Jump to content

Valg av kombi i 2017?


rmm

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal kjøpe en kombi ila 2017 og trenger tips på merke/modell. Har en ferdig søknad på 12/6,5.55 (Jada, har allerede snakket med etaten om å bytte til 7x57R. :D )

Våpenet skal brukes til rådyrjakt med hund.

 

Jeg ønsker:

- Lav/grei vekt

- 2 avtrekkere, med hagle på fremste.

- Blir nok å montere en aimpoint el. refleks sight. så enkel montasje er pluss.

- Bruksvåpen

- Pris helst under 15000,-

- Veldig gjerne med ejector

 

Håper på gode forslag til våpen fra dem som har egenerfaring med gitte våpen! (Kaliberdiskusjon er ikke veldig interessant for meg.) :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Sabatti og var veldig fornøyd! Alt fungerte fint, lett, god presisjon og feilfri. Har lyst på slik en igjen:)

 

Min het Sabatti Forest Light i kaliber 12/7X57R med Aimpoint Micro og justerbar kinnstøtte. Koster 12500 på J&F. Børsa var brukt og siktet var nytt:)

 

Skjøt hjorte double og 1 rådyr med denne:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det 2 for og 1 imot Sabatti så langt. Det ser ut til at det er Sabatti Forest (3,3 kg) som butikkene har inne. I tillegg er det Finn 612 da.

Har åpen søknad og da vil våpenkontoret helst at det handles hos autorisert forhandler.

Link to comment
Share on other sites

En til imot :mrgreen:

Gidder du vente til hele dritten har kjølet seg ned ? Eller fortsetter du å banke inn tier, etter tier ?

Vel er det fint med loddet løp,, men med mindre det er snakk om et fint våpen til 50 tusen + er, og blir det verktøy :wink:

 

Sabatti har både fast og frittliggende løp :wink: Sjult frittliggende eller hva de kaller det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Sabatti Forest 12/76 7x57r, første inntrykk var bra men jeg hadde store problemer med den.

 

Kammer i rifleløpet var såpass skjevt borret at skytte hylser ikke kamret igjen hvis de ikke ble satt i kammeret nøyaktig slik den var da den ble skutt.

De fire små settskruene som en justerer rifleløpet med var problematisk i bruk, opplevde treffpunktforandring mellom milde og kalde dager, ende med å ta bort settskruene og kun bruke kikkert til skyting med rifle.

Etter 2 år sprakk lodding mellom rifleløpet og hagleløpet fra kammer og ut til der loddingen slutter. Dette gjorde at jeg bommet på et rådyr tidlig på dagen og skadeskutt rådyr senere på dagen. Oppdaget sprekken senere da jeg tok av fortreet og så opp mot lyset.

 

Fikk nytt løpssett på garanti, men la den ut på finn.no samme dag, jeg kunne rett og slett ikke stole på den lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det :wink: Jeg har Kipplauf, s/s dobbeltrifle, gammel drilling...

Alt riktig rent estetisk.. :wink:

Noen ganger behøver man en Dewalt....verktøy...

O/U blir jo aldri pent uansett :mrgreen:

Så hvorfor ikke utnytte fordelene en frittliggende pipe gir :wink:

 

Helt enig. Men lav/grei vekt var et kriterie. Har selv rifledrilling med frittliggende riflepiper og kjenner til fordelene. Og har hatt 4 drillinger og 5 kombier tidligere, uten frittliggende.

 

Jeg har hatt 2 stk Fair-kombier tidligere, og skulle jeg hatt kombi igjen så hadde en slik stått høyt på lista. Hadde jeg skulle hatt et rent jaktverktøy så kunne jeg levd godt med en Baikal-kombi. Men hadde nok kjøpt med lodda piper for ikke å gå totalt mot alle mine prinsipper ;)

Link to comment
Share on other sites

Gode innspill jeg takker for her.

Fair ser ut til å ha mange av kriteriene på plass. Baikal har blitt nevt av flere og er også noe jeg er nyskjerrig på selv. Jeg bryr meg ikke om utseende. Absolutt viktigste er at jeg kan stole på at våpenet fungerer og leverer på jakt. Fattern har en Baikal hagle som er grov og fæl i mekanismen, men fungerer. Er kombien det samme? Hva er negativt med Baikal? Jeg ser at både frittliggende og lodda løp har hver sine ulemper/fordeler så er ikke så nøye for meg.

Link to comment
Share on other sites

har en slik izh94 i 12/76-308w. Ja den er grov bygget som din fars o/u. ganske lik oppbygging av låskassen men noe forsterket for å håntere kuler er jeg blitt fortaldt. tror det er 3,4kg den skal veie. jeg bruker den som den er med åpne sikter siden jeg ikke lærer meg å like kikkert på denne.. selvom den ikke er den letteste så er hele børsa kompakt og godt balansert,føles handy i bruk. jeg har quickshooter reim på denne så bærekomforten også i varetatt. frittliggende rifleløp og absolutt ingen klatring.fikk med papirene fra fabrikken som viste hvilken kulevekt og hagle ammo vekt som var brukt på fabrikken når dei justerer inn samskytinga før leveranse. avtrekket var hardt og ujevnt når børsa var ny. etter noen pakker skudd og olje så er avtrekket fremdeles hardt men rent. går seg til m.a.o. dei åpne siktene er grove. har filt skuret på min slik at jeg har mer luft mellom skur og korn=smaksak tror jeg. kikkert monteres på den 11mm dovetail skinna. kjenner flere med samme børsa,har ennå ikke hørt/lest om funksjons svikt eller trøbbel.

ta deg en tur til en forhandler som har denne og prøvehold kjenn på børsa.

jeg personlig er fornøyd med baikalen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sjekke ut mer på Baikal og tafse i butikk hvis det lar seg gjøre. 8)

 

Noen som har erfaring med Silma som xxl fører? Fant en gammel tråd på den, men ikke så mye info der. Mener Silma er produsert av en av de Italienske merkene?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har hatt flere kombier og drillinger og begynte med en Star Baikal. Synes ikke at den tilfredstiller trådstarter sine ønsker. Den er tung, ikke altfor gode montasjer, for meg en svært dårlig stokkform, min hadde ikke ejektorer, men det har jeg aldri likt eller hatt på noe kombivåpen. Hagle på fremste hadde den heller ikke, og det er ikke viktig, det som er viktig er at du bruker kombien mye så du kjenner våpenet. Men det som den hadde var et ekstremt dårlig avtrekk :winke1: Spar mere penger og kjøp en kombi med lav vekt, gode stabile avtakbare montasjer, godt avtrekk, se på bruktmarkedet. Du bør kunne finne en pent brukt kombi med en adskillig bedre kvalitet en baikal.men dette var bare min mening :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

finnes det en baikal kombi som ikke har hagleskuddet på fremste avtrekker??.. montasjen er 11mm dovetail,her får man alt fra sportsmach i alu til noen hundrelapper til kozap som er topp kvalitet stål+ hurtig feste i stål fra ebuy ,samt skinnersigts jakt diopter..så 11mm dovetail montasjen er vel ikke så dårlig?hvordan skjefte passer til forskjellige personer er vel mildt sagt variabelt? den er nok 400gr tyngre enn en lett kombi,men drifts sikkerhet er vel verdt noen gram? gå til forhandleren og kjenn på den,man kan ikke lese/google seg til alt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tråkket jeg noen på tærne :D mulig jeg husker feil ang avtrekker plassering,dette er 25 år siden. mitt poeng er nå allikevel at trening er viktigere enn plassering av rifle/hagle avtrekk. Den ER tung og hadde et håpløst avtrekk. Jeg skjønner at alt kan ordnes av børsis osv men det er nå dette som er utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik Baikal Kombi. Dette er go børsa mi. Arbeidsjern. Mi er 12/76, 7x57r. Med kikkert på 1-4x 24 så er det ingen problem å skyte harepus på 150 meter. Fjellrype kan jeg treffe på opp mot 100 meter, kanskje over 100m på en god dag. Børsa er presis nok til min type jakt. Hagleavtrekk er på fremste.

 

 

Hadde denne inne hos børsis for å åpne trangboring og polere avtrekket. Avtrekket er greit nok til fjellrypejakt, så da er jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

neida,ingen ømme tær på meg :D men lurte på dette med avtrekkerene.. samt kikkert montasjen. tyngde og avtrekket kjenner jeg til.merker ikke så mye til tyngden siden jeg ikke har kikkert på børsa lenger. merker jo at synet ikke er som i ungdommen lenger så vet ikke hvor lenge jeg klarer prøven før kikkerten må på. det jeg også mener er at baikalen er virkelig drifts sikker og problemfri. hadde ikke følt meg trygg på ei børse der flere har hatt funksjons svikt.

Link to comment
Share on other sites

OK mp18 :smile: , den er god. Jeg er ikke uenig i at Baikal er driftsikkert og solid, for det er det. Når det gjelder montasjer så fant jeg aldri noe bra til min, og avtagbare montasjer er etter mitt syn veldig viktig på en kombi. Kombi er en rifle med mulighet for hagleskudd og flere med meg har etter at vi kommer opp i årene satt på en litt større kvalitets kikkert for sikre skudd på lengre hold, går rådyr losen rundt i tettsnaret puttes kikkerten i sekken og da er det åpne sikter som gjelder. Men man er avhengig av å kunne ta av og sette på kikkert uten treffpunktsendring repeterbart.

Link to comment
Share on other sites

vi er nok enige der Aimpoint. har brukt både sportsmatch,kozap,vanlige ringer-samt leupold 3-9x40+leupold 2-7x33, nikon 1-4x20 kikkerter. får det liksom bare ikke til å stemme.kinnkontakten og fokus på fluktskyting er problemet. Rødpunkt ser jeg som trekanter osv p,g,a, skjeve hornhinner.senere nå så har jeg på nytt beg å se på div kikkerter til min baikal for jeg vet at synet ikke blir bedre med åra :trist: ....

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne at min Finn 612 med Aimpoint micro bikker 3, 3 kg.

Den har rifleløpet øverst. Hagle på første avtrekk Rifleløp spunnet med carbon for å redusere vekt. Lothar Walther

rifleløp for presisjon. Ser sexy ut, i forhold til en Baikal, pent blir det dog aldri :mrgreen:

 

Men den leverer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter rådyr med hund og komivåpenet er nok det som er mest på utsiden av våpenskapet.

Jeg er hundefører og vil ha et lett våpen. Samtidig må avtrekk og presisjon være akseptabelt. Kombi er tross alt ei rifle med mulighet for hagleskudd.

Kikkert 1-4(5) er bra. Gjerne i en god avtakbar montasje og gjerne med lysprikk. Personlig mener jeg det er genialt med oppspenner til slik bevegelig jakt.

Er du hundefører, er mitt råd å spare penger, evt kjøpe brukt, og gå for en Blazer eller Merkel.

Sjøl har jeg en Merkel SL2 og er kjempefornøyd.

Link to comment
Share on other sites

For meg så er det mer hagle med mulighet for rifleskudd. Jakter med rifle nå, men det er ofte for trangt og tett til å skyte. Derfor ser jeg på kombi. Avtrekk og presisjon er selvfølgelig et must. Jeg kan ikke ha et våpen jeg ikke stoler på. Jeg kommer ikke til å ha på kikkert, muligens åpne sikter, men mest sannsynlig rødpunkt. Er ikke interessert i å betale så mye i denne omgang. Når større bolig er kjøpt blir jeg å spare til en drillig. Da kan jeg legge mer i, men frem til da vil jeg bare ha en arbeidshest som er presis og til å stole på. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 3,3 kg er helt innafor. De fleste veier jo 3,3 eller 3,4 uten optikk.

 

Finn 612 har enkel avtrekker ikke sant?

 

Det kan du velge.

Jeg valgte 2 avtrekkere fordi jeg kommer til å bruke den mest som kombi. Putter jeg på haglløpet, så er jeg oppvokst med 2. Da går det kjapt når man er vant.

Enkeltavtrekket har løpsvelger bak avtrekker. Man kan også velge rett, eller Monte Carlo stokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...