Jump to content

Trene vorsteh for hårvilt


msteiro

Recommended Posts

Har en snart 2 år gammel KV som i år virkelig våknet til liv på fuglejakten, og ellers er en utrolig lett dressert og rolig hund i hjemmet - har nok fått mye gratis her. Vi prøver ganske jevnt å trene grunndressur, med forskjellige øvelser for å variere litt, avstandssitt på tur, henting av ting, "agility" rundt hjemmet etc.

 

Vårt største problem er vel at vi ikke får gått så mye i fjellet som vi ønsker - skogsfugljakt er jeg litt usikker på ennå da det er tett skog i området og han da lett forsvinner ut av syne (kontra fjellet).

 

Men det jaktes på det meste i familien, og tilgangen på rådyr og elgjakt er større enn rype, spesielt i nærområdet.

Har veldig lyst til å ha han med på det også. Jeg vet han ikke blir en fullblods elghund, men der vi jakter elg har vi ikke alltid tilgang på hund, det hadde jo vært moro å få brukt han der også. I tillegg øker bestanden av hjort og rådyr, så nok å jakte på. Samt mer å trene på ved bare å gå i skogen rundt hjemmet.

 

Med utviklingen av rype bestanden, freding og tilgang på rypeterreng på Østlandet, blir det fort til at antall dager med rypejakt blir noe begrenset i forhold til potensialet for annen jakt (jaktprøver er gøy, men ikke det samme).

Så hvis man skal tenke på antall jaktdager med hund i løpet av året, tror jeg at jeg vil prioritere antall jaktdager med småen enn om den blir renspikket fuglejeger.

 

Er det noe tips til trening eller kurs man kunne prøvd?

Er båndhund kursene forbeholdt rene elghunder etc?

Er ettersøkskurs noe som kan være egnet? (gir ihvertfall et påskudd til å ha han med på rådyrjakt)

 

Småen når han var 8 uker, kan jo ikke IKKE ha han med på jakt :)

 

ay0exf.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok prøvd skogsfugljakt først! Må jo regne med at en løs hund er ute av syne!

Gps er fint! Til sitt bruk!

 

Joda, skal absolutt gå på skogsfugljakt med han, det er det ikke tvil om!

Han var nesten lettere å gå med i fjor, da holdt han seg tettere, men har begynt å gå bredere etter rypejakten.

Får kanskje finne et område med mindre tett skog og øve, der vi har gått er det veldig kort siktlinje i alle retninger som oftest.

 

Blodspor kurs skal sjekkes!

Link to comment
Share on other sites

TS. Hadde vel ikke tenkt å involvere meg her, men synes jeg bør komme med noen kommentarer.

 

Skal du ha en brukbar stående fuglehund, må også hunden preges og trenes på fugler! Det området det er lettest å trene dette, er i høyfjellet og da ser du hva som foregår i terrenget. Da kan du trene (litt påvirkning) inn et godt søksmønster og kontrollere at dressuren sitter. En trener selvsagt inn motvindsøk først, før en forsøker seg på vanskeligere søk. Og en må være MYE i fjellet, for å få gunstige vitringsforhold for valper og unghunder. Og for oss som bor sentralt på Østlandet, betyr det lang reiseveg. En reiser ikke kortest mulig, til tvilsomme områder, hvor det sporadisk er fugl. Men, til områder som HAR fugl! Jeg bor i nærheten av Drammen og da blir det å reise ca 5 - 6 timer, før en er i brukbart terreng.

 

Da slike treningsturer (senere jakt), må da planlegges og en vet lite om hvordan forholdene er før en kommer frem, gjør at det kan bli mange "bum-turer". Så for å få en god start på valper og unghunder (les; urutinerte), bør en være i fjellet nesten hver helg de to første høstene, samt trene på ettervinteren. Om sommeren kan en også trene på tamfugl. Så det er innsatsen de første årene, som er viktig for å få til en bra stående fuglehund! De trenger mange situasjoner, for å lære mer om skiftende forhold, forskjellige terreng, m.m. Få legger ned den treningen som er nødvendig og det er vel en årsak til at det er så mange dårlige fuglehunder (selv om noe skryter uhemmet, fordi de ikke vet bedre). Samt at enkelte skal trenne på "alt mellom himmel og jord" (allsidig jakt), i steden for å få til en "ting" om gangen.

 

Det er mulig å få til hunder i skogen også, uten å gå veien om fjellet. Men, dette er mye vanskeligere. Spessielt, i tett skog! Som regel er det kun erfarne hundefolk som klarer det bra, eller brukbart. En "stående fuglehund" søker ut av syne i skogen og det må en forvente. Ellers blir det en "skopusser", alla "støtende" fuglehunder. Men anbefaler dag å fokusere på høyfjellet til hunden blir bra. Så kan du prøve deg på skogen, men da i lett mer åpne skogsområder. Glem tett skog i nærheten, reis dit det er mer oversiktlig.

 

Ser du er opptatt av å bruke hunden din noe mer allsidig, med tanke på hårvilt. Tja... med den rette dressøren, går det bra¨å få til en vorsteh til å bli godkjent som ettersøkshund også. Men få nå til hunden din, på det den var/er tiltenkt først! Ellers kan det lett bli bare rot.

 

Forstår ikke helt ditt behov for at denne hunden skal brukes på hårvilt, da du har god tilgang på spesialister? Men må du ha den godkjent (som ettersøkshund), er det vel bare å ta kontakt med raseklubbene som driver med sporsøk og blodspor. Tviler på om du må være medlem, men hva så? Det koster å få til slike jakthunder og da blir et års medlemskap, bare en bagatell.

Link to comment
Share on other sites

TS. Hadde vel ikke tenkt å involvere meg her, men synes jeg bør komme med noen kommentarer.

 

Har ventet på denne en uke nå;-)

 

Men, helt enig når det kommer til unghundtrening. Selv om jeg overhode ikke deler Geco5's motvilje mot bruk av vorsteh'ren til allsidig jakt, er jeg helt enig i at du bør prioritere trening på fugl, selv om du vil bruke allsidig.

 

Nå er det for så vidt overhode ikke vår mening om dette du spør om.

 

Selv trener jeg litt spor (både slepspor med rådyrfot/ fugl eller annet, og blodspor), samt mye apport. Tenker å prøve å få henne godkjent som ettersøkshund neste sesong (8mnd gammel nå). Som løshund ønsker jeg først og fremst å bruke henne på rev. Har en liten bestand skogsfugl i nærområdet, som jeg håper kan beskattes litt på sikt=) Jakter foreløpig rev alene på post, og tenker å spore henne inn på fall, samt lekeslossing med skrotten for å tenne henne på rev. Om lostider ikke overstiger 5min, slik at hun vil regnes som støtende hund, vil hun få prøve seg på rådyr, og muligens elg etter hvert. Egner hun seg ikke løs får vi prøve i bånd=) Men først og fremst er og blir det mye trening på fugl.

 

Ikke sikkert det er så mye hjelp i mine tanker, og måte å trene på, men målet mitt er å tilbringe mest mulig tid med hunden i skogen og på fjellet på jakt. Er fullstendig innforstått med at jeg ikke får noen spesialist som fyller fryseren første uka i jakta, men da jeg jakter variert, vil jeg heller ha én hund, som jeg kan ha med mest mulig, i stedet for 3 hunder som må bytte på å sitte hjemme eller i bilburet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt endel vorstehere opp igjennom, kjennetegnet på de alle er at de mer eller mindre av seg selv jager hårvilt etterhvert. Det er med andre ikke noe du trenger å trene opp...

 

For ordens skyld, er jeg enig med Geco5. Hvis du får til en god fuglehund er grunnarbeidet for hårvilt lagt, det er langt vanskeligere hvis ikke umulig motsatt vei.

 

Jeg har nå en vorstehtispe på 3,5 år som ikke har noe i veien for å ta seg en elglos eller rådyrlos, men hun leter ALDRI etter det. Det er fugl som er på hjernen hennes, men kommer hun over ferske hårviltspor sporer hun på det. Men aldri lenge, haren går maks et par runder før hun slipper, rådyrlosen varer sjelden mer enn fem minutter og elglosen går inntil elgen ikke gidder lenger.

 

Det er gøy å vite at bikkja bruker mulighetene som er i skogen, men det er en fin linje på hva som blir irriterende. Kan vel si såpass at en rådyrlos med vorsteh svært sjeldent er vellykket, de er rett og slett for raske for rådyrene. Det skal dog sies at hun har hatt noen ypperlige elgloser...

 

Tren bikkja på fugl og vær glad for de mulighetene vorstehren gir deg av hårvilt.

Link to comment
Share on other sites

 

Har ventet på denne en uke nå;-)

 

Men, helt enig når det kommer til unghundtrening. Selv om jeg overhode ikke deler Geco5's motvilje mot bruk av vorsteh'ren til allsidig jakt, ...

Ventet en uke. På hva da? Min kommentar, eller tråden?

 

Jeg er ikke motstander av, at folk bruker allsidige hunder på allsidig jakt. Men uten at en prioriterer hva som er viktig, både å prege og trene inn først, blir det gjerne bare tull. Har da flere bekjente som har prøvd seg opp i mellom årene og det blir helst bare rot og lite vilt. Og de fleste av dem har sluttet med jakt, etter å ha plundret med en hund i mange år. De få som har fått til burkbare og allsidige hunder har hatt en klar strategi, noe alla den jeg prdikerer. Noen er for utolmodige og skal fikse alt med en gang og så har de ikke engang dressur på hundene sine.

 

Det er ikke vanskelig å få en vorsteh, til å gå spor på hårvilt. De vorsteh hundene jeg har hatt, er ikke brukt på hårvilt jakt. Men jeg har for morro skyld, sporet rådyr flere ganger (bannhund) opp til 20 - 30 min. Og sett rådyret 2 - 4 ganger på sporingen. Selv om jeg ikke har jaktet hårvilt med dem, går de gladlig etter hare, rev, rådyr, m.m., men kun en 3 - 5 min. utrusning, mens de er unghunder. Men da går det raskt, 30 - 50 km/t og jager hårviltet "fanden i vold", før de kommer tilbake. For å utnyttet dette som "støtende" hund, er en avhengig av flere poster. Og kan ikke jakte aleine. :( Bandhund og eventuelt ettersøkshund, fungerer bra. :) Men skal en også jakte fugl, bør dette prioriteres først.

 

Kan også nevne at her jeg bor nå, har jeg hatt 2 KV og en SV. Stor eiendom og hundene har gått løse (respektert grensene) og de har jaget rev, rådyr og sloss med grevling - alle sammen. Så hårvilt begjæret er der, selv om jeg ikke har prioritert å jakte hårvilt, med mine vorsteh hunder. Kan også nevne at det er vanlig at vorsteh folk trener sporsøk, selv om de ikke jakter hårvilt. Det er bl.a. en del av apport programmet, en konkuranse. (Nyttig for skadeskutt fugl, som løper på føttene). Og da er det kort veg til å trene inn hårviltjakt. Kan også nevne at den siste hunden (SV), lærte ordet (senere kommando) "søk" første dagen jeg hadde han, 8 uker gammel. Sammen med "nei", "sitt" og "innkalling". To uker senere var "apport" på plass, da kun som lekeapport!

 

Men da TS har tilgang på hårvilt spesialister, synes jeg personlig det er tull å bruke hunden på hårvilt! Men, det er opp til han. :) En skal likevel være klar over, at selv med god fremgansmetode, så mister en "noe" på veien. Og det er alle utrusninger (støting og jaging), som kan bli et problem, spessielt på skogsfugl jakt.

Link to comment
Share on other sites

På din kommentar. Din kritiske røst kommer i ca alle tråder hvor lignende taes opp. Ikke ment negativt, bare at jeg automatisk ser etter ditt svar som omhandler lignende, da det tydeligvis er et emne du er opptatt av.

 

Når det er sagt er jeg veldig enig i det aller meste Geco5 skriver. Jeg er fullt klar over at ved å trene hunden til flere typer jakt ender man opp med en dårligere spesialist (les: fuglehund). I svært mange tilfeller tror jeg nok også mange ødelegges som fuglehunder, og i tillegg aldri blir mer enn en middelmådig bandhund, som kanskje både gneldrer og loser i bånd.

 

Det er et betydelig arbeid å trene en hund til flere jaktformer, ikke minst å lære den å skille mellom de forskjellige. Men det er nok ikke hundene det står på, men heller vår tid, forståelse, og motivasjon som hundeeiere.

 

Har du tid og motivasjon for det, synes jeg det er supert at flere bruker rasen slik den nå faktisk er avlet frem for å brukes=)

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre fra folk med mer erfaring med meg, spesielt godt poeng med det å prioritere områder man vet det er fugl.

Så jo selv i høst på hvor mye han våknet til liv etter å ha dumpet ned midt i et kull på 10-15 ryper, radiusen på søket og farten mangedoblet som om man skrudde på en bryter.

 

Grunnen til at jeg spør er at noen ting burde vel trenes inn som unghund, og andre når hunder er mer moden. Ikke alltid lett å vite hva som skal trenes når.

Får begynne rolig å trene litt sporing og apport, og bæring av "vilt" - han har lagt til seg litt uvane å "kaste" det han har i munnen etter å ha lekt litt mye med ball med fruen. Så får jeg heller teste litt mer sporing neste år kanskje.

 

Apropos dedikerte hårvilt hunder så var det ytterst sjelden at de var tilgjengelige, jeg tror vi har brukt de maks to hele dager i løpet av 2x 1 ukes jakt.

Hadde de vært tilgjengelige i hele jakta hadde jeg ikke tenkt noe over at min ble værende på hytta, men når vi går 6 av 7 dager uten hund, kunne jeg tenkt å se om han kunne gjøre litt nytte for seg. Selv om det aldri blir like bra som elghundene.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hvordan er framgangen msteiro? Min vorsteh-frøken og jeg ble godkjent ettersøksekvipasje i sommer, det tok hun som en lek=) Ikke skutt rådyr for henne enda, men har sporet inn på 15meter i skog, og sluppet henne på rådyr. Hun loser dessverre ikke (enda), men satser på felling ila høsten=) I skog greier hun ikke å henge tett på, så rådyrene kommer like fint som når jeg har vært med på jakt med kortbeinte drivere. I åpent terreng hvor hun kan forfølge på syn har jeg ikke sluppet henne på rådyr, det har nok lite for seg. Har heller ikke tilgang på slike rådyrterreng. Har også skutt rype for henne på fjellet, og det er kun dårlig skytter som kan for at det ikke er felt nokså mye fugl (+ mangel på erfaring/kompetanse i å lese hunden mtp plassering for å få orrfugl hun har stått på). Ikke premiert på prøve enda. Liten omgangskrets med fuglehund, så hun er litt opptatt av makker enda i parslipp dessverre. Men i alt MEGET fornøyd med prestasjonene til en 18mnd gammel hund som må slite med en fører uten jakthunderfaring;-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Det virker som det går riktige veien :) 

 

Fremgangen er bra den, men lite mulighet for testing på storvilt i år. Skulle egentlig være med to hunder på elgjakten, så lot han være hjemme med fruen, typisk da at eierne til begge hundene måtte avlyse. Hadde vært en god mulighet for å teste om han fant dyrene.

 

Har fått øvd litt sporing i skogen, og det liker han veldig godt, så tenker kanskje kurs/prøve på ettersøk neste år. Men virker som han kanskje har fått sansen for rådyr, er et par runder i skogen jeg kan se på GPSen at han jager noe. 

 

Fuglesesongen derimot har vært veldig god, med mange gode situasjoner og felt fugl. Var med på prøve i august, men han går nok litt tett i perioder for noe premiering. I august har jeg sjelden hatt mye mulighet til mye slipp i fjellet, så han bruker en tur eller to til å "varme opp" til bredere søk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som kortdriver er det vel innafor. Finner du ut at krapylet henger på til morgengry, så slipper man ikke mer.

Har en Wachtel med bortimot samme egenskaper, utenom stand. Langhår Vorsthe , og Wachtel har mye felles. Den legger av etter en stund. Hvor lenge kan variere, men 10-15 min er vel max. Da er hvertfall de fleste hjorter ute av vårt terreng dersom de ikke er skutt, eller turer bra.

En Vorshtehund er vel opprinnelig ment brukt som en potet i ekte Prøysisk stil til å jage alt som har puls... eller tilnærmet puls, altså allsidig.

Amerikanere bruker vel ordet versatile om den type hunder.

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

 

På 23.12.2017 den 22.34, alovset skrev:

Er ikke disse litt vel store for bruk som på drevet halsende etter rådyr?? 

 

Vorsteh er ikke løs på drevet halsende. De er støtende hunder=) Støter ut vilt, og forfølger kun korte avstander.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, MortenMoe skrev:

 

Vorsteh er ikke løs på drevet halsende. De er støtende hunder=) Støter ut vilt, og forfølger kun korte avstander.

Halsende er de iallefall ikke, men om de er "løs på drevet", så går det unna. De går fint etter hjortevilt, problemet, om du ønsker å skyte rådyret, eller holde deg innenfor lovens rammer, er at hunden tar rådyret. Hunder som er trent til det, relativt fort, andre kan henge på til en av dem gir seg, og er hunden langbeint nok blir det rådyret - det er en grunn til at store hunder forbudt som drivende hunder etter rådyr.
Jeg har flere ganger sett fuglehunder jage rådyr, noen ganger i lengre tid. Både retreivere, settere og vorstehere. Dette under posteringsjakt i bynære strøk, fillebikkjer som eierne ikke har vett til å ha i band, eller som er enklere å lufte når de får løpe etter hva som helst. Vorstehere er store nok, og raske nok til å faktisk ta rådyret, og det er sjelden ønskelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ei fillebikkje kan vel være så mangt,. Settere skal ikke følge klovvilt, ferdig. En Vorstehr, og kanskje retrievere, gjør vel ikke annet en hva som ligger ferdig programert i den lille hjernen etter årtier med avl. At enkelte eiere bærer preg av innavl, og slipper slike maskiner løs uten kontroll, er ikke bikkjas feil.

Som ettesøkshund kan slike egenskaper være en fordel. Da kan hunden slippes dersom man sliter med å komme nært nok på ettersøksdyret. Hunden vil ofte innhente,  dra ned og avslutte det hele. Ikke pent, og ikke noe man legger ut på nett, men effektivt dersom nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

M67: Hvorfor er de "iallefall ikke" halsende? Støtende hunder på klovvilt skal selvfølgelig lose. På de tyske prøvene blir (manglende) spor/synslos registert på jaktprøvene, og da på hare/rev. 

 

Hunder som jager for lenge har med manglende kontroll å gjøre. Skal man bruke sin vorsteh allsidig skal man naturligvis ha kontroll på den, inkludert en stoppkommando. Lar man hunden fritt jage klovvilt fra ung alder, så ender man opp med en som jager altfor langt. En støtende hund a la vorsteh skal ikke jage lenger enn 5 minutter. Har man kontroll på hunden fra starten og ikke lar den jage som den vil, vil dette regulere seg selv.

 

Wachtelhunden som er nevnt over her, er mer en drivende enn støtende, og regelverket er ikke tilpasset denne rasen (jeg har både wachtel og strihår). En wachtel jager ofte ikke fortere enn en rask drever eller basset, og det er overhodet ikke noe problem for viltet at en slik hund jager 15-20 minutter. 

Edited by RDJ
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor er de "iallefall ikke" halsende?

Fordi de Vorsteh, og andre fuglehunder jeg har sett jage rådyr, har gjort det helt lydløst. Også de 2-3 som var trent til det. Jeg aner ikke hva de skal eller ikke, bare hva jeg har sett.

Settere skal vel heller ikke jage alle ryper ut av skuddhold og spise opp de man skyter - men det er nå det jeg har sett ;) Optimalt eller ikke

 

Sitat

så ender man opp med en som jager altfor langt

Det kommer jo an på hensikten med øvelsen, de som var trent til det avsluttet normalt etter få minutter - med et dødt rådyr, ellers kom de tilbake, som du sier. De andre jeg har sett - bare noen få rett nok, og inkl. div. settere, jaga i halvtimesvis, og gav seg nok mest fordi de hadde dårlig kondisjon.

 

Sitat

En støtende hund a la vorsteh skal ikke jage lenger enn 5 minutter

Mulig de skal være støtende, men en trent Vorsteh av litt størrelse løper jo vel så fort som et rådyr, og i alle fall dobbelt så lenge om det er det det står på, og de trenger ikke lange tida...

Jeg lurer nesten på om vi snakker om samme hunderase. (Typ "digert rovdyr", 30kg, 60-70cm høy langbeint hund som løper >60km/h og snur på en femøring)

I min bok hører de under "vådelige beist" ;) Ikke misforstå, jeg liker Vorstehere, de er bare litt store til å ha i hus.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

kommer an på hvordan de jager @M67.  om de loser på spor går det ikke nødvendigvis veldig fort.  men om de vindjager og løper fort og lenge er det i konflikt og ikke jaktlig brukbart, eller annet for den del.  Tipper de som er avlet spissa mot fugl havner i siste kategori selv om unntak fins begge veier.  En strihår iaf som ikke loser er raseutypisk

Link to comment
Share on other sites

Kullbroren til min KV loser på fugl, mildt sagt spesiell opplevelse når du først hører steggen ta av og så jappingen etter når 30 kg vorsteh legger seg på hjul...hadde nok aldri turt å slippe han på hårvilt, da han aldri hadde stoppet.

 

Ang størrelse på vorsteheren, min hannhund er 23-34 kg, ene broren ca 30 og  en annen 35. Det første er absolutt å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, M67 skrev:

Fordi de Vorsteh, og andre fuglehunder jeg har sett jage rådyr, har gjort det helt lydløst. Også de 2-3 som var trent til det. Jeg aner ikke hva de skal eller ikke, bare hva jeg har sett.

Settere skal vel heller ikke jage alle ryper ut av skuddhold og spise opp de man skyter - men det er nå det jeg har sett ;) Optimalt eller ikke

 

Det kommer jo an på hensikten med øvelsen, de som var trent til det avsluttet normalt etter få minutter - med et dødt rådyr, ellers kom de tilbake, som du sier. De andre jeg har sett - bare noen få rett nok, og inkl. div. settere, jaga i halvtimesvis, og gav seg nok mest fordi de hadde dårlig kondisjon.

 

Mulig de skal være støtende, men en trent Vorsteh av litt størrelse løper jo vel så fort som et rådyr, og i alle fall dobbelt så lenge om det er det det står på, og de trenger ikke lange tida...

Jeg lurer nesten på om vi snakker om samme hunderase. (Typ "digert rovdyr", 30kg, 60-70cm høy langbeint hund som løper >60km/h og snur på en femøring)

I min bok hører de under "vådelige beist" ;) Ikke misforstå, jeg liker Vorstehere, de er bare litt store til å ha i hus.

 

 

K

De som skaffer seg kontinentale stående hunder som vorsteh, münsterländer e.l. kjøper nok stort sett etter linjer som er avlet for allsidig bruk. Ofte betyr dette linjer fra det tyske prøvesystemet. Her blir los på syn og helst spor dokumentert og avlet for, og arbeidssettet etter hårvilt er nok litt annerledes enn hos f.eks settere. Dog er det klart at det går fort sett i forhold til kortbeinte hunder. Men så jager de betydelig kortere også. Som nevnt så finnes wachtelhunden som en mellomting, hvor losen går omtrent som med de raskeste kortbeinte hundene og med losmål som kan sammenlignes med en trang kortbeint hund.

 

Du sier jo også at de som var trent til dette avsluttet etter få minutter. Da blir det litt urettferdig å sammenligne dem med "fillebikkjer" som jager på egenhånd. Nå er det litt ulike oppfatninger om hvor tidlig man skal begynne på hårvilt med disse stående hundene. Münsterländerleiren har vel mange som taler for å begynne så tidlig som mulig etter hva jeg har forstått, spesielt for å få i gang losen hos hunden. Jeg ble anbefalt en annen strategi da jeg kjøpte min strihår, hos en oppdretter som dokumenterer hundene sine på fugl men bruker dem allsidig. Linjemessig en kombinasjon av svensk/dansk morslinje og dansk/tysk far. Her fikk jeg beskjed om "kontroll, kontroll, kontroll". Slipper du hunden på elg fra unghundsstadiet av, så ender du til slutt opp med loser på betydelig mer enn 5 minutter, var den klare beskjeden. Og her tror jeg det ligger mye. Hunder med mye jaktlyst tror jeg ikke bør få jage for mye klovvilt (uten kontroll) for tidlig om den skal forbli støtende i voksen alder.

 

Angående å kunne ta igjen et rådyr skal det nok ikke feies under teppet at dette KAN skje i visse tilfeller, men det tror jeg hører til sjeldenhetene. Det er mange uheldige faktorer som skal komme inn i bildet om hunden ender opp med å ta et friskt rådyr.

Link to comment
Share on other sites

@RDJ det stemmer- spesielt om man vil ha en hund som loser på sporet  da denne egenskapen risikeres å mistes fort hos spesielt Münster.   Det mange gjør er å felle første sesongen,  og så drar man på med lydighet til andre sesongen.  om man vil ha en hund som bare losser dyret spiller det jo liten rolle- da funker det meste men om hunden loser bare på syn så vet man iaf at det ligger dyr i drevet. 

 

Husk også at på de tyske prøvene er det sporarbeid på hare/rev som hunden ikkebhar sett gå, og ikkeen hetsjakt det er snakk om.  dessuten SKAL hunden returnere til fører når den legger av og ikke fortsette jakten på nye dyr. 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Blitt lite brukt på hårvilt i år, da det har blitt litt begrenset med jakt i år pga familieforøkelse. Men er jo en del både elg og rådyr i nærheten av der jeg bor, og merker at han viser stor interesse for spor når han går i bånd, men med barnevogn/meis er det litt begrenset hvor hardt du forfølger de sporene :) 

Har tidligere hatt han med på reinsjakt, og da markerer han tydelig på overvær, så kan i det minste hjelpe til å finne dyr.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...