Jump to content

Ny Tikka T3x Arctic


Sør-jeger

Recommended Posts

Hvis jeg hadde jobbet i Sako/Tikkasystemet og skulle gjort noen endringer på denne rifla ville jeg gjort følgende:

 

-Byttet ut T3x kassa med Sako 85 III (308 lengde) med nye 10-skudds orginalmagasiner i stål. Dagens 5-skudds orginalmagasiner kan selvfølgelig brukes.

 

-Laget spor for mauserklips i kassa slik at 10-skudds magasinet kan lades i en fei med 2 klips uten å ta magasinet ut av våpenet.

 

-Lage skikkelig tilleggslås på magasinutløseren slik at det er "umulig" å miste magasinet.

 

-Utfrest picrail i fremre og bakre bro på 85 kassa.

 

-Integrert rekylklakk i kassa i hel ved ala gamle Sako Forester/Mauser M98.

 

Hvis man vil forbedre driftssikkerheten ytterligere kan man anskaffe et fint eksemplar av G33/40 med Aimpoint Micro på framre bro.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kanadierene betaler det hvite ut av øyet og huden av pungen for denne, så hvorfor gå noe videre?

 

Kontrapsjonen din høres vel litt ut som drømmebolten min, dog skulle den vært skviset ned i vekt, fortrinnsvis under 3,5 kg tørr. Ruger Scouten som fyller rollen i dag, er fin og har en velfungerende magasinløsning med AISC, men den er ikke akkurat europeisk slick i ladegrep og avtrekksmekanisme, for å si det forsiktig og det etter nennsom polering med tilhørende oppfetting.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel sammenlignes med en CTR i pris, legg til litt ekstra for milspec, ny stokk og mindre endringer så er ikke prisen så verst. Du får vel mye av samme egenskapene ved å montere picatinny med ghost ring på en t3, ny boltkule og underbeslag - bare lettere.

 

Men at de ikke valgte en GSR med hel skinne er litt rart, da de har spikket til en T3 til å ligne den mest mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja - jeg mener jo at hvis hovedformålet er å beskytte seg mot rovdyr, og da regner jeg med at de ikke tenker på rev og mår, så er et grøvre kaliber enn 308 win å foretrekke.

Selv isbjørn detter vel greit for 308 win men jeg vil tro at du har noe mer å gå på med for eksempel 9,3-62.

Skulle jeg ferdes mye i bjørneland så ville jeg hatt noe grøvre enn 308 win.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

@Ei tohi varjata forslaget tiltres, og det noe så inderlig. 

9,3x62 virker lovende, og er et kaliber jeg har savnet i lignende rifler (vel, egentlig bare Ruger GSR). Egentlig litt underlig med akkurat GSR, i og med at salig hr. Cooper fikk bygd sin "Lion Scout" i kaliber .350 Remington Magnum, og Steyr lagde en Scout i .376 Steyr en stakket stund.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bback skrev:

Denne her var da ganske tøff. Ser i katalogen til Tikka at denne kommer i andre kalibre også nå:

 

Caliber options: 308 Win | 7x64 | 30-06 Sprg | 8x57 IS | 9.3x62 | 6.5 Creedmoor | 300 Win Mag | 300 Win Short Mag

http://www.tikka.fi/sites/default/files/Tikka_rifle_catalogue_2018.pdf

 

 

 

Hvis det er riktig betyr det at det finnes 10-skudds magasiner i stål som passer 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

CZ Range rifle i 308 var også med i konkurransen for å erstatte den gamle rifla kanadiske Arctic Rangers brukte.

CZ range rifle i 308 veier 3.3 kg (0.8 kg lettere enn Tikka Arctic!) og kommer med 10 skudds magasin og ganske fin trestokk(lakka bøk). 

Den vil ikke bli importert til Norge, men hvis du skal ta deg en storby tur til Berlin, så kan du hente en hos Triebel for 1000 euro+75 euro i papirarbeid for tysk eksporttillatelse tror jeg det var, så du kan få 2-3 CZ'er for samme prisen som en Tikka Arctic, hvis prisen over er korrekt.

Send en mail til kristian.triebel@sportwaffen-triebel.de

Du får igjen 16% av de 19% som tyskland har i moms, og så må du betalte 25% norsk moms.

For å sende rifla på flyet hjem til Norge tar Norwegian 400kr. Du bør gå direrkte fra butikken til flyplassen, så hjemreise søndag kveld går  ikke.

Link

https://sportwaffen-triebel.de/en/cz-bruenner/mod-cz-557-range-rifle/308win/target

(vekt oppgitt på Triebel sin side er feil)

CZ 557 RANGE RIFLE 3dot3kg.png

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...