Jump to content

Kjøpe luftgevær i uk


Tomasgab70

Recommended Posts

Hei. Jeg er i London for øyeblikket og vurderer å ta med meg et BSA R10 MK2 SE derfra. Men jeg har skjønt at i uk er de ikke så kraftige som man kan få tak i Norge (16J) Dette våpenet er det vel xxl som har agenturet og de har ikke hatt særlig hell med sin satsning på pcp, så at de tar inn dette til Norge er nok lite aktuelt. Mitt spørsmål er derfor. Hvor kraftig bør et luftgevær være? Ser at de bruker dette geværet på jakt (ekorn, duer, kaniner) på ganske lang avstand. Er det ikke kraftig nok til blinkskyting i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen på Kammeret :smile:

Om geværet er kraftig nok til blinkskyting kommer litt an på hvor langt det er til blinken da :winke1: Hvis du har lyst på akkurat det geværet så kjøp. Det er flere her inne som nok enda angrer på at de ikke kjøpte et våpen da de hadde sjansen. Sjekk hvordan det forholder seg med eksport/import så du ikke plutselig står midt oppe i problemer enten før avgang eller ved ankomst. Vær oppmerksom på at grensen for registrering av luftvåpen er 12 fot/pund - de over er registreringspliktige.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hyggelig svar:-) Jeg skal vel ikke skyte så veldig langt, men opp til 50 meter kanskje. Dette blir jo et våpen jeg skal ha på hytta, og der er jeg ikke alene for å si det slik. Jeg snakket med norsk toll og de mente jeg kunne reise med våpenet hjem. Kun sjekke med flyselskap og frakt. Syntes det hørtes litt for enkelt ut så jeg forhører meg med butikken og evt politiet her borte. Tror også jeg kan få dette tax free. Men litt tilbake til kraft. For export så har de mye kraftigere saker. Tror dere det er mulig å få dette justert opp i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

En R10 i 12 FPE versjon vil gi mange skudd per fylling med luft og være svært stillegående.

 

Mange engelske og tyske luftvåpenprodusenter har blitt flinke til å installere såkalte "anti tamper devices" på modellene sine, å justere opp kraft kan være vanskelig og omfattende.

Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg skal til en butikk i morgen og så poster jeg det jeg finner ut her:-) En mulighet er og selv sende det med DHL og la de ta seg av det. Men da må jeg ut med toll inn i Norge. Det kunne jeg sluppet hvis jeg tar det med selv siden grensen for tollfritt er 6000,- fasit kommer i morgen:-)

Link to comment
Share on other sites

Tråstarter: ta med i beregningen, at Tyskland og UK, er veldig strenge med overholdelse kraft i

våpen. Dvs at et luftgevær beregnet for markedet der (subfac), altså ikke exportutgave, er permanent

kraftbegrenset. Tyskland max 170MS, UK max 200MS. Er umulig å oppgradere de til

superfac. Da ødelegges våpenet. Er innebygget sperringer mot det. Når ambisjonen er bruk

rundt 50 M, kan den kraften med tiden bli noe stusselig. Vel, meninger er nok sikkert ulike,

men personlig ville jeg mye heller kjøpt en norsk utgave, samt få enkel tilgang butikk, garanti

etc. Er heller lite som spares her i kroner, sammenlignet med mulig fremtidig irritasjon.

Link to comment
Share on other sites

Tråstarter: ta med i beregningen, at Tyskland og UK, er veldig strenge med overholdelse kraft i

våpen. Dvs at et luftgevær beregnet for markedet der (subfac), altså ikke exportutgave, er permanent

kraftbegrenset. Tyskland max 170MS, UK max 200MS. Er umulig å oppgradere de til

superfac. Da ødelegges våpenet. Er innebygget sperringer mot det.

 

Her var det en god del generalisering og feilinfo!

 

-Hverken UK eller Tyskland har noen hastighetsgrense. Tyskerne har en grense på 7,5 joule, og Engelskmennene en grense på 12fpe. Hatsighetene ved dette energinivået varierer med kulevekt.

 

-Veldig mange tyske og engelske børser som er strypt ned til deres respektive energigrenser kan justeres opp igjen uten problemer her hvor det er lovlig. "Permanent kraftbegrenset" er å ta hardt i , selv om engelskmennene har blitt gærnere de siste årene. effektbegrensningene varierer sterkt mellom forskjellige konsktruksjoner, noen er enklere å justere opp en andre.

Nå skal det sies at effektjusteringer på PCP, og da spesielt regulerte slike, ikke er enkelt, og at mange børser kan inneholde forskjellige triks for å være vanskelige å demontere.

Men at alle energibegrensede luftvåpen ødelegges om man justerer dem opp til "Norske" nivåer er bare sprøyt.

 

Det som derimot kan være et problem, er at børser over 12fpe behandles som kruttvåpen, og at det antagelig er en litt omfattende papirmølle å få en slik ut av UK.

Et annet problem er at speditører og toll er livredde for alt som lukter av våpen der borte. Om det fortsatt er mulig å ta med et Sub-FAC luftvåpen ut som innsjekket bagasje på fly skal jeg ikke si noe sikkert om, men jeg kjenner flere som har gjort det det siste tiåret.

Finn ut av det med toll og flyplass og politi og flyselskap og hvem de nå matte mene at du må snakke med.

 

Om du finner ut at det går greit, ville jeg kjøpt en 12fpe variant, og kost meg med den. Det holder lenge til "koseskyting", og faktisk til konkurranseskyting i de grener der slike børser er aktuelle også.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har også hastighetsgrense, når jeg var i kontakt med luftvapen.se for noen årsiden ang å kjøpe pcp gevær fra sverige så sa han som driver butikken,

at han kunne gjerne fjerne/justere regulatoren el hva enn det er som bestemmer hvor mye trykk som går ut, det var ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet litt lengre i løypa. Var hos woody' of Wembley i dag og fikk kjempe service. Det viser seg følgende. Det er mulig å justere styrken, men det er ikke noe man bør begynne med selv. De kunne gjøre det, men da kreves det våpen lisens her borte. Å ta med seg et luftgevær ut av uk skulle vise seg å være veldig lett. Man må kun undersøke med flyselskapet om at de frakter våpen. De ville sende med en garanti om at all luft var sluppet ut av beholderen slik at det ikke var noe trykk. Jeg skal snakke med norwegian i morgen, men vet at de frakter våpen så det går nok bra. Nå gjenstår spørsmålet bare om jeg vil bli fornøyde med en Bsa med lite futt:-) Kjøpte uansett et hawke 4-16x50 sidewinder til 355 pund. Det var billig:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...