Jump to content

diana mod 48 treffpunkt forflyttning


samara

Recommended Posts

Hei .Har en Diana mod 48.

Har problemer med pressisjon,og treffpunkt forflyttinger.Oppgitt utgangs hastighet er oppgitt til 360ms.Bruker derfor tunge kuler,rundt 1g,for å minske hastigheten.

Funnet en kule jeg kan leve med,men ikke helt fornøyd.Gir en samling på ca4-5cm på 20m avstand.

Får også treffpunkt forflyttinger,dette kan jeg ikke leve med.!!!Skyter inn rifla ,for så å ta den neste dag med forflyttet treffpunkt på opp til 5cm.

Kikkert og feste sitter fast som det skal,flere kikkerter er prøvd.Har lurt på om det kan være fjæras skarpe slag som får trådkorset til å flytte seg ?

Kansje noe varme i sylynderen kan gjøre utslag?Ingen logisk symmetri i forflyttingene,som i en ordinær drilling feks.

Har til og med laget en provisorisk ...bedding....der hele stålkonstruksjonen ligger mykt på 3mm neoprenunnderlag,og har bevegelses mulighet.

Skyter liggende med rifla på en pute,er alldrig mer enn en 5-6mm ute av senter med trådkorset.

Dette er blitt et mysterium jeg ikke klarer å løse selv.

Har gått over rifla ,ingen slark eller løse deler.

Diana mod 48 skal være presis,bortsett fra min da!!!

Håper noen har tanker om dette som kan vre til nytte.

Samara

Link to comment
Share on other sites

senk skuldrene, slapp av ..

Høres ut som "møtt veggen", og da virker skjelden noen ting. Diana av denne type er relativt sinte. Skarp rekyl.

Viktig å holde børsen, og avfyre på samme måte ved hvert skudd. Gå gjennom det. Ut fra min erfaring dog, er dette, pluss pitteliten, skade på kulehode når den settes inn i kammeret, årsaken til denne irriterende treffpunktforandringen. Sidespennere som her, har jo en slags tynn røråpning kulen settes inn i. Vrir og tvinges kulen inn i denne, tørr jeg nesten garantere den får små rifter som av ulik variasjon, påvirker treffpunkt ..

Kikkert: antar du sikkert har sjekket vater.., en montasje setter ikke nødvendigvis kikkerten helt rett. Samt, vurdere å legge inn gummidemping mellom kikkert og montasje. Finnes også egne montasjer med dette, "Dampamount". Ganske så bra kuler er: JSB, rundnese. Kuletype/produsent avgør veldig mye. Ujevn vekt, ell. utforming spiller mye inn.

Link to comment
Share on other sites

Dog kun min erfaring, men som sagt; kulekammeret på en sidespenner kan noen ganger være heller dårlig, muligens ikke i hele tatt nedkonet. (Inspiser også etter grader). Er da veldig stor sjans for at den temmelig bløte blykulen får deformasjon ved trang innsetting. Størst mulighet for uskadet avfyring, er når kulen legger seg rolig og perfekt ned i kammeret. Uten noen ufine bevegelser. Tviler noe på om børsen går så fort som 360 MS med blykule, men generelt må en alltid huske på at en liten luftkule er temmelig påvirkelig allerede over 270 MS og oppover. Langt over lydmuren som evn. her; nær sagt blåses balansen i kulen/skjørtet ut av proposjonen. Velg kule med omhu - sett inn svært forsiktig - hold venstre hånd under balansepunktet forskjevfte - repeter alltid holdteknikk.

Gjør du dette, og det andre er ok, tipper jeg du tetter samlingene noe.

Samt viktig : bruk overdim. i kule. Kal. 1.77: 4.51-4.52.

Kal. 22 : 5.51-5.52.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Les om "artillery hold" feks for å se tips om holding.

Hva slags kikkert og montasje har du på børsa? Kikkert og 48 kan være litt krevende for montasje og kikkert. De er ganske brutale med original fjær og stempel. Jeg har ei snillere Maccari fjær i min. Trenger ikke mer enn 270-280 m/s. Det er ofte "sånn passe raskt" til at en ikke herjer for mye med kulene og det er generelt lettere å få presisjon med fart rundt der enn godt over 300 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Les deg opp på "lube-tuning" det er meget enkelt å gjøre selv om man ikke har 11 tommeltotter. Børsa oppfører seg fullstendig annerledes etterpå, blir utrolig mye smootere og roligere i skuddet, noe som forbedrer presisjonen. D48 er veldig lettskrudd, har pellet min i atomer mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips.

Har løst problemet ved hjelp av tipsene.

Problemet var at kulene ble skadet ved innsetting i kammeret.

Kulene fikk skader av riflene i løpet,om de ikke ble satt inn utrolig presist og forsiktig.

Har brukt smergel,med 1200 korning for å runde skarpe kanter ca 10 mm inn i løpet.

Skyter nå en femkroning på 25m.Ingen forflyttninger av treffpunkt,veldig fornøyd.

Skal teste ut masse kuler for å se om det er mulig å forbedre ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det jeg har av erfaringer: Dersom fjærbørsa forandrer treffpunkt. Råd nr. en skru til alle skruer ,på  montasjen og stokken. Bare det å Skru til skruene på stokken kan gjøre at treffpunktet forflytter seg tilbake til  det opprinnelige (om kikkerten er "hel" og fast) og som før nevnt  av flere Hold likt og med fast grep og ikke gjør kulene fillete

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
samara skrev (På 23.1.2017 den 19.45):

Hei .Har en Diana mod 48.

Har problemer med pressisjon,og treffpunkt forflyttinger.Oppgitt utgangs hastighet er oppgitt til 360ms.Bruker derfor tunge kuler,rundt 1g,for å minske hastigheten.

Funnet en kule jeg kan leve med,men ikke helt fornøyd.Gir en samling på ca4-5cm på 20m avstand.

Får også treffpunkt forflyttinger,dette kan jeg ikke leve med.!!!Skyter inn rifla ,for så å ta den neste dag med forflyttet treffpunkt på opp til 5cm.

Kikkert og feste sitter fast som det skal,flere kikkerter er prøvd.Har lurt på om det kan være fjæras skarpe slag som får trådkorset til å flytte seg ?

Kansje noe varme i sylynderen kan gjøre utslag?Ingen logisk symmetri i forflyttingene,som i en ordinær drilling feks.

Har til og med laget en provisorisk ...bedding....der hele stålkonstruksjonen ligger mykt på 3mm neoprenunnderlag,og har bevegelses mulighet.

Skyter liggende med rifla på en pute,er alldrig mer enn en 5-6mm ute av senter med trådkorset.

Dette er blitt et mysterium jeg ikke klarer å løse selv.

Har gått over rifla ,ingen slark eller løse deler.

Diana mod 48 skal være presis,bortsett fra min da!!!

Håper noen har tanker om dette som kan vre til nytte.

Samara

Jeg har en Diana model 52. Samme som 48, men annet skjefte, kolbe. Som du sier selv så flytter trådkorset på seg under avfyring. Derfor har jeg valgt Hawke Airmax og Hawke ringer med sette-skrue. På Diana geværet så er det hull på railen, og sette skruen settes der. Da får det ikke flytt på seg, jeg er iallfall fornøyd. Så må du bruke JSB Exact 4,52 mm, 0,547 g. Geværet er berømt for å være svært presis med denne ammunisjon. Det gir en utgangshastighet på 294 m/s. Høres mye ut, men du treffer om resten er riktig innstilt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...