Jump to content

Våpen forsvunnet i Posten


DoctoRoy

Recommended Posts

Forleden dag fikk jeg beskjed fra Posten at det var problemer med en sending (til meg). Pakken inneholdt et gevær.

Sendte da et spørsmål om hva problemet besto i og svaret var at de bare hadde adresselappen og at jeg måtte ta kontakt med avsender og opplyse om dette da det var avsender som er juridisk eier av pakken.

Det hadde vært interessant om andre som har liknende erfaring med våpen/våpendele som forsvant i Posten deler sin erfaring med hvordan det endte.

 

For mitt vedkommende er det andre gangen dette skjer. Forrige gang var det et innstikksløp som var fjernet mens andre våpendeler fremdeles befant seg i sendingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfaring med en annen sak som posten rotet bort, og det er som de sier avsender som har ansvaret for forsendelsen, posten tar i praksis null ansvar for posten de behandler med mindre du har betalt for ekstra forsikring elns når du sender. Men det er altså avsender som er ansvarlig, og de som må erstatte varen om posten har rotet den bort.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det at avsender er ansvarlig for forsendelsen.

Kjøpte en relativt dyr IOR kikkert med Artemis i fjor. Dei sendte kikkerten i oppkrav pga forsikring. Oppkravsgebyret trakk dei av for på kjøpssummen, slik det ikkje kostet meg noke ekstra.

Når en pakke er sendt i oppkrav er den automatisk forsikret i tilfelle det skulle skje noke med forsendelsen, og en slipper masse tull i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Pette står på postens egen side:

 

Når du skal sende pakke i Norge sendes denne som Norgespakken. Denne gjelder for alle pakker opp til 35 kilo.

Norgespakken kan spores og den er forsikret inntil 10 000 kroner. Pakken kjøper du på nett, eller på postkontoret/Post i butikk.

 

Jeg regner med at våpenet ikke er sendt som brev så da er varene forsikkret for opptil 10 000.-

Link to comment
Share on other sites

Når en pakke er sendt i oppkrav er den automatisk forsikret i tilfelle det skulle skje noke med forsendelsen, og en slipper masse tull i etterkant.

Fant dette på Postens sider:

"Norgespakken kan spores og den er forsikret inntil 10 000 kroner. Pakken kjøper du på nett, eller på postkontoret/Post i butikk."

Så den saken er grei for sending med verdi inntil 10 000,-kroner. Utover det må det antakelig tegnes ekstra forsikring.

 

furuoglyng er nok inne på noe vesentlig med tvilsomme individer ansatt i Posten: http://www.rbnett.no/nyheter/2015/11/03 ... ra-Posten-–-fikk-ti-måneders-fengsel-11766242.ece

 

Har forsvunne våpen i Postens varetekt kommet til rette igjen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Posten Norge sysselsetter tvilsomme ansatte i bud og pakketjenesten med tilknytning til kriminelle miljøer.

Og hvordan vet du det om jeg tør spørre? Det synes jeg var en vågal påstand

 

Noen av de samme typene som har voldsdelikter på seg og omgås kjenninger sitter inni postens varebil og jobber i pakketjenesten.

 

Det kan vel heller kalles synsing.

Link to comment
Share on other sites

Pette står på postens egen side:

 

Når du skal sende pakke i Norge sendes denne som Norgespakken. Denne gjelder for alle pakker opp til 35 kilo.

Norgespakken kan spores og den er forsikret inntil 10 000 kroner. Pakken kjøper du på nett, eller på postkontoret/Post i butikk.

 

Jeg regner med at våpenet ikke er sendt som brev så da er varene forsikkret for opptil 10 000.-

 

De fleste bedrifter sender ikke med Norgespakke, dette er ett forholdsvis dyrt produkt rettet mot privatmarkedet.

Firma har som regel egne prisavtaler og disse er ofte unntatt forsikring.

Link to comment
Share on other sites

Firma har som regel egne prisavtaler og disse er ofte unntatt forsikring.

 

Som regel det som heter "klimanøytral servicepakke", der forsikringen er begrenset til et fast beløp for vekta av forsendelsen. Dvs at hvis vi sender et blylodd på 300g til en femtilapp og en lyddemper til 3500,- er erstatningssummen den samme for begge pakkene om de kommer bort...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg selger gamle smellerter så skriver jeg mottakers navn og adresse flere plasser på pakken - sånn for sikkerhets skyld. Litt større risiko med å stjele slike pakker. Passer også på å teipe godt over med gjennomsiktig tape.

 

Postran har vel passert toppen når det gjelder utbytte etter at nettbank, vipps og denslags kom :smile:

Er det mulighet for å gjøre kjeltringstreker så er det fremdeles kjeltringer.......

Link to comment
Share on other sites

Bare av nysgjerrighet, hvis du ikke har noe mot ett lite sidespor? Ettersom selger har levert fra seg våpenet og sikkert sendt inn utfylt våpensøknad. Må du nå søke på nytt og betale nytt rettsgebyr for å få kjøpt samme våpen på nytt, da altså bare med annet serienr? Denne problemstillingen gjelder jo generelt ved frastjålet våpen, men det er ikke så ofte jeg hører om slikt...

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det ville sannsynligvis blitt fremgangsmåten dersom et våpen underlagt kontrollplikt forsvinner i posten. Det som skulle til meg er fritatt kontrollplikt. Vet at en vital del sendes separat når kontrollpliktige våpen sendes pr. post. Når det gjelder mange langvåpen som ikke er kontrollpliktige så kan det være tilnærmet umulig å fjerne en vital del uten å ødelegge våpenet. Det som gjør det fristende å stjele rifler i posten er at sjansen for å bli tatt er mikroskopisk. Fasongen på pakken er jo ganske avslørende og hvis kjeltringene følger med på steder der våpen selges så er det nok et nettverk som vet hvilke pakker det er verd å tipse om. Nå gjenstår jo å se om pakken dukker opp igjen da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vet at en vital del sendes separat når kontrollpliktige våpen sendes pr. post.

 

Jeg skulle sende en skarp reg. pliktig rifle med posten en gang. Da ringte jeg først tanta på kontoret der jeg spurte om jeg måtte sende en vital del i egen pakke. Svaret var at nei, det trengte jeg ikke. Er også av den oppfatning at forhandlere sender våpen komplett fra butikk i en forsendelse.

 

Har du sett noe sted at vital del SKAL sendes separat? Hadde vært kjekt å vite før en havner i heisen. Jeg har nok ikke solgt/byttet bort min siste rifle er jeg redd.....

Link to comment
Share on other sites

Det var en erfaringsbasert tanke. Det har vært diskutert her på Kammeret før og jeg mener å huske at det ble konkludert med "ikke pålagt".

Tanken er at selv om en fjerner en vital del så reduserer ikke det sorgen over tapet over en tapt smellert - men faren for at uvedkommende sitter med et fullt fungerende våpen blir redusert.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det (korriger meg gjerne) var det en tidligere utgave av Våpenforskriften som inneholdt en bestemmelse om at våpen som medbringes som reisegods eller sendes som postpakke skal være adskilt, mens i den nåværende forskriften bare omtaler reisegods. Posten utformet sitt regelverk for en del år siden, og har ikke endret det etter at forskriften ble endret. En annen ting jeg synes er rart er at andre transportører som UPS og DHL nekter å frakte våpen i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan sender dere kostbare våpen som dere er redd for å miste? Har hatt litt dårlig hvilepuls i perioder hvor mine våpen reiser med posten....

 

Har veldig lyst til å forsikre våpnene mine, men det krever jo en takst. Og en annen ting er at kanskje ikke alle forsikringsselskaper er gira på å forsikre våpen. Spørsmålet deretter, er vel om en forsikring gjelder dersom våpenet blir stjålet i postgangen. Eller som det er nevnt tidligere at pakka må forsikres via posten.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke at Norgespakker er forsikret for 10000 kr når ei hagle til 29000 kr forsvinner. Har skjedd meg.

De andre pakkeopsjonene med høyere forsikring er kun for bedrifter.

Nå må jeg arrestere meg selv for jug og løgn. Jeg fikk jo faktisk tilsendt et hefte med 10 a-post frimerker også for tort og svie :-)

Link to comment
Share on other sites

Dere må spesialforsikre dyre våpen spesielt a la smykkeforsikring...anbefaler å ha en slik forsikring på dyre våpen uansett om de skal sendes eller ikke...

 

Tenk bare hva en omstokking av en dyr sideligger hagle vil koste hvis du f.eks. går på trynet i fjellet under jakta... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at ent håndvåpen jeg kjøpte forsvant i Posten, "ble forsøkt utlevert", sto som utlevert (!) og til slutt returnert til avsender. Da turte jeg ikke mer og kjørte den drøye timen det tok for å hente våpenet selv. Dette var et enkelt våpen til under 5000,- men jeg ble enda mer skeptisk til Posten etter den episoden. For meg var jussen en større bekymring enn forsikringssummen, men i ditt tilfelle hadde jeg nesten vurdert å dra personlig.

 

Dette er en av grunnene til at jeg prioriterer å støtte lokale butikker.

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har solgt våpen og sendt de i posten har jeg sendt vital del i egen forsendelse.

Ikke fordi jeg MÅ, men fordi jeg ikke ønsker å supplere kriminelle/uærlige torsketryner med fullt funksjonelle

våpen rett ut fra eska.

 

Det er lov å gjøre ting fordi det er fornuftig - ikke bare fordi en lovtekst sier at man .

 

Andre tips her om å forsikre verdifulle gjenstander er også verdt å ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

Dere må spesialforsikre dyre våpen spesielt a la smykkeforsikring...anbefaler å ha en slik forsikring på dyre våpen uansett om de skal sendes eller ikke...

 

Tenk bare hva en omstokking av en dyr sideligger hagle vil koste hvis du f.eks. går på trynet i fjellet under jakta... :overrasket:

Hvordan får du til det? Ut fra de svar jeg har fått fra på Posten support på chat så er det kun de pakke-opsjonene som gjelder pakker fra bedrift som kan forsikres for mer enn 10.000kr. For pakker sendt fra private så er det kun Norgespakke (10.000 kr) som er valg.

Link to comment
Share on other sites

Noe lignende hendte meg i fjor.

Solgte en KKC stokk til en her inne. Sporingen sluttet i Stavanger. Gikk en uke uten oppdatering.

Kjørte innom postkontoret hvor det var levert. Snakket med vedkommende som hadde ekspedert. Fikk til svar at det hendte at ting ikke alltid ble scannet, og at den sikkert ville dukke opp.

Spurte da på en noenlunde fin måte, hvorfor i helv.. betaler jeg for sporing, når dere gir faen ?

Ble rapportert/registrert som bortkommet pakke. Gikk en faen i meg, så jeg hang på. Ringte to ganger daglig.

Til slutt, etter nesten tre uker, ringte en spak saksbehandler og sa at pakken var funnet i Kristiansand (Re.: Skaubjønn).

De unnskyldte seg med at merkelappen var blitt skadet. Fikk et nytt sporingsnr.

Det virket jo ( selvfølgelig) ikke. Det gjorde derimot det opprinnelige. Så da kan lappen ikke ha vært vært så veldig skadet, muligens bare litt skrukket.

Pakken kom frem til kjøper noen uker forsinket.

 

Hadde også en uhyggelig opplevelse like før jul.

Skulle sende et våpen til J& F som innbytte for noe jeg hadde kjøpt. Leverte posten på en lørdag (Prix butikk med lørdagshjelp).

Måtte fylle ut merkelapp, flere kunder strømmet til for å hente pakker. Kunne se at lørdagshjelpen begynte å stresse.

Leverte utfylt lapp, og så at vedkommende tok med seg pakke for å lime på.... trodde jeg.

Neida,. Ingen sporing da jeg sjekket senere på kvelden. Ikke engang mottatt.

Hele helgen gikk, mandag på jobb også, fremdeles ingen sporing. Kjørte innom posten på vei hjem fra arbeid.

De fant til slutt pakken i en haug blant andre. Så på mens de scannet.

 

Posten suger kamelræv.. har nesten ingen tilltro lengre.. og værre kommer det til å bli...

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke at Norgespakker er forsikret for 10000 kr når ei hagle til 29000 kr forsvinner. Har skjedd meg.

De andre pakkeopsjonene med høyere forsikring er kun for bedrifter.

Man kan da kjøpe forsendelser som er forsikret med høyere sum enn 10k på posten. Privat såvel som offentlig. Da er det ikke norgespakke lenger og prisen varierer bla. etter hvor langt den skal.

 

Sent from my E6653 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Sjekk posten.no, ditt postkontor eller ring postens kundeservice på 04004.

 

Kort forklart:

Pakke sendt innad i Norge med vekt mellom 2-20 kg kan sendes som Norgespakke med sporings nummer.

Begrensninger på pakken er 120x60x60, utover de faste målene må du betale et tillegg og det blir det da spesialgods.

Forsikrings verdi er 10000,-

 

Men du kan selv velge å forsikre pakken for en høyere verdi.

Maksimalt 40000,-

Dette må man selvfølgelig betale for...

 

Så har man noe som heter 'forsikring mot følgeskader, express- over natten kontant.

Vet ikke så mye om dette.

 

 

Hvis disse tilbudene ikke er gode nok, så må man vurdere et møte mellom kjøper og selger.

Eller budbil...?

 

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Ah, du tenkte på om du skulle forsikre noe for _mer_ enn 10.000 ja? Da blir det noe annet.

Jeg oppfattet det som om du mente at vi måtte spesifisere forsikringsverdi på vanlige postpakker også når verdien var innenfor standardgrensene, for å få bekreftet verdien av pakken.

Link to comment
Share on other sites

Kommer dette egentlig som noen overraskelse ?

En tidligere kompis av meg jobbet i sin tid som ekstravakt på hovedpostkontoret i Oslo rundt juletider. I følge ham var det helt vanlig å "spille fotball" med pakkene, og var de merket med "Forsiktig" fikk de ett ekstra hardt spark. Dette gjald både innleide og postens egne ansatte.

Samme sak er det på mange flyplasser rundt om. Har selv sett innlasting/utlasting der bagasjen blir slengt rundt uten hensyn.

Link to comment
Share on other sites

Post.jpg

Dette er en normal "ukultur" hos mange transporttører:

Dette bilde tok jeg på P-plassen til et kjøpesenter i dag morges. Slik sto bilen ubevoktet i ca.5 minutter.

Bilde og situasjonen her er ikke unik på noen måte, men en mer eller mindre normaltilstand.

 

En kollega av meg for 15 år siden sonet en promilledom, i TV-stua på anstalten var det en annen innsatt som skrøt av at han et år hadde tjent over kr.300.000,- på å plukke ting fra biler og lastramper rundt om kring. Om han snakket sant vet jeg ikke, men hva som tenkes og blir sagt er lite beroligende. Ellers vet jeg at våre venner i kassebiler fra Schengenområder er begeistret for slike tilrettelagte situasjoner.

 

Det er ikke meningen å henge ut dette firmaet spesielt, mange aktører kan her trekke "kølapp" for å få et slikt bilde.

Bransjen generelt bør ta selvkritikk og rydde opp i holdninger. Det handler om kvalitetssikring.

Link to comment
Share on other sites

Selv om slik som eksemplet over her slettes ikke er akseptabelt, så skal vi ikke utelukke at vi selv er en av årsakene til problemet. Vi vil gjerne betale minst mulig for en tjeneste og når det skal konkurreres på pris så stiger kravene til "effektivitet". Det går fort ut over kvaliteten.

 

Jeg skriver "effektiviteten", fordi jeg slettes ikke er sikker på om det egentlig er effektivt når det er dårlig. Men det er mulig det går fortere på den måten...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...