Jump to content

Bjerkes håndarbeid.


TMB

Recommended Posts

Jeg er ny i gamet og elsker å lage ting selv. Første gang blir bedre andre gang.

 

Har begynt på noen julegaver.

Tollekniv fra Jula til 29kr får bøte med livet. Kløyva av plasten, og vips, rustfritt knivblad langt billigere enn noe annet sted.

Planen er å bruke en litt dyrere Mora kniv som emne neste gang.

 

Skaftet er av massiv eik, konturen skåret ut med vippesaga og grovslipa på smergelskiva til ønsket form.

13BciqO.jpg

 

Kanskje ikke rett metode for andre typer treverk. Men eika er steinhard, og var som en drøm å slipe.

Så ble den rundet av med smergelpapir for hånd.

Y8HxQiP.jpg

Litt mer finpuss så er den nok klar.

 

Den er ganske stor i håndtaket, men skal være en brukskniv ;)

BESr8Tt.jpg

 

Planen videre er å merke bladet med etsing å etse inn noen blomster etc.

 

Lekte litt med tanken å brenne håndtaket litt med propan for å få frem litt struktur før jeg oljer håndtaket.

 

Det olje jeg har liggende er litt rester etter en Stokke barnestol som ble olja i lys bøk lignende farge.

Og så har jeg 1liter teak olje. Denne trur jeg er ganske bra.

 

Noen som har erfaringer med hva en skal bruke å tilsette i olja om en ønsker mørkere farge :?:

 

Hvor får en tak i billig lær forresten :?:

Link to comment
Share on other sites

Lær er generelt forholdsvis billig overalt, men jjensen.no hander jeg mitt lær iallfall :) Ikke mange kronene for et stykke man kan sy litt slirer av :)

 

Farge olje vet jeg lite om, jeg farger skaftet før jeg oljer det inn. Enten med narvesverte/oil dye eller herdins beis som man løser opp i vann. Kanskje man kan løse det rett i olja? Men ved å farge skaftet først, så kan man pusse frem trestrukturen etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Farge olje vet jeg lite om, jeg farger skaftet før jeg oljer det inn. Enten med narvesverte/oil dye eller herdins beis som man løser opp i vann. Kanskje man kan løse det rett i olja? Men ved å farge skaftet først, så kan man pusse frem trestrukturen etterpå :)
Det hørtes lurt ut. Takk for rådet. Skal gjøre den ferdig i kveld. Samt sveise sammen to øksehoder, skjære av de litt og.... Ja, kanskje det blir ei lita julegave det også.

 

Hva bruker folk for å rustbehandle stålet med :?: (tenker på øksa mi) tenker at jeg ikke ønsker å lakkere det da det ikke blir tidsriktig.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen som knivmaker:)

 

Istedenfor å farge olje ville jeg brukt litt beis på treverket.. Herdins er bra :)

 

bland litt herdins med kokt vann, la det kjøle å påfør det ferdige emnet. Når du så finpusser emnet vil treverkets naturlige liv komme frem.. kan bli kjempe vakkert!

 

når det kommer til olje kan du bruke det meste, men personlig foretrekker jeg å senke emnet i Kokt linolje blandet med terpentin 1 døgn i 1 steg.. det trekker godt inn.. andre steg er kokt linolje (ren) i et døgn.. for så å gi 2-3 lag med dansk møbelolje. HElt til slutt polerer jeg med ecanuba voks. Gir et veldig holbart og flott resultat:)

 

Lykke til videre med knivmakinga!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...