Jump to content

9mm Flobert-Trostehagle- Historikk?


evert

Recommended Posts

Fikk det for meg at jeg ville finne ut litt mer om historikken til den kjente "trostehaglepatronen"- men finner lite om når den ble laget, hvordan den ble ladet etc i hverken Cartridges of the World, eller på internett generelt.

 

Er det noen som kan belyse historikken til 9mm Flobert?

Link to comment
Share on other sites

Fikk det for meg at jeg ville finne ut litt mer om historikken til den kjente "trostehaglepatronen" Er det noen som kan belyse historikken til 9mm Flobert?

Vet ikke hvem som oppfant denne 9mm patronen. Muligens er det denne franskmannen: https://snl.no/Nicolas_Flobert

Han er den som oppfant randtenningspatronen og fikk produsert mye rart fra 4,5 mm og opp til 9mm. Men jeg tror det er produsert både 9mm haglepatron, 9mm med kule, og 22 med haggl og med kule (Ekenøtt), flere steder, b.l.a. i Norge og Sverige. Nå er det vel kun Dynamitt Nobel som produserer alt av Flobert patroner.

 

Husker min bror tok med hjem (sjømann) en 4,5 mm. Flobbert revolver (m/foldbar avtrekker), men han hadde lite ammo. Endte med at jeg boret den opp (på frihånd) med en drill til 5,6 mm og skjøt Ekenøtter i den. Hadde da brukt Ekenøtter en del tidligere i rifle.

 

Men her er det mange andre, som kan bidra mer.

Link to comment
Share on other sites

Men her er det mange andre, som kan bidra mer.

 

Er nettopp det jeg håper på!

Finner endel om Herr Flobert på nett, og at han fant opp rantenningspatronen, men finner lite om når 9mm'ern for hagl kom. Har sett patroner med papphylse og messingculot, som visstnok skal være gamle. Men noen konkret historikk finner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fant et bilde jeg la ut for lenge siden, lang ned på denne tråden

 

viewtopic.php?f=36&t=84616&p=902329&hilit=flobert#p902329

 

Helt til venstre ser du en av de meget tidlige 9mm Flobert hagl, merket Flobert på papiret. Disse eldste har ikke krage slik vi kjenner dem i dag, de er koniske nede. Nederste bilde viser det best, der er flere slike koniske der og en mellomtype med litt mer krage.

Link to comment
Share on other sites

Patronen kom i 1849 og da med den koniske avslutningen nede, ifølge mine bøker så ble de laget i 5, 6, 7, 8 og 9mm. Om noen kaliber var tidligere/senere enn andre vet jeg ikke. Mest kjent er nok 6 og 9mm, kan ikke huske å ha sett andre enn 9mm som haglpatroner av de aller første.

Tror jeg har lagt ut et bilde av en ansamling div typer og kaliber av senere små RF patroner, både europeiske og US.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...