Jump to content

Kråkejakt med rifle


quintilian

Recommended Posts

Hmm er det så ekstreme tiltak som må til altså, tenkte at når eg kom øve 100 m sån ca så var ein på såpass hold at det gjekk greit. Det eg hadde tenkt var, det der er brakabuska så sit deg inni dei. Der det er meir heilandskap, sitt eller ligg med kammuflasjeklær oppå ein haug. Viss det er mulig og ikkje så langt å gå så bruk pop upp teltet, men kanskje dei blir mistenksomme til det. Når det kjeme ett nytt element i landskapet. Er grønt trur eg, men trur kanskje ein slags gråfarge hadde vært bedre. Må ha litt kammuflasje på rifleløp og kikkartsikte og da. Jaja er nå ett stykke fram, har fått innvilga søknad å betalt den. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm er det så ekstreme tiltak som må til altså, tenkte at når eg kom øve 100 m sån ca så var ein på såpass hold at det gjekk greit. Det eg hadde tenkt var, det der er brakabuska så sit deg inni dei. Der det er meir heilandskap, sitt eller ligg med kammuflasjeklær oppå ein haug. Viss det er mulig og ikkje så langt å gå så bruk pop upp teltet, men kanskje dei blir mistenksomme til det. Når det kjeme ett nytt element i landskapet. Er grønt trur eg, men trur kanskje ein slags gråfarge hadde vært bedre. Må ha litt kammuflasje på rifleløp og kikkartsikte og da. Jaja er nå ett stykke fram, har fått innvilga søknad å betalt den. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kråka er ikke spesielt hardskutt. Tror dog aldri jeg har skutt ei på 100 meter med 22 LR.  Min cz er skutt inn med cci subsonic på 70 meter.

 

Treffer du ok så triller den nok rundt selv på 100 meter riktignok.

 

Edit:

Ser nå at du skrev 22.   Antok du mente 22LR.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Kråkejakt ligner mye på det mange kaller "sniping". De fleste ok rifleskyttere kan treffe en femkrone på 100 meter med .22LR om de får skutt seg inn.

Kunsten er, og det skiller de riktig gode fra alle de andre, å treffe på første skudd med et kaldt løp og lyddemper, der en har beregnet avstand, lysforhold, vindstyrke og vindretning osv. Det lærer en ikke på nett, men ved gjentatte forsøk, regelmessig over år. (hvis du er i tvil, spør M67)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt en kråke i rompa på rundt 110 meter. Med .22LR. Den var tydelig skadd, men fløy av gårde. Jævlig kjip følelse. Helt vindstille, trodde jeg. For mye selvtillit og for lite erfaring med vind. Bare litt vind kan ha mye å si på så små mål med .22LR på såpass lang avstand. Det lærte jeg da. For omtrent 25 år siden...

 

Etter den opplevelsen skyter jeg aldri vilt på over 70 meter med .22LR. Null problem treffe innenfor 40 mm på 100 meter med førsteskuddet en dag på banen. Når det er helt vindstille. Men også på banen, når jeg har trodd at det er vindstille, har samlingen innimellom sittet noen cm utenfor der jeg siktet. Kråka jeg traff i rompa lå for øvrig på trappa da jeg kom hjem. Huskatta hadde (heldigvis) funnet og ekspedert den!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skyter kråka fra vindu og verandadør med 22lr. Heldigvis setter den seg aldri lenger unna enn 60-80 meter. Brukt litt av hvert av ammo og selv med subsonic er den dau på flekken. Utgangssåret er som oftest mye større enn med fmj 222 og 6.5x55 så den roter tydeligvis ordentlig til i maskinrommet. 

Har dog merket meg med skyting av enkeltfugl så kommer det nye til for se hva som skjer. Men sjeldent jeg får mer enn 3 med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har drevet krig mot kråkefugl i mange år, noe som har resultert i at de skyr området hvor jeg har hytte. Her er en som satte seg i toppen av en Eik og brukte kjeft på hunden min. 80m er ikke trygg avstand. Den er skutt med 22-250 . skuddet inn gjennom brystet og store deler av ryggen er vekk. :-) 

AAA_1538.JPG

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...