Jump to content

Våpen forsvunnet i Posten


DoctoRoy

Recommended Posts

Ikke vet jeg, men det som er et uomtvistelig faktum er at i de fleste bransjer så er pris det det først og fremst konkurreres på. Og slik regner jeg med at det er innen for denne bransjen også. Jeg vet heller ikke om hva vi regner som billig faktisk samsvarer med hva som er billig, sett i forhold til hva en tjeneste faktisk koster å tilby.

Link to comment
Share on other sites

Posten og pris nytter det ikke bli klok på.

 

Feks norgespakke vs klimanøytral servicepakke.

Den ene tar en uke, den andre et døgn. Den raske er billigst, visstnok klimanøytral og ikke gilgjenbeliggenhet or andre enn firma.

 

Bestiller en som privatkunder varer som skal leveres med tollpost selger tollpost oppdraget til posten som gjør dette billigere enn noe produmt posten selv tilbyr.

 

Nå har vi som private et reellt alternativ i Norpost, de har desverre valgt å legge seg på samme prisnivå som posten og de er litt mindre brukervennlig siden en må gjøre mer selv enn å fylle inn blanketten i skranken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper en del på ebay. Det meste blir sent fra Hong Kong. Alt med "Free international shipping". Noen har sagt at de ikke betaler porto i Hong Kong, om det stemmer vet jeg ikke. Det aller billigste jeg har kjøpt var 10 stk LR44 batterier til 5,86 kr.

Skulle jeg solgt 10 LR44 batterier til Hong Kong skulle Posten hatt 32 kr i porto.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er reglene for sending av våpen i posten? Har selv sendt "komplette" våpen... og mottatt våpen fra forhandler, men aldri sett meg inn i reglene.

 

https://www.posten.no/sende/klargjoring/forbudt-innhold Dette var det eg fan på posten.no.

 

Såg i en post lenger oppe, at noen hadde våre i kontakt med politiet.. som ikkje hadde innvending mot å sende våpen i posten... Men har POSTEN noe i mot det, kan jo sjå slik ut, ut i fra linken min.

 

JeGeir

Link to comment
Share on other sites

Børsen kom til rette - men tidligere så forsvant det et innstikksløp underveis til meg. Henvendelse til posten som mer eller mindre kokte vekk hele greien ettersom det var sendt i brev. Triste greier iallefall :cry:

@JeGeir:

Har både solgt og kjøpt våpen uten at det har kommet noe spørsmål fra Posten om hva som var i pakkene. Vet at det Danske postvesenet ikke sender våpen - og heldigvis er DkN unionen med forbi. Vi har forøvrig mye å takke for som ikke er i samme union som de nå til dags :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var inne og sjekket - men det gjelder sendinger internasjonalt. Legg merke til første setningen i det som er sitert under - spesielt "i tolltariffen". Tolltarifen kommer til anvendelse når noe skal sendes inn til eller ut av landet.

 

https://www.posten.no/sende/klargjoring/forbudt-innhold

 

"Våpen og ammunisjon

Dette regnes som våpen:

Som våpen regnes alle varer som er definert/klassifisert i tolltariffen som våpen. Alle skytevåpen, armbrøst, stikkvåpen med knivblad på mer enn 12 cm, springkniver, dolker, stikke- og borevåpen, slåsshansker, politikøller og klubber, og andre lignende artikler. Dette inkluderer også ”softgun” og andre luft- eller gassdrevne våpen, samt våpendeler. Med våpendeler i dette forbud menes deler, som utelukkende er ment for påmontering /sammenkobling til et fullverdig våpen for eksempel lyddempere, samt deler som er av betydning for hvorvidt våpenet kan benyttes til skyting, stikking etc."

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte skriftlig spørsmål til Posten Bring:

"Er det lovlig å sende våpen og ammunisjon i en og samme pakke innenlands?"

 

 

Og fikk skriftlig svar tilbake fra Posten Bring:

"Våpen kan sendes i posten, men det kan ikke være funksjons dyktig. Det vil si at f.eks. slutt stykke må være fjernet. Dette kan da sendes i egen pakke.

 

Amunisjon er underlagt ADR gods det vil si farlig gods. I posten kan det sendes i unntatte mengder, men pakken må være emerket med UN skilt. Det er kun 2 typer som er tillatt, det er UN 0010 og UN 0012. Hvis du ikke kjenner til UN nummer må det sjekkes med produsent.

Vekten på selve amunisjonen må ikke være mer en maks 5 kg. Dette kan da sendes kun som overflate post og ikke med fly. Pakker som sendes overflate er Norgespakke, Servicepakke og Bedsriftspakke.

 

UN skilt lager du enkelt selv. Det er et hvit ark, firkannt på høy kant og skrevet med blokk bokstav UN + nummer"

 

 

 

Konklusjonen er derfor at ammunisjon skal sendes i egen forsendelse merket med riktig UN skilt.

Og våpen skal sendes med vital del fjernet i egen forsendelse, som tilsier to separate pakker.

Link to comment
Share on other sites

Vekten på selve amunisjonen må ikke være mer en maks 5 kg.

 

Nå kan jeg ikke reglene, men synes det er veldig rart om "alle" som selger våpen og ammunisjon bryter reglene.

Har aldri mottatt ammunisjon under 5 kg. Kjøper lite på nett men har vel fått en 4-6 pakker med ammunisjon fra 12 kg++

Våpen vet jeg også sendes mye komplett. Skjønner godt at flere ikke gjør det, men så vidt jeg har forstått så er det lov.

 

De reglene du skriver ned gjelder kanskje internasjonalt og ikke innenfor Norge?

Link to comment
Share on other sites

Vekten på selve amunisjonen må ikke være mer en maks 5 kg.

 

Nå kan jeg ikke reglene, men synes det er veldig rart om "alle" som selger våpen og ammunisjon bryter reglene.

Har aldri mottatt ammunisjon under 5 kg. Kjøper lite på nett men har vel fått en 4-6 pakker med ammunisjon fra 12 kg++

Våpen vet jeg også sendes mye komplett. Skjønner godt at flere ikke gjør det, men så vidt jeg har forstått så er det lov.

 

De reglene du skriver ned gjelder kanskje internasjonalt og ikke innenfor Norge?

 

 

Jeg skriver om reglene i Norge. Det er Posten Bring i Norge sine regler. Hvis du leser spørsmålet jeg stilte til

Posten Bring så står det innenlands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...