Jump to content

Kråkejakt med rifle


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Vet at det er mange, mange tråder om kråkejakt... Men fant ingen som handlet spesifikt om kråkejakt med rifle...

 

Har gått til anskaffelse av en heldempet CZ 452 fra Alm, og kan gjerne tenke meg å teste den på kråka...

 

Bor i Sandnes... Har statsskogs rovviltkort....

 

Det er jo også mange bønder her på vestlandet.....

 

Hubro funker vel ikke, da de enten vil terrorisere den ved å fly rundt den og styre på, eller sette seg i trær, som jeg ikke tør skyte på pga. ukjent bakgrunn (det er jo ganske flatt her rundt forbi....)

 

Har blitt anbefalt litt åte....

 

 

Er løsningen å finne seg en bonde som ikke liker udyra, og legge ut litt korn/slakteavfall et sted med sikker bakgrunn...? Og så komme tilbake senere...?

 

Eller funker det å kjøre søndagstur, finne en flokk på et jorde, spør bonden og så plaffe ned? Hva utgjør i så fall "sikker bakgrunn"? Et jorde midt på jæren vil jo ha andre jorder/hus i bakgrunnen nesten uansett.... Er det kosher om man skyter ned i bakken i f.eks. 20 grader vinkel, eller kan man forvente rikosjett da som tumler en kilometer og to avgårde?

 

Alternativt... Funker det å finne et jorde med noenlunde sikker bakgrunn (la oss si sektor på 100-150 grader), og bare vente? Funker det med lokkefugler av type kråkefugl i en slik setting? Kommer andre og setter seg blant flokken?

 

Tar i mot alle tips til fremgangsmåte med stor takk :-)

 

Edit: Har full løvkamo :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har skutt ei kråke på åte ein gang:)Bur på gård så er ein fast kråkeflokk som held seg i dalen her.

Har totalt skutt tre stk heime. Når eg først har skutt ei kan det gå 6-12 månar før dei setter seg på samme plass igjen :P Utruleg smarte fuglar. Eg er og heilt overbevist om at dei kjente igjen den røde Volvoen eg hadde før. Berre eg kjørte forbi ein bø der dei satt på 300 meters hold så letta dei og for.

 

Åte funkar nok veldig bra, men bør sikkert ha litt plassar og bytte mellom i så fall. Har du først skutt ei blir dei vare.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme erfaringene som volvobrage. (Tviler ikke et sekund på at de kjente igjen den røde volvoen)

Ufattelig vanskelig å skyte mange på samme plass. Hadde en åteplass for 2 år siden der jeg tok 15 stk i løpet av noen måneder, men det er eneste gangen jeg har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt jobba super xx!!Utruleg at dei ikkje tok skrekken før :P

Dei er ekstremt vanskelege og snike seg innpå og. Når ein begynner og nærme seg og trur ein ligger bra an kjem det eit "kraa" frå ein heilt anna plass og det sitter ei vaktkråke og gjømmer seg der ein ikkje har sett :P

Det beste hadde nok vært og kunne skyte på lengre hold. 300meter elns. for og sleppe og komme så nær dei.

Link to comment
Share on other sites

Skyter kråker jevnt og trutt fra kjøkkenvinduet. Enkeltfugl som setter seg i tretoppene ved siden av huset. Ser ofte fugl samme dag som jeg har skutt. Tror oppskriften på effektiv kråkejakt er å finne et sted hvor de har naturlig mellomlanding/hvilested og plukke de en og en.

Link to comment
Share on other sites

Både i 2014 og 2015 skjøt jeg ca 100 kråker med rifle. Det er helt korrekt at de kjenner igjen biler. Jeg lånte derfor biler av kompiser for å komme meg på plass.

Selv om det er mye kråker i området, er området rundt min bolig kråkefritt område. Fra jeg skyter en kråke i et tre nær huset, går det mange måneder før det kommer en ny. Opplever like etter jaktstart om sommeren at årets kull er litt "dummere" de første månedene og dermed litt lettere å få has på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lysning nede i skogen bare noen hundre meter fra hvor jeg bor.. Ca 50x50 omringet av skog... Om jeg hadd ebegynt å tømme familiens matavfall der, ville det etter hvert samlet seg kråker tror dere?

 

Det er i et turterreng, så mulig at bikkjene også ville ha kost seg der.... Vet ikke om det er et problem? Hadde jaktet om morgenen og kvelden i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en lysning nede i skogen bare noen hundre meter fra hvor jeg bor.. Ca 50x50 omringet av skog... Om jeg hadd ebegynt å tømme familiens matavfall der, ville det etter hvert samlet seg kråker tror dere?

 

Er en viss fare for at rottene i nabolaget setter stor pris på initiativet ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Det vil komme kråker der, og kanskje rev. Har du noen mulighet for å få tilkjørt et par rundballer som bakgrunn?

 

Tenker du fordi det er enklere å se, evt. å lyssette?

 

Eller for å lage sikker bakgrunn?

 

Det er sikker bakgrunn i området jeg tenker på, da det ligger inntil en ganske høy kolle (50-70m), og terrenget skråner oppover rett bak lysningen....

Link to comment
Share on other sites

Å finne seg en plass å mate kråker for å skyte dem tror jeg ikke fungerer lenge. Som andre har skrevet før her er kråkene smarte og lærer fort. Jeg og min svoger skyter en del kråker rundt familiehytta , ikke så veldig langt fra Sandnes. Og vi bruker bare rifle , for det meste ei 223 rifle som vi har begge to. Av og til byr de seg fram så pass nær at 22lr rifla brukes, men det er ikke ofte. For oss blir det å følge med litt når vi holder på med andre ting. Å ha rifla klar og nær og alltid ha en 223 v max i lomma. Hvis kråka slår seg ned da , på ett jordet ,eller steingjerde , innenfor 200 meter og sitter lenge nok til at to foten kan vippes ut på hagebordet er det ofte at kråka ryker. Men det er ikke ofte at kråkene stiller seg opp til skudd. Det kan kry av dem andre plasser , men i en radius på ca 200 meter rundt hytta er de helst fraværende. Når kråka blir lovlig igjen i juli er det mange ungfugler som er uærfarne som gjør at det blir en del muligheter, men de lærer fort de også.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Da har jeg alliert meg med en lokal bonde som ønsker å kvitte seg med hundrevis av kråker.... Han var fly forbanna på dem og ba meg ta så mange som mulig - så raskt som mulig :-)

 

Jeg var der en times tid i dag og kikka rundt på eiendommen... Så ikke snurten til kråke... Så det er jo fint...

 

Primært har han 3-4 forskjellige jorder jeg kan jakte på. Tenkte å variere mellom disse for å prøve å ikke skremme kråkene for mye..

 

Bonden syntes også det var greit at jeg bruker åte, så jeg tenkte å kaste ut en del matavfall... Jeg har også ca 5kg med "mesk" fra forrige ukes ølproduksjon.. Dvs. vætet korn... Regner med at de vil synes at det er berre lekkert?

 

Spørsmålet mitt i første omgang er dog...

 

Bør jeg kaste ut åtet kvelden/dagen før slik at de lokale fuglene får tid til å oppdage det...? Eller bør jeg kaste det ut før jeg setter meg på post? Tenkte å sette meg ca 100m unna i full løvkamo. Tenkte å spre det utover et område på ca 15-20 meter i bredden, slik at jeg kanskje rekker å plukke noen på "hver side" før de stikker...

 

Kan jeg ellers forvente at de, eller andre kommer tilbake etter en liten stund, eller må jeg si meg fornøyd etter første runde med skyting? :-)

 

Takk for alle svar så langt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erfaring med kråkejakt med rifle har jeg i mengder.

Har flere steder brukt åte på kråke

Men kråkene lærer fort hva som er farlig område.

Hiv ut maten på kveldstid, helst etter mørkes frembrudd. Da forbinder de ikke foringen med deg. Dessverre vil de og sky den plassen i rimelig lang tid etter at noen kråker er felt der. Du får gjerne to til tre forsøk per plass.

Her hvor jeg har hytte er de ikke mye glad i å lande på revåte mitt. Men de setter seg jo i trærne på ca 100m avstand. Poff. og de detter pent ned.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Er det slik at jeg bør sette meg ut før sola går opp, eller funker det også å sette seg når sola har stått opp? (sistnevnte gjør logistikken mye enklere)... De har 3 jorder helt inntil gårdsplassen, så jeg kan i praksis parkere der (alternere mellom bilene mine for å hindre at de kjenner igjen bilen så godt), og skyte fra steingjærdet som grenser til marka... Bonden og familien kjører jo og går der hver dag, så da vil ikke jeg skille meg så godt ut.... Det er kanskje en god ide?

 

Edit: Vil ikke reven/rotter/mus stikke av med åtet i løpet av natten? En rev gafler vel greit i seg et halvkilo slakteavfall på en natt?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok rev, katter og løshunder som er den største trusselen mot åte nattestid. Her er ingen fasit svar. Prøv deg fremm. Bruk dagtid i starten. Men du vil nok se at de etter en stund kan komme i gryningen . Men prøv. Her hos meg når jeg er på hytten, hører jeg kråken i tretoppene om morgenen. Og er der skytelys :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått inn kråker på revelokk flere ganger. Kan være noe å prøve. Er man stille, og helst sitter litt vekk fra høyttaleren, så setter de seg i trærne. Bevæpnet med 7mm magnum og nært folk så har de fått sitte i fred i trærne...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere i tråden så har jeg kun en gang opplevd å skyte mange kråker (15 stk) + et par ravn på samme åte innenfor en rimelig kort tidsperiode.

Den eneste forskjellen denne gangen, i forhold til før og etter, var at jeg bruket 17 HMR i stede for 223 Rem. Begge med demper. Når man tok de med 17 HMR datt de pent og pyntelig sammen og så like fine ut. Når man bruker 223 og Nosler BT så er skuddreaksjonen heftig og kråkene ligner ikke på seg selv lenger. Jeg har/hadde en teori om at kråker som var "vitner" til seansen, fant det litt mindre skremmende at kompisen bare trilla rundt en at han ble sprengt i filler, og derfor dristet seg tilbake raskere en normalt. Selvfølgelig en syyyyltynn teori. Men som sakt, eneste forskjellen var våpenet. Noen andre her inne som har jaktet med forskjellige våpen og opplevd noen forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Vel , jeg har opplevd at kameratene kommer fort tilbake og for meg ser det ut til at de oppfører seg aggresivt mot kompisen som ligger der , når jeg har brukt 22lr. De setter seg gjerne på steiner rundt den døde kråka i fjæra, slik at jeg har kunnet skutt ei kråke til. Men da forsvinner de. Jeg har aldri opplevd det med 223 og V Max. Da fordufter de med en gang alle sammen. Men så er også salonggeværet mitt en heldempet og veldig stille 22lr. Så teorien din kan ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Lite jakterfaring her i gården, men dette høres vanvittig gøy ut. Bestefattern sverga på at kråkene så forskjell på kosteskaft og geværløp. Har også hørt at de gjenkjenner folk ved ansikt, og at det kan fungere bedre med hodeplagg som dekker mer av ansiktet (selv om jeg ikke anbefaler finlandshette og våpen på jakt), eller at man gjør det man kan for ikke å bli direkte observert.

Link to comment
Share on other sites

Heldempet 22 er nok fine saker når avstanden til åte ikke er for lang ja.

Et annet triks jeg har brukt når kråkene ikke vil ned på "gamle åte" (som vanligvis ligger på mellom 60 og 80m med tanke på rev), er å flytte deler av åte ut til rundt 200m. Da kan man få noen sjanser til før kråkene skyr området fullstendig. Tok også en stor slu rev med dette trikse på slutten av forrige sesong. Den skulle ikke inn på hovedåte som var opplyst, men jeg fikk den på "langholdsåte" rimelig raskt. (Revejakten blir da selvfølgelig begrenset til de lyse timene av døgnet, så det fungerer nok best helt på slutten av sesongen). Men en åteplass der skuddavstanden er rundt 200m krever annet utstyr en 22lr og 17HMR.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det min første kråke i dag... Kastet ut åte for 4-5 dager siden og kjørte forbi i dag på vei til slakteren for å handle juleribbe... Børsa i bagasjerommet.... Passerte først en gang... Da satt det 10-15 fugler og spiste, med ihvertfall 1 uktikkspost. Parkerte bak noen høyballer helt skjult fra åtet, ca 30 meter unna... I det jeg åpna døren skrålte utkikken varsko og alle utenom et par fugler stakk av.... Det å bli sittende viste seg å være en svært dårlig idè for en av dem...

 

Etter å ha knerta en, ble det et fantastisk spetakkel, med sikkert 20-30 kråker og skjærer som skreik og hylte og sveipa ned for å se hva som hadde skjedd.... Hadde jeg hatt med hagla kunne jeg tatt en hel flokk...

 

En av stakkarene satt seg ned med den døde kompisen, og den bomma jeg faktisk på (!)... På 30 meter og 9x forstørrelse... Det var litt flaut da.. :) men men...

 

Etter noen minutter forsvant alle fuglene, og når jeg kjørte forbi 1 og 2 timer senere var det ikke en kråke og se noen av gangene....

 

Nå er all jakt stengt ned til 1.1.2017, så det er mulig de har re-etablert seg igjen på åtet til da.... Får ta den andre bilen, og ei anna jakke i så fall, så jeg ikke skremmer de bort ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jo mindre "signatur" du lager, jo mindre skjønner de. Være på stedet før dem, skyte ut av glugger, bruke lyddemper (dempet 22 ut av mørke glugger, med litt hold begriper de ikke) skyte på litt langt hold. Dersom en er skadeskutt, så går de andre bananas - og blir, spesielt om du er langt vekk, og "usynlig".

Rovfugl er de gale etter, det selges egne bulvaner, plastmodeller av ugler og slikt - kråker liker det, eller egentlig ikke, men de kommer.

Jo mindre de ser av jegeren, jo lenger kan han holde på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lite jakterfaring her i gården, men dette høres vanvittig gøy ut. Bestefattern sverga på at kråkene så forskjell på kosteskaft og geværløp. Har også hørt at de gjenkjenner folk ved ansikt, og at det kan fungere bedre med hodeplagg som dekker mer av ansiktet (selv om jeg ikke anbefaler finlandshette og våpen på jakt), eller at man gjør det man kan for ikke å bli direkte observert.

Det er faktisk bevist at kråke gjenkjenner ansikt :P Leste ein reportasje om det i illustrert vitenskap. Sjølv etter lang tid gjenkjente dei ansiktet på ein person som hadde plaga dei i ein park.

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt men efgektivt triks. Fyll en Rema pose med noe rusk. Sleng den utpå en åpning der du veit kråka beveger seg forbi. Denne Åta er uimotståelig for kråka. Enkelt og greit. Kan lett flyttes. Unngår mange av problemene man får med tradisjonell åte og kråker. Skyt om mulig før flere når å samle seg!

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Godt tips!

 

To oppfølgingsspørsmål:

 

- Dersom jeg benytter glugge/skjul.... Vil de uansett ikke sky plassen der de blir skutt? Når jeg skyter relativt tett fra vei/gangvei så er de ikke redde uansett (vant med folk), så jeg kommer meg stort sett innpå 50-100m og får skutt 1-2 uansett.... Da ser de meg jo, og skyr plassen etterpå.... Ville de skydd plassen mindre om jeg hadde skutt fra glugge/skjul?

 

- Dersom de samler seg rundt åtet og man skyter 1-2 fugler.... Da bør man vel gå frem og fjerne de døde fuglene før neste flokk passerer over og ser åtet og kommer ned for å sjekke det ut? Eller lander de uansett slik at man får tatt et par til?

 

Kunne tenkt meg å hatt et relativt fast åtested med et skjul 100m unna, men om det viser seg at de uansett skyr området etterpå er det jo ikke noe poeng i å bruke tid og energi på å lage et skjul.... :)

Link to comment
Share on other sites

Den der med "relativt tett fra vei/gangvei" vet jeg ikke om jeg ville anbefalt. Ihvertfall ikke med mindre du holder til særdeles usentralt, og der er det vel lite gangveier. Forbipasserende oppfatter innimellom våpen og skyting som skummelt, og kan lage endel om-og-men for deg selv om du har ditt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Det anser jeg ikke som noe problem for å være helt ærlig. Har gjort avtale med 4-5 bønder som tilsammen har 10-15 jorder ute på jæren. Lite folk, og de som kjører i området er stort sett bønder selv som ikke anser våpen som noe skummelt. Børsa er jo helt lydløs også, så om det ikke er biler eller folk i "line of sight" går det greit mener jeg...

 

Er for øvrig alltid påpasselig med å ha alt på det rene. Har alltid med våpenkort, bekreftelse på betalt jegeravgift og informasjon om hvilken avtale jeg har med hvilken grunneier samt deres telefonnummer og addresse....

Link to comment
Share on other sites

Om du nå mot formodning skulle bli stoppet kan det hende du bør vurdere å be eventuelle forståelsesfulle (fornuftige) betjenter avklare hele situasjonen med sentralen og også i tilstøtende distrikter, var en kar her på forumet for en tid tilbake som fikk storhendelse fordi de første politifolkene på stedet ikke sa fra til de som kom etter i full ninjaSWAT-modus...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får liv i dinna tråden igjen :) har sjøl skote ein del kråker og ravn på åtet. Det viktigaste av alt er å komme seg ut, og i sjul før det blir lyst. Ser noken går openlyst inn på kort hold og skyte. Dette fungerer maks eit par gongar på dumme kråker, som ikkje har blitt skote på før. Eg skyte aldri skjor på sjølve åtet (plukkar dei andre plassar). Dei er mykje mindre sky, og når dei tør å gå ned for landing kjem kråka fort og. Det beste er om ein har nokre utkikkpostar med noko kratt under ved sia av åte, der du kan skyte dei. Reis ut før det er lyst og sett deg i eit sjul. Kråkene vil nesten alltid sette seg oppe i trea ei stund først. Vent til den første kjem, og skyt den så raskt som mulig. Då dette den ned i krattet, og blir liggande isjul for andre kråke. På denne måten kan ein ta fleire. 

Åte: Alt fungerar, men her er det involla frå hjortejakta som er det desidert beste. 

Kaliber: 22lr er det desidert beste på kortehold (under 80m). Mindre lyd og kråkene blir mindre skremde.

På lengre hold er 222,223 osv det beste, men 308 fungerar og oppegåande. Men her blir kråkene meir skremde.

Sjul: Lag deg eit heilt tett sjul av naturleg material med eit par skyteopningar. Eit mot åte, og eit mot tretoppane. Viktig å ikkje stikke løpet «ut» av sjulet. Dess mørkare det blir inne i sjulet dess beire. Kamufler ansiktet og hendene. Ei bu fungerar naturlegvis og supert

Plassering av åtet: Helst ved ei trekkrute der mange kråker fyk forbi. Det som fungerar desidert best her, er å ha åtet i fjæra. Her virkar det som om dei følar seg tryggare, og om ørna kjem er det berre bonus. Då føler kråkene seg trygge.Her kjem naturlegvis måsar, og dei er supre lokkefuglar dei og.

Forandringar: imotsetning til reven likar kråkene forandringar. Ha alltid noke på plassen, men matfatet kan godt vere «tomt» ei lita stund. Kanskje kjem det nokre fuglar, men åtet blir ikkje mykje oppsøkt. Dette blir som ein pauseperipde. Deretter peiser ein på med slakteavfall, brød osv, og då kjem dei, sjølv om dei har blit skote på der før. Taktikken min er MASSE åte- lite åte MASSE osv. Med ca 14dagar mellom MASSE periodane. 

Lykke til, og skyt alltid ravnen først

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden i høst har jeg tatt 10 kråker på samme plass, i fjæra nedenfor huset til foreldrene mine.
Nå er jeg kun hjemme hos foreldrene ca 1-2 ganger i mnd, slik at området får roet seg litt før det smeller igjen.

Selv om kråka opplever at kompisen får seg en kule, kommer de fremdeles tilbake på samme plass og lander på åtet. Det virker som om fristelsen blir for stor rett og slett.
Den siste kråka jeg skjøt brukte en par dager før den turte å komme nært nok til at jeg fikk den. Den fløy over flere ganger, samt landet i nærheten.

Har tatt ut totalt 17 kråker og 2 ravn i området denne sesongen. Det er også her hvor jeg jakter rype/skogsfugl. Har også tatt 1 rev, samt at neste rev skal taes (forhåpentligvis) når viltkameraet kommer i posten denne uka.

Har egentlig aldri fått sansen for hare/rype/skogsfugl jakt.. det går for det meste i kråkejakt :D

Link to comment
Share on other sites

Er på god vei til å kjøpe meg ein rein kråke/rev dødare 8) blir sannsynlegvis ei rifle i 222, då eg har kombi med samme kaliber. Er og på vei til å bygge ei bu på ein strategisk plass for rev, kråke og hjort. Skal sjølvsagt ha åte her. Dette er ein plass på ein bø der omtrent alt av vilt har trekkplassen sin. Og kråkene held til i fjæra 150m frå bua. So ein kan skyte kråkza i trea nede i fjæra. Men kan ikkje skyte dei over åtet pga vei i bakgrunnen. Men gjer ikkje noke, for i bygda mi er det kunn 2 par kråker igjen (bur i ei lita bygd midt i ingenmannsland, so lett å vite kor mange der er) og dei får eg tatt. Gledar meg :)

Link to comment
Share on other sites

Var nok ravn ja, tatt på eit åte på fjellet. Var eigentleg å filma kongeørn, men når ramnen kom å slo seg med mellom ørnene, so kunne eg berre ikkje dy meg 8) satt å venta i 15min på å få to i eit skot, memen. Er eit sonykamera til 3000 (huska ikkje meir eksakt), men måtte gjere filmen om til GIF for å legge den inn her, derfor litt rart. Alle dissa er skote med hjorterifla i 308. Og barns tsx :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Komman! Ingen som skyte noke eller?!??

Våkna tidleg idag, og ka høyrte eg? Jo ei kråke som skreik noko forferdeleg utafor. Tok tak i armen min, og heiv meg ut av senga, kika ut glaset, og ser ei kråke som fauk å sette seg i eit tre 200m bortafor. Sprang ned, og tok ut sakoen. Sneik meg i sjul av ein kul på plenen til naboane, og kom meg inn på 120m. La meg ned med tofoten, og sendte ei barenskule i 308 rett i brystet på den 8-)  Lure på om det var ei ny kråke, fordi den ikkje fauk sjølv om den såg meg såvidt på 150m. For på den avstanden hadde vertfall ei av dei to normale kråkene som bur her, letta på. (Er/var kunn eit par her i byggda, og dei har sett mange vennar og familie miste livet, og derfor er dei heilt sjukt skye)

IMG_20170325_082755.jpg

Edited by predatorjeger
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Velvel, so var kråkene kanskje utrydda frå heimbygda :cool: 5 min etter forrige innlegg kika eg ut glaset, og ka ser eg såvidt gjennom småskogen? Jo ei kråke som satt i SAMME treet (riktignok ein fast utkikkspost) som den eg skaut tidlegare! Sprang ned, og sakoen blei frivillig tatt med ut. Samme taktikk som forrige gong. La meg ned, og ser kråka sitte med ryggen imot meg, so brukte litt tid på skotet pga mykje vind. Korset låg heilt iro, men det gjorde ikkje kråka som svingte ut og inn av kikkertsikte. Venta i nokre sekund, og der kom sjansen. Pfffft, og kråka dette rett ned. Er nok det skye kråkeparet som no lever eit lykkelig liv på dei evige åteplassar. 

IMG_20170325_111843.jpg

Edited by predatorjeger
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 24.12.2016 den 20.49, Andreasv skrev:

Et enkelt men efgektivt triks. Fyll en Rema pose med noe rusk. Sleng den utpå en åpning der du veit kråka beveger seg forbi. Denne Åta er uimotståelig for kråka. Enkelt og greit. Kan lett flyttes. Unngår mange av problemene man får med tradisjonell åte og kråker. Skyt om mulig før flere når å samle seg!

Lest ein del om både reve og kråkejakt i helga, som nevnt i ein anna tråd det er nok av kråke rundt om her, er ei søppelfylling her og. Var ein tur der i dag og var bra med kråker men er turstier og så veit ikkje om det er den beste plassen må i så fall litt vekk frå stiane så eg ikkje skremme folk. Såg dette innlegget her, kråka har jo ein egen evne til å finna sånt. Huska ein gong eg gløymde ein plastpose med boss utanfor leiligheten eg budde i før, Når eg kom tilbake etter ei stund så var det hakka hol og boss overalt, meiner det var kråker men kan jo ha vore skjor eller måse og da. Har litt tru på dette her, er iverfall ein enkel måte å komma igang på for ein nybegynnar. Eg har ett lite pop upp telt som eg kjøpte til hjortejakta for noken år siå, samt ein slags løvcamo dress ein eller anna plass heima. Planen er som følger, ut etter arbeid, finn meg ein plass å legga posen på setta meg i skjul på avstand, enten i pop upp teltet eller i kammuflasjen og prøva å skyta den første som kjeme. Våpenet blir enten rifla mi i 6,5x55 men kanskje helst ei i 222 som eg venta på å få igjen søknaden på. Har som før nevnt i tråden prøvd å lesa meg litt opp på tema. Kom over tråden herhttp://www.kammeret.no/topic/46061-lokking-av-kråke-og-ravn/ Er jo først og fremst skrivd til dei som jakta med hagla, men ser at det er noken som bruke lokkekråker samt lokkefløyta. Tenkte å ta ein ting om gongen å begynna med plastpose trikset men viss det er noken som har innspel så er det berre å "fyra" laus ps klar over at dei er freda fram til midten av juli.

 

Link to comment
Share on other sites

Ideen med pose fungerer godt. Du kan gjøre noen triks for å øke sjansen. Observer kråketrekket inn og ut fra samlingssteder. Kråkene har veldig faste trekkmønster. Plasser deg i et slikt trekk. 

Om rifle og plastpose trikset vil være det mest effektive er jeg usikker på. VIlle nok selv valgt hagle om målet var å felle et antall fugl, for å redusere bestand. Det blir nok ikke veldig mange gode skuddsjanser med rifle pga at fuglen er veldig flyktig på ei slik åte. Ikke umulig, men litt mer utfordrende.

 

Lykke til

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har funne ett trekk til og frå bossplass, ikkje så veldig vanskeligt å finna da kan du sei, men har aldri lert meg til å skyta meg hagla på ant enn ting som står i ro, så foreløpig må eg bruka rifla, er da eg lika best og. Har tenkt litt på dette her med plassering var ute å observerte i trekket her om dagen, det fauk fugl heile tida, tenkte å ha litt avstand til åte, alt etter kva som passa. Ein anna mulighet er og å finna seg ein litt open plass, hiva ut plastposen, bælja i luren (lokkefløyta) kanskje setta ut ein lokkefugl eller to å håpa at dei sete seg. Men trur du har rett i det anngåande kor rolige dei er. På gås har ein jo allverden av tid, når dei er på bakken kråka er meir urolig. Skyte du ein fugl, kjeme da nye inn eller blir dei skremd av smell dei som er i nærheita, og dei som er lengre vekke av "kammereaten" som ligg meir eller mindre sondskoten på bakken, dvs er det lurt å gå ut å henta den som ligg der eller er det bedre å venta å la den ligga. Kjeme vel kanskje litt ann på forholda kanskje? Dersom ein har ein rimelig sjangse til å henta uten å bli oppdaga så er da vel best, stemmer det eller?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt større hell med rifle enn med hagle mot de "eldre" kråkene men antagelig vært for dårlig med camo/hagle ref trekkene. Min erfaring er dog at jo høyere smell jo lengre før de kommer tilbake. Hagla smeller høyt.

 

Salong med demper på 50-80 meter mot kråka er morsomt. Tok en håndfull kråker rundt mine foreldres hus i fjor seinsommer med ei heldempa cz455 22lr. Selv med det minimale klasket ei slik rifle avgir får man sjeldent av mer enn ett skudd før de stikker av. Ungfuglene kommer dog tilbake etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

222 smelle og høgt, viss eg ikkje gjenge ho for dempar då, får sjå har ein hausken som eg bruke avogtil på den andra rifla. Trur eg må ligga med støtta eller skyta sittande med støtta, er ett lite mål og ska ikkje mykje til for å bomma, cluet er å kombinera skytestilling, støtta å kammuflasje.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Trur eg må ligga med støtta eller skyta sittande med støtta, er ett lite mål og ska ikkje mykje til for å bomma, cluet er å kombinera skytestilling, støtta å kammuflasje.

Jakt på fugl med rifle var uten tvil en av drivkreftene da jeg begynte med langholdsskyting - (holdt vel på med det i 10-20 år uten å vite at det het langholdsskyting...), og for alvor begynte å gå inn for å lære meg å skyte. Trening hjelper mer enn noe annet. Bare ikke la det ta overhånd - jeg har ikke skutt ei kråke - vel, siden i fjor iallefall, men det blir alt for få.

26082010221.jpg.dba141318aad79cb55a2ab7cc1eb7d97.jpg

Om jeg husker rett så sitter guttungen på rumpa inni her, med rifla på et kamerastativ. Det er temmelig stødig. Husk kamuflasje på innsida av linsedekslet ;) Og om du er riktig hysterisk, en sånn "anti reflective device"/ARD.

Vi skjøt faktisk flere måker i denne økta som er på bildet her, på opptil idiotiske hold. Men måker er langt dummere enn kråker og krever ikke noe i nærheten av så mye kamuflasje eller lange hold eller noen ting egentlig. Nå er jo nesten alle måkearter fredet forresten, bare så folk er oppmerksomme på det.

 

 

 

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...