Jump to content

Hvor mange klikk fra 100 - 200 - 300 meter?


ko-stens

Recommended Posts

Ikke veldig langhold, men vet ikke helt hvor ellers jeg skal legge tråden...

 

Var en tur på skytebanen i dag for å få skutt inn rifla på 100 meter. Skal en tur til Sverige neste helg, om det ikke kommer noe i veien i siste liten.

 

Tenkte egentlig å skyte inn med 16 cm "overlegg", da kula dropper ca dette fra 100 - 200 meter. Fikk da så beskjed om at jeg likegodt kan skyte inn på 100 meter og heller skru 8 klikk (er cm-knepp på siktet) ut til 200 om fuglen sitter der. Han sa at 8 cm klikk på 100 meter utgjør 16 knepp på 200 og 24 klikk på 300.

 

Kan dette stemme? For meg høres det mer riktig ut med 16 klikk ut til 200 da, men.

 

Norma.cc sier at kula mi faller 15,9 cm fra 100 - 200 meter og 62,1 cm fra 100 - 300 meter. Det kommer ikke til å bli aktuelt å skyte på så langt hold uansett. Men 200 meter er jo høyst aktuelt. For øvrig sier programmet at kula faller 33,9 cm ut til 250 meter.

 

Hvordan burde jeg egentlig gjøre det om fuglen sitter på en grein utpå ei åpen flate 200 meter unna? Skru 8 eller 16 klikk?

 

Kaliberet er for øvrig .222 rem, og kula er Norma 55 grs fmj ladet til utgangshastighet på ca 850 m/s. Ikke akkurat skremmende flattskytende, men i grunn godt nok til 200 meter om ikke annet.

 

Kommer til å lage meg tabell ut til 250 meter, med 100, 150, 200 og 250 meter. Den fantastiske avstansmåleren jeg har (Bushnell Yardage Pro 450), som skal måle ut til 450 yds, måler maks ca 250 meter... Så om det går over det, står jeg over og prøver å smyge meg nærmere. Er jo mye spenning i det!

 

Burde selvsagt prøvd dette i praksis, men tiden strekker ikke til i denne omgangen! Derfor må jeg gjøre det "på papiret"...

Link to comment
Share on other sites

Du væla. Man lærer stadig vekk noe nytt.. :-)

 

Takker så mye. Det er noe å ta med seg over grensa! Nå har jeg faktisk bare skutt på fugl en eneste gang på 200 meters hold, men det kan jo komme flere sjanser. Bommet for øvrig på den, da jeg ikke forla siktet i farta (ingen klikkjustering den gangen), så drepte kvisten den satt på i stedet... :oops:

Link to comment
Share on other sites

8 klikk ja. Jeg har sju med 6.5x55. Og det hadde vel kompisen med 308 også. Ikke så stor forskjell på de ulike kalibrene.

 

Jeg bruker Normas ballistiske pogram bare for å få en pekepinn opp til 200-250. Finner patronen jeg bruker (evt legger inn parametere for kula) og setter så innskytingsavstand til feks 150m. Ser så hvor høyt over den går på 100 og det blir da antall klikk. Så kan man sette innskytingsavstand til 200 og da se hvor høyt det går over på 100.

 

Og så ta en sjekk på bana :)

 

Løkke tel med jakta. Skal over sjøl til helga, men værmeldinga gir meg mest lyst til å grine. 9ms vind...

 

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har vært i Sverige 6 ganger i januar de siste årene. Èn dag har jeg hatt bra forhold... Det ser ikke bra ut nå heller. Det blir Orsa i år. Har tatt opp igjen kontakten med en jeg ble kjent med gjennom Robsoft.nu. Drar med meg den vanlige kompisen, så vi blir tre. Meldt nesten greit lørdag, men søndag blir det opp mot 7 pluss og lett bris... Herrrlig! :evil: Får håpe det snur litt. Fredag sjekket jeg med Yr, og da var det meldt fire, fem minus, stille og delvis skyet/endel sol. Men nok en gang, håpet om fangst er borte. Blir som vanlig, dette, en sosial greie. Fin tur i skogen osv...

 

Uansett, en får ikke noe ved å sitte hjemme og sture heller. Lurer ellers på om klikkene slik sideveis også da? Må ha det inn med teskje... Lager meg en tabell der jeg legger inn kulefall og klikk. Har ikke lagt inn noe på vindavdrift og klikk.

 

Ser slik ut nå. Blir dette riktig?:

 

Klikktabell kulefall:

100 m: 0

150 m: - 4 cm. 2 klikk opp.

200 m: - 13,4 cm. 7 klikk opp.

225 m: - 20,4 cm. 11 klikk opp.

250 m: - 29,1 cm. 15 klikk opp.

275 m: - 39,9 cm. 20 klikk opp.

300 m: - 52,9 cm. 27 klikk opp.

 

Vindavdrift v/90 grader, 7 m/s:

100 m: 7,4 cm.

150 m: 17,4 cm.

200 m: 32,3 cm.

225 m: 41,8 cm.

250 m: 52,9 cm.

275 m: 65,5 cm.

300 m: 79,8 cm

 

Skulle hatt utvendige tårn nå. Leupold VX6'en har helt ræva klikk, nemlig. Utydelige og myke. Ikke bra.

 

Har ladet opp Norma 55 grs fmj til ca 910 m/s. På skytebanen fikk jeg kronografert forskjellige kuler i dag. Vmax som jeg har ladet til ca 1005 m/s gikk fra 1005 - 1020 m/s, Norma 55 grs fmj ladet til ca 800 m/s gikk fra 800 - 815 m/s, mens fabrikkladet Norma Fågel, som er ladet til 850 m/s lå mellom 843 og 860 m/s. Jeg bruker Quick Load, og den er litt snill, ser jeg, så jeg har ladet de nye til 905. Beregner 915 til ballistikkalkulatoren da.

 

Er noe skit at jeg har begynt så sent nå, for nå har jeg nesten ikke tid til mer. Muuuuligens onsdag.

 

Det viste seg i hvert fall i dag at 55 grs fmj går bra når hastigheten runder 850 m/s. Den på 800 m/s spredte som en hagle. 850'ene la seg pent inntil hverandre på ca 15 mm. Har også skutt med 940 m/s fabrikkladet jaktmatch. Den går svært så bra, så regner med at drøyt 900 m/s også kan gå veldig bra. Må nesten få tatt meg tid på onsdag...

 

Merkelig egentlig at Vmax 40 på 1005 - 1020 gikk omtrent helt likt på skiva.

 

Må få lånt kronografen av kompisen tror jeg, pluss satt noen skudd i ei tiurskive før avreise... Greit å slippe å lure på om alt er bra eller ikke!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser slik ut nå. Blir dette riktig?:

 

Klikktabell kulefall:

100 m: 0

150 m: - 4 cm. 2 klikk opp.

200 m: - 13,4 cm. 7 klikk opp.

225 m: - 20,4 cm. 11 klikk opp.

250 m: - 29,1 cm. 15 klikk opp.

275 m: - 39,9 cm. 20 klikk opp.

300 m: - 52,9 cm. 27 klikk opp.

 

 

Nei. Det blir feil.

 

Det som er så fint med cm-klikk er at det går opp i meter. På 100m flytter treffpunkt seg 1 cm pr klikk. På 200 m flytter treffpunkt seg 2 cm pr klikk. På 275m flytter treffpunkt seg 2,75 cm pr klikk.

 

Dermed blir tabellen din:

 

150m: - 4cm- (4/1,5=2,6) 2-3 klikk opp.

200m: - 13,4cm- (13,4/2= 6,7) 6-7 klikk opp.

225m: - 20,4cm (20,4/2,225= 9,1) 9 klikk opp

250m: 29,1cm (29,1/2,5= 11,6) 11-12 klikk opp

275m: 39,9cm (39,9cm/2,75=14,5) 14-15 klikk opp

300m: 52,9cm (52,9/3=17,6) 17-18 klikk opp

 

osv.

 

Men alt det er teori. Riktignok teori som stemmer, om inngangsverdiene er på plass, men inngangsverdiene har en ikke alltid full kontroll på. Så det eneste som er helt sikkert er å teste. Inntil 300m er det ofte ganske greit å få til på alminnelige skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Når du klikker på kikkerten stiller du vinkelen på der kikkerten peker bittelitt i forhold til løpet på rifla. Så når størrelsen på denne vinkelen tilsier at den flytter treffpunktet 1 cm på 100m, flytter den treffpunktet 2cm på 200m, 2,25cm på 225m, 3cm på 300m, 4,85cm på 485m, 8,24cm på 824m osv. Treffpunktforandringen forandrer seg altså med avstanden, siden vinkelen du stilte er den samme uansett hvilket hold man skyter på. Det samme gjelder sideveis.

 

Så det man kan gjøre er å dele avstanden på 100 for å vite hvor mange cm man flytter treffpunktet på det aktuelle holdet per klikk. (100m/100=1cm forflytning, 225m/100=2,25cm, 345m/100=3,45cm osv) og så dele hvor mange cm man skal flytte treffpunktet med dette tallet.

 

Hvis du skal skyte på 250m, og du vet at kulefallet er 29,1cm tar du først 250m/100=2,5 cm. Så deler du kulefallet på dette tallet. 29,1/2,5 =12 klikk.

300m: 300m/100 =3. 52,9cm/3 =18 klikk.

225m: 225m/100 = 2,25. 20,4cm/2,25 =9 klikk.

 

For vindavdrift blir det og det samme.

225 m: 225m/100=2,25. 41,8 cm/2,25 =19 klikk.

275 m: 275m/100=2,75. 65,5 cm/2,75 = 24 klikk.

 

Det finnes garantert en eller annen kalkulator på nett/app som du kan fore med aktuell data og få opp antall klikk, uten at man trenger å regne seg frem til det manuelt.

 

Edit: Så Ulf skrev mye av det samme, men klarte å trykke på posteknappen før meg :P

Link to comment
Share on other sites

Det man bør gjøre er å laste ned STRELOK på en smarttelefon (gratis) legge inn verdiene på rifle/optikk/ammo og skrive ut tabellen man får opp. Denne stemmer bra ut til 500m (lengste jeg har testet). Så må man ut å teste i praksis. Enkelte finner da ut at tabellen ikke stemmer. Det er to hovedgrunner til det. Man har enten lagt inn feil verdier eller så er man ikke "helt" innskutt på "zero distance" (innskytingsavstanden). Hvor mye en gitt kule med gitt hastighet faller fra 100 til 300 m (om man tenker at den er upåvirket av vind) er matematikk og varierer ikke fra rifle til rifle.

Link to comment
Share on other sites

Det man bør gjøre er å laste ned STRELOK på en smarttelefon (gratis) legge inn verdiene på rifle/optikk/ammo og skrive ut tabellen man får opp. Denne stemmer bra ut til 500m (lengste jeg har testet). Så må man ut å teste i praksis. Enkelte finner da ut at tabellen ikke stemmer. Det er to hovedgrunner til det. Man har enten lagt inn feil verdier eller så er man ikke "helt" innskutt på "zero distance" (innskytingsavstanden). Hvor mye en gitt kule med gitt hastighet faller fra 100 til 300 m (om man tenker at den er upåvirket av vind) er matematikk og varierer ikke fra rifle til rifle.

Strelok er ikke gratis på iOS (lenger). 55,- for iStrelok og 129,- for Strelok Pro.

Link to comment
Share on other sites

Det du bør gjøre er å kjøpe en Zeiss HT med ASV :winke1:

Egentlig ganske uenig. ASV er et dyrt navn med innvikla bruksanvisning på noe som er ganske enkelt. Det vanskelige med å treffe noe på 300m er bli god til skyte. Å skru 18 klikk opp kan ungene mine gjøre når som helst, med enhver kikkert (de kan forsåvidt trekke av i midten også...) Men det som er vanskelig er å vite hvor mye en skal f.eks. sideveis, eller om en faktisk treffer, slik en ligger (som man reder, ligger man)

 

Strelok

Ballistikkprogrammer er vel og bra, vel verdt 55 kroner, men:

 

Det TS bør gjøre er å skyte på de aktuelle holdene. Mye, bruke det du lærte av Ulf og de andre over her. Ikke bare teste oppslaget og skyte sg inn og notere klikkene, men sette ut blinker på holdene, og skyte ett og ett skudd utover, gjerne ytterst først - og notere om det ene skuddet sitter innafor akseptabel treffsone.

 

Om man så bruker ca like mye på det, som en Zeiss HT med ASV koster, så er en faktisk kommet nærmere å faktisk kunne gjøre det - treffe det en vil, der en vil, på det holdet det er. Å kjøpe et sikte bare tømmer lommeboka, ammobudsjettet, og du er lenger fra målet ;)

 

Jeg laget en liten test for meg selv, som jeg har skutt et par ganger, og som jeg har tenkt å fortsette med. Treffe klistrelapp på 100m og lerdue på 300m, med første, og alle påfølgende skudd...

her er en dag det blåste litt mer enn jeg klarer å holde styr på.

0712D202-872F-4DDE-B420-FF0D98842B6C_zpsbdgiz35f.jpg

 

57F299A2-9A6F-4B11-B7AA-C728A8182868_zpstxxmhfoh.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig at Zeiss HT med ASV er dyrt, men kanskje ikke hvis du bruker samme siktet i 10 år eller mer ? Det at siktet har en innvikla bruksanvisning er ikke min erfaring. Er ellers enig i at skytetrening er gull verdt, men problemet er at mange baner bare har en 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Det at siktet har en innvikla bruksanvisning er ikke min erfaring

Det kommer vel litt an på. Oppigjennom så har jeg hjulpet bra mange med å skyte inn ASV-siktene sine, og jeg kan altså ikke begripe at de er noe annet enn vanlige sikter der en kan stille etter avstanden. Eneste forskjellen er at det er prefabrikerte ringer som det står meter på, istf. at man må skrive det selv på en ennen kikkert, eller ha det på en lapp limt på rifla eller noe.

 

En klassiker mhp. ASV er følgende:

ASV eier:

"jeg må skyte inn ASVen min på 200m, men her er bare 100m"

"hvor mange cm fall er det mellom 100 og 200m"

 

Jeg:

" hva slags kule har du, og hvilken utgangshastighet?"

 

ASV-eier:

"kule, utgangshastighet..."

 

Jeg:

" ja du må vite det for å få det nøyaktig, eller så kan du gjette 7 klikk/ 14cm, det dreper de fleste dyr" (ser an våpen og kaliber her)

 

ASV eier:

" Så om jeg stiller på 200m og treffer 14cm over så er jeg innskutt på 200m :D "

 

Jeg:

"nei, da har du sjekket at 14 klikk på siktet ditt stiller 14cm på 100m - det er ingen vits i å sjekke - Dessuten er det bare 7 klikk du skal stille"

 

ASV-eier:

"ja men du sa jo 14cm?"

 

osv...

Dette er noe som gjentar seg flere ganger hver storviltprøvesesong - hovedgruppen for disse diskusjonene er eiere av ASV eller Diarange kikkerter, og så og si alle skal jakte rådyrbukk på langt hold.

 

Etter å ha fått gjennomslag for antall klikk, og at en faktisk må teste på 200m, har vi noen skytinger på 200m. Gjennomføringen her er vanligvis omtrent slik:

 

Diarange/Swaro/ ASV-eieren, helst med Blaser R8 WTF i 7mm magnumsomething og lang ( folk skal alltid skyte liggende, med tofoten HELT utstrekt) tofot brenner av ei samling på dasslokkstørrelse i underkant av dyrefiguren siden han enten glememr å stille, eller stilte på parallakserattet i troen på at det stiller antall meter..

 

Nå påmint at man må stille gjentas dette, noen ganger til man er fornøyd med samling (som regel at de 3-4 siste skuddene er i dyret.

 

Man pakker sammen, glad og fornøyd, innskutt på 200m og klar til å skyte rådyrbukk, eller rein på 3-400 no problem, Knut Erik og Thomas Haugland gjør det hele tida. Ingen jeg har sett til nå har notert noe som helst.

 

De mest surrete, de det er vanskeligst å forklare at et klikk som er 1cm på 100m blir 2cm på 200m, og sånt, de har faen meg alltid enten ASV, de Swaroene med avstandsringer, eller Diarange - helst med montasjeringen for Pulsar DFA-nattsiktet montert...

Så ja, ASV er komplisert :wink:

 

K

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Det at siktet har en innvikla bruksanvisning er ikke min erfaring

Det kommer vel litt an på. Oppigjennom så har jeg hjulpet bra mange med å skyte inn ASV-siktene sine, og jeg kan altså ikke begripe at de er noe annet enn vanlige sikter der en kan stille etter avstanden. Eneste forskjellen er at det er prefabrikerte ringer som det står meter på, istf. at man må skrive det selv på en ennen kikkert, eller ha det på en lapp limt på rifla eller noe.

 

En klassiker mhp. ASV er følgende:

ASV eier:

"jeg må skyte inn ASVen min på 200m, men her er bare 100m"

"hvor mange cm fall er det mellom 100 og 200m"

 

Jeg:

" hva slags kule har du, og hvilken utgangshastighet?"

 

ASV-eier:

"kule, utgangshastighet..."

 

Jeg:

" ja du må vite det for å få det nøyaktig, eller så kan du gjette 7 klikk/ 14cm, det dreper de fleste dyr" (ser an våpen og kaliber her)

 

ASV eier:

" Så om jeg stiller på 200m og treffer 14cm over så er jeg innskutt på 200m :D "

 

Jeg:

"nei, da har du sjekket at 14 klikk på siktet ditt stiller 14cm på 100m - det er ingen vits i å sjekke - Dessuten er det bare 7 klikk du skal stille"

 

ASV-eier:

"ja men du sa jo 14cm?"

 

osv...

Dette er noe som gjentar seg flere ganger hver storviltprøvesesong - hovedgruppen for disse diskusjonene er eiere av ASV eller Diarange kikkerter, og så og si alle skal jakte rådyrbukk på langt hold.

 

Etter å ha fått gjennomslag for antall klikk, og at en faktisk må teste på 200m, har vi noen skytinger på 200m. Gjennomføringen her er vanligvis omtrent slik:

 

Diarange/Swaro/ ASV-eieren, helst med Blaser R8 WTF i 7mm magnumsomething og lang ( folk skal alltid skyte liggende, med tofoten HELT utstrekt) tofot brenner av ei samling på dasslokkstørrelse i underkant av dyrefiguren siden han enten glememr å stille, eller stilte på parallakserattet i troen på at det stiller antall meter..

 

Nå påmint at man må stille gjentas dette, noen ganger til man er fornøyd med samling (som regel at de 3-4 siste skuddene er i dyret.

 

Man pakker sammen, glad og fornøyd, innskutt på 200m og klar til å skyte rådyrbukk, eller rein på 3-400 no problem, Knut Erik og Thomas Haugland gjør det hele tida. Ingen jeg har sett til nå har notert noe som helst.

 

De mest surrete, de det er vanskeligst å forklare at et klikk som er 1cm på 100m blir 2cm på 200m, og sånt, de har faen meg alltid enten ASV, de Swaroene med avstandsringer, eller Diarange - helst med montasjeringen for Pulsar DFA-nattsiktet montert...

Så ja, ASV er komplisert :wink:

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Som jeg har skrevet mange ganger før:

Naturlover er noe herk
I "gamle dager", da vi hadde verneplikt og tre øvingsavdelinger for Infanteriet, hadde vi et uttrykk som het "infanterisikkert".

 

Den lille trøsten er at når slike "wannabe-snipere" har gjort det meste feil med alt det kostbare utstyret sitt, og river av et skudd på 200 meter, som går et godt stykke under, er sannsynligheten for å skyte av en rådyrfot forholdsvis liten.

 

At det ut på vinteren ligger flere tusen DFS-skyttere i snøen, og ikke plages det minste med å sette 6 treff i 1/3 figuren på 400 meter, med dioptersikte, er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

At det ut på vinteren ligger flere tusen DFS-skyttere i snøen, og ikke plages det minste med å sette 6 treff i 1/3 figuren på 400 meter, med dioptersikte, er en annen sak

At vi ikke plages det minste får du stå for selv :wink: men setningen beviser jo at det er trening og ikke utstyr som er utslagsgivende. Dioptersiktet er igrunnen temmelig uegnet til slik skyting, både til avstandsbedømmelse og til å sentrere skjeve figurer i ofte dårlig lys. Likevel skytes det stort sett bedre enn det man ser på det meste av langholdsskyting med kikkert.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har null peiling på balistikk så hjelper jo ikke ASV fælt mye, eller noe annet for den saks skyld. Det ASV er fint til er om du trenger å klikke fort fra en avstand til en annen, da ser du det veldig godt og tydelig hvor på ringen du skal skru. Har du et tårn med åpen turret så kan du selvsagt oppnå det samme med en tapebit hvor du skriver antall meter.

Den nettbaserte kalkulatoren til Zeiss holder for de fleste som skal på jakt, men jeg har uansett dobbeltsjekket på alle hold mellom 100 og 400 meter og valgt den ringen som har mest sammenfallende markering med mine egne faktiske tester.

Link to comment
Share on other sites

At vi ikke plages det minste får du stå for selv :wink: K
Jeg fylte 70 sist torsdag (har ikke lagt ut datoen på profilen), så jeg får bare skyte finfelt i DFS. For noen år siden kunne skyttere i klassene V65-73 velge å skyte grovfelt i klasse V55 fra stevne til stevne, denne muligheten ble dessverre fjernet, så nå skyter jeg bare slikt på trening. "Ikke det minste", vel, man må jo holde i skaftet, skal man treffe på 400 m. Men de fleste DFS-skyttere kjenner hvertfall det grøvste av "teorien", og kan stille både for avstand, lys og vind, slik at forutsetningen for å treffe sånn noenlunde er til stede.

 

For min egen del: Jeg får altså bare skyte finfelt i konkurranse - men hadde 30 treff på samtlige stevner i fjor. Og, for at det ikke skal misforstås: De som driver "langhold" noenlunde seriøst, skyter selvfølgelig mye bedre enn DFS feltskyttere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67: Når du møter folk med så liten forståelse som du beskriver her så vil jeg vel heller konkludere motsatt - de bør i høyeste grad gå for en ASV. Da kan de jo "stille siktet på 200m", og det er nok ufattelig mye enklere for dem enn løsninger hvor de må klikke 14 klikk. Så får det heller være slik at de må ha hjelp til å sette opp ASV`en. :lol:

 

(ASV`en kommer forøvrig med en cm klikk ring som standard, så man kan fint velge å ikke bruke "meter-ringene")

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ufattelig mye enklere for dem enn løsninger hvor de må klikke 14 klikk.

7 klikk ;) det er 7 klikk på ASV en også.

 

Mener du at en som forstår så lite av hva han holder på med at han ikke engang klarer å verifisere at praktisk og teoretisk kulebane stemmer, skal jakte på langt hold?

Det ER enklere med meter på rattet, mine meter er skrevet på rattene, på elektrikertape, det er jo en lags ASV det også. Innvendingen min MOT ASV er at folk som ikke aner hva de driver med tror de kan skyte dyr på hvilket som helst hold bare de vet (tror de vet) hvor mye de skal stille opp. Markedsføringen til Zeiss leder dem til å tro det.

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

vel, man må jo holde i skaftet

Hehe, det var det med å holde i skaftet.. man skal også se blinkene - jeg plages en del med begge disse. 30 treff har jeg ikke hatt - siden jeg skjøt i jegerklassen. Ramler inn 29 av og til, men 30 vil seg ikke.

 

Og, for at det ikke skal misforstås: De som driver "langhold" noenlunde seriøst, skyter selvfølgelig mye bedre enn DFS feltskyttere.

Det er her det ble på tide å sitere Yogi Berra:

"In theory, theory and practice are the same - in practice, they are not"

De fleste langholdsskyttere, selv de mer seriøse, må ha tofoten sin for å henge med. Jeg har meldt på noen av de mer seriøse LH-skyttere i jegerklassen på et feltstevne nå snart, så får vi da se hva de duger til :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Med så liten kunnskap burde de ikke - men det gjør de. Og da er det bedre at de får hjelp med å sette opp systemet og ikke må forholde seg til annet enn det lasermåleren sier.

 

Jeg har en ASV selv. Fungerer som bare det. Kronograferte ammoen, sjekket BC på kula, valgte ring, verifiserte ut til 300 (som er mitt makshold). Null stress. :wink:

 

Jeg tror alle som har litt peiling heller skulle sett at slike folk heller fisket enn å gå på jakt, men slik er jo ikke verden.

Link to comment
Share on other sites

Har lest tvert gjennom innleggene og synes også at ASV og liknende er noe salgsfremmende, men ikke mer. I hvert fall for gjennomsnittsjegeren og - skytteren. Før man dra på jakt bør man nøyaktig vite hvor man treffer på målskiven, og gode samlinger er avgjørende! Det er meningsløst å jakte på fugl, for så vidt også annet vilt på lange / lengre avstander, dersom man ikke er i stand å samle 3 eller 5 skudd (løpsdiameter) på minst 20 mm på 100 m avstand (med tilstrekkelig støt). Samlingen blir i alle fall ikke bedre på 200 m, så ren erfaringsmessig. Så justerer man med 4 – 5 cm overslag på 100 m når jegeren har nådd opp til god samling på 100 m. Også videre til 200 m. På denne måten, så vil mange opplever at treffområdet ligger lite grann lavere (2 – 4 cm) som ikke er noe avgjørende i det hele tatt. Er man da på jakt og avstandsmåleren viser 200m så holder man litt høyere (2 – 4 cm) for å kompensere. Det var det! Eksakt samme prosedyre foretar man, når man skal ut til 300 m uten avanserte greia bare utstyrt med et fornuftig sikte, retikkel #4 og tilstrekkelige skyteferdigheter. Verifisering av egen kunnskap og våpens / ammunisjonens ytelser er det som teller! Det er moro, lærerikt, sparer på mye penger, skuffelse og fungerer som bare det.

Link to comment
Share on other sites

De som driver "langhold" noenlunde seriøst, skyter selvfølgelig mye bedre enn DFS feltskyttere.
Jeg mente å skrive "mye bedre SAMLINGER enn - ".

 

Og skal man skyte på 3-500 meter, er kikkertsiktet god å ha i en annen sammenheng også, nemlig til å bedømme vind. Gjennom kikkerten kan man se små bevegelser i løv, gress og grener, som man ikke oppdager når man sikter gjennom diopteren. Så JA, de som har Zeiss/Swaro/Svinedyrt "mye-endamer x stort", med alskens ballistikkutstyr, bør kunne treffe 1/3-figuren på 400 meter. Sjøl om det kanskje medfører litt mer enn "det minste" besvær å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror alle som har litt peiling heller skulle sett at slike folk heller fisket enn å gå på jakt, men slik er jo ikke verden.

 

Ja, eller at de begrenser sine skudd,- i alle fall på storvilt,- innenfor 100 meter.

 

Kanskje man nu begynner å ane konsekvensene/harrytilstandene av "glorifieringen" rundt langholdskyting,.. så mye omtalt også her inne, som krever enormt mye trening og likevel KUN mestres av et fåtal.

Snart ingen som tror at jakt kan bedrives uten kikkert med lys/avstandsmåler/ASV??, og annet dilldall som demper og tofot,- våpen i camo-farget kolbe,.. men med løp i rust-fritt som lyser langt og selvfølgelig selv kledd i en eller annen "løv"-Camo.dress, - og anser sikkert seg selv kompetent og rustet til skudd ut till..?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Tordenkjeppen: Nei, M67 har som vanlig helt rett. Man kan ikke kjøpe seg innsikt. Hvis man ikke klarer å sette opp siktemidlene på egenhånd bør man ikke dra på jakt med våpenet. Og man skal ikke jakte på lengre hold enn man trener på.

 

 

Da hadde det blitt mye ledig jakt.. Å stille på kikkertsikte er stor magi for så mange.

Link to comment
Share on other sites

Snart ingen som tror at jakt kan bedrives uten kikkert med lys/avstandsmåler/ASV??, og annet dilldall som demper og tofot,- våpen i camo-farget kolbe,.. men med løp i rust-fritt som lyser langt og selvfølgelig selv kledd i en eller annen "løv"-Camo.dress, - og anser sikkert seg selv kompetent og rustet til skudd ut till..?? :?:

 

Jeg aner også disse tendensene når jeg snakker med unge / ferske jegere om jaktvåpen og utstyr.

GRS-stokk, tofot, ASV og lyddemper / rekyldemper virker å være et must for i det heletatt å vurdere ei jaktrifle.

Men for all del, så langt er det et fritt land og folk må kjøpe hva de vil.

Men om man tror at slik utstyr automatisk flytter sikker jaktavstand fra 150 til 300 meter på storvilt, er disse unge og ikke helt

rutinerte jegerne kanskje litt ut å kjøre?

Link to comment
Share on other sites

Før dere "gamlegutta" og jegere med "tonnevis av erfaring" går helt av skaftet, så bør dere gå et par skritt tilbake og lese hva TS spør om. Antar at han ,og sikkert også en del andre, ikke trenger å bli belært om at en ikke må skyte på langt hold uten å ha prøvd først på banen osv.

Nå var det meg som var så "frivol" at jeg nevnte ASV fordi jeg synes dette fungerer veldig bra for meg. Synes ikke det er noe problem å skyte inn kikkerten og det var heller ikke vanskelig å velge rett ring etter å ha lest bruksanvisningen, og det helt uten hjelp fra andre :overrasket:

Men for all del hvis en ønsker å bruke "heimesnekra" løsninger som elektrikertape ol. på "turrettene" så er det greit for meg. Jeg har ellers lagt treskiene på hylla og bruker nå heller glassfiber. Men smørefrie, det bruker jeg ikke :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en film der Jan Guillou er på jakt etter Maral-hjort i Kazakhstan.

 

Han hadde vert der flere ganger/flere år, uten å lykkes få en skuddsjanse på en av de.

Så endelig da, husker ikke hvor langt, men han skyter og bommer... begynner febrilsk å skru på sitt (sikkert avanserte) kikkertsikte.- Skudd nummer to tar lavt og under (man ser tydelig dette), og den store Hjorten blir lei av å posere, snur og vandrer sakte bort fra en "sönderknust" jeger Jan G. :D

Han sier senere at han skrudde feil vei!

 

Hva jeg vil si med dette og hva jeg selv tror på er; Make It simple - og jeg tror at den godeste Jan G. hadde hatt kontroll over situasjonen og fått sin Hjort om hans rifle var innskutt "från början" med "lämpligt" overslag noen-stans mellom 3-5 cm (+ ev holde høyt ved behov) alt etter forventet skuddhold og hensyn tatt etter landskapets utseende.

 

Unnskyld at det ibland sniker seg inn noen svenske ord,.. men det hender jeg ikke finner de rette ordene i mitt noe forvirrede vokabular :)

 

Lett for at utstyr som blir for avansert IKKE er det optimale i en stresset jaktsituasjon.- Ett minstekrav må likevel være at man er fortrolig med dette i felt.- At man nærmest kan i blinde.

 

Gillen.- Du skulle absolutt prøve smørefrie ski.- Mine gamle Fischer er ypperlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører Zeiss ASV "økonomimodell". Har printet ut knøttsmå 100 - 150 - 200 - 250 - 300 - osv. osv som jeg har limt inn på rattet. Poenget er å verifisere klikktabellen FØR man limer. Ingen apper i verden slår å skyte inn sin egen rifle på de aktuelle avstandene! Eneste ulempen med opplegget er at man fort kan miste kikkertlokket, eller at det kommer inn vann om man må justere i dårlig vær.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt-

 

M 67: synes det er flott at du tar deg tid til å veilede folk på skytebanen,

Jegermeistern: Gratulerer med vel overstått, ligger ikke så langt etter deg i løypa :winke1:

Seawolf: Du er tilgitt, men fremsi 10 Ave Maria og ta 10 knebøy !

Ko-Stens: god tur og skitt jakt, har lest mye av det du skriver på kammeret..

Link to comment
Share on other sites

Før dere "gamlegutta" og jegere med "tonnevis av erfaring" går helt av skaftet, så bør dere gå et par skritt tilbake og lese hva TS spør om. Antar at han ,og sikkert også en del andre, ikke trenger å bli belært om at en ikke må skyte på langt hold uten å ha prøvd først på banen osv.

 

Om du går et "par skritt tilbake" og selv leser hva TS spør om så er det nettopp det,.. altså om å skyte på "langt hold" uten først å prøve på banen,

Burde selvsagt prøvd dette i praksis, men tiden strekker ikke til i denne omgangen! Derfor må jeg gjøre det "på papiret

 

Ingen som er "belærende" eller "går av skaftet" i denne tråden.

 

TS skal (i beste fall) skyte på en fugl og om "klikk-teorien" ikke holder vann i praksis, er ingen større skade skjedd,.. en bom og "pippien" flyver bare videre.- Mer alvorlig om det handler om jakt på storvilt,- å bare stole på tabeller UTEN først å prøve i praksis på banen.

 

Dette er et diskusjonsforum og det må være lov å kommentere og å utveksle erfaringer og synspunkter uten å bli beskylt for at man er "belærende" eller "går av skaftet".

 

Ha en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Gratulerer med vel overstått, ligger ikke så langt etter deg i løypa :winke1:
Takk, jeg "feiret" dagen på 15-meter-banen til Kvam skytterlag, med dobbel porsjon vafler og kaffe etter skytingen (skjøt samme resultat på Forr to dager etterpå, derfor står det nå Forr på stevnet).

 

Når det gjelder trådens tema: Delta på felt- og baneskyting i "jegerklassen" i DFS, så blir man nok mer fortrolig med "knepp" og avstander. Vi har flere tråder om det temaet. Og vil man ikke bruke jaktrifla eller en STR 200, man kan spørre en "voksen" DFS-er om å få låne den gamle M/67'en hans, som har samlet støv bakerst i våpenskapet i 25 år, den er god nok til felt- og baneskyting i klasse 1 (jegere kan skyte i både klasse 1 og klasse "jeger").

Link to comment
Share on other sites

De fleste langholdsskyttere, selv de mer seriøse, må ha tofoten sin for å henge med. Jeg har meldt på noen av de mer seriøse LH-skyttere i jegerklassen på et feltstevne nå snart, så får vi da se hva de duger til :wink:

 

K

Akkurat det her er en interessant problemstillig :wink: Hvis jeg bare snakker for meg selv, så er jeg nesten i stand til å skytte like bra med reim liggende som med tofot. Der det rakner fullstendig for meg er når jeg skal skyte knestående "DFS stayl". Ingen jegere/langholdsskyttere med vettet i behold ville valgt å bruke denne stillingen verken til jakt eller langhold. Når man skal tre foten opp i rassen å sitte og vippe på den runde tåtuppen og i tillegg ha en helt fri høyre albue :roll: Næææ.. Her er det alt for mye som ikke kan kontrolleres. Ubehagelig er det også! Vinkelen og den "oppreiste" stillingen du skal sitte i vil helt klart føre til et "kikkertøye" om kaliberet har litt omf og rifla er lett :wink: Er du i tillegg typen som ikke trener yoga til vanlig, kan stive ledd og muskler sette sine små hindringer for en god og naturlig positur i nettopp denne knestillingen. Det er nok en grunn til at alle som skyter jaktfelt sitter på en isoporkasse eller stubbe med begge albuene godt planta på kne/lår :wink:

 

Nå sier jeg ikke at man ikke skal skyte DFS program fordi stillingen suger, men det er nok høyt opp og langt frem før man ser resultater fra jeger og langholdsskyttere som kan sammenlignes med en allerede "dressert" DFS skytter selv om de må skyte 5 skudd stående i tillegg :wink: For min egen del så blir det ikke veldig prioritert å få til god skyting fra en knestående stilling jeg aldri kommer til å bruke i noen annen sammenheng enn DFS programmet. Jeg har egentlig mer enn nok annet å trene på som jeg føler er mye viktigere for å alltid få til god skyting på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier jeg ikke at man ikke skal skyte DFS program fordi stillingen suger, - :wink: - For min egen del så blir det ikke veldig prioritert å få til god skyting fra en knestående stilling jeg aldri kommer til å bruke i noen annen sammenheng enn DFS programmet.
Klasse 1 og klasse Jeger skyter bare liggende, både på bane, felt og 15-meter ("Jeger" er ikke nevnt ifm. 15-meter enda).

 

DFS-stillingene har delvis bakgrunn i internasjonal skyting, som igjen har bakgrunn i militært, at man skulle skyte over vegetasjon etc., men ikke vise for mye av kroppen. Derfor hadde man tidligere stillinger som "høy knestående", sto med begge knærne i bakken.

Link to comment
Share on other sites

I praktisk jakt så synes jeg knestående, min stilling er sikkert fritt etter DFS :oops: er en ganske anvendelig stilling. Den kan være høy nok til å få den nødvendige oversikten og å komme over eventuell vegetasjon, samtidig som den er stødigere, i hvert fall for min del, enn stående. Også er den rask å innta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly,

 

Jeg er dypt uenig med deg om kneståendestillingen. Begge ungene mine (de er 9 og 12) klarer uten videre storviltprøven knestående... Jeg skal bruke 3 timer på lære ethvert kvinnfolk ut av ei handlegate å skyte såpass :mrgreen:

Med trening er den bortimot "fjellstø", iallefall sålenge det ikke er kraftig vind, og på et feltstevne forventes det av DFS-skytterene at de treffer en middagstallerken ca. på 300m, knestående. Og det er med diopter, der 70% av fokus går med til å lure på om du sikter på figuren eller ved siden av, eller om du sikter på din egen eller naboens, eller i litt dårlig vær, noe annet svart borti der :roll:

 

K

 

Om du balanserer på tåa når du skyter knestående så gjør du noe feil uansett.

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens

Jasså, det blir toppjakt ja? Var i Vârmland i helgen, det var ikke typisk toppjakt vær med hvit snø og kaldt, heller brunt-grønt og varmt.

Det så mørkt ut, men det gikk bedre enn tidligere år likevel, fugl er der, og fram kommer de av og til, jakt er uforutsigbare greier.

Her er min utøvelse av ballistik; forlegge siktepunkt, nesten flaut å si det, men sånn er det.

På jakta blir det oppgaven å :

- bestem avstand til fuglen og husk hvordan kurven er på det holdet

- bestemme seg for om det er "forsvarlig" hold å skyte, bør det smyges mer etc

- hold korset passe over/under, trykk av.

 

Forberedelse: Finne ut av kulebanen ved å prøve-skyte valgt ammo på 100, 150, 200, 250, se på fabrikantens kurve hvordan det stemmer, og plotte egen reell kurve.

Så memoreres kurven. Eksempelvis kan kurven for 22-250 3.2g sako speedhead være mulig å huske slik:

- innskutt zero 200m

- 90-160m , går 3cm høyt, senk korset tilsvarende

- 160-230m, rett i

- 230-250m, går 4-7cm lavt, hev korset tilsvarende

En kan tenke at orrhanen er en sirkel max 10cm i diameter, dvs 5cm fra midten og opp.

 

Jaktlig så ser jeg oftest orrhaner innenfor 230m, de som er lenger ut må smyges inn på greiere hold.

 

Vinddrift er vanskelig (:>((, huskeregel 3m/s vinkelrett er 10cm drift på 100m og 20cm på 200.

Link to comment
Share on other sites

Før dere "gamlegutta" og jegere med "tonnevis av erfaring" går helt av skaftet, så bør dere gå et par skritt tilbake og lese hva TS spør om. Antar at han ,og sikkert også en del andre, ikke trenger å bli belært om at en ikke må skyte på langt hold uten å ha prøvd først på banen osv.

 

Om du går et "par skritt tilbake" og selv leser hva TS spør om så er det nettopp det,.. altså om å skyte på "langt hold" uten først å prøve på banen,

Burde selvsagt prøvd dette i praksis, men tiden strekker ikke til i denne omgangen! Derfor må jeg gjøre det "på papiret

 

Ingen som er "belærende" eller "går av skaftet" i denne tråden.

 

TS skal (i beste fall) skyte på en fugl og om "klikk-teorien" ikke holder vann i praksis, er ingen større skade skjedd,.. en bom og "pippien" flyver bare videre.- Mer alvorlig om det handler om jakt på storvilt,- å bare stole på tabeller UTEN først å prøve i praksis på banen.

 

Dette er et diskusjonsforum og det må være lov å kommentere og å utveksle erfaringer og synspunkter uten å bli beskylt for at man er "belærende" eller "går av skaftet".

 

Ha en fin dag.

Siden dette er et diskusjonsforum,å er det vel ok at vi har litt forskjellige vurderinger :winke1: Det vi er helt enig i, enten en har ASV eller klikktabeller, er å prøve ut dette før en går på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen jegere/langholdsskyttere med vettet i behold ville valgt å bruke denne stillingen verken til jakt eller langhold.

Joda - jeg har skutt reinsdyr på relativt langt hold fra den stillinga :oops: Den er faktisk høy nok til å se over litt terreng osv. så hvor jeg fra liggende abk sekken bare så lyng kunne jeg sette meg opp å skyte.

Men jeg har kanskje ikke vettet i behold da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Derfor brukes skyttersko som IKKE er runde på tåa :wink:

Det er ikke så ofte jeg går på jakt med sko som har flat tupp, foruten om vinteren da :wink:

DFS skyting passer best med DFS utstyr og er ikke nødvendigvis best for en jegerutrustet skytter.

 

Bly har tydeligvis aldri lært å skyte knestående, vurdert fra hans beskrivelse av stillingen ...

Jeg har vel fått de samme instruksjoner som alle andre i DFS, men stillingen blir jo ikke mere behagelig av den grunn :wink: Lærdress med paddinger på rett plass, "skisko", ankelpølle og riktig justert kolbe gjør knestående mere gjennomførbart, men det er ikke nødvendigvis der en "jegerinteressert" eller langholds skytter befinner seg.

 

Jeg er dypt uenig med deg om kneståendestillingen. Begge ungene mine (de er 9 og 12) klarer uten videre storviltprøven knestående...

Unger har nok en stor fordel i denne stillingen da kroppen er betydelig mykere og mere fleksibel enn hos voksne. Det blir letter å sitte stabilt om man klarer å slappe helt av.

Jeg klarer forresten også storviltprøven fra knestående, men jeg skyter ikke ryper på 100-150 m i denne stillingen :wink:

Får jeg lovt å sitte på en "stubbe" med passe høyde skyter jeg derimot 90-95% av det jeg får til liggende. Ikke blir det vondt i beina heller, og jeg kan sikkert som i liggende holde stillingen veldig lenge uten ubehag :wink:

 

For de som føler seg tråkket på tærne av utsagnet; Ingen jegere/langholdsskyttere med vettet i behold ville valgt å bruke denne stillingen verken til jakt eller langhold. Så må jeg bare si at om jakta er storvilt på normale avstander, greit nok!, man kan sikkert stå også! Det er jo snakk om å skyte på ei "låvedør" uansett :wink: Jeg jakter nesten aldri på noe som er større enn en appelsin og holdene blir ofte lenger enn 100 m. For de korte holda finnes hagle :wink:

 

Når jeg skyter langhold ville jeg aldri vurdert å skyte fra "DFS knestående". Jeg søker alltid etter den mest stabile stillingen jeg kan få til. Det er mange nok utfordringer i å skyte langt om ikke stillingen skal være en parameter som tipper lasset i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke så mange føler seg tråkket på tærne; det er vel heller at vi er oppgitt over at du, som har god peiling på langhold, klarer å skite på spaen med noe så basalt som knestående. :mrgreen:

 

Kne er mye, mye mer stabilt enn stående med lang arm og det tar omtrent like lang tid å komme i stilling. Skotøyet har lite å si så lenge det ikke er spisse myggjagere med stive ankler, det samme med padding i buksa. Og jeg skal helt fint plukke fjellryper på 200 m knestående. Men det krever trening. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...