Jump to content

Mauser


Nybegynneren90

Recommended Posts

Heisann!

 

Har nettopp begynt med jakt og skal nå på rådyrjakt neste år.

 

Jeg har arvet en Mauser fra 1938, som vistnok enda skal fungere godt.

 

Jeg vil gjerne gjøre om dette til et ok våpen og dra på jakt på. Skal først og fremst jakte rådyr.

 

Hvor starter jeg? Er det ting jeg bør tenke på før jeg setter i gang?

 

Skal ikke gjøre stort selv, må nok til børsemaker eller bruke venner til å gjøre om og montere.

 

mvh

 

nybegynner

 

(prøver og laste opp bilde)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret.

 

Min mening som gretten beskuer av at markedet for historiske våpen krymper inn er at du helst bør la denne være, og kjøpe deg et annet våpen som er mye mye mer egnet til jakt enn en ombygget Mauser. Ved ombygging av M98 fyker tusenlappene ut vinduet, og du sitter igjen med et "greit" våpen med mange halvferdige løsninger.

For 3-4-5000 får du et helt greit og fint brukt våpen, f.eks. en Brno/CZ, Remington 700/Seven, m.m. Før du har smidd om hevarmen, fått på montasjer/skinne/ringer, og kanskje fått dreid gjenger til demper har du havnet på denne summen med Mauseren uansett..

 

Skal du sikte deg inn på rådyr ville jeg valgt .308 Winchester for tilgjengelighet og godt utvalg i rimelig treningsammunisjon samt jaktammunisjon som ikke koster skjorta og likevel fungerer svært bra. På Finn.no finner du drøssevis av rimelige bruktvåpen i både .308 Win, .30-06 osv som dekker alt av vanlig storvilt i Norge. Brukte Tikka er ofte gode kjøp..

 

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Før vi verdsetter denne rifla til mange tusen kroner bør vi være sikre på at den ikke har vært innom marinen eller kystartilleriet. Om den er merket med KNM eller K.art på venstre side av låskassa er verdien plutselig nede på 1000-2000,-. Om den er det, så er den fremdeles en morsom rifle og veldig nær original slik den kom fra Mauser. Støtter forslaget om å la den være uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vil heller si det er motsatt:

Sitat

§ 3.Definisjoner

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

At rådyret er storvilt, men kan jaktes som småvilt med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Ville beholdt denne Mauser'n uten å røre en skrue på den jeg. Kjøp deg ammo, feks Norma Jaktmatch med 8 g kule. S&B har vel også noe billig treningsammo til 7,92x57 eller 8x57JS som den også kalles. Så begynner du å skyte og trene med denne rifla. 

Du kan jakte med stålsikter og også montere Scout kikkertsikte i innfesting til baksiktet, men det er mer for entusiaster egentlig.

Det er ikke lett i starten å vite hva du foretrekker av avtrekk, sikringsløsning, magasinløsning, stokkform, siktemidler og håndterbarhet på ei jaktrifle.Så mens du trener og skaffer deg et grunnlag med Mauser'n, reiser du rundt å kikker og klår på rifler du tenker kan være aktuelle. Samtidig som du legger tilside litt kroner. Leit opp tråder i riflekammeret og optikkkammeret som handler om rifler og sikter du vurderer. Siden du allerede har ei rifle å trene med så trenger du ikke å stresse med å handle noe, bruk litt bedre tid så blir du nok mest fornøyd med handelen.

Hvis du blir Mauserentusiast etter å ha skutt mye med 7,92'n, så finnes det greie ombygde Mausere på Finn til under halvparten av prisen det vil koste å bygge om din.

 

Link to comment
Share on other sites

Fint å se at flere ikke vil ødelegge rifla med ombygging. Jeg blir betenkt når jeg ser alle Mauserene som blir ombygd. Støtter de som mener at det er mest fornuftig å kjøpe ei ferdig rifle. Har selv flere rifler, og ombygging er ikke tema.  Bortsett fra at jeg har satt kikkert på en K98K F1, så skal ingen av mine andre våpen endres på. De skal nytes som de er.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...