Jump to content

Velge drilling, trenger råd fra ekspertene.


Greppe

Recommended Posts

Hei dere;

Valget om å anskaffe drilling et tatt og siste plass i garderoben skal fylles:) Det var det enkle valget. Når det kommer til hvilke våpen som passer mine krav er det litt verre.

Bruksområdet er primært støkk/smyg-jakt i skogen på alt dra nøtteskrike til rådyr, mulighet for storvilt.

Basert på all den nyttige infoen her på forumet ser jeg at det er en del som ikke vil nytte for meg, slik som sikring på siden og oppspenner på hagle.

Jeg har satt opp en liste med prioriteriunger og krav, men utfordringen er at jeg ikke khjenner de forskjellige modellene godt nokk.

Det ville være til stor hjelp om noen her inne kunne hjelpe med å avgrense utvalget til de våpen som passer må-kravene. Håper dette finnes, sp kan jeg heller kompromisse på det andre.

Jeg utelukker ikke at jeg har glemt noen viktige kriterier og tar gjerne i mot innstill.

Pri Funksjon / del Måkrav 1. valg 2. valg 3. valg

1 Sikring På kolbekam

1 Oppspenner Ikke på hagle

1 Avtrekker Hagle på fremre

1 Tilstand/slitasje Tight

1 Mekanisme Fungere 100%

2 Rust Ingen Ikke i løp Vurderes

2 Pris m/optikk <25K <35K Vurderes

2 Haglekaliber Cal 16/70 Cal 20/76 12/70(76)

2 Riflekaliber 7x57 R 7X65 R Vurderes

2 Vekt u kikkert <3kg >3,2 Max 3,5

3 Løpslengde >65 cm >60 cm <60 cm

3 Rifleløp Frittliggende Loddet

3 Godkjent for stål Ja Nei

3 Finish/ bruksmerker Ikke viktig

3 Stokk Ikke svinerygg Svak svinerygg

3 Fabrikat Ikke viktig i 1 . runde

3 Skinne Ventilert Hel

3 Montasje Sving Hake Vurderes

4 Alder Ikke viktig

 

Pri 1 = ufravikelig 2 = vesentlig 3 = tellende 4 = uvesentlig

Optikk: Skal i utgangspunktet brukes uten optikk, men jeg må ha en kikkert med min 4X forstørrelse.

Pris: Jeg er ikke bundet til noe budsjett, men har begrensninger. Skulle jeg finne en som innfrir på nesten alt vil jeg strekke meg.

 

Ser at tabellen ikke blir så lettlest som i Excel, men håper det er leselig.

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Hei Dag,

 

Fornuftig av deg å velge en drilling for å gjøre garderoben komplett.

 

Jeg tror personlig at du utelukker vel mange drillinger med dine prioriteringer. Har du skutt med en drilling med sikring på siden? Mange tror at de ikke vil like denne typen sikring, men det meste kan læres.

 

Når jeg leser over prioriteringslista di, så tenker jeg på to ulike modeller. Den første er Krieghoff Trumpf og den andre er Merkel 96K.

 

Nyere Krieghoff Trumpf har oppspenner både til hagleløpene og rifleløpet, men de noe eldre Trumpf, fra midten av 90-tallet og eldre, har ofte ordinær haglesikring. Merkel 96K har en fin løsning på sikringen, da det er kun en tangent å forholde seg til. Et lite skyv frem og begge hagleløpene er avsikret. Deretter er det bare å fortsette å presse tangenten fremover og rifleløpet blir oppspent. Derimot må du se etter en eldre 96K for å få løpet over 55cm.

 

Mitt råd blir som vanlig; besøk flere våpenforhandlere og prøv eller kjenn på ulike modeller. Ofte blir man litt blind på hvilke behov man overbeviser seg selv om at man har.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hei slb,

 

Tusen takk for respons! Du har et godt poeng, jeg har jo ikke prøvd sikring på siden. Grunnen til at jeg såpas bastant er at jeg har en pumpehagle med sikring bak avtrekker som jeg ikke klarer å venne meg helt til. På så kort tid man har på støkkjakt i skogen er løpet kjøt om man begynner å fumle. Jeg skal definitivt prøve å tukle på en drilling med sikring på siden. Samtidig ser det heldigvis ut som noen alternativer finnes.

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Hei Greppe.

Vet ikke hvor i landet du befinner deg,men det er noen rundt i landet som har noen eldre Drillinger du kan ta titte,føle og kjenne på. Jeg vet ikke om du lader selv,men hadde tatt med 6,5x57R i vurderingen. Jeg var også veldig skeptisk til sikring på siden av kolbehals pga samme problemet som deg med en halvautomat hagle jeg hadde. Litt trening,var det løst for min del. Er utrolig mye fine,gode og veldig bra eldre Drillinger der ute. Lykke til med letingen,håper du finner deg en du blir fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Krieghoff i ett par år og den rustet noe voldsomt, samme gjorde det med en jeg kjenner.

Vi byttet begge til Blaser D99 og ingen av oss har angret på det. Begge jakter først og fremst rev hund.

 

Hei Foxterrier,

 

Høres ut som om du og din kjenning har eid et par mandagseksemplarer. Min Trumpf har ikke rustet til tross for at den er det eneste jaktvåpenet jeg har brukt i år. Den er blitt brukt til reinsjakt, rådyrjakt, rev, hare, kråkefugl, rype og skogsfugl under varierende værforhold.

 

Blaser D99 er nok et ypperlig kombinasjonsvåpen til jakt på rev.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

He he. Det gikk ikke lenge før folk argumenterte for den drillingen de selv har 8) Jeg har krieghoff og JA, den ruster bare det er overskyet. Jeg må alltid pusse etter bruk, uansett vær. Har ikke hatt trumf da, mulig det er en bedre modell, den er hvertfall dyrere. Og ja, oppspenner er noe dritt! Minst plagsomt er oppspenneren riktignok når jeg skal skyte med hagla, om jeg går klar med tommelen på hendelen vel og merke. Å rekke og spenne opp på fugl, om man går med børsa i hånda kan jeg bare glemme. Verst er det at oppspenneren knepper og bråker når jeg skal skyte en rev på åta, eller en hjort med ørene på stilk. Greener sikring har jeg også hatt. Samme med den, går man med tommelen på denne sidesikringen går det greit, man finner den ikke tidsnok ellers. Du tenker nøyaktig som jeg hadde gjort hadde jeg skulle handlet ny i dag. Jeg har hatt 4 drillinger av flere typer konstruksjoner.

 

Det er mange drillinger som passer kriteriene dine, bortsett fra hagleavtrekk på fremste avtrekker. Eller rifle på bakre mer korrekt, da har hagle på fremre avtrekker vanligvis om du har omstilleren på hagle/hagle. Det er haugevis av sauer drillinger som passer beskrivelsen din, bortsett fra avtrekk. Er det et must har du to valg: Betal det det koster å spesialbestille en ( over 100 000,-?) eller let i 10 år og vær heldig om du finner en... Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i kjøpemodus på drilling for 2 år siden og hadde mye av de samme kriteriene som deg.Endte opp med å kjøpe en ny Merkel 96 K fra jaktdepotet på deres juletilbud.Har ikke angra på dette kjøpet. Min er i 12/76-7x57R og ble levert med svingmontage helt ny for 36000 om jeg ikke husker feil. Prøvde drillinger med sidesikring og likte dem ikke.Husker valget sto mellom en brukt Blaser og ny Merkel 96K .

Link to comment
Share on other sites

 

[table][td]Pri [/td][td] Funksjon / del [/td][td] Måkrav [/td][td] 1. valg[/td][td] 2. valg [/td][td] 3. valg[/td][/tr]

[tr][td]1[/td][td]Sikring [/td][td] På kolbekam [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]1[/td][td]Oppspenner [/td][td] Ikke på hagle[/td][td] [/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]1[/td][td]Avtrekker [/td][td] Hagle på fremre [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]1[/td][td]Tilstand/slitasje[/td][td] Tight [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]1[/td][td]Mekanisme[/td][td] Fungere 100% [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]2[/td][td]Rust [/td][td] [/td][td] Ingen [/td][td] Ikke i løp [/td][td] Vurderes[/td][/tr]

[tr][td]2 [/td][td]Pris m/optikk [/td][td] [/td][td] <25k [/td][td] <35k[/td][td] Vurderes[/td][/tr]

[tr][td]2 [/td][td]Haglekaliber [/td][td] [/td][td] Cal 16/70 [/td][td] Cal 20/76 [/td][td] 12/70(76)[/td][/tr]

[tr][td]2 [/td][td]Riflekaliber [/td][td] [/td][td] 7x57 R [/td][td] 7X65 R [/td][td] Vurderes[/td][/tr]

[tr][td]2 [/td][td]Vekt u kikkert [/td][td] [/td][td] <3kg [/td][td] >3,2 [/td][td] Max 3,5[/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Løpslengde [/td][td] [/td][td] >65 cm [/td][td] >60 cm [/td][td] <60 cm[/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Rifleløp [/td][td] [/td][td] Frittliggende [/td][td] Loddet[/td][td] [/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Godkjent for stål [/td][td] [/td][td] Ja [/td][td] Nei [/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Finish/ bruksmerker [/td][td] Ikke viktig [/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Stokk [/td][td] [/td][td] Ikke svinerygg [/td][td] Svak svinerygg [/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Fabrikat [/td][td] Ikke viktig i 1 . runde [/td][/tr]

[tr][td]3 [/td][td]Skinne [/td][td] [/td][td] Ventilert [/td][td] Hel[/td][/tr]

[tr][td]3[/td][td] Montasje [/td][td] [/td][td] Sving [/td][td] Hake [/td][td] Vurderes[/td][/tr]

[tr][td]4 [/td][td]Alder [/td][td] Ikke viktig [/td][/tr][/table]

Ser at tabellen ikke blir så lettlest som i Excel, men håper det er leselig.

 

Mvh Dag

 

Det finnes koder for tabeller..

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du trådstarter med "avtrekker hagle på fremre"?

Det bør han svare på selv, men siden det nesten ikke finnes drillinger med tre avtrekkere, så er det noen som må dele avtrekker. På de fleste deler fremre avtrekker høyre hagleløp og rifleløp, og bakre er venstre hagleløp. Dvs at hagle på fremre avtrekker ikke automatisk betyr rifle på bakre.

 

Men det finnes de hvor en avtrekker er til rifleløpet, og en til begge hagleløpene med automatisk omstiller.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere løsninger på dette som du sier. Litt uklart hva ønsket var og hvorfor...

 

Jeg har begge hagle på bakre og rifle på fremre. Ville ikke hatt det på annen måte. Når det er sagt så er jo alt trenbart. En annen side av saken er at man ved å ha to avtrekkere til hagle har man verdens kjappeste løpsvelger.

 

Ang greener så syns jeg det er forskjell på skrå og rett. Rett er i praktisk bruk nær skyvesikring på halsen. Akkurat samme bevegelse. Jeg ville ikke utelukke alle med dette, men har forståelse for ønsket om skyvesikring.

Link to comment
Share on other sites

Wow, her var det masse nyttige tips, tusen takk til alle. Veldig imponert over tabellen.

Ja, jeg var vel litt uklar med tanke på avtrekker. Det jeg forsøkte å si er at jeg ønsker avtrekker for hagle på fremre det andre hagleløpet kan gjerne være på bakre. Rifleløpet kan gjerne være på fremre, men det er ikke så vesentlig. Det jeg i alle fall ikke vil ha er et rifleløp jeg kan trekke av når jeg tror jeg skyter med hagle.

6,5x57 vurderes dersom jeg finner en som ellers virker bra.

Jeg må komme meg rundt og få sjekket de forskjellige alternativene. Bor i Oslo, så det bør være mulig.

Veldig oppløftende å se at det faktisk finnes noen alternativ som fyller det meste.

Link to comment
Share on other sites

Av de ønskene du har, er ventilert skinne det mest spesielle. Jeg har aldri sett noen drillinger med det.

 

Det er ikke lett å finne en drilling med kombinasjonen lange piper og lav vekt, samtidig som du, i tillegg, ønsker deg frittliggende riflepipe. De letteste drillingene med lange piper er gamle håndlagede våpen (hvis du da ikke bestiller en ny håndlaget..) Og disse har loddede piper. Frittliggende riflepiper må være tykkere og blir tyngre. Drillinger under 3kg er skjeldne. Mulig du finner noen med aluminiumsbaskyle. 3,2 er mer realistisk.

 

Du burde lese boka av Norbert Klups, Der Drilling. Den finnes på tysk, og en slags engelsk.. virker som den er oversatt med Google translate. (jeg har begge)

Link to comment
Share on other sites

Hei amatør,

 

Takk, jeg ser vel at det må fires litt på enkelte krav. I uvitenhetens navn har jeg nok lagt lista litt for høyt.

Uansett har jeg fått en mengde fine tips her.

Med et mulig unntak av sikring på kolbekam, ser det ut til at det er ønsker med Pri 3 som må vike.

Dette har uansett vært en veldig nyttig øvelse og jeg har lært utrolig mye om drilling på kort tid.

 

Takker så meget til alle som har bidratt i voksenopplæringen.

Jeg kommer med facit når jeg har bestemt meg.

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært og tafset på masse eldre drillinger ute på Hemnes.

Falt pladask for en Krieghoff fra 1964 16/70 16/70 7x57 med 22 WMR innstikk. 2,9 kg uten kikkert.

4x S&B Kikkert med hakemontasje. Ja, det er greener sikring, men jeg tror jeg skal klare det. Alt virket tight og løpene er blanke.

Er det noen fallgruber her?

 

Mvh Greppe

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at den skyter veldig trangt, slik at den bør åpnes. Det er en utgift. Og det er kjipt med et 4x sikte, så dersom det ikke er greit går det med noen tusen der bare på ny hakemontasje.

 

Hvis det ikke er sprekker i treverk, riflesiktet spretter opp med velgeren, bra blånering og uten slark er vel dette et supert våpen!

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen,

 

Den har en åpen 1/2 og 1/3 choke.

Siktet spretter opp og treverket ser brukt ut, men det virker helt.

Ja kikkerten, har jeg kalkulert med at trolig ikke holder helt hjem. Jeg har en Z3 3-9x36 som jeg kan bruke. Da går det vel 4-5000 i montasje, men jeg vil gi den gamle 4x en sjanse for den var nett og fin.

Nå er det bare en laaaaaang ventetid mens søknaden behandles.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Jeg har hatt noen titalls drillinger, er vel mer enn gjennomsnittlig bitt av brytevåpensyka. Min erfaring er at man må prøve seg frem ift hva som funker og ikke. Jeg klarer ikke sikring på siden. De fleste liker lange løp, jeg synes korte løp er helt fint. Jeg har hatt en Blaser D99 også. Nydelig våpen til drevjakt på rådyr, men oppspenner på halgeløpet funker ikke på fuglejakt for meg. Da forsvvinner Optima også. Misset på storfugl noen ganger under smygjakt på rådyr og solgte den. TJeg har Merkel K96 helt på topp i min bok. Genial sikring, kan ikke ta feil. Krieghoff Trumpf kommer på andre plass. Høykvalitetsvåpen. Dersom du kan venne deg til en drilling med Greener sikring så har du mye å velge i!

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn,

Takk for innspill.

Da jeg fikk se hvor smekker cal 16 er i drilling var jeg egentlig solgt. Det ser ut til å være veldig lite Merkel i 16/70, i alle fall i Norge.

Jeg tror jeg vil gi Greener sikringen en real sjanse.

En får starte ett sted og eventualt justere underveis. Når du har hatt flere drillinger enn jeg har hatt våpen til sammen så har jeg jo litt å gå på:)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Jeg har hatt noen titalls drillinger, er vel mer enn gjennomsnittlig bitt av brytevåpensyka....

 

Litt OT, du må se å få deg en dobbelrifle i nitro express kaliber Skaubjønn ... :)

 

TS, jeg har selv hatt en Sauer 30s med hakemontert Zeiss 1,5-6. (20/76-6,5x55)

Den veide 3020g, uten kikkertsikte. Fantastisk godt våpen, men med Greener sikring og "feil" riflekaliber.

 

Kan anbefales til budsjett, men i kravepatron.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bare et innspill til greener-sikring: Har dette på min, og det er uproblematisk siden jeg stort sett jakter med drivende hund. Med stående fuglehund går det også greit. Men jeg blir som tegel alt for sein å avsikre når jeg støkker opp noe.

 

Utover det, så er det nok et godt valg den på Hemnes :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Greppe.

Vet ikke hvor i landet du befinner deg,men det er noen rundt i landet som har noen eldre Drillinger du kan ta titte,føle og kjenne på. Jeg vet ikke om du lader selv,men hadde tatt med 6,5x57R i vurderingen. Jeg var også veldig skeptisk til sikring på siden av kolbehals pga samme problemet som deg med en halvautomat hagle jeg hadde. Litt trening,var det løst for min del. Er utrolig mye fine,gode og veldig bra eldre Drillinger der ute. Lykke til med letingen,håper du finner deg en du blir fornøyd med.

 

Liten kommentar til dette svaret, jeg har også funnet en drilling med Greener sikring ( sikring på siden ), ikke det ideelle mener jeg, da det er helt nytt for meg, men jeg gir meg f.... på at om det viser seg å være nødvendig så skal jeg jaggu klare å bygge om den til en sikring som betjenes ovenfra, gjerne gjemt i treverket. Mulig at dette gjør at jeg må lage en ny kolbe, men det er ikke første gang jeg har laget i så tilfelle.

 

6,5x57R må være en grei kaliber for rifla, jeg som også jakter mindre vilt, skogsfugel vil prøve meg på 120 grams kuler fra Norma. Har ladet opp noen stykker, som jeg skal prøve med nåværende kikert fra 1956. Grove retikler så jeg regner ikke dette som noe presisjonsverktøy, men nyere kikert sakl på etter hvert. For å refere til hva eier av Våpenbua sier, drilling er kaliber 16. Selv har jeg søkt kaliber 20/76 over flere år, hadde sågar en Merkel 32 med 6,5x55. Fikk ikke til noen god presisjon med rifla, så den forsvant videre.

 

Må vel ha hatt flaks når jeg kjøpte en Heim i 6,5x57R og 16/79 for kr 16000. Rustfri og grei, går godt så langt jeg har prøvd til nå. Riflestigningen er målt til 1:7,8. D.v.s. temmelig krapp stigning, den er vel ikke beregnet for lette kuler, men jeg skal prøve. Fulgt med fabrikkammo fra RWS, 9,1 gram som skal gå ut med 775 m/sec. Disse var noen tøffinger, kratret hettene, så slike sinna skudd skal ikke denne drillingen få oppleve mer. Denne drillingen skal jeg ha med på elgjakt, svin om jeg kommer på det noen gang.

 

Har også gått såpass langt at jeg har funnet en eldre Merkel uten Greenersikring, muligens en model 32 i 16/70 og 5,6x52R til 15000 kr. Har hatt dette riflekaliberet i en Merkel 96 tidligere, den gikk meget presist, blir morro å se hva denne kan gi av presisjon. Fugel er målet ( skogsfugel ).

 

Selv bor jeg i Østfold, så vil noen komme innom for å prøve eldre drilling så er også det mulig. Har også dier for 5,6x52R og 6,5x57R som kan lånes for en kortere tid til kyndig person. Div. andre dier har jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du trådstarter med "avtrekker hagle på fremre"?

Det bør han svare på selv, men siden det nesten ikke finnes drillinger med tre avtrekkere, så er det noen som må dele avtrekker. På de fleste deler fremre avtrekker høyre hagleløp og rifleløp, og bakre er venstre hagleløp. Dvs at hagle på fremre avtrekker ikke automatisk betyr rifle på bakre.

 

Men det finnes de hvor en avtrekker er til rifleløpet, og en til begge hagleløpene med automatisk omstiller.

 

Ikke at det er så vanlig, men det finnes faktisk drilling med tre avtrekkere. Innen drilling verden så er det laget såpass mange varianter, så her er det fult mulig å gå seg vill. Dersom man tror at man kan alt om disse børsene, så er det gode muligheter for å få revidert det synet ved litt dypdykk i emnet.

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM,

Den tråden du refererte til har jeg lest med stor iver, veldig bra.

 

Ser ut til at det ble den Hemnes Krieghoffen i 2x16/70 og 7x57, med 22WMR innstikk:) Har sent søknaden og betalt.

Vente, vente, vente...

Gleder med til å begynne å trene med greener sikringen. Nesten alt annet stemte så jeg får gjøre et helhjertet forsøk.

 

Takk igjen til alle for nyttig info og gode innspill.

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...