Jump to content

Koffert full av jern: Dobbeltrifle, kombi, hagle


Skaubjønn

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lage en tråd om min nyeste leke. Jeg fikk dette i en byttehandel med en annen Kammer(at). Ut gikk min Ferlach rifledrilling, inn kom blant annet dette settet: (Beklager dårlige mobilbilder)

IMG_2070.JPG

 

Det er en Antonio Zoli Lux med tre løpssett levert i skinnkoffert: Dobbeltrifle i 7x65R. Kombi i 222/20-76, og hagle i 20/76. Dobbeltrifleløpet og hagleløpet er utstyrt med ejektorer. Pen stokk, med noen få små hakk. Produsert på 70 tallet så langt jeg kan se.

 

Dobbeltrifla kommer med hakemontasje og et Pecar 4x36 kikkertsikte. Overaskende skarp og fin optikk! Selv om fast 4x neppe er ideelt på dobbeltrifle.

IMG_2069.JPG

Jeg opplever de åpne siktene som veldig bra. Hvitt korn som lyser fint opp, og stokken passer meg bra.

 

Jeg har testet et par skudd med kombisettet, og de gikk 25cm opp og 20cm til høyre. En liten dunk på kornfoten og nå er det rett i sideretning. Der fant jeg for øvrig et fint triks: en liten tusjstrek fra løpssettet over til kornfoten, så man ser hvor mye man dunker. En mm eller så var nok. Det blir nok litt filing på skuret for å få treffpunktet akseptabelt ned. Antakelig åpner jeg litt opp også, det er veldig trangt sikteskur på kombiløpet. Dobbeltrifleløpet er bedre i så måte.

 

Dobbeltrifla ble testet første gang her

IMG_2068.JPG

Skytestøtte og stolsekk holder sånn greit nok. Det fulgte med noe Ammo, med Geco bonda kule. Med kikkertsikte plasserte den skuddene fint i sideretning men 20cm høydespredning. Frem med hjemmeladet ammo fra en tidligere drilling som er solgt for lenge siden. Nosler Accubond 160 grains kule. Det ble to pene hul med 2-3cm sidespredning og helt likt i høyde :D . Må teste i benk ved leilighet, men dette ser bra ut! Morsomt å skyte dobbeltrifle med ejektor! :D

 

Dette blir nok en langsom tråd, med bilder og mer info etter hvert som jeg tester ladninger og sånt. Stokken skal få TLC utover våren, leger bilder av den prosessen også. Dersom det er interesse for det kan jeg forsøke å lage en liten videopresentasjon?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny leke! Nå skulle julenissen virkelig eksistert, og lagt noe slikt under treet! Og tatt en tur til POD og deres medsammensvorne, og sørget for at "garderoben" ble sendt ned til en annen fantasifigur, han med horn.

Dette blir nok en langsom tråd, -
Desto bedre! Man skal ikke forhaste seg med fine smelljern!

 

Har faktisk vurdert å ta med Zoli-kombien til fabrikken (sikkert mye våpenpass og annet styr), og komme heim igjen med nye piper, akkurat som de du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...