Jump to content

Dårlige erfaringer med viltkamera og revevarslere på åta?


I.E

Recommended Posts

For det første, det virker som det er himmelvid forskjell på revestammen rundt om i landet. I min hjemkommune Evje og Hornnes, er det svært sjeldent man har flere enn en eller to rev på åta samtidig. Det vanlige er at man har aktivitet hver natt, men om man skyter en rev, går det fort en uke før det kommer nye spor på åta.

Det blir derfor ekstra viktig at den ene reven som går på åta, ikke skremmes bort.

 

I fjor hadde jeg god aktivitet på en av åtene, det var spor hver eneste natt til forskjellige tider på natta. Første natta fikk jeg bilde på MMS kl 22:00 av en rev som ser rett i kameraet. Neste natt fikk jeg bilde av en ny rev mye senere på natta. Etter dette var det ikke et spor på åta før jeg fjernet kameraet 2 mnd senere. Da fikk jeg en, og hadde nye spor noen dager senere. Jeg har et "Black Led" kamera som ifg selger ikke skulle skremme reven, som det forrige kameraet helt klart gjorde.

 

Samme erfaring har jeg med diverse revevarslere. Noen rever våger seg frempå der det både er revevarslere og kameraer, mens andre skyr plassen som pesten.

Jeg bor for tiden på hytta delvis, med reveåte utenfor soverommet, i bunnen av en bratt skråning. Ideelt for revevarsler altså. Det ser ut som aktiviteten er laber foreløpig, jeg er derfor skeptisk til varsler.

 

Hva er deres erfaringer med dette? Jeg er mest interessert i erfaringer der det er beskjeden aktivitet på åtene, i områder der det der innom 10 rever hver natt, vil det jo bety lite om annenhver rev skremmes av kameraet/ revevarsleren.

Link to comment
Share on other sites

Har først prøvd åtevarsler nylig og det har vært laber aktivitet på åta, har en åte til hvor jeg har kamera(sg 550mms) har fått bilder av en rev, det så ikke ut som den brydde seg stort om å bli tatt bilde av, men det har kun vært med den ene reven, jeg tenker at det er mistenkelig lite aktivitet på åta i forhold til tidligere. Det har vært lite snø og mildt og fortsatt litt tidlig på året kan jo ha sin innvirkning det og.

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke... Disse kameraene har et filter/deksel som beveger seg når bildet taes om natten. Det lager om liten lyd. Jeg ser på mine SG kameraer at reven noen ganger fanger opp et eller annet. Men at de blir skremt vekk? Nei... Tenker ikke reven er såååå skuggeredd.. Er nok andre årsaker til at reven sporadisk er innom. Tenk lys på uthus, biler, bikkjer osv, disse jager ikke reven bort særlig lenge. Hvorfor skulle da lyden/blitsen skremme særlig mer? Jeg skyter relativt godt med rev på årene, selv med kamera her omkring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig akkurat samme erfaring som Inge E når det gjelder åtejakt i "grisgrendte" strøk. Reven er skeptisk til nesten alt. Det aller mest dødfødte jeg har gjort var å sette opp varsleren de nettene jeg skulle jakte. For eksempel en langhelg. Reven var aldri i nærheten av varsleren. I fjor sto den ute hele sesongen (koblet til et fritidsbatteri). Jeg skøyt 1 av 4 rev ved hjelp av varsleren. Dette var fra et hus i skogkanten langt fra nærmeste bebyggelse og andre lyskilder. Den var også ufattelig skeptisk til mitt grønne åtelys som sto på hele sesongen. Revene var bortimot ikke på hovedåte i heletatt. De gjekk kun "lyskanten". Så teorien om at de ikke bryr seg om grønt lys er bare tull. (Første sesongen på denne plassen hadde jeg ikke lys i heletatt og det var full "fres" på åte hele vinteren).

Nå har jeg en åteplass ved et større gårdsbruk, her er det mye lys/lyd og spetakkel hele året. Her har jeg ikke registrert at reven har vært skeptisk på åtelyset, men viltkameraet på åte reagerer den på også her. Derfor tok jeg det bort på slutten av sesongen i fjor.

Min konklusjon er at å jakte rev fra et avsidesliggende hus/hytte, med åtelys, revevarsler og viltkamera oppmontert, er veldig krevende. Lyset anser jeg som det største problemet. Så finnes det selvfølgelig ett og annet unntak i reveverden også. Enkelte rever er ikke redd for noe. Disse er (dessverre) i mindretall.

Link to comment
Share on other sites

For det første, det virker som det er himmelvid forskjell på revestammen rundt om i landet. I min hjemkommune Evje og Hornnes, er det svært sjeldent man har flere enn en eller to rev på åta samtidig. Det vanlige er at man har aktivitet hver natt, men om man skyter en rev, går det fort en uke før det kommer nye spor på åta.

Det blir derfor ekstra viktig at den ene reven som går på åta, ikke skremmes bort.

Glemte å kommentere denne. Akkurat sånn er det på mine åter i Lierne i Nord-Trøndelag også. Har jaktet en del i mer urbane strøk (kulturlandskapet i Steinkjer kommune) og her er oppførselen på reven annerledes. Her surrer den mer rundt som en hund og er ikke på noe vis like skeptisk og redd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...