Jump to content

Datasystem NSF. Info og brukererfaringer. Inkl. MinIdrett


nhd

Recommended Posts

Jeg mener at du må opplyse maks oppnåelig poeng og deretter registrere poeng. Så vil systemet finne ut om det er klasseføringsverdig OG sørge for klasseføring. Dere bruker Sandnes mener jeg, og da sender du inn på vanlig måte, men som sagt: Husk å melde inn maks.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå må enkelte klubber skjerpe seg. Skyttere kommer på stevne hos annen klubb. Det oppdages at moderklubben ikke har registrert skytterne hos NIF/NSF. De er aldri blitt informert om MinIdrett, de får selvsagt heller ikke frem sitt eget startkort. De får skyte, men det blir utenfor konkurranse. Det er selvsagt umulig å få sendt inn en resultatliste med skyttere "som ikke finnes".

Nå kan det ikke utsettes lengre! Klubb og skyttere må umiddelbart sette av tid til å lære seg datasystemet. Om en trenger hjelp, finnes det superbrukere i alle kretser. Hvem dette er, finner en på kretsens hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at du rett og slett må navngi disse klubbene. Da kan kanskje "noen" med kompetanse eller verv i kretsen ta kontakt med klubbene og veilede dem litt. Om du ikke vil navngi dem her inne, kan muligens en epost til vedkommende skytterkrets sette fart i ting?

Link to comment
Share on other sites

På 28.5.2017 den 21.28, nhd skrev:

Nå må enkelte klubber skjerpe seg. Skyttere kommer på stevne hos annen klubb. Det oppdages at moderklubben ikke har registrert skytterne hos NIF/NSF. De er aldri blitt informert om MinIdrett, de får selvsagt heller ikke frem sitt eget startkort.

 

Fy f*** er det mulig. Dette hadde jo klubbene som "oppgave" å ha iorden før 15.desember 2016 om jeg ikke tar feil?

Har man tatt på seg et verv, så får man gjøre det man skal! Eller la være å ta på seg noe verv!

 

Man må huske på at det er et aktivitetskrav fra politiet, og når da noen er så jæ*** sløve at de ikke har reg. skytterne...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Poacher skrev:

Har man tatt på seg et verv, så får man gjøre det man skal! Eller la være å ta på seg noe verv!

 

Er 200% enig i denne. Er så forbanna lei av folk som griner over hvor mye de har å gjøre privat og at det "tross alt er frivillig arbeid" hver gang man spør dem om noe. Har man ikke tid så tar man ikke vervet. Man gjør hverken seg selv eller klubben en tjeneste om man tar på seg et verv som ikke blir skjøtt som det skal. Det må folk snart lære seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I tillegg ser man av og til ledere i klubber som på død og liv skal gjøre alt selv. I stedet for å delegere og involvere andre styremedlemmer og vara, kommer man ikke i mål og skylder på "tidsklemma". Jeg husker dette var et tilbakevendende problem i en av naboklubbene.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...

Da er det sannsynligvis arrangør som ikke gjør jobben sin. Dersom ikke arrangøren legger inn CSV-lista korrekt vil ikke rankinglistene bli oppdatert. Ta det opp med arrangøren(e) og be dem kontakte superbruker i kretsen dersom de trenger ytterligere opplæring.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Domino skrev:

Da er det sannsynligvis arrangør som ikke gjør jobben sin. Dersom ikke arrangøren legger inn CSV-lista korrekt vil ikke rankinglistene bli oppdatert. Ta det opp med arrangøren(e) og be dem kontakte superbruker i kretsen dersom de trenger ytterligere opplæring.

 

Når arrangøren sender inn resultatlistene og  blir lagt inn på skyting.no sine sider,bør de være iorden,  Er de da noe galt må forbundet eller dei ansvarlig ta kontakt med arrangøren.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Ronson skrev:

 

Når arrangøren sender inn resultatlistene og  blir lagt inn på skyting.no sine sider,bør de være iorden,  Er de da noe galt må forbundet eller dei ansvarlig ta kontakt med arrangøren.

Det blir gjort med visse mellomrom, men NSF har ikke kapasitet til å sjekke dette etter hvert enkelt stevne.

Som domino skriver, ta det opp med arrangøren selv.

Mange arrangører sender inn den lisa som vi få opp når vi ser på resultatlista (vanligst en pdf), men mange slurver med å sende inn den lista som går inn i databasen til bruk både for 100 på topp, men også for klasseføring. Dette skal være en CSV-fil.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er "dei ansvarlige"?

 

Som nhd skriver, er det to lister som skal lastes opp. Ei vanlig resultatliste i pdf-format og ei kommaseparert tekstfil (CSV) som oppdaterer rankingen og klasseføringen. Og det er ikke tvil om at endel klubber slurver med å legge inn resultatene som danner grunnlag for ranking/klasseføring. Eller kanskje de rett og slett ikke er klare over at de må gjøre dette.

 

Jeg vet også at det finnes arrangører som ikke bryr seg om å registrere skytternes ID-nummer. Og da MÅ det bli kluss med ranking og klasseføring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøker å melde meg på et stevne.

 

Jeg får melding om at skytetid må velges. Men skytetid kan ikke velges, teksten i gardinet er grå. Stevnet er også fra arrangøren satt opp med kun ett lag. Jeg kan heller ikke gå videre.

 

Hva gjør jeg så?

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, hipshot skrev:

Jeg forsøker å melde meg på et stevne.

 

Jeg får melding om at skytetid må velges. Men skytetid kan ikke velges, teksten i gardinet er grå. Stevnet er også fra arrangøren satt opp med kun ett lag. Jeg kan heller ikke gå videre.

 

Hva gjør jeg så?

 

 

 

Prøver du fra nettbrett eller tlf? Tror det er en bug som gjør at skytetid bare funker fra pc eller fra minIdrett appen. Har opplevd det sånn helt siden systemet ble introdusert. Har sagt fra til idrettens support mange ganger uten at det skjer noe.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer på en prikk, det funker på PC.

 

Jeg spør meg selv hva vi skal med mer ubrukelig rap... Forhåndspåmelding er i det hele tatt i skytterens disfavør, det er kun arrangørene som trekker veksler på dette - hvorfor forandre noe som har virket helt fint?

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du likevel ikke kan delta - skal du så likevel betale? Hva gjør arrangøren, har han mulighet til å fylle inn på lagene? De som ikke kom med, hva med dem?

 

Forøvrig ser jeg at det stort sett er på baneskyting at forhåndspåmelding er aktuelt. For felt er det mye mindre, man kommer som før og melder seg på.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er, når alle funksjoner tas i bruk, at dersom en ikke melder seg av innen påmeldingsfristens utløp (vanligvis kl. 24 dagen før stevnet) så skal en likevel betale. Da vil en i resultatlista stå som DNS, og premier blir regnet ut og utbetalt som om en deltok. Med dette håper en at folk melder seg av om de ikke kan delta. Da kan arrangøren fylle inn med andre skyttere.

For at en skal kunne melde seg på lag i felt, må arrangøren vite a) Hvor lang tid en må ha mellom lagene og b) Hvor lang tid en runde tar. Dvs minstetid mellom to påmeldinger for samme skytter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men når? 

 

Man kan bli akutt syk - eller oppholdt av andre årsaker - og da ser jeg for meg krangel med arrangøren for å få penger tilbake.

 

Dette er en dårlig ordning.

 

Jeg kan (under tvil) gå med på at man kan forhåndspåmelde seg, men uten å betale. Betaling kan da finne sted når man kommer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Gi deg aps, mye kan skje.

 

Så måtte bikkjen til veterinær

- du fant ikke nøkkelen til våpenskapet

- bilen vil ikke starte

- fergen er innstilt

- fruen jager deg ut for å slå plenen

 

= godkjent fravær, ingen betaling.

 

Men systemet fanger det ikke opp.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de tingene er av en slik natur at du ikke kan sende mail og si du ikke får dratt? 

 

Du mener det er mer fair at arrangør ikke hører noe, du ikke betaler noe, og noen bare venter på ikke betalende noshows? 

 

Jeg er arrangør av relativt mye skyting, og noshows som ikke gidder si i fra, er IKKE veldig populære folk. er alltid fullt, og de tar plassen til andre! 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hva gagner det skytten om han får sagt aldri så mye ifra? Får han pengene tilbake?

 

Vedrørende noshows så er dette ikke engang et tema dersom man kjører uten forhåndspåmelding.

 

Dessuten - for stevner med forhåndspåmelding så kan man komme i den situasjon at et lag blir fullt påmeldt. Folk som er for sene vil derfor ikke møte opp. Hvis man så får en såkalt "noshow" eller til og med en melding i siste liten om at en skytter ikke kan komme, vil de som var for sene med påmeldingen ikke få anledning til å skyte selv om det faktisk nå er ledig plass.

 

Bad deal.

Link to comment
Share on other sites

Gir skyttern beskjed, får vi gitt andre plassen, og skyttern får igjen pengene. 

 

Forhåndspåmelding er uendelig mye bedre til alt. 

 

Vi har noen tusen skyttere igjennom hvert år, har prøvd forskjellige varianter. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mener du å si at skytteren får igjen pengene selv om avbudet skjer samme dagen?

 

For å sette det på spissen: Jeg melder avbud kl 8 for et stevne som begynner kl 10. Kan jeg så forvente å få pengene tilbake?

 

Såvidt jeg vet er det ingen regler omkring dette, eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt vanlig å måtte betale for time til lege, frisør osv hvis du uteblir uten å melde ifra 24 timer før.

Forhåndspåmelding gir mere forutsigbarhet for arrangør og deltager.

Og større sannsynlighet for at arrangøren finner det lønnsomt og givende å arrangere flere stevner.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

som mr Ster sier. 
Men det er vanlig høfflighet, da kan man omrokkere evnt osv. 

 

noshows, som konsekvent ikke sier i fra havner ikke som førstevalg når man plukker ut folk fra venteliste. 

Link to comment
Share on other sites

Ja det har aldri vært vanlig å betale for pistolstevnet før denne forhåndspåmeldingen ble introdusert. Det gjorde man (og gjør fortsatt mange steder) ved oppmøte.

 

Det arrangeres heller neppe flere stevner nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

Det arrangeres sikkert ikke flere stevner nå enn før nei, men forutsigbarhet med forhåndspåmelding gjør kanskje sitt til at det ikke blir færre stevner på sikt.

All annen aktivitet du melder deg på må du betale for hvis du ikke møter, hvorfor skal det være annerledes her?

Er det riktig at man skal holde av en plass også er det dagsformen, været og andre ting som skal styre om man møter eller ikke?

Ikke veldig forutsigbart for en arrangør som kjøper inn mat, leier inn utstyr osv.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hipshot skrev:

Gi deg aps, mye kan skje.

 

Så måtte bikkjen til veterinær

- du fant ikke nøkkelen til våpenskapet

- bilen vil ikke starte

- fergen er innstilt

- fruen jager deg ut for å slå plenen

 

= godkjent fravær, ingen betaling.

Er dette en spøk?

Hvorfor i allverden skal noe av dette være arrangørens problem?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi kjører konsekvent forhåndspåmelding på KM og NNM (kjent som DM i resten av landet) fordi det gir arrangøren mulighet til å bestille medaljer og plaketter i tide. Da får SKYTTERNE sine medaljer/plaketter sammen med en velfortjent applaus der og da. I stedet for at de får den stukket i handa i forbifarten x antall uker/måneder etterpå. Dersom de i det hele tatt får den. En av naboklubbene arrangerte et KM for noen år siden uten forhåndspåmelding. De bestilte medaljer ut fra forventet respons, og har et lite lager av ferdig graverte medaljer liggende...

 

Dessuten kan arrangøren sette opp lagene på en måte som tar hensyn til de SKYTTERNE som kommer litt seint pga lang reisevei, de som skal skyte med samme våpen, og de som av en eller annen grunn må reise litt tidlig. I tillegg er det lettere å sette opp dommerne på forhånd, både egne dommere og de fra naboklubbene som gir oss ei hjelpende hand.

 

Om sommeren kjører vi noen midtukestevner i baneprogrammene. Grunnet lysforhold og tidsforbruk kan vi bare kjøre ett lag. Da er det veldig greit for SKYTTERNE å vite at de er påmeldt, så de slipper å kjøre en bomtur på over én time hver vei (dersom de kommer fra den nærmeste naboklubben) i tillegg til fergebilletter begge veier bare for å oppdage at laget er fullt og de ikke får skyte. Kjipt å ankomme som 15. mann når det bare er plass til 14 skyttere.

 

Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men i vår klubb er alle som er med og arrangerer stevner også skyttere. Derfor ser vi ikke ensidig på hva som er i arrangørens favør uten å samtidig se det fra skytternes side. Jeg har heller aldri opplevd at noen av skytterne har gitt oss kjeft for at vi praktiserer forhåndspåmelding i disse tilfellene.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...