Jump to content

Revejakt med hagle eller rifle (lokk)


oveo

Recommended Posts

Hei, gikk en tur i et terreng her om dagen, la da merke til sykt mye avføring av rev, samt mye fjær og bein. Aldri vært borti maken faktisk. Var mellom 10-15 forskjellige steder med avføring og bein/fjær

Dette er i et område som har relativt mye skog. (noe plantefelt). Ikke så store åpninger. Og de åpningene som er, er det spredd med små grantrær på 1 meter til 3 høyde.

 

 

Lurer da på hvordan jeg skal gå frem. Reven lærer fort, så har ikke så mange forsøkene før den ikke kommer på lokk mer.

 

Noen som har erfaring med lokk i slik terreng? Evt tips på hvordan jeg går fram :).

 

Hadde vært kjempekult å tatt rev på hagle med lokk! Men vil ikke brenne sjansene mine.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

For og optimalisere kjangsene dine er mitt råd og prøve og finne et litt mer åpent felt i nærheten hvor du har opservert all denne aktiviteten.

Reven har utrolig god hørsel og på ei høy Harefløyte kan den høre lyden på 2km pluss hvis du har vinden med deg men avstanden kortes ned en del hvis det er kupert og my dalfører.

Men uansett må du ikke sitte akkurat der hvor du har sett tegn på Rev.

Hvis du ikke har alternativ og må sitte i tett skog så er det mulig og sitte i tett skog men da vil jeg anbefale fuglelyd fordi den ikke er like kresen på vindrettning og det er gjerne den erfarne lokkejegere bruker i tett skogstereng.

Samt bruke en bulvan(en slik som står på pinne og snurrer som imiterer smågnager etc og tar fokus bort fra deg og på bulvanen)

Reven er utrolig observang og var for lyder så du bør kamuflere deg godt med terrenget og sitte så stille som mulig og prøve og komme nærmest lydløst på post og det er ikke lett hvis det er skarre føre så hvis du vil optimalisere dine kjangser så vente til føret tilsier at du kan gå stille inn på post.

Man må og være klar til og skyte på et blunk for i tett terreng er muligheten stor for at Reven oppdager deg i det den eksponerer seg for haglehold hvis den da ikke har oppdaget deg før du ser den.

Dette er bare et lite knippe av råd og er sikkert tusen til men er litt jeg kom på i farten.

Er ikke for og ta fra deg motet men er krevende og lokke inn Rev i tett skog og på haglehold.

På en annen side så har du ingen ting og tape på og prøve hvis du ikke har mulighet til og jakte i nærheten fra en mer åpen plass med rifle.

Lykke til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...