Jump to content

Sks rifle


Ivanped99

Recommended Posts

Jeg kjenner en som har en, lovlig som bruksvåpen.

Den har tydeligvis vært godkjent før, det var jo US og M14 - FN-FAL også. Denne SKSen ble ervervet for dynamisk for flere år tilbake. Jeg husker at vi sleit litt med å få den til å gå akseptabelt med brasiliansk kjøpeammo. Jeg foreslo å sjekke løpsdiameter å finne passende kulediameter og lade selv, der stoppet det hele.

Vedkommende har også en finsk Mosin Nagant, den finske M39. Jeg går seriøst med planer om å sparke ham og riflene ut av møllposen.

Vedkommende er fortsatt aktiv skytter i min klubb og det burde være lett å "tenne" gnisten i ham for noen nye tester.

 

SKSen er kinesiskprodusert. Jeg kom til å huske i farten at de brasilianske kulene målte .308". Jeg tror det er svaret på dårlig presisjon.

7,62x39 (M43). Vi må nok opp i .310 - .311" diameter.

 

Mitt innlegg passer sikkert bedre under rifle enn Lover og regler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke godkjent for nyerverv, så du får ikke kjøpt den uten å først få POD og MD til å godkjenne den. Da lovene om hva som var forbudt og ikke kom fant man ut at alt som allerede eksisterte kunne få lov til å bli liggende der det var, men ikke videreselges. Derfor finnes det også våpen i .50BMG i privat eie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kunne også tenkt meg en SKS, hvilke motforestillinger tror vi POD vil ha mot denne riflen? Den har fast magasin, har kun kommet i halv-auto utgave, har ikke utstikkende pistolgrep eller hva det nå heter. Det er endel eldre samlere og andre som har SKS, så det finnes noen her i Norge. Hvis den ble godkjent burde det kunne la seg gjøre å importere et parti fra f.eks Tyskland. 

Link to comment
Share on other sites

vaquero

Skal på besøk til en jeg kjenner som har en slik. Jeg kommer til å ta noen gode bilder og legge ut. Siden en gang blir det testing med hjemmeladd og fabrikkpatroner, jeg kommer trolig til å skrive litt om hvordan ting gikk. Han har en kinesisk en, med fastmontert svingbajonett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...