Jump to content

Alsa Pro Pistolkuler


RugerMini14

Recommended Posts

God kveld kammervenner. Jeg har kommet over et merke som ihvertfall for meg er helt ukjent, rimelig, nytt og spennende, nemlig Alsa Pro. Selskapet er vistnok fra Tsjekkia, og her på berget er det etpar nettbutikker jeg har funnet som fører merket. Dette er da 2alfa, og deres egne norske side som virker som den er under utvikling enda.

Har noen her inne på kammeret noen erfaring med disse kulene? (om ingen har, ser jeg ingen annen utvei enn å bestille og se hvordan det går uansett :lol: )

 

Mvh

 

RugerMini14

Link to comment
Share on other sites

Har sammen med en kompis ladet dem til ca. 130 faktor med N-330 og N-340, og testet dem i fire forskjellige pistoler.

En tanfoglio match med "polygonpipe"

En eldre Sig 210 med 6" pipe

En tightet Springfield 1911 med originalpipe.

En Tightet Colt 1911 med Kartpipe.

 

Presisjonen er fra middels til ubrukelig i disse fire pistolene.

 

Billig, ja, men det hjlper ikke når man såvidt "holder svarten" på presisjonskiva.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruke mye 9 mm AlsaPro 124 grs og har vel noe tilsvarende erfaring som evert med nedladet 9 mm (~ 130 faktor - 4.2 grs med N320 ). Men jeg har god erfaring med disse når man øker kule hastighet til 1350 fot/sek. Så jeg bruker de i 9 mm DSS Open major (IPSC) ladninger hvor jeg bruker 8,4 grs 3N38 og får PF ~170, da samler de fornuftig i både CZ checkmate og STI 2011 FGW.

 

Hvorfor de ikke samler bedre i lave hastigheter synes jeg er rart, for kulene ser jevne og fine ut. Diameter på kula er nok litt liten for de fleste 9 mm piper og det kan være det som gjør utslaget. Og det er helt påfallende at de samler åpenbart dårligere enn f.eks Frontier 124 grs med samme ladning i lave hastigheter, som jeg har sammenlignet med i mine 9mm våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst ha 124grs, men 147grs er muligens et alternativ.

 

Har gått over alsa-pro kulene med micrometer, og de er ikke spesielt underdimensjonert, men ser ut til å være ørlite ovale. Mulig det stukes opp når de lades hardt?

Prtizan-kuler er mindre i diameter, men gir fin presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...