Jump to content

Krutt - Obs! (hodepine)


Torf

Recommended Posts

Som en direkte etterfølger av "Bly - Obs!"-tråden tenkte jeg at det trengs en liknende tråd når det gjelder krutt selv om det ikke er like alvorlig som bly.

 

Bakgrunnen for denne tråden er at jeg har et par skytekompiser som har kronisk hodepine som helsevesenet ikke finner årsaken til.

 

I min første jobb på 80-tallet hadde jeg ansvar for IT-infrastruktur på sprengstoffabrikkene til Dyno Industrier. Når jeg var ute på fabrikkene i utsatte områder en viss tid fikk jeg som regel dundrene hodepine. Forklaringen fikk jeg av de som jobbet der fast. Hodepinen kommer av eimen av nitroglyserin som utvider blodårene i hodet og dermed fører til hodepine. Hodepine er også bivirkning når man får nitroglysering som hjertemedisin. På Raufoss ammo kalte(kaller?) de dette for krutthode. Tilstanden går over etter noen timer eller døgn i "frisk luft".

 

Imidlertid har jeg som sagt bekjente som har konstant hodepine. Felles for dem er at de lader store mengder ammo og lever i en konstant eim av nitroglyserin hjemme og på banen. Jeg har forgjeves forsøkt og forklare disse om "krutthodetilstanden" og årsaken til denne. De foretrekker å leve i eim av nitro med konstant hodepine..

 

Min oppfordring til skyttere som har konstant hodepine er å sanere hjemmet for all forurensing av nitroglyserin. Nitro "setter seg" så i tillegg til å få ladebenker og kruttbokser "ut av hus" bør man rett og slett pusse opp og sørge for god ventilasjon.

 

Avslutningsvs kan jeg jo fortelle om fra Dyno at hvis man jobbet lenge nok i sterkt nitroinfiserte områder gikk hodepinen over. Imidlertid fikk man da som regel hodepine når man forlot fabrikkområdet og ikke hadde nitroeim. Løsningen på dette var å ha oppskåret dynamitt i brystlomma for å unngå hodepine.. :-)

Link to comment
Share on other sites

De fleste typer krutt inneholder ikke nitroglyserin Torf. De inneholder imidlertid en rekke andre stoffer som jeg ikke kan tenke meg er sunt...

Vithavuoris 5-serie, er de eneste kruttene jeg kan komme på som inneholder noe nevneverdig med NG. "Nye" amerikanske krutt med høye ytelser, "Superformance", "Extreme", og sånt kan jeg tenke med er NG i, men VV 1 og 3 serie, og skytterlagskruttene er det ikke (noe særlig) NG i.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som M67 sier er det ikke mye NG i vanlig krutt, så med mindre man spiser det (gammelt militær-triks) tviler jeg på at det er årsaken. Nitro-hode er uansett noe en tilvennes, så effekten bør bli mindre over tid. Det kan godt hende plagene skyldes skytingen, men neppe pga NG. PS: Kaffe og nikotin kan fungere som "motgift", i det minste dempe effekten noe.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere brukte hjemmeladere ballistitt i 6,5, dette er det eneste ekte double base kruttet som har vært brukt i håndvåpenammo. Selv med slikt krutt var det ikke noe problemer med hodepine for hjemmeladere.

For å vær litt pirkete så er verken nitroglyserin eller nitrocellulose nitroforbindelser, de er begge nitratestere. Nyere kruttyper er ofte tilsatt små mengder nitratestere for å øke energiinnholdet uten at det er nødvendig med dyrere nitrocellulose med høyere nitreringsgrad.

Det gjør kruttet lettere å tenne, men forbrenningstemperaturen blir høyere.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg har vært litt kjapp her men jeg jobbet med problematikken i Dyno i 5år. På noen av stedene var det militær produksjon og der var det hodepineproblemer. Når jeg så sammenlikner med "private ammofabrikker" får jeg samme reaksjon. Mulig det er negativ placebo pga lik lukt.

 

Når det gjelder produksjon av nitrocellulose har jeg sett resultater av feil..

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er negativ placebo pga lik lukt.

Ikke umulig. Selv om det er nærliggende å mistenke skytingen tror jeg ikke NG (eller glyseroltrinitrat for pedantene) er den beste forklaringen. Selv med særdeles høyt ammoforbruk og kontakt med krutt burde denne effekten være forbigående. Kroppen venner seg til det mest utrolige, om dette var årsaken burde folk som lader og skyter mindre være mer plaget siden de ikke vil ha samme grad av tilvenning.

 

Et par døgn med utlufting burde være nok til å bekrefte eller avkrefte hypotesen, og det har vel selv de mest ivrige skytterne av og til?

 

Effekten av andre tilsetninger er det verre å si noe om. Krutt inneholder gjerne forskjellige nitroaromater, disse er sjelden bra for helsen. Men mengdene er små og de er normalt lite flyktige, så med mindre en jobber med krutt (eller spiser det) tror jeg man er rimelig trygg.

 

Du nevner ikke hvilken skyting de driver med, for rifle vil en eksponeres for både kobber og sink. Normalt sett ikke problematisk, men hvis forsvarets miljøammo kan forårsake "metallfeber" bør vanlig ammo også gi noe metalldamp. For håndvåpen er bly det største problemet. Metaller bør være enkelt å påvise i blodprøver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...