Jump to content

Mini-test av ekspansjon på salong-ammunisjon


AcciDabbi

Recommended Posts

Vi bestemte oss for å gjøre en liten test for å se hvilken ammunisjon vi hadde tilgjengelig som egnet seg best til kråke-jakt. Primært sub-ammunisjon siden kråkene ofte faller i urbane strøk.

Så vi testet et lite utvalg sub-kuler og et lite utvalg supersoniske kuler. Det er nok av tester av disse patronene på nett, men allti greit med flere så jeg tenkte jeg kunne slenge ut noen bilder.

Som test-media brukte vi en rekke 4L spylerveske kanner med vann.

Rifle som ble brukt var CZ 455 synthetic med original lengde 22lr løp.

 

IMG_20170101_144646.jpg

 

Skuddene stoppet vanligvis i den andre eller tredje kanna ettersom hvor mye de ekspanderte.

Dette er jo ikke noe teknisk laboratorie test, men den ble som den ble. Og resultatet overasket litt!

Først bilder av de subsoniske kulene.

Subsoniske kuler som ble tester er

CCI Subsonic HP

Fiocchi Subsonic

RWS Subsonic

Lapua Subsonic

CCI Quiet

Eley Subsonic

 

IMG_20170101_151239_1.jpg

 

IMG_20170101_151255.jpg

 

IMG_20170101_151315.jpg

 

IMG_20170101_151321.jpg

 

IMG_20170101_151500.jpg

 

IMG_20170101_151516.jpg

 

IMG_20170101_151533.jpg

 

IMG_20170101_151541.jpg

 

IMG_20170101_151632.jpg

 

IMG_20170101_151638.jpg

 

IMG_20170101_151430.jpg

 

IMG_20170101_151437.jpg

 

 

Etter denne testen er det helt tydelig at Eley Subsonic er det desidert beste sub-patronen! Ingen av de andre ekspanderte til en diameter større enn kula. Helst ingen ekspansjon i det hele tatt!

 

Så over på supersoniske skudd:

 

IMG_20170101_151339.jpg

 

IMG_20170101_151347.jpg

 

IMG_20170101_151559.jpg

 

IMG_20170101_151611.jpg

 

 

Den siste vi testet var Remington Yellow Jacket. Hadde ikke eska til denne.

 

IMG_20170101_151716.jpg

 

IMG_20170101_151952.jpg

 

Den første yellow jacket kula fragmenterte i biter, mens kule nummer 2 ekspanderte til en ganske heftig diameter!

CCI Stinger fragmenterte også mens CCI Velocitor produserte fin ekspansjon!

Link to comment
Share on other sites

Overraskende at de ikke ekspanerer i vann, men du skulle vel jakte kråker, ikke vannkanner?

 

Win Super X Sub

P1030857_zpsnsyt9qwc.jpg

 

Jeg har testet alle kulene du nevner i gelatin, og nesten alle på kråker, måker og ender, de sopper ca som på bildet alle sammen.

Du minte meg på at jeg ikke har lagt ut bildene jeg skulle i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=115224&hilit=gelatin. Skal gjøre det om ikke lenge.

 

Du bør uansett også teste presisjon, for der er det enda flere overaskelser. Det er langt fra all HP ammo man kan forvente å treffe ei kråke med.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skulle vel jakte kråker?

 

K

 

Lettere å teste kuler i vannkanner enn på kråker..

Og dessuten er det stor forskjell på hvor langt typisk kråker og duer flyr etter hvilken kule du bruker. Vår erfaring er at med Eley Subsonic kuler ligger fuggelen der den ble skutt. Med andre kuler kan den ofte fly et stykke før den kollapser.

Denne testen bekrefter bare vår oppfatning av Eley som en fin sub-patron.

Men, det er jo et hav av kuler som ikke er i denne testen, så for alt i verden kan det være kuler som er bedre enn Eley.

Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning, etter testing og mer - er vel ca den samme. De flyr noen ganger, andre ikke, men jeg finner at all ammoen sopper som den skal. Men dramatisk forskjell i presisjon.

Uansett sier jo din test (i vann) nok, de som sopper i vann sopper lettest, og det er best. De som ikke sopper i vann, sopper helt sikkert mindre, selv om det ikke synes i gelatinen jeg skjøt dem i.

 

Min favoritt kråkemedisin er cci segmented hp subsonic.

Mange som rapporterer dårlig presisjon med denne. Har ikke prvd den selv

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du bør uansett også teste presisjon, for der er det enda flere overaskelser. Det er langt fra all HP ammo man kan forvente å treffe ei kråke med.

 

Jeg er ikke så ekstrem fan av å skyte presisjon i mitt våpen for å teste for andre våpen. Alle våpen er forskjellige og noen kan ha god presisjon med en kule jeg har dårlig presisjon med. Men klart, det gir jo en generell pekepinn.

Utgangshastighet-variasjoner kan være greit å sjekke på 22lr. Dette utgjør en del i den allerede krumme kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jobbet med skadedyr bekjempelse i en del år.

Har skutt hundrevis av duer kråker måker med 22 LR,Eley var vår favoritt.Både pressisjon og ekspangsjon.

Ellers enig i at over raskelsene er mange og store,om en tester pressisjon på forsjellig HP ammo

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...