Jump to content

Heim drilling


Tomas

Recommended Posts

Fikk inn en eldre Heim drilling med Greener sikring, artig våpen med messing låskasse. Jeg antar at den er produsert desember 1956 ( 1256 ). Finner ikke noe tall for " riflestigning ( drall ), men etter å ha målt flere ganger, så ender jeg opp med 200 mm, og det skulle tilsi 7,8. Hadde håpet på en slakere stigning slik at jeg også kunne benyttet lette kuler. Vi får se hva den liker i praksis. Løpslengden er 60 cm, og haglekaliber 16/70, vekt 3,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Helt sikker på at det er messing? Vet tidlige mod 33 ble levert med bronsebaskyle, men har ikke hørt om messing. Men jeg kan godt ta feil.

 

Du har sikkert rett at det bronsebaskyle, men den er ikke så rød som bronse bruker å være. Veldig lik/lik messing i farge. Vedr. bilder så er jeg ikke så dreven på å få lagt det ut her. Noen som vil se bilder så kan jeg sende til de pr. mail. Børse som er såpass gammel har ofte en slitt nettskjæring, og den skal jeg gjøre noe med så snart jeg får tid. Nok av nettskjæringsjern i verkstedet til alt fra 16 - 22 linjer. Har også tatt i bruk den spesielle linoljen som en person på våpenpleie/facebook selger. Grei olje for å porefylle en stokk. Hvor god den er mot regn en hel dag, eller flere dager i strekk har jeg ikke fått utverdert enda.

Link to comment
Share on other sites

Hva er kaliberet i riflepipa?

 

Hadde vært stas medbilder av den!

6,5x57R. Børsa ble levert med fabrikk RWS, 9,1 grams kuler med utgangshastighet på 775 m/sec. Noen skikkelig tøffinger, som børsa neppe har godt av i lengden.

 

Send meg en mail adresse, så du få se bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...