av kjøtt fra butikken, men reven kommer ikke. Vet det er rev i nærheten, men den virker ikke interessert i åta, så tenkte kanskje at et helt dyr ville trekke oppmerksomheten litt mer. Dette er bare synsing fra min side da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...