Jump to content

Stein Lier Hansen og løgner


barerobert

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

... kan forsvare seg... Ellers er SLH bare 1 mann og ikke nødvendigvis representativ for alle ulvemotstandere.
Til orientering, SLH stilte som representant for ulveforkjemerne- og han har ingen empati med de som må leve med plagene. (Noe som også kjennetegnet de andre ulveforkjemperne i i gårsdagens debatt) :(
Link to comment
Share on other sites

... kan forsvare seg... Ellers er SLH bare 1 mann og ikke nødvendigvis representativ for alle ulvemotstandere.
Til orientering, SLH stilte som representant for ulveforkjemerne- og han har ingen empati med de som må leve med plagene. (Noe som også kjennetegnet de andre ulveforkjemperne i i gårsdagens debatt) :(

Her gikk det litt fort i svingene, mente selvfølgelig forkjemperne ! Når det gjelder empati eller det å lytte til hva som blir sagt og skrevet så er det sikkert forbedringspotensiale på begge fronter.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på når vi får en slik hendelse her i Norge eller Sverige:

 

http://www.liveleak.com/view?i=825_1198391329

 

Dette var tydeligvis en ganske skremmende opplevelse for disse tre damene. Damenes hund var nok hovedmålet, utrolig hvor aggressiv ulven kan bli når det er en hund med. Da kommer den helt innpå folk for å kverke hunden.

 

Pepperspray var nok ikke så veldig effektivt, man må nok treffe midt i "fleisen" på ulven skal det ha noen effekt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder empati eller det å lytte til hva som blir sagt og skrevet så er det sikkert forbedringspotensiale på begge fronter.
Muligens, men situasjonen er langt fra symmetrisk.

 

For rovdyrtilhengerne er det "følelsen av", eller vissheten om at det er (mange) ville og blodtørstige dyr innafor grensa til kongleriket Gnore som står på spill.

 

For de som vil begrense bestandene av rovdyr, og som befinner seg - bor - oppholder seg - driver næring etc. i områdene der rovdyra er, er det så mye, mye mer. Derfor må nok kravet til "forbedringer" i første rekke stilles til de som har de minste "plagene", hvis bestandsutviklingen går i deres disfavør.

 

Legg merke til at jeg ikke nevnte "økologisk faktor", "uberørt villmark" etc. i denne opplistingen. Det er fordi alt areal her i landet er mer eller mindre menneskepåvirket.

Link to comment
Share on other sites

 

Ulv ( og bjørn) som er nærgående eller har "plagsom adferd" vil bli tatt ut og i Norge har man gode regler som gjør at enhver kan bruke nødverge/nødrett når situasjonen evt krever det.

:wink:

Kan man virkelig det?

Mulig det går bra hvis man har med seg lensmann, prest og et tv2 filmteam og man venter til ulven har tatt ett glefs av skinka til lensmann før man skyter, varselskudd først må vite.

En ting er sikkert er at hvis en er alene med bikkja er det ikke like greit, om en til slutt slipper fri kan jeg garantere at den jaktsesongen uansett er over.

Link to comment
Share on other sites

Jaktguider i USA og Canada, der det er fare for å møte både ulv og bjørn mener ofte at pepperspray er "bedre"/ mer effektivt enn f.eks. håndvåpen..

Noen går med pepperspray i "quick draw" hylster, isteden for pistol, og når de går uten rifle.

Ja, da blir den nye "hitten" i Østerdalen "pepperspray i "quick draw" hylster" til alle barn og ungdom, fra 1,5 års alder og oppover. :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter chip.,s innlegg. Det hele dreier seg om hvem som har skoen på - vet hvor den trykker. Og om å ha et leveverdig samfunn for distriktene.

Følgelig, at det bør være en selvfølge at naturalliv og husdyrdrift, skal få fungere trygt i landet -

og ikke bortreguleres av biledbøker/skjønnmaling av "alle vakre ville dyr", og div. fjerne resolusjoner, være seg i Bern,

eller Brussel. Som eksempel på generelt psykososial påvirkning/sfære:

MDG (miljøpartiet de grønne) la faktisk ned forbud om det skulle serveres /spises kjøtt, i

kantinen i rådhuset på mandager.. I Oslo. Sier endel om hvilke urbankonsentrert dogmatikk det gjelder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et veldig godt poeng med lokal forvaltning - men dessverre så lar ikke det seg gjøre i denne saken :( Forvaltningen er lagt til Stortinget og til Regjeringen å gjennomføre. Det er der Helgesen så totalt har feilet.

Ut i fra hvordan ulvetilhengerne med fanatikernes glød angrep motparten i gårsdagens debatt så vil det nok gå på liv og helse løs for de stakkars lokale representantene som skulle fatte vedtak om regulering av ulvebestanden. Dette var nok Helgesen også klar over da han valgte å skyve Justisdepartementets lovavdeling foran seg i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

komisk at det blir slik oppstyr for noen ulver.

 

Litt fra nabolandet vårt for 2-3 år siden: http://www.dagbladet.no/nyheter/erklaer ... n/62994815

 

Oi, det var visst bare 2 år siden forrige opprydning i samme område. Ulven er omtrent like utryddningstruet som rev og kråke.

 

Jeg innrømmer gjerne at det er ikke frykten (den innbilte ifølge grevlingen) som gjør at jeg er imot ulv, det er sympatien med mine jeger kompanjonger som bor i disse områdene som gjør at jeg støtter dem. Jeg tror ikke alle skjønner det, hobby sier grevlingen, men for meg og mange andre er det livet. Når terrengene blir tomme for vilt betyr det også slutten på min livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Hva med flashbang-granater (aner ikke hva de heter på norsk, jeg var aldri i en så tøff avdeling)?

Sjokkgranat. Upraktisk siden den har forsinkelse og en angripende ulv sikkert vil være både i bevegelse og nærgående. Du vil ikke smelle av en sånn foran skotuppene :winke1: Da holder jeg en knapp på pepperspray eller revolver, men også det er fy fy med dagens lovgivning. Det å ha med rifle når man trener med hund utenom jakttid tipper jeg også ville bli tolket som tjuvjakt. Så da gjenstår øksa og kjevlet.

Link to comment
Share on other sites

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51 ... 5-01-2017# I debatten i går sa Anne Delphin noko rart fra ca 24.45 uti programmet. Ho fortalte at hadde hatt jaktutleige der dei dreiv med båndhundjakt. Ho brukte ordet båndhundjakt 2 gonger. Poenget hennar var at dei ikkje kunne drive med dette lenger då dei ikkje kunne slippe hundane lause pga ulv. Først trudde eg at dette var ein talefeil at ho egentlig meinte laushundjakt,men måten ho sa det på med bruk av ordet båndhundjakt 2 gonger før ho sa at dei ikkje lenger kunne sleppe hundane lause gjorde meg faktisk litt i tvil.....

 

No var dette litt på sida av debatten,men poenget hennar var at det var problematisk å drive jaktutleige. I den forbindelse lurer eg på kor mykje desse jegerane som sto klare til å jakte skulle betale for ulvejakta? For dei hadde vel ikkje tenkt at dette skulle vere gratis? Eller skal eg tolke ho slik at desse jegerane ikkje skulle betale noko som helst for dette? Når det først er ulv der og om det blir ulvejakt som først tenkt, så bør vel grunneigarane utnytte også denne muligheiten for å skaffe seg inntekter? Det er jo mange nordmenn og andre som reiser til utlandet og betaler for ulvejakt så kvifor ikkje også i Norge når det likevel er bestemt at det skal vera ulv her? I mange land er utleige av rovviltjakt ein del av næringsgrunnlaget,men i Norge er det veldig stille på den fronten. Kvifor det?

Link to comment
Share on other sites

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51010517/05-01-2017# I debatten i går sa Anne Delphin noko rart fra ca 24.45 uti programmet. Ho fortalte at hadde hatt jaktutleige der dei dreiv med båndhundjakt. Ho brukte ordet båndhundjakt 2 gonger. Poenget hennar var at dei ikkje kunne drive med dette lenger då dei ikkje kunne slippe hundane lause pga ulv. Først trudde eg at dette var ein talefeil at ho egentlig meinte laushundjakt,men måten ho sa det på med bruk av ordet båndhundjakt 2 gonger før ho sa at dei ikkje lenger kunne sleppe hundane lause gjorde meg faktisk litt i tvil.....

 

Ettersom det har blitt brukt både båndhund og løshund i skogen deres gjennom årene av de selv og av leietagere, var det nok en stressrelatert feilsnakkelse (er vel ikke bare bare å stå frem på NRK i beste sendetid når man ikke er vant til det). Kjenner folk som har gått mye med løshund der tidligere, som har sluttet å jakte der pga ulv. For å ikke snakke om harejakt som har i praksis blitt historie. :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, hun mente nok løshundjakt. Når det gjelder å tjene penger på ulvejakt, blir det like fornuftig som om du skulle kreve penger av vaskehjelpen for at hun skulle komme hjem til deg å skrubbe dassen din.

 

Kanskje grunneiere skal reklamere med: "skyt en ulv i skogen min, og du er sikret drapstrusler og avføring i postkassa fra fantikere resten av livet" :lol:

 

Og hvis ikke den markedsføringen er nok til å få fart på jaktsalget, kan jo grunneiere i ulvesonen også friste med dette: "som registrert lisensjeger på rovvilt, og beboer i ulvesonen, kommer du høyst sannsynlig på politiets overvåkningsliste. Og får dermed ta en aktiv del av den enorme ressursbruken landets myndigheter bruker på å følge med på hva nettopp du driver med." :lol:

 

Denne jakten selger seg jo selv. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så fremt du har jaktrett der du befinner deg kan vel ingen nekte deg å ha med verken hund, rifle, sekk og være iført de klær du måtte ønske. Det være seg jaktklær, badebukse eller tvangstrøye. Det siste ville dog være mindre ideelt hvis du måtte ty til våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ bbdg

Jeg har tilgang på endel områder der jeg ikke har jaktrett, men fint kan trene hund utenom jakta. For den del så er vi ikke spesielt plaget av ulv her, men jeg tenker mer sett i sammenheng med påstander om at nødverge er så forbannet enkelt. Man kan knaptnok legge en kabal uten at det dukker opp en jævel og forteller deg at du kan legge kløverknekten på ruterdama, så jeg ser det ikke som direkte usannsynlig at man minimum får høre på bygda at man har vært på tjuvjakt om man har med rifla og aktivt oppsøker f.eks elg. Om andre har noe med det kan du gjerne si, men finnes da nok eksempler på inndragelse av våpen under etterforskning av saker og det er nok de færreste som ønsker å teste. Og i ulveland der det faktisk er relevant å drasse med seg våpen som nødvergeverktøy, hva tror du skjer når en ulveaktivist filmer deg i en åpenbar "jaktsituasjon"?

Link to comment
Share on other sites

Skal vi ha kommersiell jakt på ulv i Norge så tipper jeg vi trenger en langt større bestand. Og da spørs det om ikke ulvejakta blir den eneste jakta vi har igjen. Også vil jo ikke de problemene folk har med ulven i dag bli noe særlig mye mindre av å ha 5-10 ganger så mange, selv om det kanskje gir mulighet for noe jakt inntekter fra jakt og kanskje kan medføre at noen av ulvene får en noe mer naturlig oppførsel i forhold til mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Det å ha med rifle når man trener med hund utenom jakttid tipper jeg også ville bli tolket som tjuvjakt.

Det er faktisk jakttid hele året, med unntak av noen få dager i forbindelse med Jul og Påske :wink::)

Jakttid hele året og i Hedemark? Du har vel missforstått litt. :) Det individet det er lengst jakttid på der (utsatt ulveomårde), er vel rødrev, fra 15/7 -15/4, d.v.s. 9 mnd. Men hvor mye rev er det i områder med mye ulv? Undrer på om retten ville akseptere, at en gikk på revjakt, med en setter, elghund og måtte skyte en ulv for å forsvare hunden sin. Ellers er det mest aktuelle kråkefugler. Men gennerelt så er det lite jakt å unnskylde seg med, i tidsrommet ca 20 august - 30 feb., d.v.s. ca 6 mnd. Og det, er vel ikke HELE året? Betinger også (som du er inne på), jaktkort (være grunneier, eller avtale med en) og jakttid på arten. Og jeg er ganske sikker på, at retten vil vektlegge om en har egnet utrustning for den "lovlige" jakten også.

 

Men tap av hund, på jakt, trening, eller luftetur, er vel bare en "liten" del av denne problematikken. Hund kan også bli tatt på tunet hjemme. Samme kan barn og unger!

 

Så frykt for at ulv skal ta barn, er vel det som skaper mest frykt! Enten de er hjemme og leker på tunet (og/eller er på utflukter), i utmarka/skogen, eller er på veien. Dernest tap av livsgrunnlaget, som er nødvendig for å bo i utkantområder som det er snakk om her. Mer ulv, vil også føre til at det dannes revir andre steder, enn de som nå er plaget.

Link to comment
Share on other sites

Det individet det er lengst jakttid på der (utsatt ulveomårde), er vel rødrev, fra 15/7 -15/4, d.v.s. 9 mnd.
Njaaaa.... Mink kan jaktes med skytevåpen hele året. Og det er mye Statskog i ulvesonen, så i teorien kan du (for 100kr i året) "alltid" ha en aktverdig grunn til å ha med deg hagla ut på tur.
Link to comment
Share on other sites

Jakttid hele året og i Hedemark? Du har vel missforstått litt. :) Det individet det er lengst jakttid på der (utsatt ulveomårde), er vel rødrev, fra 15/7 -15/4, d.v.s. 9 mnd.

 

Finnes det ikke mink i hedemark?

Og hva med villsvin og mårhund?

Link to comment
Share on other sites

Nå bor ikke jeg i Hedemark (men har jaktet over det meste av fylket, i mange år), så jeg er ikke den rette til å svare på det spørsmålet, om det finnes mink, eller mårhund der. Men i "de dypeskogene" der ulven har normalt tilhold, er det vel lite, eller ingen mink. De holder seg helst ved vassdrag. Så jeg trodde ikke det var så relevant, å bruke som unnskyldning.

 

Og så langt jeg vet, er det kun i Østfold, en finner noen få Villsvin. Og jeg har aldri hørt om Mårhund i Hedemark.

Link to comment
Share on other sites

Den historien er over 13 år gammel, så det kan jo hende ting er annerledes nå.

 

Klamme greier. Dette er folk som misbruker posisjoner - og det er like aktuelt i dag som for 13 år siden. Denne gangen er det Stein Lier Hansen - en næringslivstopp - som mot bedre vitende lyger for åpent kamera.

Link to comment
Share on other sites

Bor og jakter der Kynnareviret holder til, mink har vi vel ike all verden av, men de siste to årene har vi hatt både vilsvin (bilder på viltkamera og felt vilt), og ubekreftede observasjoner av mårhund i terrenget, så slik sett er det uproblematisk å gå i skogen året rundt med "aktverdige grunner" til å bære våpen

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste innlegg her men en slik person må tåle få igjen så det holder når han kan stå i beste sendetid og kun komme med løgner (han har jo ikke gjort hjemmelekse)og samtidig komme med personangrep i den størrelse han førte. Det er ikke umulig han nå blir stevnet for den uttalelsen. For det andre tror jeg han bør holde seg innen Ring 3 en stund før han besøker distriktet .

Link to comment
Share on other sites

nhd er en fornuftig stemme her på forumet. Men ganske sentralt her i saken, er at miljø, og relativering dyrelivsforvaltning, forlengst styres av moderne urbanpolitiske miljøer. Politiske påvirkningsmiljøet, spesielt i Oslo er bestatt i hovedsak av svært unge, uerfarne mennesker, som er Globalister og

ozon/miljøvernere på sin hals. Handler om misforholdet; skjermet bymiljø - vs, både småkårsbygdefolk, og ikke minst småbrukeren, som må hente et opprevet lam, eller åtte skamfærte sauer, på utmarken. Og leve med den følelsen disse verdifulle dyrene

har hatt av angst og smerte i drapssituasjonen. Innringet og hjelpesløse av feks Ulv. SLH blir hengt opp på veggen da han ikke begriper hvilke kordespiss han setter mot hjerteroten på nøkterne småkårsfolk ute i distriktene, og deres levevilkår for buskapen de er helt avhengig av, samt sikkerhet for barn.

Lite synd på han.

Link to comment
Share on other sites

... SLH blir hengt opp på veggen da han ikke begriper hvilke kordespiss han setter mot hjerteroten på nøkterne småkårsfolk ute i distriktene, og deres levevilkår for buskapen de er helt avhengig av, samt sikkerhet for barn.Lite synd på han.
Ja, SLH vet utmerket godt hva han driver med- han er jo en av arkitektene bak den situasjonen vi har i dag. Men han har en total mangel på empati for dem som rammes. Men etter SLH sin opptreden i debatten tror jeg de aller fleste toppene i Norsk næringsliv vegrer seg for å ha noe med den fyren å gjøre - det vil forundre meg om han har jobben sin i Norsk Industri om et års tid. Han får sin lønn, som mange andre avdankede AP-politikere- av kontingentpenger fra andre. Vi får håpe at medlemmene i Norsk Industri kjenner sin rett- slik oppførsel passer seg ikke for lederen av den organisasjonen. I debatten gikk han jo hardt ut mot stasskog- med litt baller har de vel full mulighet til å svarteliste han, slik at han står uten de beste jaktmuligheter i Norge? Om private aktører gjør det samme får nok pipen en annen lyd- slike typer er seg selv nærmest. Bra link fra Kiwi:http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/lier-hansen-om-jakt-rovdyr-og-moral-1.449390
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...