Jump to content

Sko for kalde dager på post


NordicFox

Recommended Posts

Takk for tips, bruker scootersko for det meste, men etter en natt blir også de kalde. Skal tetste ut såler med varme neste uke tenker jeg. Før brukte jeg en modell ifra Kamik som var meeeget bra, men den modellen er ikke på markede lengere, å den nye modellen er langt ifra så bra.

Link to comment
Share on other sites

Begynn med linersokk i tynn ull eller meraklon og deretter raggsokk i tykk lammeull.

Deretter høye ullfiltstøvler type nesnalobben eller annen form for tovet ullsko med litt høyde.

Avslutt med forsvarets fotposer med et billig sitteunderlag oppklipt til innersåle i hver fotpose for å minke kuldegjennomtrengelse inn gjennom i undersålen.

 

Jo flere lag med god tovet ull du får inn mellom sokker og fotpose, jo bedre, så kjøp gjerne litt for store filtstøvler.

Link to comment
Share on other sites

Muckboots har jeg, men ikke varmere en scooterskoene for min del i alle fall. Bruker forsvarets fotposer, og også nesnalobber, å det funker greit det. Har sett på Härkila Inuit. Kamik Oslo WP er også en god sko, og man får jo 3 par for prisen av et par Härkila. Så må vurdere flere alternativ her.

Link to comment
Share on other sites

Ser XXL for tiden har noen som ser litt spennende ut på skikkelig tilbud:

COLUMBIA Bugaboot Plus Titanium

 

Har ikke erfaring med de, men må si jeg er frista til å prøve!

Men om ting er for gode til å være sant skal man kanskje ikke se bort fra.

Sjekk denne beskrivelsen av skoen:

Innsiden er kledd med Omni-Heat og 600 gram isolasjon,

et pustende materiale med sølvfargede prikker som reflekterer kroppsvarmen.

Dette gjør at kroppsvarmen blir værende i skoen, fukt transporteres ut, og kulden holdes utenfor.

Isolasjon: 600 gram (tåler kulde ned til -54°C)

:overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Kalde netter på post, da tenker jeg i åtebu, tårn eller iallefall stillesittende. Min løsning er en posteringspose jeg kjøpte av Sweadteam for en del år siden. Har testet den ned i -18 og uten den hadde jeg gått hjem mye tidligere. Posteringsposen er så å si lydløs, og varmer en større del av kroppen enn bare beina, eneste negative er vel at den ikke dekker over skuldrene, men det har ikke bydd på problemer. Senker kravene til valg av støvler, og ned til minus 3-4 grader hender det at jeg tar av meg støvlene. Har isopor i gulvet på åtebua som også hjelper litt.

 

Jeg har også ett par Seeland støvler for kalde forhold, men syns de blir store og klumpete, så skal jeg likevel sitte rolig, så foretrekker jeg posteringsposen.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke Sorell er du er missfornøyd med?

En kompis sa det samme men Sorell har jo flere forskjellige serier.

Han hadde kjøpt en modell som var betydlig mindre fôret enn mine Glacier.

Mine påstår de at er varme ned til -72 grader.

Noe jeg vil påstå at bare er tull.

Men har sitti på post med de i -25 og det var ikke pga fottøyet at jeg frøys da!

 

3 ulemper med mine Sorell Glacier:

Umulig å kjøre bil med de.

Får ikke brukt de med Tubbs trugene.

Ikke spes behaglige å gå med. Man ser/føler seg litt som Mikke Mus i de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Caribou-modellen til Sorel. Ser de på nettsida opererer med -40 grader. Mulig det stemmer hvis en er i konstant bevegelse, men stillesitting/ståing på post og aktiv jakt er jo to helt forskjellige ting.

 

Har et par "kopier" av disse støvlene kjøpt på Coop for 2-300 kr. og de er omtrent like gode, men dog mer kvalitetsfølelse på Sorelskoa.

 

Tubbs-truger går fint på mine, men de føles som dine ganske store og klumpete, så jeg bruker de kun på jakt med lite gåing involvert.

Link to comment
Share on other sites

.. raggsokk i tykk lammeull..

 

Er ikke dette en selvmotsigelse, skal ikke raggsokker lages av ragg?

 

Klossete skrevet... det jeg mente var tykk stri lammeullssokk type forsvarssokken eller de du finner på felleskjøpet. Litt stivere fibre som ikke komprimeres så mye under fotbladene og dermed puster bedre

 

Ellers føyer jeg litt til det chiefenv2 skriver om blodsirkulasjon.

Kan være lurt å løsne litt opp på stramt snørte støvler om en skal sitte lenge på post. Lett å glemme om en også skal gå langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt härkila inuit.

Meget varm passer ikke i truger. Helt grei å gå med.

Har når baffin som er gradert til minus 90 og et par som det står minus 60 på.

Begge er like varme så langt.

Begge passer i truger.

Begge er helt grei å gå med.

Skal du gå med de må du ha med nye sokker. Blir man bløt av svette så fryser man nok uansett.

 

 

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...