Jump to content

Recommended Posts

Tenkte det kunne være kjekt å ha en tråd hvor vi samler erfaringer og diskusjon rundt howa mini action. :)

 

Jeg har akkurat fått en, men får ikke hylser før imorgen eller torsdag. Min er i 6,5 Grendel og skal primært brukes til fjellrypejakt, småvilt og rådyr. Det kunne også vært morsomt med en tur til Skottland på Hjortejakt.

 

Førsteinntrykket mitt så langt:

 

Dette er en hendig rifle som passer til patronstørrelsen. Den har fast rekylklakk som gjør det enkelt å ha flere løp. Avtrekket er på høyde med tikka t3, men denne har trykkpunkt. Altså helt greit, ikke på høyde med de dyreste matchavtrekk, men greit.

 

Sluttstykkegange og ellers maskinering er bra.

 

 

Stokkken er så som så, selve grepet og utforming er bra, metallsøyler hvor skruene går igjennom, men å kalle det søylebedding er å ta i. Virker å være grei kontakt bak rekylklakken, men trenger ei bedding.

Måtte pusse en del utav løpskanalen, det var ikke kontakt, men det var ikke mange gram som skulle til for å skape kontakt.

 

Frempå har jeg en sonic ghost demper. På toppen en nikon prostaff 7 med greie tårn og paralellaksejustering.

 

Noen bilder:

 

image_zps4bklhgkq.jpeg

 

image_zps5ldlzykl.jpeg

 

image_zpsecxnet0s.jpeg

 

image_zps31begnk7.jpeg

 

image_zpsidzruxoz.jpeg

 

image_zpszfnotyvt.jpeg

 

image_zpsilruboem.jpeg

 

image_zps7byqegzt.jpeg

 

image_zpsmcxm18gx.jpeg

 

image_zpsez185mqt.jpeg

 

en vanlig 30-06 rem 700 er vel en kjent låskassestørrelse for de fleste:

 

image_zps3jhjzmdd.jpeg

 

kulevalg i 6,5 grendel: Denne 142gr ablr har truffet en bog på en 100kg hjortebukk i ca 600 m/s, knust begge bogene, noen rib bein og sto mot skinnet. Den hastigheten tilsvarer vel omtrent 150meter hvis den var skutt utav en Grendel.. Tror jeg prøver meg på 130gr accubond, eller 129 ablr som ekspanderende prosjektil. Til rype blir det nok 120 Scenar L, eller 123 scenar.

 

image_zps5wick0yj.jpeg

 

Korrigerte tittel og la til emneknagger for å gjøre tråden enklere å finne i søkeresultater. - Ei tohi varjata, mod.

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd!

Hold oss oppdatert. Jeg vurderer en sånn selv. Hvor mye "flex" er det i stokken med tanke på å bruke tofot?

Mas-36: Er ikke litt av poenget med en slik snerten rifle borte, om man monterer en GRS-stokk på den?

Om originalstokken ikke er bra nok, så ser jeg for meg at en High Tech stokk bortimot er ideell. Men da begynner totalprisen å bli mindre hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, spennende børse. Er det standard diameter på kasse? Jeg mener en ekte mini-kasse skal ta max x39-basis, men med full diameter kan en jo bruke ting i 6mmBR-området. Ikke akkurat noen ulempe det. Stokken er etter det jeg kan se "søylet" OK, men det blir kanskje feil å kalle det "bedding". Uansett bør det være bedre enn ingen søyler, det er vel samme stokk som Howa bruker på så mange andre modeller?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en i Grendel et par mnd.Strålende fornøyd :clap:,Skutt to rådyr,hendholdsvis på 70 og 120m,begge ned i smellen,treff bak bog på begge.Hendig rifle å ha i sekken.Jaktladning Vith. 530-28 grs.,Nosler part.125 grs.Lapua hylser.Ikke kronografert.Trening/jaktfeltlad.Vith.530. 27 grs.Nosler CC 123 grs.Lapua hylser,kronografert 5 sk. snitt på 770 m/s.

Totalt skutt ca.400 sk.mer enn godkjent presisjon.

Ankepunktet er magasinutløseren som suger.

Link to comment
Share on other sites

Ankepunktet er magasinutløseren som suger.

Hva er det som suger?

 

Er nysgjerrig på en slik selv i 6,5 Grendel til fjellrypa.

Er det lettvektsutgaven dere har?

 

Hva regner dere som "godkjent presisjon"? Hva ligger snittsamlingene på?

 

Hva er totallengden på rifla?

Link to comment
Share on other sites

Mas-36: Er ikke litt av poenget med en slik snerten rifle borte, om man monterer en GRS-stokk på den?

Om originalstokken ikke er bra nok, så ser jeg for meg at en High Tech stokk bortimot er ideell. Men da begynner totalprisen å bli mindre hyggelig.

 

Om målet er lettest mulig våpen, så må jeg si ja :wink:

 

Men jeg tenker liten nusselig patron som er passe kraftig. Men i ei "normaltung" rifle. Blir litt som Sako Vixen osv med lange tunge varmintpiper :wink: Lita nusslig kasse blir liksom borte om lett våpen var målet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min idag, fikk hylsene i 12 tiden, da var det full fart hjem å få i hette, krutt og kuler. Bestemte meg for å forsøke å få Scenar 120 L til å gå. Jeg ladet en stige 24gr, 25gr og 26gr, jeg knotet mye med innskytingen :oops: Når jeg var innskutt på 90 meter, skjøt jeg to skudd i samme hullet i hjørnet på lappen.. Fikk litt trua på at det kunne bo noe i denne lille søte rifla da.

 

Jeg foretar all utvikling av ladinger til mine rifler på 240 meter, eller lenger avstand. Har gode erfaringer med det, ser tendensene og forandringen i mye større skala da. Også får man vurdert høydespredning bedre. Dagens avstand var 320 meter, vi satser friskt howinnen og jeg.

 

Blinken kan skimtes fremfor gravemaskina, dit rifla peker. Ett A4 ark. Faktisk den første serien over 2 skudd etter innskyting dette. Jeg hadde bare fire skudd igjen på 24gr, etter å ha rota noe j.. med innskytinga. :oops: Tårnene går feil vei på den j.. Nikon kikkerten, som forøvrig imponerte, jeg så kulehullene på 320 meter med den. Betalte 2000kr for den.

 

image_zpsqiiutnmm.jpeg

 

24 gr: Målte ikke denne, men 5-6 cm eller noe sånn? Absolutt godkjent, men litt mer høydespredning enn jeg liker.

 

image_zpsfujvxhhz.jpeg

 

25gr: Mye høydespredning 8-10 cm eller noe sånn.

 

image_zpsal0sjy92.jpeg

 

26gr: Ser ut som vi traff en nye node her, lite høydespredning. På den ut til venstre kjente jeg vinden skifta fra kl 7 til kl 2, men klemte av uansett. Vi legger den under skytterfeil. Hvis vi tar bort den vindbommerten måler samlingen 3,5 cm. Gidder ikke forske mer nå. Velger denne. Godkjent på 320meter med 2,5 kg rifle liggende nede i frosne traktorspor,,,

 

image_zpsfsanq8uy.jpeg

 

 

Jeg hadde to skudd med 25gr og to skudd med 26gr igjen. klemte de av mot en gong på 420m. To nede 25gr og to oppe 26gr.

 

image_zpsucn50p8l.jpeg

 

Er veldig fornøyd med presisjonen, tror ikke man får noe bedre til 8000kr, kjekt når det er skytteren som er begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin børse i artig kaliber, og takk for fin tråd!

Hvis du kan oppdatere tråden etterhvert som du får mer erfaring med børsa, er det sikkert flere enn meg som setter pris på det. Jeg har bare kikket litt på denne rifla i butikken. Etterpå har jeg myst litt på et par støvsamlere i skapet som kanskje må ut. Fristelsen har ikke blitt mindre nå, akkurat.

Link to comment
Share on other sites

N530.

 

Rekylen? Tja, vanskelig å beskrive da det er veldig subjektivt, men for meg er den ikke merkbar. Ser kuleinnslag på alle hold jeg har skutt. Skal være greit å se innslagene i rype, tror det ligger en tråd her på kammeret om 6.5 grendel og småviltjakt hvor en del skribenter med mer erfaring enn meg med grendel skriver litt.

 

Må få klar rådyrammunisjon nå, lada opp noe 129 ablr ikveld, magasinet er 59,3mm, patronene mine er 59,1mm. Har landa med 24 og 25gr 530. Håper å få de til å gå, hvis ikke blir nødløsning 123 a-Max.

 

Spørsmål til sauer 150:

 

Den ghost 40 lyddemperen, finnes det noen kortere "innstikk" til den slik at man kan ta bort to baffler og få den kortere? :)

Link to comment
Share on other sites

 

5sk/420m:

 

IMG_1486_zpseufdcm0a.jpg

 

Er det mulig og få bedre kvalitet på youtube? Rå materialet er klart og fint, men blir bare groms på tuben.

 

Uansett; Har hatt gjennom nesten 200 skudd nå, presisjonen er faktisk helt rå, hvis man tar i betraktning hva dette koster. Har skutt på alle hold ut til 730 meter. Det skjer noe en plass mellom 600 og 700 meter. Presisjonen er som forventet på 610. Når jeg runder 700 så forsvinner kuler både hit og dit. Jeg er ganske sikker på at det er noe med 120 Scenar L kulene. Hastigheten nærmer seg subsonic på 730m.. Andre som har erfaring med L kulene på lange hold? Mener jeg leste om noe lignende med 136gr også.

 

Fikk ikke helt taket på 129 ablr, beste tre skudd 10 cm 295m. Skal gjøre ett forsøk med N140, samler det ikke da blir det annen kule.

 

Noen som har den i .223? Du har bestilt en ja :) Håper du får den før jul, kom med litt erfaringer da :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig og få bedre kvalitet på youtube? Rå materialet er klart og fint, men blir bare groms på tuben.

Får også grumsete kvalitet (144p).

Men det har skjedd ett eller annet med YouTube app'n etter oppdatering i Android i det siste. Selv om app'n står i auto kvalitet så velger den ofte en dårlig kvalitet selv med godt nett. Du må selv manuelt velge beste kvalitet.

På filmen din kan jeg velge 1080P og da er kvaliteten veldig god. Så ingenting galt med filmen din. Bare YouTube app'n på Android enheter som tuller det til.

Link to comment
Share on other sites

Drøye hold. Prøv amax i den lette enden.

Men mine 5 grendel løp fikk jeg aldri max presisjon ut av 530kruttet.

Brukte n540 og Norma 19.

Norma 19 er ikke egnet for max fart, men det var salig medisin på ryper.

Selv med slapp fart. 720ms traff jeg ting på 800m med 123 scenar og nosler CC.

Hyggelig at flere oppdager kaliberet... Nesten så jeg begynner å tvile(igjen) på 6br.

Jeg brukte 120g speer(og muligens Sierra) blyspiss på gås

Link to comment
Share on other sites

Er det standard versjonen med 56 cm pipe du har?

6x47: Hvilken pipelengde anbefaler du for 6,5 Grendel? Skal i all hovedsak brukes til fuglejakt (matvilt).

Originalt kommer de med 56 (17mm) og 51 (15mm). Litt usikker på hva jeg evt. skal velge. Skal uansett ha brems/demper, så kapping/gjenging må til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grendel og 7,62x39 har 5 skudds kapasitet.

 

Samme magasin skroget.

Det det er linket til er magasin til vanlig SA

 

Har noen av dere slengt stålet på vekta? Detta ser jo ut til å være noe for meg. Er på utkikk etter ei lettest mulig rifle til elgbane/ og kanskje jaktfelt.

 

Skal legge en på vekta i morgen. Vekten du fikk oppgitt tidligere i tråden er vekt på komplett rifle

Link to comment
Share on other sites

Grendel og 7,62x39 har 5 skudds kapasitet.

 

Samme magasin skroget.

Det det er linket til er magasin til vanlig SA

 

Har noen av dere slengt stålet på vekta? Detta ser jo ut til å være noe for meg. Er på utkikk etter ei lettest mulig rifle til elgbane/ og kanskje jaktfelt.

 

Skal legge en på vekta i morgen. Vekten du fikk oppgitt tidligere i tråden er vekt på komplett rifle

Du, det ante meg...[sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Tipper denne hadde blitt snasen oppi en snerten ultralett carbonstokk. Nå er heller ikke komplettprisen avskrekkende i forhold til hva man må betale for andre donorrifler. Je vil ha!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej !!

 

 

 

Har en kamrat som lurar på att köpa en mini action i 6,5 grendel men dessvärre bor vi både i Sverige :( och de verkar

vara svårt att få tag i av nån handlare här.

 

Har ni nå tips på handlare i närheten av Narvik (vi bor i kiruna) som kan tänkas kunna beställa hem denna rifla ? lurar på voigts i Bardufoss

 

Har ni nå tips på laddverktyg och var dom beställs enklast ifrån till 6,5 grendel ?

 

 

 

 

Hälsningar // Jonas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

dere som har hatt denne en stund nå. er dere fortsatt fornøyd. hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe denne i 223 å sette en sonic 35 på. men nå er jeg begynt med lading på egenhånd da lurer eg på en 6.5 grendel. småvilt og revejakt er det som den skal brukes til.  noen formninger om dette valget ? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er inne i min første jaktsessong med denne, er godt fornøyd, liten og hendig og en helt rå presisjon. Har skutt tre bukker med denne og grendelen ladet med 129ablr. Flotte slakt. 

 

Fikk ikke 129ablr til å gå godt med n530, tenkte jeg skulle prøve en kjapp stige med 140krutt. 29 gr gav vedlagt samling på 480meter. 28 gr gav en samling på ca 14cm, høydespredning. 

 

Om jeg anbefaler grendel? Så absolutt, men man er ganske avhengig av avstandsmåler og klikktabell om man skal skyte særlig utover 150m med nøyaktighet. 

 

Til vanlig jakt 0-200meter er nok 223 vel så effektiv, sikt og skyt.. 

 

Det røde lokket er fra en sprayboks..

image.jpg

Edited by ladebenken
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...