Jump to content

Petter Wabakken er gjest hos Torp i NRK2 kl2025


bbdg

Recommended Posts

 

Men det er uvesentlig ;) både hva jeg tror - og ikke minst hva som er fakta. Fakta er at det ER ulv her, fakta er at den har kommet hit, fakta er at den har delvis noget mistenkelige russiske gener, fakta er at den spiser sau, spiser elg, skremmer barna i Hedmark (eller iallefall enkelte foreldre med en hang til løshundjakt...), og fakta er at en rekke folk ønsker den velkommen i naturen, som en del av naturen, og naturopplevelsen. Dem om det

 

 

 

K

 

Det er den der jeg ikke syns folk fra Grünerløkka, Sotra og Træna skal legge seg opp i. Jeg har ikke ulveproblemer i nærheten, men har da forståelse for at de som virkelig har mye ulv rundt seg føler det truende. Det at disse har en "hang til løshundjakt" vil jeg si er på grensen til tendensiøst, men på den annen side er det kanskje lettere å få ulven på trappa når man har hund rundt huset året rundt?

 

Edit: Tok springfart og selvmodererte meg endel. Beklager den :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nhd

men det skal vi ikke gjøre noe med eller være redd for.
Du har min velsignelse til å være akkurat like redd, enten det er en fremmed 50kilos Rottweiler eller en 50kilos Ulv, som plutselig dukker opp i sandkassen til barna dine.

 

Og skulle det være en flokk på 7 slike Rottweilere som dukket opp i hagen din, vil jeg ha ALL MULIG FORSTÅELSE for at du kan få en aldri så liten frysning nedover ryggen. Dette kan du kalle for "sympati med medmennesker" (kan googles om nødvendig :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

217. Så mange år er det siden menneske ble drept av ulv i Norge. Andre hunder dreper barn jevnlig, men det skal vi ikke gjøre noe med eller være redd for.

Og det er ikke 217 dager siden en ulv tok livet av en mann i Alaska, og ulvepopulasjonen globalt er mindre enn hundepopulasjonen i Norge....

Link to comment
Share on other sites

217. Så mange år er det siden menneske ble drept av ulv i Norge. Andre hunder dreper barn jevnlig, men det skal vi ikke gjøre noe med eller være redd for.

 

Det kommer jo an på hvilken informasjon en velger å tro på, og hvilken informasjon en velger å se bort fra...

 

4 . Så mange år er det siden menneske ble drept av ulv i Sverige, og det var av sosialiserte ulver, som dermed ikke skulle være farlige for mennesker.

 

 

Uansett om det er oppdrettsulv, selvgående russerulv eller hybrider av russerulv, romensk ulv, spansk ulv osv, så er det ett politisk spørsmål om vi skal ha ulv eller ikke. Og politikerne har valgt for oss at vi skal ha ulv.

 

Største problemet med dette valget er at de ikke kompenserer de som blir rammet av ulven nok.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ulven blitt forvaltet som annet vilt tror jeg situasjonen hadde vært en helt annen. Men noen valgte ulv som Norges hellige ku og helvetes brøt løsninger.

 

Hit kommer det aldri ulv-heldigvis. Og de jeg kjenner som bor i områder med ulv (feks på fotballplassen ved barneskolen) misunner meg det...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ulven blitt forvaltet som annet vilt tror jeg situasjonen hadde vært en helt annen

Om ulven hadde vært forvaltet som annet vilt hadde det vel vært mye mer av den? Vi har f.eks. flere hundre bjørner, som er langt farligere for folk. Både statistisk (Sverige) og i en tenkt situsjon der en må forsvare seg mot en. Likevel er ikke folk redde for bjørn. Og den forvaltes etter forvaltningsprinsipper, ikke hyl-og-skrik-metoden.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Likevel er ikke folk redde for bjørn.

Tja..........er ikke helt overbevist om det da. Har selv møtt både bjørn og ulv. Bjørnen hadde jeg på ca 60-70m og vil vel definere følelsen jeg fikk som redsel :oops: Ulven var ikke mer en n6-7m unna og følte egentlig ingen redsel :shock: (selv om jeg sto med "pølsa" i hånden å tømte blæra) :mrgreen:

Hadde det derimot vært flere ulver tror jeg reaksjonen hadde vært annerledes.

Bjørnen opererer stort sett alene og ikke i flokker på 7-8 stykker, og gjør vel mindre skade i en saueflokk enn en ulveflokk gjør. Dette gjør vel også at "redselen" for ulv føles større.

Link to comment
Share on other sites

Folk reagerer forskjellig. Men de fleste vil nok heller gå i clinch med en ulv enn en bjørn, og det er et faktum at det har vært flere bjørneangrep i Sverige og Finland. Likevel holver vi (forvaltningen) oss med flere hundre bjørner relativt ukontroversielt, iallefall sammenlignet med de 60-70 ulvene. Bjørnen tar vel så mye sau, og det er godt dokumentert at den tar elg også.

Der bjørnen vinner over ulven i "menneskelig seleksjon" er egentlig to ting, den setter ikke spor i snø, og den tar ikke jakthunder.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig, og det er jo der frykten er størst naturlig nok. Det tragiske er jo at de som ikke bor der og opplever det ikke skjønner frykten. Jeg bor ikke i slikt område men har kjenninger som opplever skadeverket ulven forårsaker. Mitt ulvemøte var forøvrig under elgjakt på Finnskogen, og en hund ble tatt samme uka. Å ja det var ulv.......eieren sto å så på :|

Link to comment
Share on other sites

Det er ca 120-150 bjørn i Norge, og jeg vil tippe at ulvebestanden ikke er langt unna. Forskjellen er at bjørnen ikke har en liten sone å boltre seg på, men er mer spredd over hele landet.

 

Om frykten for ulv er reell eller ei blir egentlig ikke så viktig når man har dem rundt huset ser jeg for meg :roll: Selv er jeg vestlending og ikke berørt av dette, men må si jeg føler mer og mer med de som bor i en sone der staten har bestemt at all ulv skal oppholde seg.

 

Personlig hadde jeg vært mer nervøs for å treffe på bjørn enn en ulv og to, men 5-6 ulv? Hadde nok blitt sjelven ja.

 

Wabakken var ivrig på at en bedre løsning ville være å se den norske og svenske stammen under et, og forvalte deretter. Det høres ut som en bedre ide enn dagens system, og argumentene fra wwf om at ulvestammen er utrydningstruet får mindre gehør når man ser at den egentlige stammen består av 4-500 dyr(samlet norge/sverige).

Link to comment
Share on other sites

Om frykten for ulv er reell eller ei blir egentlig ikke så viktig når man har dem rundt huset

Som Høggern er inne på, er du klar over hvor slike argumenter ender opp? Hvis man aksepterer irrasjonell frykt for rovdyr, hvordan kan en da avfeie det når det kommer til våpen?

 

Jeg har forøvrig møtt på elgku med kalv på motorsykkel. Jeg rakk heldigvis å stoppe i tide, men å stå 5 meter unna en ku med kalv var faktisk ganske skummelt. Og sannsynligvis langt farligere enn å ha en ulv på samme holdet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker ikke være med på skremselspropagandaen i forhold til å eie våpen. Forskjellen er at det bare er mine to nærmeste naboer som vet jeg har våpen, hadde jeg gått rundt i hagen med hagla fra tid til annen ville sammenligningen vært reell :roll:

 

Spurte kona, som er et "urbant dyr" hvordan hun hadde reagert om vi av og til fant ulvespor i hagen? Hun hadde ikke sluppet ungene alene til skolen som ligger 4-500m unna. Kan være hun er lettskremt, men jeg tror de fleste vanlige mennesker ser det på samme måten. At flere garva hardbarka jegere her inne ikke ser det får være opp til dem.

 

Jeg synes vi skal ha ulv i norsk natur, men synes vi skal ta mer hensyn til dem som blir berørt. Ta ut ulver som regelmessig oppsøker folk tror jeg er lurt for å bedre livskvaliteten til dem som er berørt, og for å dempe konflikten. Forstår ærlig talt ikke at det er så vanskelig å forstå :roll:

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har sammen med sin familie bodd i bushen i Alaska i mange år. Bjørn og ulv observeres jevnlig. Utenom jakta skremmer de bjørn (ulven trenger de ikke skremme. Den stikker) etter beste evne, evt skyter om den trår for nærme. Ungene leker ute og de går selv til den lokale skolestua eller besøker venner andre steder i bosetningen. No big deal. De store rovdyrene har usikutabelt sin plass i naturen der borte. Om man kjenner seg utrygg pga disses tilstedeværelse er det ikke dyra som har et problem. Nå er vel ikke det å slippe sau på utmarksbeite der borte noe tema heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man aksepterer irrasjonell frykt for rovdyr

 

Når ble det opp til deg å vurdere om noe er irrasjonelt? Har du lang erfaring med det?

Hvorvidt frykt er rasjonell eller ikke kan vel vurderes ut fra relativt objektive kriterier jfr feks flyskrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg orker ikke være med på skremselspropagandaen i forhold til å eie våpen. Forskjellen er at det bare er mine to nærmeste naboer som vet jeg har våpen, hadde jeg gått rundt i hagen med hagla fra tid til annen ville sammenligningen vært reell :roll:

 

Spurte kona, som er et "urbant dyr" hvordan hun hadde reagert om vi av og til fant ulvespor i hagen? Hun hadde ikke sluppet ungene alene til skolen som ligger 4-500m unna. Kan være hun er lettskremt, men jeg tror de fleste vanlige mennesker ser det på samme måten. At flere garva hardbarka jegere her inne ikke ser det får være opp til dem.

 

Jeg synes vi skal ha ulv i norsk natur, men synes vi skal ta mer hensyn til dem som blir berørt. Ta ut ulver som regelmessig oppsøker folk tror jeg er lurt for å bedre livskvaliteten til dem som er berørt, og for å dempe konflikten. Forstår ærlig talt ikke at det er så vanskelig å forstå :roll:

Jeg har diskutert privat våpeninnehav med flere personer som er redd skytevåpen. For dem er det ikke nødvendigvis hvem som har våpna som er temaet, det er ofte nok at de finnes rundt i de tusen hjem... At våpeninnehavere i tillegg får lov til å ha tilgang på alkohol forsterker frykten for flere jeg har snakket med. Så å bruke argumentet om at folk ikke vet hvem som har våpen og at folk må gå rundt åpenlyst med våpen for at andre folk skal ha grunn for å føle frykt for våpen (frykt er ikke alltid rasjonelt og begrunnet), blir som å si at ulvefrykt kun er reell den tid folk ser ulven.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har sammen med sin familie bodd i bushen i Alaska i mange år. Bjørn og ulv observeres jevnlig. Utenom jakta skremmer de bjørn (ulven trenger de ikke skremme. Den stikker) etter beste evne, evt skyter om den trår for nærme. Ungene leker ute og de går selv til den lokale skolestua eller besøker venner andre steder i bosetningen. No big deal. De store rovdyrene har usikutabelt sin plass i naturen der borte. Om man kjenner seg utrygg pga disses tilstedeværelse er det ikke dyra som har et problem. Nå er vel ikke det å slippe sau på utmarksbeite der borte noe tema heller.

 

Den beskrivelsen passer også på befolkningen på Svalbard og forholdet til isbjørn. Får håpe at ulven etter hvert blir akseptert på samme måte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...