Jump to content

357 mag rifle ?


gubben38

Recommended Posts

Har fått" må ha " syken på en liten hendig rifle i 357 mag. Kikkert og demper er et must.

Har sett på Henry, men der blir det trøbbel med lyddemper.

Ruger har 77-357. Tilgangen i Kongeriket er vel heller dårlig..

Uberti har 1885 replika som er superfin, men synes det er fælt å kappe ned og få på kikkert og demper på et så lekkert våpen.

Finnes det boltrifler som kan konverteres til kaliberet ( samme hylsebunn ) ?

Tips taes i mot med takk. Kjøper også brukt hvis noe spennende dukker opp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Du kan kappe løpet på er enkeltskudd hagle rett foran kammeret og sette i ei .357 pipe i den. Du bør sjekke hvor bra avtrekket kan bli før du bestemmer deg for hvilken hagle du skal begynne med. Ligger to baikal enkeltløpere på finn.no nå, men der får du nok mange gram avtrekksvekt for hver krone.

Link to comment
Share on other sites

Artig hurtigkobling på demperen. Kan slikt skaffes her på berget ?

Har vært inne på tanken om å bygge om en hagle, svigers har 2 gamle Kongsberg liggende på kaldtlageret :mrgreen: Nytt løp og ekstraktor , så smeller det sikkert :wink:

Har vel egentlig mest lyst å ha et par skudd i bakhånd, sånn i tilfelle...

 

Noen som har prøvd å dytte 357 ned i et 22 hornet magasin ? Skiller kun 2,3 mm på rimmen så bolthodet burde kunne åpnes litt.

Hadde vært kult med en Anshutz eller BRNO i 357 mag.

 

Denne tråden bør kanskje flyttes til prosjekt, dukker opp mange rare ideer når internettet får kjørt seg.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. nå som jeg akkurat har begynt å vurdere Henry framfor Marlin, så ble ikke det mindre interessant etter denne videoen. Det er ikke direkte pent med demper, men ikke dumt å ha muligheten i enkelte situasjoner.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva med 9mm para i en BRNO/CZ eller gammel Anschutz boltrifle. Ferdig subammo i massevis. Burde være mulig å få CZ'en til å mate siden den har kontrollert mating. Anschutzen vet jeg fungerer pga kort matevei/låsklakkene bak. Sluttstykket må åpnes ørlite.

 

Ellers har jeg sett ei gammel starhagle som var konvertert til 357 dobbeltrifle for mange pr siden. 357løpene var korte, kanskje 8", og et av dem hadde rett og slett stillskruer gjenget i hagleløpet ved munning av 357-pipa for å sikre samskyting. Hagleløpene var full lengde og med 38spc var det ikke rare lyden som kom ut. Tror dette var en Dankert Krohn spesial.

 

Ellers ligger det ei Rem 870 pumpehagle i 410 på finn nå. Det er et aldeles glimrende utgangspunkt for ei rå pumperifle i 45-70.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kostnad ikke er ett tema er det ganske grei jobb for en kurant børsemaker å legge ett innlegsløp i en enkelløpet hagle, eller dobbelløpet.

Men det vil koste. Tipper du totalt sett ikke er langt unna en Ruger i .357, ihvertfall brukt. Ikke lenge siden det lå en brukt en på kjøp og salg sidene for 10K med en god demper og kikkert.

 

Jeg var i de samme tanker som deg, men kjøpte heller en CZ527 i 7.62x39mm som jeg skal lade sub. Har for dårlig demper til den foreløpig.

Etter CZ527 ble innkjøpt så jeg en heldempet rifle på Finn i 450 Marlin som Rafdal har bygget som jeg falt pladask for - også skal det lades her med sub-ladninger. Mulig CZèn kommer til salgs.

 

Ikke akkurat det du spurte etter men litt tanker :)

Link to comment
Share on other sites

Må du ha magasin?

Skal det være en "lekerifle" eller ren jaktbørse?

 

Er man ute etter noe enkelt og bra vil jeg tippe Ruger'n er det smarteste valget. Bøylerifler er litt smaksak, mer sjarm enn prestasjon på mange. Løpsbånd og rørmagasin er ikke bra for presisjon, sånn er det bare. Og disse rette kolbene passer ikke alle. Jeg savner min Marlin en sjelden gang, men skulle jeg kjøpt i dag ville det nok blitt Rugeren. Jeg er riktignok Vixen-fan, men å dytte en 357 i den kan nok bli en utfordring.

 

Hvis du ikke må ha magasin vil vel en Ruger Nr1 eller tilsvarende være fin medisin. Modifiserte hagler er jeg ikke så stor fan av, men det er kanskje fordi jeg har sett for mange halvhjertede forsøk. Det er mange som funker helt fint, men det blir sjeldent pent. En modifisert hagle vil alltid se ut som nettopp det: En modifisert hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn Timber Wolf pumpe i .357. Har hittil fungert med alt av .357 og .38 spec ammo jeg har puttet i den. Mitt løp er 46 cm med en gammel frontmontert A-tec ståldemper ytterst. Jeg har montert en Zeiss Dital-C 1,5x12. Artig våpen til korte hold. Den er forbausende stille med .38 SWC. Jeg kan anbefale den på det varmeste, selv om den er så langt fra politisk korrekt som nesten mulig. Jeg aner ikke hvem, om noen, har agenturet på IMI. Min er selvimportert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Skulle nesten mista lappen for å gjøre noe sånt. I det minste fått et par prikker!

 

Er det godt nok for Theodore Roosevelt, er det mer enn godt nok for meg...

Link to comment
Share on other sites

5 grains N340 c.o.l. 39,5 mm. Murom SP primer 1050 fps.

Lee RF tang (164 grain )til kule og reint teinebly. Borrer hullspiss i de 8 mm. dyp og 3,5 mm. vid.(158 grain.)

På utkikk etter hullspiss kuletang :roll:

Etter å ha testet på en nyskutt ravn, fant jeg igjen kula i avisene jeg hadde som bakgrunn.

Hullet i de første avisene var på 18-20 mm, før kula delte seg i flere biter.

Ravnen ble most innvendig og hadde et stort utgangshull.

Utgangshullet på reven er på størrelse med en 5-kroning og full lungemos, uten hullspiss var utgangshullet mindre enn 1-krone.

Opplevde at reven fikk utras, før den tippet uten å lage hullspiss i kula

Etter jeg begynte med hullspissen, har de tippet i smellen. :D

normal_20161107_054918.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Max ut av støpt kule i sub.hastighet . Ekspansjon, uten at den går i oppløsning = full restvekt og gjennomtregning.

Fått perfeksjonert metode, størrelse og utførelse av hullspissen.

Bruker en trimmedie og 4,5 mm. bor, 12 mm. dyp. Trykker ned ett torx jern ned i kula til slutt.

Fant igjen kula i snøen etter vitalt treff fra siden på reveskrott.

sub.jpg

150 grains hp subsonic side.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 3.1.2017 den 1.03, Flashman skrev:

There is a spesial plac in hell for people doing that on a proper lever action rifle.

Edited by 22Svendsen
Link to comment
Share on other sites

Hva med å bygge om en enkeltskuds Baikal IJ18?

De kommer i 222rem 223rem 308win 7.62x39mm så hvis en børsemaker kan produsere eller benytte en orginal basskylen til å montere ett nytt løp i ønsket kaliber og brotshe nytt kammer så antar jeg mulighetene er uendelige med kalibrer med mindre trykk enn 308'en

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...