Jump to content

Recon pack: Drikkepose og rifleholder


msteiro

Recommended Posts

Vært litt i snakk med Norrøna angående dette da jeg har tenkt tanken en par ganger før, de svarte veldig raskt og sa de skulle ta det videre - og de skulle i tilegg sende meg litt stoff og glidelåser som matcher sidelommene da jeg sa jeg tenkte å få sydd egen drikkelomme etc.

 

Super service!

 

Trenger litt input, da det er litt surt å finne ut at noe er upraktisk etter man har fått laget noe.

Tenker det er best å sikre seg litt i forkant med erfaring fra andre jegere.

 

Grunntanken er å ha to lommer jeg kan erstatte de orignale sidelommene med, ja, man kan bruke de til det, men blir ofte litt halvveiss synes jeg, spesielt med drikkepose og fylling.

 

1. Drikkepose.

Tenker noe lignende camelbak sin pose til å feste på sekk med molle. Enkel pose med enten borrelås eller knapp over fylleåpning, evt kun lokket på drikkeposen utenfor lommen som på forsvarets camelbak. Kan ikke skade med mulighet for å henge på holder til vanlig drikkeflaske inn mot kroppen da dette ofte trengs for å fylle posen uansett.

 

Noe som dette men med glidelåsen hadde vært bra.

 

Camelbak-No-Bladder-2.jpg?1390489390

 

2. Rifleholder

Mest tricky, man kan gå for den enkle løsninger med en "lomme" til kolben hengene ned langs sekken og stropp over løpet ala Stone Glacier - eller man kan bruke litt mer stoff og lage til et slags cover over låskasse/kikkert. Lignende lomme i bunn, men hvor våpenet blir holdt på plass av et stoffstykke med evt strikk i. Mulighet for å feste smålommer utenpå denne, noe som trengs i recon packen etter min mening.

 

Bare drodling fra min side på denne, gjelder jo å ha en enkel løsning som holder våpenet stødig uten at du risikerer å slå det i bakken for lett når du setter sekken ned. Men i dårlig vær kan det jo være greit med en slags beskyttelse for kikkert etc. Bruker lommen i dag, men når sekken er full, eller har dyr med litt odde vinkler inni, så blir det litt keitete. Det er ikke en nødvendighet, men nice to have er fint det og..

 

Tar gjerne imot bilder og forslag på lignende løsninger, må ha noe å gå ut fra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ventet på nye glidelåser, og når de kom var de til noe helt annet :P

Vurderer egentlig å ofre de lommene, bedre tjent som rifleholder og drikkepose.

 

Men tenkte kjøpe en Condor drikkesekk og tilpasse denne på en måte, var nesten lettere med den gamle sekken som har "knappehull".

Link to comment
Share on other sites

Angående rifleholder: Sjekk ut Kifaru. De har en laget for egne sekker, og en modell for andre sekker. På begge blir våpen hengende med siktet under armhulen med pipa opp foran skulder. Beskyttet og kjapp å få fram! Veier lite og ingenting.

 

Selv har jeg endt opp med en Kifaru sekk med drikkeflaskeholder til Nalgene flaske. Synes de er enklere å ha med å gjøre enn poser..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var den sammen med den fra Stone Glacier jeg tok inspirasjon fra, fordelen med en sånn lettvekts versjon er at man kunne få sydd fast festene under der lommen sitter, så kan man bruke den i fremtiden hvis behov.

 

Grunnen til pose er rett og slett størrelse, noen steder jeg jakter er det aldri problem med vann og da bruker jeg ofte nalgene eller imsdal flaske bare. Jaktet derimot i et myrhelvete i Telemark i år, hvor det tidvis var langt mellom ordentlige bekker.

 

Fornøyd med Kifaruen?

Står høyt på ønskelisten.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med Tahr posen og Duplex ramme fra Kifaru. MEGET godt hoftebelte og ryggpolstring. ikke så stiv å ha på som jeg fryktet. Ikke testet med mye vekt ennå, men antar samme komfort som Recon Pack Syncroflex. Handlet den på -15% på Black Friday. Det er sjelden Kifaru selges på tilbud... De leverer på mål, og man får satt sammen akkurat den sekken man vil ha. Da tar det tid og koster..

 

https://store.kifaru.net/gun-bearers-p30.aspx

 

Her ser man våpenholderen til Kifaru. En skikkelig genistrek, hvor våpen er godt beskyttet, ikke hekter seg opp i alskens kratt, og optikken er godt beskyttet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vurderte litt forskjellige bæreløsninger, og lagde en "prototype" av noen stropper og materialer jeg hadde, ble helt ok, men så tok jeg en tur på Biltema, og fant denne:

Biltema's Riflesekk

Kommer ikke veldig godt frem på bildet, men lommen til kolben, stroppene og "beskyttelsen" passer ganske perfekt på Recon Pack av eldre type med hull løsningen den har til feste av lommer, og regner med at jeg har noen hornknapper liggende. 

Så denne ble kjøpt for å slaktes for deler, så får jeg se om drikkeposen kommer seg etterhvert. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
På 14. januar 2017 den 13.29, Kiwi skrev:

Veldig fornøyd med Tahr posen og Duplex ramme fra Kifaru. MEGET godt hoftebelte og ryggpolstring. ikke så stiv å ha på som jeg fryktet. Ikke testet med mye vekt ennå, men antar samme komfort som Recon Pack Syncroflex. Handlet den på -15% på Black Friday. Det er sjelden Kifaru selges på tilbud... De leverer på mål, og man får satt sammen akkurat den sekken man vil ha. Da tar det tid og koster..

 

 

@Kiwi, hvordan er du fornøyd med Tahr sekken nå?

Edited by beel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Brukte den som inspirasjon når jeg spikket en selv med noen ekstra stropper og benknappene fra originallommene. Litt både og som løsning, da kolben blir det første som treffer bakken når man setter seg med sekken på.

 

Men alternativet er en veldig høy rifle over sekken. Kan ikke få pose og sekk (pun intended) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...