Jump to content

Prosight fra Biltema?


Raabjoern

Recommended Posts

Som sikkert fler har lagt merke til, så har Biltema begynt å selge kikkertsikter som kalles Prosight. 1-6x24 og 3-12x56. Biltema hevder at det er sikter som legger seg i mellom klasse sjiktet. Etter min mening er mellom klasse sjiktet meopta meostar, leupold, osv. Noen her inne som har prøvd disse siktene?

Link to comment
Share on other sites

Mellomklasse kikkertsikter har lang garanti... tviler på at Biltema tilbyr lifetime garanti eller 30 år...

 

Biltema skriver om Modell 1–4 x 24 mm kikkertsiktet at det er beregnet for jakt på dagtid... og at det med fordel kan brukes med begge øynene åpne.

Ok, da er det tull å teste Biltema kikkertsiktet om kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kjøpsvilkår hos Biltema, så er det 30 dagers bytte eller tilbakekjøp...

Så du får høre med kundeservice om man får pengene igjen hvis man vil returnere kikkertsiktet.

Hvis tilfelle så er det kjempebra, for da kan du teste ut det aktuelle kikkertsiktet hjemme opp mot annen optikk, og se hva linser og belyst retikkel duger til.

Selv om man ikke skrur fast kikkertsiktet på rifla og testskyter, så greier man å danne seg et godt bilde av om kikkertsiktet kan passe til rifla og jaktform

 

Biltema gir vanligvis 2 års garanti på ting, men de har opp til 10 års garanti på enkelte varer. Så man kan jo spørre i butikken om garantitid på kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over at Biltema selger kikkertsikter, før jeg så denne tråden.

På tekniske data om Prosight 3-12x56, er følgende beskrevet: Förstoring/lins: 3-12 x 56 mm

Med linsskydd av ip-upp typ

Trådkors: Belyst tysk #4

Linsbeläggning: Multi-coated med ultrabred bandbeläggning

Rainguard HD: Ja

Tubdiameter: 30 mm

Parallaxjustering, inget sidfokus

Synfält: 100 m, 10 m vid 3x/2.7m vid 12x

Vikt: 720 gr, längd: 395 mm

Ögonavstånd: Minimum 72 mm

Utgångspupill: 18.7 vid 3x/4.7 vid 12x

Klickvärde: Tum vid 100yds/mm vid100 m, 0.25/7 Justeringsområde: Tum vid 100yds/m vid

100 m, +40/+11.1

Monteringslängd: Tum/mm, 6.1/155

Fokalplan: Sekundärt

Stötsäkert: Tål rekyl från kaliber 30-378 mag- num, kaliber 375 H&H etc

Vatten och dimsäker: 52 °C, 15 cm vattendjup i

2 minuter

Linser: Kvalitetslinser

Ljusgenomströmning: Minst 91 % ljusgenom- strömning, stigning/vindbegränsning

Gas: Fylld med nitrogen

Belysning: Röd

 

Jeg har ikke sett kikkertsiktet annet enn på bilde og har lest såvidt om det, men noe nærmere bekjentskap ønsker jeg heller ikke. Til å uttale fra Biltema at dette er et kikkertsikte i mellomklassen...hvor gjerne som tidligere nevnt her i tråden, er Meopta og feks Leupold. De to sistnevnte står stort sett for veldig god gjennomprøvet kvalitet, det tviler jeg meget sterkt på at Biltemas Prosight kikkertsikter gjør.

Link to comment
Share on other sites

Beregnet for jakt på dagtid betyr vel ikke nødvendigvis at linsa blir svart klokken 17.00.

Jeg skal sjekke ut denne kikkerten nøyere da jeg alltids har ei børse den kan stå på hvis den ikke er god nok for blaseren.

 

Vet du? Nå klarte jeg ikke å dy meg. Jeg ser du har flere alternativer, men bare det å ha en blaser åsså vurdere biltema kikkert oppå? Det skurrer litt for min del :lol: Trodde alle handlet ut fra tommelfingerregelen om at optikken skal koste det dobbelte av børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eit Leupold VX-1 3-9x40 kostar 2000. Det veit vi har rimeleg bra byggekvalitet. Ikkje noko godt nattsikte, men seier jo Biltema at dette siktet her heller ikkje er. Vortex har og sikter i den prisklassen, med livstidsgaranti.

 

Kvifor skal ein då betale meir for dette siktet, som er totalt ukjent?

Link to comment
Share on other sites

Siktene som selges på Biltema er i realiteten Bushnell Trophy sikter.

Har Trophy 1-4X24 på pumperifla mi, og er imponert over lysgjennomslipp og skarphet i forhold til pris. Ja, det er betydelig dorulleffekt ift de europeiske toppsiktene, men utover dette er jeg veldig godt fornøyd både mekaniskt og optiskt sett.

Ville ikke vært betenkt på å investere i et slikt sikte til f.eks ei reserverifle. Uten tvil et greit sikte for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si at bushnell trophy er så bra ut ifra egen erfaring med et trophy xlt sikte , du verden hvor ubrukelig det hvar i regnevær på gåsejakta . Mulig dette var et mandagseksemplar men surt å få ødelagt jakta av slikt ihvertfall, sikte dugga noe djevelsk å hvar umulig å få skutt noe med.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 4/1/2017 den 13.29, Raabjoern skrev:

Du det ble tatt en grundig avgjørelse her, så det blir nok en 1,1-6x24 zeiss Victory ht. Ska brukes som drivjakt kikkert. En kompis av meg har kjøpt en biltema kikkert og jeg vil sammenligne disse, og vil legge ut i denne tråden det jeg oppnår i min test.

har du testet ? :)

hører gerne mere om biltema kikkerter - zeiss kendes bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jeg prøvde prosight. Jeg gikk ikke for dette. Jeg gikk for en swaro z6i 1-6x24.

Prosight var ikke 1, men kan tenke meg 1,5 til 2 på laveste forstørring. Og det var ikke den optikken jeg var ute etter. Den er helt grei for en som ikke setter jakt og våpen så høyt på hylla som meg , men mer på et moderat nivå. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...