Jump to content

Åtejakt på rev


ralex92

Recommended Posts

Hei prøver mæ på åte jakt på rev har skutt 2 rev i år mange fler i området men dem vil ikke komme på åta når æ e hjemme lagt merke til at vær gang å kjører bort så kommer dem men når æ e hjemme så e dem i nærheta men ikke på åta

Noen som har tips ?

MVA chris

Link to comment
Share on other sites

Da smalt det så en til nu la merke til oppførseln til reven å den gikk ikke til åta men snoka heller rundt åta fikk inn et fint hjerte skudd til slutt

Har nede på åta nu et lammelår som den ikke bryr seg og la ut ei rype som e bita fast med vaier til an busk har en kavrt kalkun og hundepellets som e bløyta opp med varmtvann å ribefett å den lar seg ikke lokke

Link to comment
Share on other sites

Har dyseleksi....

 

Antok nesten det, går fint an å forstå det du skriver likevel

:smile:

Prøvd tørrfor til hund rundt åtet? Det liker reven, og gjør at den bruker lengre tid rundt åtet. Ikkje alltid åtet fungerer slik vi har tenkt, reven er ein slu og mistenksom skapning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har dyseleksi, lit vanskelig å plaster store bokstaver å punktum. Men ska gjøre mit beste

Ok. Flotte greier at du gjør så godt du kan :) Er ikke så sikker på at alle gjør det :?

 

Hvis du har tilgang på fisk (ørret, laks, og røye) så er det noe av det beste du kan bruke. Fikk for en del år siden en nise som en lokal fisker hadde fått i garnet. Det er absolutt det beste jeg har prøvd :wink:

Vær tålmodig og skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har gjort et lite forsøk med reveåte.

Denne åteplassen er langt ute i skogen, og reven i dette området er ikke vant med å spise matrester fra mennesker.

Jeg har lagt ut tre forskjellige åter på samme stedet. Dette er en bever, en liten gris, samt tørrfor til hund.

Det eneste reven viser interesse for er tørrforet. har kastet det utover i en ganske stor sektor, og tror mikkel har funnet hver minste lille knort.

 

Så det virker som om billig firstprice tørfor slår både gris og bever ned i støvla, iallefall i dette lille forsøket :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

låner tråden litt siden der var snakk om åte :) hadde funnet meg egnet plass for åtebu å åte for 4 uker siden. også avtalt med grunneier.. mem idag var jeg innom for å se og da ser jeg en flunka ny åtebu med åte ute 500-600m unna der jeg tenke å ha mi... bør jeg bare somle meg ivei å finne ny plass å sette bua å åte eller har avstand til det andre åte lite å si? tenker det vill jo bli mindre dyr pr åte når det blir så nære hverandre? O.o

Link to comment
Share on other sites

ble jeg fant ny åteplass men skeptisken på rifleskytingen inntraff meg etter bua ble satt opp. spør du meg vill dette være nåkk sikring bak åte men så er jeg ikke dreven på dette. ett hus ligger 550 meter litt til høyre for der åte blir liggende bak høyden. bua blir stående på en høyde så skudd blir avfyrt nedover. avstand til åte blir bare 40 meter.. men får prøve dette for i år tenker jeg. sånn som jeg ser det så vill d ikke være fare for att noen kule vill gå videre noen plass, men evig skepsis inntar >:(>:(:P hva synes dere? 

20171203_115644.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Katte-plage  på åtet

Jeg gjør et forsøk med å sette et skrått kloakkør med lokk på toppen opp mot en trestamme ved åtet, feste det og fylle med pellets,. Nede ved bakken må pelletsen lirkes fram og vil ramle ned etterhvert til røret er tømt. Så snø over det hele slike at reven må grave seg inn til rørenden der nede i snøen. Jeg har lagt litt godlukt i snøen etterhvert som jeg skuffa på snø.

Så få vi se om kattene gidder å grave seg like langt inn som reven er villig til.

Hovedåtet ligger og duften like ved, under en metallnetting som hindrer katt å gå rett ned fra oven for å nå til maten.

Link to comment
Share on other sites

På 3.12.2017 den 14.44, HEPE skrev:

ble jeg fant ny åteplass men skeptisken på rifleskytingen inntraff meg etter bua ble satt opp. spør du meg vill dette være nåkk....

Jeg mener 40 m er for langt for hagle og såpass nært for rifle at det er vanskelig å ikke bli oppdaget av reven når den er på åtet.

Har du mulighet for å flytte bua litt til høyre (hvis du er urolig for det huset)  om det ikke da oppstår problem i forhold til annen bebyggelse lenger til venstre og minst ti meter vekk fra denne bakken, så tror jeg sjansen til gode situasjoner er enda bedre. Jeg er også enig i at bakken ser trygg ut den, og om du bruker hulspiss/blyspiss så kan jeg ikke se at det skulle kunne innebære noen risiko (med forbehold om at bildet ikke fortegner situasjonen)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

En gammel tråd.  Men litt kommentarer.  Har du tilgang på fast åteplass. For litt hele året, har reven først funnet mat en plass. Vel da kommer den innom å sjekker med ujevne mellom rom . Jeg har åte ca 40 meter fra buen, og en liten sildre bekk i mellom meg og åte. Reven registrerer ikke at jeg sitter der. Bare la våpenet ligge klart på lydløst underlag.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...