Jump to content

Er hjemmelading for håndvåpen så dyrt som det virker?


Vindeltrapp

Recommended Posts

Har sittet og lest, regnet, og tittet på en del nettbutikker, og jeg blir ikke klok på dette – så nå spør jeg her, for utenfor kammeret er det enten bare "kjør på" eller "ikke finn på å prøve." Håper det er litt bedre informasjon å finne her!

 

Hvor dyrt er det egentlig å drive med hjemmelading for håndvåpen?

 

Etter å ha nærmest støvsugd prislistene virker det som det blir fra 0.70 til 2.20 kroner dyrere per skudd (alt etter kaliber) å lade selv fremfor å bare kjøpe inn noen småpartier fabrikkammunisjon. Vet at det er forbud mot å annonsere for nettbutikker, men er det altså sånn at det er umulig å komme i pluss her i landet?

Link to comment
Share on other sites

9 minor og 223 gidder jeg ikke lade som m67 sier, andre ting gir mening. Får du hylsa gratis og bulk kjøp på 9mm bitene går ned mot tja 1.7-1.8ish, men når fabrikk på salg fort er under der, eller der gir det ikke mening, ca all 9mm fabrikk har jo forsvinnende lite rekyl og.

 

Selv nå, har vi faktisk ganske billig ammo, kontra andre land.

Link to comment
Share on other sites

Regnet på dette med de komponenter jeg hadde i fjor sommer. Da mener jeg prisen for fabrikk var en 2.20 for 9mm og 3.95 for .40 cal.

 

 

 

juli 2016

 

.40 cal

 

Kuler 0,91

Hylse 0,77

Tennhette 0,30

Krutt 4,8 0,18

 

Sum Patron 2,16 kr

 

 

9mm

 

Kuler 0,85

Hylse 0,00 Plukker selv

Tennhette 0,30

Krutt 4,8 0,18

 

Sum Patron 1,33 kr

Link to comment
Share on other sites

Ja, for 9mm ble det "dyrest" å lade selv, men klarte ikke å gå i pluss selv med 357 mag eller 45 ACP. Det er vel særlig hylsene som virker som de trekker opp prisen; klarer i alle fall ikke å finne noe sted som selger til under en krone, nesten uansett kaliber. Men så kan det vel være kvantumsrabatter de ikke skriver så mye om?

Link to comment
Share on other sites

Dess grovare kaliber, dess meir sparar ein på å lade sjølv. Dei store magnumane, som f.eks. 454, 460 og 500, er økonomisk sjølvmord å fóre kun med fabrikkammunisjon. Ved å lade 9mm og andre små patroner kjem den største økonomiske gevinsten av å støype kulene sjølv, då sparar ein raskt endå 60-80 øre per patron.

Forholdet mellom prisane på fabrikkammunisjon og komponentar står ikkje heilt i forhold til kvarandre her ifht. til f.eks. USA. Der betalar dei ikkje langt unna det same som her for f.eks. 9mm, medan komponentane er ein god del billegare. Krut og tennhetter nærmar seg heroinprisar i Noreg etter kvart.

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn til å lade 9mm er for å få det lille ekstra ut av matchpistolen til Militærfelt/Hurtigmilitær. Økonomisk sett så er det svært lite å spare.

 

Det samme kan sies om .38 special, til blinkskyting på klubbtreningene uten ambisjoner om å fylle feltløypa i revolverklassen, så er kjøpeammo i samme bås som 9mm.

 

Det er som nevnt når det blir større (og delvis sære kalibre) når det lønner seg å lade selv, spesielt magnum-kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for 9mm ble det "dyrest" å lade selv, men klarte ikke å gå i pluss selv med 357 mag eller 45 ACP. Det er vel særlig hylsene som virker som de trekker opp prisen; klarer i alle fall ikke å finne noe sted som selger til under en krone, nesten uansett kaliber. Men så kan det vel være kvantumsrabatter de ikke skriver så mye om?

Skal du regne med nye hylser er det omtrent aldri noe å spare.

Om du derimot har hylsene fra før kan du spare noe.

 

Jeg har ladet en del 9mm, om man skal kjøpe kuler så blir det ørlite billigere enn billig fabrikkammo, om man må kjøpe hylsene og regner få omladninger på de så blir det dyrere enn billig fabrikkammo.

Om man derimot kan/orker/har tid til å støpe kulene selv kan man komme særs billig ut av det, selv med 9mm.

 

Fordelen med 9mm er at det er relativt god tilgang på billige hylser.

 

I tillegg kan man jo regne inn prisen på ladeutstyret, verdien på tid man benytter, prisen pr m2 der man har ladeutstyret, osv. Man kan regne seg blå om man vil. Og om man tar alt med så kan det fort bli en høy pris pr patron.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøper jeg nye hylser så sparer jeg vel ca 2 kr pr skudd i open dynamisk.

 

Besparelsen blir bare bedre og bedre etterhvert som jeg bruker om hylsene. Ladet hylsene 20 ganger så er besparelsen 3,75 kr sånn ca. Med lett hoderegning. Og da bruker jeg supercomp.

Link to comment
Share on other sites

Opp mot 10000,- for dillon 650, diesett, hylsevaskemaskin og div dall.

Tre kvadratmeter av kåken til ladehjørne/hylselager, hva ligger kvadratmeterprisen pr år på? 1000 kr?

La oss si at det første året koster utstyr og plass 12000 kr. De neste årene koster plassen 3000 pr år.

mange patroner i timen tryller man ut av en 650? ? 500 stk?

250 kr timen om man hadde jobba isteden.... (å da tar jeg ikke i engang. )

 

Ladder man10 000 stk 9mm første året og regner inn invisteringene det året, i tillegg bruker man 20 timer, dvs minst 5000 i arbeidsfortjeneste tapt.

17000 + komponenter for 13000. Det blir 3 kr skuddet.....

nesteår og årene deretter er man på 2 kr skuddet.

Om man sparer no på 9mm, , spørs hvordan man regner :)

Link to comment
Share on other sites

Man sparer neppe mye på å lade 9mm med dagens ammopriser.

 

Som tidligere nevnt sparer man mest på halvsære magnumkalibere.

Jeg lader 460 S&W til ca 5kr pr smell. Fabrikk koster minimum 20kr.

Nå er kanskje 460 eksepsjonelt dyrt å kjøpe fordi man kun får tak i jaktammo, men regnestykket blir nå slik for min del uansett.

 

Jeg lader også 45ACP og 45LC. I butikk ligger disse på ca 5kr smellen. Jeg lader vel disse til drøyt 2kr.

 

Ladeutstyr til 15000kr + litt diverse stash, så kostet det ca 20k før jeg fikk satt i gang. At jeg mest sannsynlig må tilbringe latterlig mange timer bak spaken for å spare inn investeringen er uten tvil. Men det er gøy å forske litt på egen hånd med ladninger og settedybder osv. Lading er en egen hobby og, sånn som jeg ser det, utvider skytehobbyen i vesentlig grad.

Du får dobbel mestringsfølelse når du får flotte samlinger midt i skiva med hjemmelada ammo :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at hjemmelading ikke er noe for gniartyper og pengepugere :smile:

En skal være litt raus med seg selv og spandere på seg økt livskvalitet med hjemmelading :winke1:

Opplevde i en annen tråd at et medlem stilte spørsmål ved gleden i hjemmelading - så det kan nok gå over til å bli en tvangshandling. Heldigvis er jeg ikke der ennå :smile:

Link to comment
Share on other sites

For meg så er hjemmelading en hobby, og hobbier har en tendens til å bli dyr hvis en ikke har hue på rett sted og tenker "fornuftig" ut ifra et økonomisk standpunkt.

Skyter man "udda" og rare kalibre tror jeg at det er noe å hente på hjemmeladning, tenker da på pistol/revolver BIG bore og de største magnum kalibra.(460-475-500S&W osv.)

Fabrikkprisen på magnumknall har blitt dyr de seinere åra, selv om noen mener det motsatte.

 

På en annen side så bruker vel ikke magnumskyttere og banke ut 10-15K knall ut av våpnet sitt i året, som jo fort en dynamisk skytter med 9mm kan gjøre.

 

Så skal man tenke på økonomien ved hjemmelading så tror jeg at en bør vurdere hvilket kaliber en skal lade. Og muligens hva man skal skyte også.

 

Når man lader så får man jo kunnskap om våpen, ballistikk, trykk ol.... man lærer masse ekstra i forhold til våpen og ammunisjon, og kan da også skreddersy ammunisjon til de forskjellige våpengrener og våpentyper.

Det skader jo ikke, hjemmelading er en flott og utfordrende hobby......

 

Just my 2c....

Link to comment
Share on other sites

Enig i forge innlegg... lading er en hobby, og en utviding av kunskapen rundt skyting... ladder til 9mm, .32s&w og .223 med tap... (sammenlignet med billig kjøpeammo) Men synest ladding er GØY! Er glad i utstyr, kommer nåk aldri til å gå i "pluss" her i gården.

 

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du lærer endel av å lade selv og det er jo i seg selv spennende. Men for meg er dette ufattelig mye mindre spennende enn å være på skytebanen. Selv det å trene tørt er mer gøy for meg. Derfor er mitt store volum av skyting på 9 mm og 22 som blir billigere pr skudd for meg, selv med 10 års avskrivninger på ladepresser.

 

Men jeg lader unntaksvis 38 og 308. Motivasjonen min for å lade var å spare kostnader men også å få mere presise ladninger. Jeg har brukt Lee Loaders da jeg studerte og en Lee håndpresse da senere. Loaderen opplevde jeg som det mest konsistente, men det å kakke med hammer 8 - 10 kakk pr patron fordrer ingen kone, eller en kone som jobber skift.

Link to comment
Share on other sites

Med lav forbruk er det bedre å kjøpe ferdig ammunisjon. Men da riskerer man også at ammu er ikke tilgjengelig vise perioder eller man trenger å kjøre lenge. Også trenger man å akseptere (for) høye priser i perioder. Å spare penger med selvlading handler også om å kjøpe store mengder eller samme med andre å holde fraktkostnader lav. Man trenger å kjøpe når priser er lavt og ladedeler er lett tilgjengelig. I dyre perioder bruker man lageret eller kjøpe bare hva man trenger. Revolver i alle kaliber og .32 s&w er nok å spare med å lade selv. Men da bør man ikke kjøpe en stor presse med all slags opsjoner, men enn av.4-5000 kroner. Dillon sq deal loadmaster etc. Da er man break even etter ett år eller maks 2 hvis man skyte moderat. Går litt langt å ta timekost i betraktning syns jeg, siden man må bruke sine fritid på noe. Men hvis en har ingen andre intresse enn å spare penger på hjemmelading er det sikkert beste å kjøpe ferdig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om å kjøpe stort når det er billig og bruke av lageret når det er dyrt, kan like godt overføres til fabikkammo. Jeg har levd etter det prinsippet hele tiden og har kun kjøpt "på bunn". Det krever at en har et lager av hvert kaliber for minst et års forbruk.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at hjemmelading ikke er noe for gniartyper og pengepugere :smile:

 

Her vil eg protestere. Heimelading er heilt klart for oss også. Det utstyret eg lader 44 Mag og 357/38 med har kosta meg i underkant av 2500, og det inkluderer kuletenger. Men då kan ein ikkje gå amok på hjemmelading.no og kjøpe det gildaste utstyret. Ein må heller kjøpe brukt av dei som går amok på hjemmelading.no med jamne mellomrom.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...